Öld Meg
Romeót
Romeo Must Die 2000
Már
hónapok óta
készülünk erre a filmre, az Aaliyah-klip
miatt, és most, hogy eljött a nagy nap, nagy volt az öröm, és szinte
csak a film előtti utolsó másodpercben futott át az ember fején
az, ami az Ötödik
Elemben az Egyesült Tartományok elnökén, hogy "kétségem
támadt".
Persze, hogy felmerül a kétség, hiszen ha ennyire vár valamit az
ember, az soha nem szokott jól alakulni. Lásd Tony Scott Közellenség
c. filmje, amire a Tiszta
Románc után vártunk, vagy Besson Jeanne
D'Arc-ja, az Ötödik Elem után, vagy minden idők legnagyobb csalódása,
(persze, csak ahhoz képest) a Die Hard III, ahol aztán semmilyen
jel nem utalt arra, hogy rossz, vagy sokkal kevésbé jó lehet, mivel
már két részt láttunk, és mindegyik 10 pontos volt.
A
kérdés már csak az, hogy miért és mit vártunk ettől a filmtől, na
és persze kérdés az is, hogy mit kaptunk. Aaliyah
nagyon jó zenét csinált, egyből az első számú kedvenceink közé került,
a klipnek nagyon jó volt a hangulata, és végül, de egyáltalán nem
utolsó sorban Jet
Li
felbukkanását már nagyon vártuk a Halálos
Fegyver 4. óta, amiben az elpusztíthatatlan, veszettül kegyetlen
kínai gonosztevőt alakította, de közben még arra is volt ideje,
hogy civilként megkedveltesse magát velünk, mert annyira eredeti
és szimpatikus srác benyomását keltette. Ennek a három dolognak
az együttállása miatt volt tehát, hogy az Öld Meg Rómeót vetítésének
a napja helyből piros betűs ünnepként került a naptárunkba.
Aztán
nagy nehezen túljutottunk a film előtti egy másodperces "kétségen",
és ami elénk tárult, az eléggé bíztató volt. Sötétkék, éjszakai
autózás-képek,
egyből Malek Andreára gondoltunk, hogy ez a film az ő kedvence lesz,
mert akkora nagy és drága autók húztak keresztül a városon, és persze
külön öröm volt, hogy ezalatt remek zenéket hallhatunk. A feliratok
nemcsak jól néztek ki, hanem cool-ak is voltak, és különösen tetszetős
volt, hogy kínaiul is megjelentek, bár ennek racionális oka az lehet,
hogy komoly léptékű ázsiai közönségre számíthat a film, lévén Jet
Li Ázsiában a legnépszerűbb sztár (rögtön Jackie Chan után).
A felállás
Wst Side Story-s, ill. Rómeo és Juliás, mint a sakkbábuk, feketék
és fehérek, sorakoznak egymással szemközt a szembenálló felek: gengszter-papa,
gengszterfiú, gengszter-jobbkéz, mindkét oldalon, a kínai-amerikai
és az afro-amerikai maffia képviseletében. Rögtön az első jelenetben
össze is csapnak, az egyik kínai srác ugyanis pont a getto-ban bulizik,
és két táncoló lány viselkedéséből arra lehet következtetni, hogy
valakitől drogot szereztek, így a hatalmas beengedők megkérik a
srácot, hogy távozzon, aki ahhoz képest, hogy milyen kicsi, egészen
eredményesen küzd. De nem kell sokáig küzdenie, mert érte jönnek
a testőrei, élükön apja "jobb kezével", Kai-jal, akit a végtelenül
rokonszenves, csajok számára pedig egyenesen bombázó
Russell Wong
alakít. Mondanunk sem kell, hogy további összecsapások várhatóak
a helyszínen, és talán azt sem kell említenünk, hogy a kung-fu,
és azon belül is Russell Wong uralja a helyzetet. Ez volna hát az
előjáték, bár egy apróság még hátra van, a kínai maffiózó-fiú-t
hajnalban holtan találják, és persze mindenki egyből arra gondol,
hogy a fekete csapat tette, cserébe a tegnap estéért. Akárhogyan
is, de elkezdődik a szimmetrikus bandaháború.
