cspv logo
cspv szám: 53 / 03 tartalom
keresés

cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím

this is
cspv home
régi link, már nem működik

page number: 05 00334
film info
PREVIOUS articleNEXT article
2003-08-18

Oviapu

Daddy Day Care 2003.

Csoki ebédre
Ismerjük Eddie Murphy vígjátéki képességeit, sőt, ha a tőzsdén mozogna, biztosan vennénk részvényeket is a vígjátéki-családi filmjeiből, mivel ebben a műfajban szinte mindig kasszasikereket szokott elérni. Az Oviapu inkább családi film, mint vígjáték, de abból egy jól sikerült darab, olyan, amilyet szívesen néz meg a család apraja-nagyja a szombat délutáni kakaózás után.

Eddie Murphy-t Axel Foley-ként zártuk a szívünkbe először, a Beverly Hills-i Zsaru-sorozat ugyanazt a tökéletes élvezetet jelentette annak idején a vígjátékokban, mint például a Halálos Fegyver-darabok az akciófilmek terepén, ráadásul az egész sorozatot Murphy hihetetlen vigyorgása koronázta meg. (Hozzá kell tennünk, hogy a magyar szinkron is pompásan illeszkedett Foley nyomozó idióta karakteréhez). Bár Eddie is tett néhány nehezen bevállalható kört a filmgyártásban (és itt főként a Bölcsek Kövére I-II-re, az Életfogytigra, a Vámpír Brooklynban-ra, vagy a Szentfazék c. bugyutaságra gondolunk), azért még napjainkban is képes megnevettetni minket, és bár mára mintha elfelejtette volna a régi jó Foley-s vigyort, azért még nyugodtan ülünk be a vígjátékaira.

Az Oviapu nem tartogat számunkra túl sok meglepetést, ha annyit tudunk a történetről, hogy két kirúgott marketing menedzser apu-óvodát nyit, máris képben vagyunk a sztorit illetően. Charlie (Eddie Murphy) és Phil (Jeff Garlin) saját maguk is rendelkeznek fejenként egy-egy fiúgyermekkel, úgyhogy a terv szerint tudnak majd mit kezdeni néhány másik, idegen gyerkőccel is. Persze előtte még jó profik módjára felmérik, hogy az adott ovi-piacon mindössze egyetlen vetélytársuk van, amit nem más vezet, mint a mesefilmek megszokott boszorkánya, Angelica Huston (mint Mrs. Harridan). A Mrs. Harridan-féle ovi leginkább óvoda, abból is a szigorú, szabályozó és fegyelmező fajtából, ahol a gyerekek egyenruhákban és a fraudi pszichológia mentén töltik kezdeti éveiket. Ezzel szemben Charlie-éknál csokikat tömhetnek magukba (legalábbis az elején), rohangálhatnak és rosszalkodhatnak, amíg csak bírják, mivel a két oviapunak eleinte még lövése sincs arról, hogy hogyan csitítson le 2-nél több gyereket.

A vígjátékoknak ez a fajtája azt az egyszerű elvet követi, hogy a káosztól indul (ez egy ovi estében könnyen bemutatható), hogy aztán lassacskán elsimuljanak és rendeződjenek a dolgok (az oviapuk ráéreznek a különleges munkájuk ízére), és abból válhasson előny, ami eleinte a hátrányt jelentette (esetünkben ez a szabad, vidám, jó hangulatú ovivezetés). Aztán még legalább két konfliktus-pontnak lennie kell a történetben, ebből a másodiknak már a film vége előtt nem sokkal kell felbukkannia, minden eddiginél erősebben, hogy ha végül megoldódik, nagyobb legyen az efelett érzett öröm.

Ebből a fajtából már nagyon sok filmet láthattunk, úgyhogy az ovis nézők kivételével bárki szinte behunyt szemmel is borítékolhatná a forgatókönyv csavarait, mármint ha akarná. De miért is tennénk, amikor ezeknek a családi vígjátékoknak éppen az az erősségük, hogy nem bonyolódnak halálra, hanem egy kiszámítható történet mentén szórakoztatnak, nevettetnek, és kellemesen lekötik a figyelmünket. Az oviapu is pont ilyen: Eddie Murphy a számunkra ismeretlen kövér kollégájával együtt hülyéskedi végig a filmet, a gyereknézőket brokkoli-répa-harccal szórakoztatja, a felnőtteket ismét emlékezteti arra, hogy a gyerkőcöknek rendes figyelemre és időre van szükségük a szüleiktől, és közben mindenki boldog, mert egy jó családi filmet kapott. Szimpatikus ez az egyszerűség, ahogy az alkotók bemutatják minden gyerek álmainak oviját, a gyerekszínészek aranyosak, és nem mesterkéltek, és még az általunk csöppet sem kedvelt Steve Zahn (Mint a Kámfor, Nő a Baj, Fiúk az Életemből) is meglepően rendes alakítást nyújtott a harmadik oviapu szerepében.

Egyébként talán éppen Eddie Murphy volt a legvisszafogottabb az egész stábban, ő a vicces képességeinek csak töredékét aktivizálta ehhez a filmhez, sőt, néha kifejezetten túl komoly is volt. (Ez főként a saját gyerekével kapcsolatos jelenetekben fordult elő.)

A film rendezője az a Steve Carr volt, aki a nagyon rossz Péntek Esti Gáz c. ál-fekete ál-vígjátékot, illetve a jól sikerült Dr. Dolittle 2-t rendezte eddig. Az Oviapuval könnyű dolga lehetett, ebben a műfajban talán csak a gyerekszínészek koordinálása jelenthet problémát.

Az Oviapu meglepően nagy (60 millió dolláros) költségvetésből készült, és persze, híven a családi filmek hagyományához, jó sokat is termelt (ezidáig csak az USA-ban 101 millió dollár felett jár). Tekinthetnénk úgy is ezt a filmet, mint néhány Hollywood-i producer okos döntését a pénze befektetésére (a családi filmeket minimum ketten -egy gyerek-egy szülő-, de inkább az egész család szokta megnézni, az összes gyerek a családban, plusz egy-két szülő is, tehát nagyon csábító műfaja ez a filmgyártásnak), de amiért nem teszünk így, az azért van, mert egy tényleg szórakoztató és kedves filmet kaptunk a pénzünkért cserébe, egy klasszikus értelmű, jófajta családi filmet, nem mellesleg Eddie Murphy-vel a főszerepben.

-ming li-
2003-08-18
cspv.hu
oldal: 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13