Mindent
Anyámról Todo
sobre mi madre All
About My Mother (1999)
Pedro Almodovar
egy színes egyéniség, ezen kívül életvidám figura, mintha a három tenor
egyike lenne, filmrendezőként pedig abszolút sikeres. A Mindent Anyámról
valószínűleg a legtöbb díjat nyert filmek egyike a világon. A díj-lavinát
a tavalyi Cannes-i fesztivál indította el, de még az idei Oscar-on is szerezhet
egyet, a legjobb külföldi film díját.
Az
elismertség, és a siker nagyon komoly tényezők, de ettől még egy filmet
megnézni továbbra is egyszerű dolog, hiszen nem a díjakat nézzük, hanem
a filmet. De hogy ne sérthessük meg senkinek a kedvencét, már most közöljük,
hogy álláspontunk szerint egy idegesítően rossz filmről van szó, és hogy
ez a cikk is gyakorlatilag ezt tükrözi.
A
mindent Anyámrólelején
szerepel egy elgondolkodtató kis mozzanat, egy anya és a fia (Manuela és
Esteban), beszélgetnek, és a fiú, aki 18-20 éves, megtudja, hogy az anyja
fiatal korában fellépett egy amatőr színi társulatban. Az anya (Manuela)
mondja, hogy mindjárt mutat fotókat is. A néző egy pillanatig leragad ezen
a ponton, hogy vajon nem volt erre elég az elmúlt x év? De a film
eseményei lassan továbbzökkennek, és a fiút elüti egy autó. A fiú szerveit,
(természetesen a szívét) Manuela felajánlja szervátültetésre.
A sors kegyetlen iróniája, hogy Manuela ekkor még pont egy kórházban dolgozott,
és pont ő szokta betölteni a szerv-diszpécser szerepkörét. Aztán mivel
a fia halála után nem tud magával mit kezdeni, leugrik Barcelona-ba, hogy
megkeresse transzvesztita
barátnőjét, (illetve barátját), La Agrado-t, aki prostituáltként
dolgozik arrafelé. Manuela és a prostituált transzvesztita barátnő kiruccannak
állást keresni, és egy szociális munkásként tevékenykedő (szépséges) fiatal
apáca-lány csatlakozik a történethez. Ő Rosa (Penelope Cruz). Egy perccel
a megismerkedés után Rosa elhányja magát az utcán, és végül tényleg kiderül,
hogy terhes. Aztán, amikor elmennek a nőgyógyászhoz, Rosa közli, hogy ő
veszélyeztetett emberekkel dolgozik, ezért kér egy AIDS
tesztet is. Aztán, gyorsan kiderül, hogy Rosa HIV pozitív. Rosa leendő
gyermekének az apja Lola, aki szintén transzvesztita. Manuela, La
Agrado és Lola régebben hármasban nyomultak, és mit hoz a sors, Lola és
Manuela együtt szerepeltek ugyanabban a színdarabban (A Vágy Villamosa),
amit Manuela és a fia megnéztek, mielőtt a fiút elütötte az az autó.
Rosa
apja kicsit Artzheimer
kóros, a színésznő ( Huma) pedig, aki az említett színdarabban szerepel,
idős, és a fiatalabb színésznő kollégájába szerelmes, aki drogos,
(füves cigiket szív, és heroin elvonási tüneteket mutat), és akivel mint
leszbikus
együtt él. A gyönyörű Rosa, természetesen meghal, és a temetésre eljön
Lola is, aki mind Rosa mind Manuela gyermekeinek transzvesztita apukája,
aki szintén haldoklik az HIV vírus miatt. A gyerek, akinek az abrotálásáról
Rosa és Manuela soha egyetlen percet sem beszélgettek, pedig Mauela egészségügyi
dolgozó, Rosa pedig direkt a terhesség miatt akarta megtudni, hogy véletlenül
nem AIDS-szes-e, egyszercsak semlegesíti
magában a vírust, és egy makk egészséges gyermek lesz belőle, akit Manuela
nevel.
A
körvonalakból már látszik, hogy egyfajta tolerancia-érdekességeket
felvonultató filmről
van szó, szinte nem is lehetne olyan modern "másságot" felmutatni, ami
nem szerepel ebben a filmben. Ezzel együtt ez a film leginkább egy brazil
tévésorozatra hasonlít, és csak az a különbség, hogy itt nagyon dekoratív
képekkel dolgoznak. Miért csinál az Almodovar ilyen filmeket? Mert bejön
neki, és ezen a téren nincs mese. A sikert mindenki megérdemli, aki megszerezte,
azon viszont érdemes elgondolkodni, hogy a művészfilm kategóriáját tényleg
magáénak
mondhatja-e?
Művészfilmként
tekintünk
a Taxisofőrre, Jean Luc Godard összes filmjére, Bunuel, David Lynch filmjeire,
Jim Jarmus legtöbb filmjére, a Trainspotting-ra, a Pulp Fiction-re, a Go-ra,
a Central Station-re, Az Élet, amiről az Angyalok Álmodnak-ra, a Szemtől
Szemben-re, a Csapnivaló-ra és a Bennfentesre is.
A
művészfilmek általában olyan filmek, amik letérnek
a szokásos (fő)útvonalakról, és a saját történetüket nem a mindenki által
használatos, hanem egy sajátos történet-mondási módszerrel juttatják
célba, ezzel általában tágítva a műfaj, a film határait. Röviden, a művészfilmek
"breakthrough"
teljesítmények. A jó művészfilmek által bevezetett eszközök, effektek,
módszerek előbb utóbb bekerülnek a mainstream eszköztárba, és így megy
a felfedezés a végtelenségig. A művészfilm kategória nem jelenti azt, hogy
az illető film feltétlenül jó, hiszen a művészfilmek is csak olyanok, mint
az aranyásók, nem mindenkinek jön össze, lényeg, hogy letértek a főútvonalról,
ami vagy jó nekünk, vagy kevésbé jó. Ugyanakkor mégsem vennénk szívesen,
ha egy olyan film, amiben kreativitásnak nyoma sincs megkapná ezt a mégiscsak
kitüntető címet.
