nem vagy belépve:
microcspv    "utazz ellenkultúrában!"
logo
Ápr. 25. péntek - Márk napja
::: cikkek -> filmekről
     

2009-05-26
A Dolgok Állása
kis ember vs. nagy korrupció

Egy akciófilmnek kb. két nagy baja lehet. Lehet az, hogy a történet teljesen érdektelen, mondvacsinált, és tök átlátszó, hogy minden csak arra megy ki, hogy a főhős végigjárja az útját - ilyenkor a történet túl könnyű. Lehet azonban az is, hogy a történet túl súlyos, a fenyegetés pedig olyan komoly, hogy főhősünket csak a forgatókönyvíró húzhatja ki a csávából. A Dolog Állása azért különleges, mert nagyon profi történetet vonultat fel - ami a lehető legjobb módon izgalmas.

Átélhető, mégsem hétköznapi, egyáltalán nem könnyű, de mégsem túlsúlyos - ezt kínálja a Dolgok Állása. Egy brutális bérgyilkost látunk a film elején akcióban, így mi már tudjuk, hogy nem babra megy a játék. Egy szenátor eközben kongresszusi meghallgatásokat végez, könyékig turkál a korrupcióban. Az asszisztensét, a gyönyörű lányt is meggyilkolják. Így indul a film, és tényleg, rögtön az elején olyan fokú kegyetlen gátlástalansággal találjuk szembe magunkat, hogy feltéve, hogy a forgatókönyv kínál belőle ésszerű kiutat, a film az egyik legjobb módon izgalmas. Annyira nem, hogy már csak közönyösen szemléljük főszereplőink csetlés-botlását, annyira viszont igen, hogy menetközben ezerszer is megbánjuk, hogy úgy döntöttünk, drukkolunk Russell Crowe-nak, csapzott hajú, pocakos újságíró főszereplőnknek.



A film a lehető legprofibb módon kelt izgalmat. Nem az van, hogy egy utca alá van dinamitozva, és miközben aranyos kis iskolások kelnek át, a főhős lassítva rohan, hogy "neeeee", a néző meg azon kell, hogy izguljon, hogy el tudja-e vágni addigra a vezetéket. Az izgalom itt a bőröd alá mászik be. Szerkesztőségi megbeszélés, a lány (Rachel McAdams, akit, ha arra gondolunk, hogy Cillian Murphy-vel milyen profin elbánt az Éjszakai Járat-ban, kevésbé féltünk, mint a jóöreg Crowe-t) kihívja kollégáját. Mi, vagyis a kamera, bent maradunk, és innen látjuk és halljuk hogy mit beszélnek az üvegfal másik oldalán. Normálisan úgy nézne ki, hogy kimennek, és max szájról tudunk olvasni. Így azonban, hogy minden hangot tökéletesen hallunk, az egész jelenet tök izgalmassá válik, és a néző még az sem tudja, mi olyan nyugtalanító.


Máskor, valakik telefonálnak, és közben egy telefon-póznát mutatnak (bár lehet, hogy villanypózna, tök mindegy), a nézőben a lehallgatás-veszély automatikusan megfogalmazódik - anélkül, hogy tudná. A legeslegdurvább jelenetek egyike pedig az, hogy valaki valakivel szemben áll egy zöldes neonnal megvilágított, lepusztult hotel-folyosón. Nem azért félünk, mert egy égő olajszállító kamion az ötödik sugárúton felborul, és a vak tini csellistalányok felé csúszik az aszfalton - azért izgulunk, mert annak, amit látunk, előre felépített jelentése van. Láttuk már azt az embert, és így, bár a zöldes neonok alatt alig történik valami, mégis a lehető legfélelmetesebb jelenet ez. Így működik egy okos film. Többet ésszel, mint erővel.

Máskor is elkövet a film hasonló "cselt" (valójában a filmművészet remek vívmányaival él, a tudatos jelentéstulajdonítással, és a profi montázzsal). Például Russell Crowe whisky-t tölt a lánynak, ücsörögnek, csöndben nevetgélnek, egyszerű esti zsánerkép egy szerkesztőségben. A montázs, a vágás révén azonban (valójában a forgatókönyv, a rendező, a DP és a vágó zsenialitásának köszönhetően) ez a jelenet a film másik legfélelmetesebb részévé válik. Maxi fenyegetés. Ilyet csak a montázs tud. Ha már látod a katasztrófát, a tragédiát, az már csak egy dolog. Az igazi feszültséget a fenyegetés adja, ez kelti az igazi félelmet - és ebben profi ez a film.


