cspv logo
cspv szám: 41 / 02 tartalom
keresés

cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím

this is
cspv home
régi link, már nem működik

page number: 08 00158
film info
PREVIOUS articleNEXT article
2002-07-26

Szitakötő

Dragonfly 2002.
Kevin Costner nem tűnt el végleg a mozikból: ez a leglényegesebb, ami kiderül a Szitakötő c. misztikus thrillerből.

A '90-es évek elejének egyik legtöbbet foglalkoztatott színésze (Farkasokkal Táncoló, Több, Mint Testőr, Wyatt Earp, JFK) szinte egyedülállóan jól tudta eljátszani a "munkában profi, magánéletben kisfiúsan magába húzódó, kevés beszédű cool fickót", olyannyira, hogy hosszú időre ki is sajátította magának ezt a karakter-típust, és így sorozatban kaptuk ki a romantikus színezetű Kevin Costner-mozikat. Ezzel még nem is lett volna semmi baj, csakhogy '95-ben történt valami: a hatalmas költségvetésű, és annál nagyobb bukású Waterworld-del megtört hősünk lendülete, és ezt a kudarcot csak tetézte a '97-es, nézhetetlen Jövő Hírnökével, amit még ráadásul ő is rendezett. Ez a két film volt a negatív csúcs Costner karrierjében, de ezután már nem nyerte vissza a régi formáját, és a csendes unalom lengte be következő filmjeit (Üzenet a Palackban, A Pálya Csúcsán).

A Szitakötő nem jelent kiugrást ebből az állóvíz-szerű színészi pályából, Costner egyetlen új színt sem visz a főszerepébe, ismét visszafogott, újra mackós, és megint nehezen lehet kihozni a sodrából. Mindezek ellenére filmünk kifejezetten kellemes benyomást hagy a nézőkben, és ezt főként a szépen fotografált képeinek köszönheti. A történet az eredetiség és a kiszámíthatóság határmezsgyéjén inog, mert bár ehhez hasonló sztorival nem nagyon találkoztunk még, a részletekben és az egyes jelenetek megoldásában sematikus a film. (Ha halottnak van beállítva egy kisfiú, de közben a főhős és a kamera egyaránt le nem veszi róla a szemét, akkor bizony a jól bevált séma szerint a kissrác legalábbis kinyitja a szemét -ijesztő hangeffekt kíséretében-, vagy hirtelen felül, mindenesetre a szokásos módon próbálja meg ráhozni a nézőkre a frászt.)

A film gyors tempóban indul, mintha hamar el akarná intézni azokat az információkat, amiket a nézőkkel tudatni kell, mielőtt elejét venné a jelen idejű történet, vagyis mielőtt elkezdődhetne a feszültség fokozatos kibontása. A feszültség nagyon fontos dolog, mert ha létezik olyan műfaj, hogy misztikus thriller (szerintünk igenis létezik), akkor annak a legnagyobb fegyvere az a fajta többrétegű borzongás, amit a félelmetes, az ismeretlen, a halálközeli (vagy túlvilág-közeli) történések megjelenése okoz az emberben. A Szitakötő ezen a téren igazán jól működik, folyamatosan képes fenntartani bennünk a feszültséget és az izgalmat, miközben hiába törjük lázasan a fejünket a történet végső megoldásán.

Dr. Joe Darrow (Kevin Costner) elveszíti imádott feleségét egy balesetben, és a holttest nem kerül elő. Az orvos hónapok múlva sem tud rendbe jönni a lelki traumájából, ráadásul egyre több apró jel bukkan fel az életében, ami a feleségére emlékezteti, illetve az ő közelségére utal. Emilynek, az elhunyt feleségnek (Susanna Thompson) a szitakötő volt a kedvenc állata, Joe pedig egyre többször ütközik bele ennek az állatnak a jelébe, számára - és számunkra- érthetetlenül. A nézők izgulnak, Costner gyanút fog, és elkezd nyomozni a felesége után, vagyis elkezdi követni azokat a jeleket, amiket -úgy tűnik- Emily küld férje felé. A film a gyors kezdés után egy biztos, nyugodt tempót vesz fel, ami a misztikus témával ötvözve egy furcsa, lebegésközeli filmnézői állapotot idéz elő, ami már önmagában is egy érdekes élmény. Mindez csupán azt jelenti, hogy a misztikus (és alapjában szomorú) téma egy hozzáillő feldolgozást kapott, egy olyan formát, ami mentes a túlzásoktól, nem erőltetett, és ami anélkül tud a halálközeliségről szólni, hogy összeszorulna tőle a szívünk.

A filmet az a Tom Shadyac rendezte, aki ezelőtt a komolytalan filmek nagy barátja volt: neki köszönhető az Ace Ventura: Állati Nyomozó c. klasszikussá vált Jim Carrey-vígjáték, de az ő számlájára kell írnunk a szörnyű Hanta Boy-t (Liar, Liar), vagy az egyszerűen idétlen Bölcsek Kövérét is, hogy el ne feledkezzük az unalmas Patch Adams-ről sem.

A film költségvetése a műfajához és témájához képest meglepően magas volt (75 millió dollár), bár ebből Kevin Costner "csak" 15 millió dollárt kapott (ugyanennyit kapott két évvel ezelőtt is, a Tizenhárom Nap-ért). A budget nagy része arra ment el, hogy a stábnak Hawaii-ban fel kellett építenie egy yanomani (amazóniai indián törzs) falut, és be is kellett népesíteniük azt -yanomanik híján- piaroa, salvias, piapoco és jive indiánokkal, ami nemcsak a szereplők, hanem a törzsi orvosok, szakácsok, tolmácsok utaztatását, ellátását is jelentette. A film végül elég enyhe fogadtatásban részesült az USA-ban (az első körben 30 millió dollárt adtak ki a jegyeladások), amit főként azzal magyaráznak a hozzáértők, hogy a Szitakötővel egyidőben jött ki a Sony Pictures Mothman Prophecies-e (Megszólít Az Éjszaka), ami szintén egy misztikus thriller, talán egy kicsit több thriller-vonallal is, mint amilyennel a Szitakötő rendelkezik.

A Szitakötő egy olyan film, amit szívesen néz meg az ember egy nyugodt mozis estén, de ha ez nem jön össze, akkor legalább lesz egy jó filmtippünk hónapok múlva a videotékákban. "Nice choice" (Kitűnő választás) - ahogy Sean Penn mondaná a Nevem Sam-ben.

-lid-
2002-07-26
cspv.hu
oldal: 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11