Persze
nem úgy, mint a Keresztapában, hanem inkább mint egy mesében, ezért
is szimmetrikus a felállás, az egyik partot az egyik nagyhatalom,
a másikat a másik uralja, eddig "békében" megfértek egymással, de
most elszabadul
a "pokol". De mit csinál ezalatt Jet Li? Hát ő éppen egy Hongkongi
börtönben csücsül, először nem tudjuk, miért, és tekintve, hogy
a Halálos Fegyver 4-ben ilyen karaktert alakított, nem feltétlenül
örülünk, amikor a börtönben
tudomást szerez öccse haláláról, (mert ő az, akit megöltek), és
hozzálát, hogy kiszabaduljon.
Itt
jön az a lógós-verekedős
jelenet, amit a film bemutatójában is lehet látni. Ezt követi egy
olyan jelenet, ami egy az egyben a Midnight Express c. klasszikus,
valóságos történetet elmesélő film klasszikus szabadulás-jelenetét
utánozza, és Jet Li máris úton
van
az USA-ba. Egy videóklipet általában 3-4 napig vesznek fel, mármost
ehhez képest ezeket a harcjeleneteket 5 (!) napig vették föl, még
azt a lógós-küzdést is, amiről senki nem gondolná, hogy ennyire
időigényes tud lenni. Pedig ez még csak a kezdet, a további küzdésjeleneteknél
ugyanis konkrétan leesik nekünk a tantusz, hogy a mozgásokat mátrixosították,
ami azt jelenti, hogy a szereplők egészen furcsa dolgokat tudnak
művelni a levegőben, például akár irányt is tudnak változtatni. A
Mátrixban ezek a trükkök egészen elképesztőek voltak, és itt
is nyilván azok volnának, ha a történet megalapozná ezeket a különleges
mozgásokat. Így azonban néhol egészen zavaróak is tudnak lenni,
mert olyan, mintha egy rajzfilmet néznénk, ahol a lendület, a tömeg
és a gravitáció törvényei nem igazán szoktak működni. A küzdés-trükköket
egyébként az eredeti Mátrix-os cég, a Manex készítette, és úgy működnek,
hogy a szereplőket
huzalokkal
mozgatják,
amikor például felugranak a levegőbe, hirtelen megrántják őket oldalra,
vagy bármilyen más irányba, és persze egymás után akár többször
is, és máris kész a Mátrixos levegőben röpködés. De a harc-vonal
csak egy a film pillérei közül. Jet Li ugyanis végre megérkezik
az USA-ba, és percek alatt meglátjuk az igazi arcát, és örülünk
neki. Aki Hongkongban félelmetes fickó, az itt most egy mosolygós,
nagyon aranyos, tinédzserfejű csávó, aki udvariasan érdeklődik a
taxistól, hogy elvinné-e egy adott címre, és szorgalmasan tanulja
a nyelvet, és általában is igyekszik gyorsan bekapcsolódni a helyi
életbe. A taxis közli, hogy lejárt a műszakja, ez az első mondat,
amit Jet Li (Khan) megtanul, (i'm off duty), és miután elköti az
autót, egyből módja is van gyakorolnia a frissen tanultakat, ugyanis
beül hozzá Aaliyah (Trish), és megkéri, hogy hajtson. Jó dolog ez
a taxis találkozás, mivel Jet Li az ügyeletes ötödik kerék, az ember
a rossz helyen, rossz időben. Hamarosan megtudjuk, hogy ő valójában
rendőr volt, tehát jófiú, és csak azért került börtönbe, mert az
apja miatt tartotta a hátát, de mindentől függetlenül kitartóan
a jó oldalon szándékozik maradni. Jet Li tehát a jó ember a rossz
helyen
és időben. Az, hogy Aaliyah-val összetalálkozik, pedig azért jó,
mert hamarabb kedveli meg a (gyönyörű) lányt, mint mielőtt megtudná,
hogy pont az ellenséges család fejének a lánya. Ahogyan találkoznak,
tök aranyos, teljesen Rómeó és Juliá-s, ráadásul iszonyatosan jól
néznek ki együtt. Jet Li egyébként, (meglepő információ fog
következni) 37 éves, Aaliyah pedig 21, és ez az első filmje,
és szerintünk tök jó színésznő. Aaliyah 171 és fél, Jet Li pedig
167 és fél cm magas.
