cspv logo
cspv szám: 59 / 04 tartalom
keresés

cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím re: Apám Beájulna cikk cím

this is
cspv home
régi link, már nem működik

page number: 06 00397
film info
PREVIOUS articleNEXT article
2004-01-04

Magasfeszültség

Haute Tension 2003.

Alacsony IQ
Az ember gyakran van olyan hangulatban, hogy azt kívánja, bárcsak valami meglepetés érné, ennél ritkábban átfut a fején az, hogy esetleg jó lenne valami durva horrort megnézni, és ennél még ritkábban előfordul az is, hogy az ember ténylegesen be is ül egy horrorra. Ami még ennél is ritkább, az viszont az, hogy valaki végül kijön egy horrorról, és utána jól érzi magát, és elégedett a választásával.

A Magasfeszültség szó, ami szó, egészen biztatóan kezdődik. Akik lekésik a film legeslegelejét, kulcsinformációról maradhatnak le, ezért megjegyezzük, hogy egy rövid hajú lányt látunk, összevagdosva egy kórházban, mint túlélőt. Ezek után látjuk ugyanőt vérezve menekülni az erdőben, miközben "érdekes, sőt, egészen jó zene", "profi kamera", "jó atmoszféra", és hasonlók fordulnak meg az ember fejében.

Hamarosan azonban két intő jel is felmerül arra vonatkozóan, hogy e francia horrorfilm eleje sokkal jobbat sejtet, mint amire valójában beültünk. Az egyik az, hogy két lány cigizve énekel egy slágert az autóban, miközben utaznak. Ez legelőször a Nyakunkon az Élet-ben bukkant fel, nagyon profi formában, és érdekes módon egy magyar "származású" film is, a Punta Grande vetett be hasonlót, bár ott egy egész család énekelt egy jeep-ben. Lényeg, hogy ez az autóban éneklés, hogy franciásan fejezzük ki magunkat, már erősen "déjà vu", ez pedig arra enged következtetni, hogy amit látni fogunk, az inkább szorgalomból lesz jeles, mint tényleges tudásból.

A másik intő jel gyakorlatilag már ennek a durvább megnyilvánulása, egy lepusztult régi furgon (az Aki Bújt, aki Nem nyomán), amiben egy ronda nagydarab ember egy lány levágott fejét erőszakolja meg, majd kidobja az ablakon. Ekkora ronda hibát már nem követnek el csak úgy egy filmben, mármint anélkül, hogy magának a filmnek is ilyen lenne a jellemző színvonala.

És lőn. Kevéssel később már ott tart a film, hogy egy vidéki tanyán ez a furgonos ember módszeresen lemészárol egy négytagú családot, plusz a kutyát. Mindenkinek levágja a fejét, és az egész eszméletlenül otromba. Ennél még sokkal komolyabb problémaként jelentkezik, hogy ez az éjszakai őrület valami miatt nem akar abbamaradni. Az első óra végén már holtbiztosak vagyunk, hogy nincs második, illetve következő jelenet, és ez minden. Rádöbbenünk, hogy ez az egész film egy "egyéjszakás kaland", és hogy az egész történet egyetlen éjszakát ölel fel. Mindez több szempontból is aggasztó, de a filmnek ezen a pontján már nem kell aggódnunk, mert a film már minden tekintetben kimutatta a foga fehérjét.

Ekkor már tudjuk, hogy ebben a filmben a gyerekek sem szentek, a kissrácot is megölik, ami nagyon ronda dolog. Ekkor már tudjuk, hogy a film egyetlen horror élményt vonszol végig az egész filmen, ez pedig az, hogy egy vérszomjas pszichopata gyilkos a főszereplő rövid hajú (túlélő) csaj szeme láttára vágja le lassan mindenkinek a fejét. Ő nem mer megszólalni, de rémült, halálfélelemtől átitatott szuszogása a film zenei sávjának is fő vonalát képezi. Ezt látjuk, és ezt halljuk tehát. Visítást, haláltusát, szörnyű hörgéseket, és mindehhez teljes részletességgel látjuk, ahogyan elvágják emberek torkait, meg minden.