A film félelemkeltésének egyik végsőkig elrugaszkodott módja még ezeken is túl tesz. Itt már színtisztán az agyunkra hatnak. Annyi történik, hogy kimondanak egy számot. A film a kiszervezések körül forog, korrupció, magánhadsereg, satöbbi (nálunk van olyan, hogy pl. a rendőrség fizet biztonsági őröknek, hogy végezzék el állítólag olcsóbban a munkát, miközben a biztonsági őrök többet keresnek, mint a rendőrök). Próbálják kitalálni, hogy mi szolgálhat indítékként, hogy mi állhat a háttérben. Ekkor azt mondja valaki, ugyan már, az az egykét millió dollár. Mire valaki más: rosszul látod, ez csak külföld, belföldön mindez kb. 40 milliárd dollárra rúg. 40 milliárd dollárnyi indítéka van valakiknek, hogy eltegyenek valakiket az útból - és ezt a filmben kimondják. A néző józan eszére építenek, és tényleg megdöbbentő a hatás. Egy korrupt várost látsz, ahol valakik 40 milliárdot védenek, bármi áron - ez így eléggé izgalmas, és nemcsak az a jó, hogy izgalmas, de az is, hogy különös módon az. A film, hasonlóan a remek Traffic-hez, egy tévé-sorozaton alapul.


A Dolgok Állása végül is nem egy különleges film, de tény, hogy miközben nézzük, számos alkalommal kell aláírnunk, hogy a mód, ahogy feszültséget, izgalmat kelt, különleges, és hogy ezt nagyon profin csinálja.

Bár utólag már talán nem tűnik annyira jónak, mint menetközben, mégis, mivel tisztességes eszközökkel játszik, megérdemli, hogy a minőségi élmények között mentsük el (amire a nyomtatott napi sajtóhoz címzett kis ódájával külön rá is játszik - ami ugyancsak a profi, tudatos és manipulatív montázs-stratégiájának a része:)).

-jepe-
2009-05-26

Címkék:
A Dolgok Állása:  (State of Play 2009.)