Minden
embert két dolog izgat és hajt egyszerre. Egyrészt
mindenki szeretne azonosságokat felfedezni, vagy létrehozni maga és az
összes többi ember között. Másrészt mindenkinek szüksége van a különbségekre
is, maga és az összes többi ember között. Ennek megfelelően mindenkinek
kétféle filmre van szüksége, amiket külön-külön kell beszereznünk.
Szükségünk van mainstream filmélményekre, amiken a nagy mindenkivel osztozunk,
és szükségünk van az eldugottabb, saját filmélményekre, amik csak nekünk
szólnak, vagy amiket saját magunknak stipi-stopizunk le. Röviden, mindenkinek
kell egy Pulp Fiction
és kell egy Reservoir Dog.
A
"Reservoir Dog"-jainkat három kategória-páros segítségével
csapolhatjuk le magunknak az összes film közül. Van a művészfilm és az
aktuális hagyományos film egymást kiegészítő párosa, a "művész
vs.
mainstream", vagy itt van a low-budget
film és a normis budget
film választótengelye, ahol a low-budget gyakran művészfilmet takar, hiszen
kevesebb pénzből lekötni a nézőket nagyobb kreativitást igényel.
A harmadik, filmpiac alapú fogalom-páros megtévesztő, de logikus
módon megintcsak mainstream - nem mainstream alapon különül el, itt mainstream
film és egzotikus film
a két kategória. Mainstream az, ahonnan az adott piacra a legtöbb film
érkezik, (ez Indiát kivéve) mindig az USA, egzotikus film pedig bármely
más országból érkező film, beleértve a helyi, hazai filmipart is.
"Eldugottabb",
"saját" filmélményeinket tehát a művészfilmek, low-budget filmek és az
egzotikus filmek közül gyűjthetjük be. Művészfilm
esetén az adott mozinéző hamarabb fedezi fel, hogy bizonyos megoldások,
motívumok bejönnek neki, mint mielőtt azokat már egy mainstream filmben
látná. A low-budget film ehhez képest az ő külön, speciális érdekességével
lopja be magát az adott mozinéző szívének privát zónájába. Ez a specialitás
lehet akár csak annyi is, hogy a néző tudja, olyat látott, amit nem sokan
mások. Az egzotikus filmben, amely hazánkban általában egy-egy cseh film,
(az USA-ban pedig szinte bármi, csak nem francia vagy német, vagy angol
film), megintcsak az a speckó, az a privát, hogy az ember környezetében
viszonylag kevesebben látták.
A Mindent
Anyámról egzotikus film, vagyis a három speciális
kategória egyikébe beleesik, de az, hogy egzotikus, egyáltalán nem jelenti,
hogy automatikusan művészfilm is, (miközben az Északi Sarkkör Szerelmesei
például spanyol is és művészfilm is). Mellesleg az egykori Cinema Vérité
mozgalma éppen az ilyen "buta" filmek ellen irányult.
A
Mindent Anyámról azért "buta", mert pont úgy épül fel, mint egy rossz szappanopera.
Van egy történetvonal,
"X idemegy, ez történik vele, aztán odamegy, ott meg az történik vele,
stb.", és ez a váz fel van töltve mondatokkal és képekkel. A jó filmek,
sőt a jó szappanoperák is ezzel szemben jó jeleneteket tartalmaznak, ami
nem kis különbség. Egy jó film jó jeleneteiben a néző szeme láttára bonyolódik
a történet, vagyis a jelenet
is egy történetmondási egység, (story-telling unit). A film során ezek
a sorba rendezett egységek - mint a biliárd golyók - adják át egymásnak
a lendületet, amit a film kezdete szabadított fel. Ezzel szemben a Mindent
Anyámról jelenetei mindössze annyi funkciót töltenek be, hogy
jelzik, "a történet, amit nézel, most éppen
itt tart", például
"most x hónappal később van, és Rosa állapota éppen súlyosbodott", tisztára
mint a Borostyán-ban. Vagyis a történet nem a jelenetekben valósul meg,
hanem csak a történetvonalban, a storyline-ban, amit az egyes jelenetek
csak illusztrálni próbálnak.
A
Cannes-i díj, a Globe és az Oscar révén a Mindent Anyámról a világ hivatalosan
bejegyzett egzotikus filmje lett, ami a maga módján áthelyezte a filmet
a mainstream kategóriába, ezért is hívjuk "egzotikus sikerfilmnek". És
lehet, hogy amikor saját, privát filmélményt szándékozunk beszerezni, különösképpen,
ha ezt a filmélményt a művészfilm kategóriából szeretnénk begyűjtani, akkor
tovább kell keresnünk. Persze, az ízlések és a pofonok mindig különbözőek,
és még az is lehet, hogy a Mindent Anyámról kapcsán nagyot tévedtünk, hiszen
fel lehet fogni úgy is, hogy igazi "breakthrough"
teljesítményt valósított meg például azzal, hogy az első apácát halasztotta
meg AIDS-ben. Az eddigi legrangosabb csúcstartók, mint a Hetedik, vagy
a Becéző Szavak, amely utóbbi 17 éve tartja magát a dobogón a halasztós
filmek között esetleg végre megpihenhetnek.
-in-
|