Ez a film teljes mértékben perverz, teljesen meg van borulva, és emiatt minden okunk megvan, hogy nagyon dühösek legyünk. Viszont amit látunk, az pont nem azért szörnyű, mert horrornak nevezhető, hanem azért, mert csak horrornak látszik, közben meg valójában konkrét halált és gyilkolást és halálfélelmet mutatnak - egy jó kis horrorfilm helyett. A horrorfilmek nem ilyenek, nem így működnek, közük nincs az ilyen perverzióhoz, és nem is szabad, hogy közük legyen. Ilyen filmre csak egy különösen ostoba filmes lehetett képes, aki nyilván vasakaratú, szorgalmas, de fafejű, és annyira tehetségtelen, mint egy csontszáraz szivacs, ami szinte már porzik.

Minden sportnak vannak szabályai, ettől vagyunk emberek, ettől sport a sport. A horrorfilmekre is ugyanúgy vonatkoznak a film és a mozi szabályai, mint bármilyen más filmre, a Magasfeszültséget készítő fanatikus rendező és az "alkotó csapat" azonban nem vett tudomást erről. A horrorfilmek lényege is ugyanaz, mint a rendes filmeké, hogy amit látunk, az "csak" film, "csak" játék, több is, és kevesebb is, mint a valóság. Ez a film viszont csúnyán átlépi a határokat, amiket nem lett volna szabad.

A horrorfilmek lényege a természetes félelmek felerősítése, fantáziadús módon. Félelem a sötéttől, egy üres lépcsőháztól, egy árnyéktól a kertben, félelem egy kamionos embertől, egy úszómedencétől, egy motorcsónaktól, egy szaunától, satöbbi, satöbbi. Félelem gerjesztéséről, erősítésről, akcelerációról van szó. Rémálmokról. Ehhez képest ebben a filmben (vagy miben) valódi halált és valódi gyilkolást mutatnak be, valódi haláltusával, valódi halálhörgéssel. Egyébként ennek a műfajnak is van már neve "sniff" (vagy valami hasonló), és a 8 Milliméter-ben lehetett már ilyet látni, de nem nagy sikerrel.

Szerintünk ez a film sem lesz kaszasiker, de most komolyan, milyen az a film, amire az ember nem szívesen viszi el a saját anyukáját, de az öccsét vagy a húgát sem, sem pedig a barátnőjét, és a legjobb haverjának sem mondaná azt a mozi pénztárnál, hogy "nézzük meg ezt, én már láttam, de tök jó, és szívesen megnézem még egyszer". Ha a fenti embereknek nem mutatnád meg ezt a filmet, akiket minden bizonnyal szeretsz, és akiknek jót akarsz, akkor miért akarnád ugyanezt magadnak? Viszonylag fogas kérdés.

További érdekes gondolkodnivaló lehet az is, hogy mit jelent az, hogy valakinek erősek az idegei, hogy valaki "erős idegzetű"? Talán azt, hogy immunis? Mitől lehet valaki immunis a halálra és a gyilkolásra, ha nem attól, hogy maga is kipróbálja? Vajon jó dolog lehet ezt kipróbálni? Egy biztos, aki erőszakos halált, holttestet, ne adj isten, gyilkosságot lát, nem felejti el egy hamar (soha), és a sokkos élményei élén fogja eltárolni, sőt, még az is elképzelhető, hogy genetikailag is nyomot hagy, ugyanúgy mint az is, ha valaki emberhúst eszik. Kérdés, hogy jó-e ez valakinek?

Akárhogyan is, ezt a filmet senkinek sem ajánljuk, mert nem tudjuk elképzelni, hogy hogyan, milyen formában lehetne valaki számára a legkisebb mértékben is jó, akár előtte, akár közben, akár azután, hogy megtekintette. Legalább is a nézőtéren, ahol mi ültünk, senki sem nevetett, senki sem örült, de utána sem nézett ki senki úgy, mintha jól érezte volna magát. Szerintünk szégyen ilyen filmet csinálni, mert átveri az embereket, akik egy akár sima, akár hajmeresztő mozi-élményt akarnak a horror-film műfaján belül, és helyette "csupán" nyers halált és nyers gyilkosságot kapnak valami buta amatőr rendezőtől, aki nyilván vasakaratú.

-jepe-
2004-01-04
cspv.hu
oldal: 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28