Jet Li a 90-es évek kung-fu hongkongi dömpingjében már sztárként
vett részt, egyébként Wu Shu annak
a harcművészeti műfajnak a neve, amit művel, és nem Kung-Fu, és
többször is volt világbajnok, először 11 éves korában. Idén áprilisban
született első (lány) gyereke, kicsivel a Romeo Must Die világpremiere
után. Visszatérve, amikor Aaliyah-val találkoznak, nagyon Rómeó
és Júliá-s, de itt nem az 1996-os Rómeo és Julia-filmre gondolunk,
hanem a Shakespeare-darabra
(aminek csak örülhetünk). A 96-os DiCaprio-s film úgy működött,
hogy a Shakespeare-i vázra ráöntötték a modern löttyöt, ezzel együtt,
tudjuk, hogy sokaknak nagyon tetszett, de akkor is jó, hogy most
fordított a helyzet. Persze nem az van, hogy most a modern akciófilmre
öntik rá a Shakespeare-i "löttyöt", itt a Shakespeare-darabnak nem
a vázát, hanem a lényegét és tartalmát ragadták meg, és pakolták
bele a modern környezetbe. Ez a lényeg, illetve tartalom a fiatalok
szerelme: az, hogy egy
fiú és egy lány nem vesz részt a családjuk álságos működésében,
és egymásra nemcsak hogy képtelenek ellenségként tekinteni, de akármit
is csinálnak, ellenállhatatlanul vonzódnak egymáshoz. Tényleg aranyosak
együtt, amire Jet Li kisfiús feje még egy lapáttal rá is tesz, és
még egy olyan küzdés jelenet is van, amiben Jet Li Aaliyah kezével
üt és lábával rúg, körülbelül úgy vezetgeti, mint a remek klipben,
és ez a jelenet megintcsak öt forgatási napot igényelt.
Az, hogy a dolgok hátterében egy "hatalmas ingatlan-biznisz" áll,
gyakorlatilag hidegen hagy minket, mondjuk meg kell jegyezni, hogy
Aaliyah, Jet Li és Russell Wong triója mellett a legjobb mellékszereplő
az a "fehér
csávó",
Vince Roth (Edoardo Ballerini), aki ezt az ingatlan-bizniszt kezdeményezi
és vezeti. Nagyon jó választás volt a szereposztók részéről, hogy
egy huszonéves srácot tettek meg a film legnagyobb hatalommal rendelkező
karakterének, ez szinte Tarantino-i színvonalú találat. De mint
mondtuk, mindez csak a háttér, csakúgy, mint az egész meccs a két
család között, ennek előterében játszódnak
a látványos harcjelenetek, melyek tulajdonképpen ugyanígy csak hátteret
jelentenek annak, hogy Aaliyah mint Trish és Jet Li mint Khan néhány
randit lebonyolíthassanak
egymással, "hip-hop"-stílusú környezetben.
Ez a film
nem képezi majd a klasszikusan remekül sikerült filmek listájának
az élbolyát, de biztos, hogy nehezen felejthető, jó élményt jelent.
Valamint biztos, hogy a "hip-hop"
kedvelőinek (csak úgy, mint a filmes kung-fu rajongóinak) külön
jól fog jönni ez a dózis. Az pedig, hogy a film nem annyira nagyon
jó, mint a klip, végül is nem fáj nekünk, mert az (úgy látszik)
tényleg verhetetlenül jó.
-joey
tribiani-
|