a film info-fájlja

további cikkek:
14. hét
Tarantino kedvence - a gyűlöletkeltés cukrosbácsijai lecsapnak Tarantino kedvence - a gyűlöletkeltés cukrosbácsijai lecsapnak
Mi, filmes újságírók, amikor egyszerű előkóstolói szerepben kritikát írunk, általában azt tekintjük küldetésünknek, hogy ha egy film különösen jó, akkor arra mindenképp felhívjuk azok figyelmét, akik ...
13. hét
media content labeling project – an initiative media content labeling project – an initiative
After the Gender Equality conference organized by Eurimages' Gender Study Group, in Budapest (March 17), several threads of discourse were set off, one of which straight lead to a discussion on outlin...
:
Noé
Hollywood-ot sokan még ma is úgy képzelik, hogy vannak a hiper-tehetséges forgatókönyvírók, akik megálmodnak valami olyat, amit még senki, erre aztán lecsap egy zseniális producer, és meghív a stábba ...
11. hét
re: margitszigeti futók – avagy, ki parancsol megálljt UJ PÉternek? re: margitszigeti futók – avagy, ki parancsol megálljt UJ PÉternek?
A 444-en egy borzasztó cikk jelent meg pár órája, körmönfont, ide-oda sandító, vagdalkozó cikk, egyfajta glossza a margitszigeti futásról. Basszus. A 444 az utóbbi időkben a jó cikkek orgánuma volt - ...
:
nemi egyenlőség a filmiparban és a médiában - Eurimages konferencia nemi egyenlőség a filmiparban és a médiában - Eurimages konferencia
Az alábbi kis híradás nem csupán egy konferenciáról tudósít, hiszen az maga is egy tudósítás volt, egy körkép arról, hogy hogy hogyan állunk, hol tart most a nemzetközi projekt, illetve mozgalom. Magy...
:
Szerelem a Felhők Felett
Unalmas korban élünk, mert megtanultuk, hogy mindig valami mást kell akarnunk, mint amiben az előttünk élt generációk éltek – és itt, ugye, jó pár ezer évnyi fejlődésről beszélünk :) Unalmas a korunk,...
10. hét
Pártválasztó 2014 - meleg jogok – kampánytéma vs. emberi jog Pártválasztó 2014 - meleg jogok – kampánytéma vs. emberi jog
Izgalmas és jó hangulatú beszélgetés zajlott a Kino moziban Pártválasztó 2014 címmel. A magyar LMBT Szövetség meghívta a választásokon induló pártokat (a 4K-t is, csak nem jöttek el), hogy meséljék el...
05. hét
Jancsó Miklós élete ... Jancsó Miklós élete ...
A nyugati ember életéből rengeteg dolog tűnt el az elmúlt bő 2 évtized során. Fejünkre nőtt a civilizáció, amit mi hoztunk létre, mi – Vonnegut erjesztő baktériumai. Évezredeken át a változások mindig...
04. hét
Balog miniszter „sikerszagot” érez – Fabrizio Plessi kiállítása kapcsán Balog miniszter „sikerszagot” érez – Fabrizio Plessi kiállítása kapcsán
Ha valamit imádunk, az a videóművészet, s ha egy helyet kellene megnevezni Budapesten a legizgalmasabb élmények befogadási helyeként, akkor az tuti, hogy a LUMU lenne. Mivel az előző kiállítás a Ginsb...
:
Jack Ryan: Árnyékügynök
Vannak olyan filmek, amelyek végül pontosan annak bizonyulnak, mint aminek eredetileg elképzeltük őket, vagy mint amilyennek a film elején láttuk őket, és vannak olyan filmek, amelyekről a képünk az u...
52. hét
Mission Pussy Riot – ideas for what they can do for Russia and Europe Mission Pussy Riot – ideas for what they can do for Russia and Europe
Gotham City is setting up the spotlight to call their heroes, democracy must be saved, women must be granted equal rights, freedom of speech needs to be re-established, there's so much to do! So much ...
51. hét
kint vannak a Pussy Riot lányok! kint vannak a Pussy Riot lányok!
A téli olimpia miatt, Szocsi 2014, tömeges amnesztiát ad Putyin a nem erőszakos bűncselekmények miatt elítélteknek. Ebbe a Pussy Riot-os lányok is bele tartoznak, így ma már ki is jöhettek a börtön-ko...
49. hét
Miért fontos, hogy megbecsüljük a WIKI-t? Miért fontos, hogy megbecsüljük a WIKI-t?
Amikor internetezünk, információ után kutatunk, csak az érdekel bennünket, hogy megkapjuk, amire szükségünk van. Ezért a Youtube, az IMDb vagy a Google ugyanolyan hasznos oldalak, mint mondjuk a Wikip...
47. hét
Éhezők Viadala: Futótűz, Az
A globális filmkultúra kiemelkedő darabjával van dolgunk. Fiatalok 100 milliói élhetik bele magukat egy szuperjátszmába, amelyben mindenkit mg kell ölniük, sajnos, mert ezek a játékszabályok, de közbe...
:
Jeles András és a Kis Valentino Kis Valentino, A Jeles András és a Kis Valentino
Valahányszor leírjuk, hogy Bódy Gábor minden idők egyik legtehetségesebb magyar filmművésze, nyomban hozzá szoktuk tenni, hogy Jeles András a másik. A Kis Valentino a '80-as évek budapesti avantgárdjá...
45. hét
Budapest Bike Maffia – emberek emberekért a szegénységgel szemben Budapest Bike Maffia – emberek emberekért a szegénységgel szemben
Az az igazság, hogy hiányzik a Critical Mass, persze, a nagy is, de ami minden hónap utolsó péntekén szokott volt lenni, még inkább, mert eszméletlen jó dolog együtt biciklizni egy alulról szerveződő ...
:
Metro Manila
Nem szeretjük az önmagáért való erőszakot, és a nyomor öncélú bemutatását sem, de amint megjelenik a szociográfiai minőség, minden értelmet nyer. A Metro Manilát mindenki imádja, gyönyörű film, bekúsz...
:
magyarok – avagy ki tesz a földdel egyenlővé egy biofarmot? magyarok – avagy ki tesz a földdel egyenlővé egy biofarmot?
Az un. szocializmusban megszokhattuk, hogy a magyarokról szóló történetek mindig legyintéssel végződnek, „hát ez van, ilyenek vagyunk, jellemző a magyarokra”. Ma már tudjuk, hogy nem az egyes emberekk...
43. hét
Éjféli Gyors Lisszabonba
Lisszabon több filmest megihletett már, lsd. rögtön Wim Wenders 1994-es Lisszaboni Történetét, amiben a gyönyörű és izgalmas portugál város szinte rabul ejti az odatévedteket, hasonlóan a Halál Velenc...
:
Róna Péter forradalmi beszéde: az EU így, ahogy van, nem fenntartható Róna Péter forradalmi beszéde: az EU így, ahogy van, nem fenntartható
Nemzetközi konferenciát szervezett a Green European Foundation, péntek délelőtt a reggeli nyitó beszélgetés egyik bevezető felszólalásából forradalmi jelentőségű beszéd bontakozott ki. Róna Péter prof...