nem vagy belépve:
microcspv    "utazz ellenkultúrában!"
logo
Júli. 30. szerda - Judit, Xénia napja
::: cikkek -> filmekről
     

2009-05-26
A Dolgok Állása
kis ember vs. nagy korrupció

Egy akciófilmnek kb. két nagy baja lehet. Lehet az, hogy a történet teljesen érdektelen, mondvacsinált, és tök átlátszó, hogy minden csak arra megy ki, hogy a főhős végigjárja az útját - ilyenkor a történet túl könnyű. Lehet azonban az is, hogy a történet túl súlyos, a fenyegetés pedig olyan komoly, hogy főhősünket csak a forgatókönyvíró húzhatja ki a csávából. A Dolog Állása azért különleges, mert nagyon profi történetet vonultat fel - ami a lehető legjobb módon izgalmas.

Átélhető, mégsem hétköznapi, egyáltalán nem könnyű, de mégsem túlsúlyos - ezt kínálja a Dolgok Állása. Egy brutális bérgyilkost látunk a film elején akcióban, így mi már tudjuk, hogy nem babra megy a játék. Egy szenátor eközben kongresszusi meghallgatásokat végez, könyékig turkál a korrupcióban. Az asszisztensét, a gyönyörű lányt is meggyilkolják. Így indul a film, és tényleg, rögtön az elején olyan fokú kegyetlen gátlástalansággal találjuk szembe magunkat, hogy feltéve, hogy a forgatókönyv kínál belőle ésszerű kiutat, a film az egyik legjobb módon izgalmas. Annyira nem, hogy már csak közönyösen szemléljük főszereplőink csetlés-botlását, annyira viszont igen, hogy menetközben ezerszer is megbánjuk, hogy úgy döntöttünk, drukkolunk Russell Crowe-nak, csapzott hajú, pocakos újságíró főszereplőnknek.



A film a lehető legprofibb módon kelt izgalmat. Nem az van, hogy egy utca alá van dinamitozva, és miközben aranyos kis iskolások kelnek át, a főhős lassítva rohan, hogy "neeeee", a néző meg azon kell, hogy izguljon, hogy el tudja-e vágni addigra a vezetéket. Az izgalom itt a bőröd alá mászik be. Szerkesztőségi megbeszélés, a lány (Rachel McAdams, akit, ha arra gondolunk, hogy Cillian Murphy-vel milyen profin elbánt az Éjszakai Járat-ban, kevésbé féltünk, mint a jóöreg Crowe-t) kihívja kollégáját. Mi, vagyis a kamera, bent maradunk, és innen látjuk és halljuk hogy mit beszélnek az üvegfal másik oldalán. Normálisan úgy nézne ki, hogy kimennek, és max szájról tudunk olvasni. Így azonban, hogy minden hangot tökéletesen hallunk, az egész jelenet tök izgalmassá válik, és a néző még az sem tudja, mi olyan nyugtalanító.


Máskor, valakik telefonálnak, és közben egy telefon-póznát mutatnak (bár lehet, hogy villanypózna, tök mindegy), a nézőben a lehallgatás-veszély automatikusan megfogalmazódik - anélkül, hogy tudná. A legeslegdurvább jelenetek egyike pedig az, hogy valaki valakivel szemben áll egy zöldes neonnal megvilágított, lepusztult hotel-folyosón. Nem azért félünk, mert egy égő olajszállító kamion az ötödik sugárúton felborul, és a vak tini csellistalányok felé csúszik az aszfalton - azért izgulunk, mert annak, amit látunk, előre felépített jelentése van. Láttuk már azt az embert, és így, bár a zöldes neonok alatt alig történik valami, mégis a lehető legfélelmetesebb jelenet ez. Így működik egy okos film. Többet ésszel, mint erővel.

Máskor is elkövet a film hasonló "cselt" (valójában a filmművészet remek vívmányaival él, a tudatos jelentéstulajdonítással, és a profi montázzsal). Például Russell Crowe whisky-t tölt a lánynak, ücsörögnek, csöndben nevetgélnek, egyszerű esti zsánerkép egy szerkesztőségben. A montázs, a vágás révén azonban (valójában a forgatókönyv, a rendező, a DP és a vágó zsenialitásának köszönhetően) ez a jelenet a film másik legfélelmetesebb részévé válik. Maxi fenyegetés. Ilyet csak a montázs tud. Ha már látod a katasztrófát, a tragédiát, az már csak egy dolog. Az igazi feszültséget a fenyegetés adja, ez kelti az igazi félelmet - és ebben profi ez a film.


A film félelemkeltésének egyik végsőkig elrugaszkodott módja még ezeken is túl tesz. Itt már színtisztán az agyunkra hatnak. Annyi történik, hogy kimondanak egy számot. A film a kiszervezések körül forog, korrupció, magánhadsereg, satöbbi (nálunk van olyan, hogy pl. a rendőrség fizet biztonsági őröknek, hogy végezzék el állítólag olcsóbban a munkát, miközben a biztonsági őrök többet keresnek, mint a rendőrök). Próbálják kitalálni, hogy mi szolgálhat indítékként, hogy mi állhat a háttérben. Ekkor azt mondja valaki, ugyan már, az az egykét millió dollár. Mire valaki más: rosszul látod, ez csak külföld, belföldön mindez kb. 40 milliárd dollárra rúg. 40 milliárd dollárnyi indítéka van valakiknek, hogy eltegyenek valakiket az útból - és ezt a filmben kimondják. A néző józan eszére építenek, és tényleg megdöbbentő a hatás. Egy korrupt várost látsz, ahol valakik 40 milliárdot védenek, bármi áron - ez így eléggé izgalmas, és nemcsak az a jó, hogy izgalmas, de az is, hogy különös módon az. A film, hasonlóan a remek Traffic-hez, egy tévé-sorozaton alapul.


A Dolgok Állása végül is nem egy különleges film, de tény, hogy miközben nézzük, számos alkalommal kell aláírnunk, hogy a mód, ahogy feszültséget, izgalmat kelt, különleges, és hogy ezt nagyon profin csinálja.

Bár utólag már talán nem tűnik annyira jónak, mint menetközben, mégis, mivel tisztességes eszközökkel játszik, megérdemli, hogy a minőségi élmények között mentsük el (amire a nyomtatott napi sajtóhoz címzett kis ódájával külön rá is játszik - ami ugyancsak a profi, tudatos és manipulatív montázs-stratégiájának a része:)).

-jepe-
2009-05-26

Címkék:
A Dolgok Állása:  (State of Play 2009.)

a film info-fájlja

további cikkek:
29. hét
Állami Holokauszt-tagadás Állami Holokauszt-tagadás
Az eredetileg március 19-én átadni tervezett hamis „Holokauszt emlékmű” végül a nyár közepén, az éj leple alatt került ki az utcára, a térre, ahol az elmúlt hónapok során folyamatosan tüntettek a buda...
28. hét
Budapest Pride: nagy utat tettünk meg! Budapest Pride: nagy utat tettünk meg!
Társadalmaink eredetileg barbár társadalmak. Rabszolgákat „tartottunk”, a nőket jogok nélkül, állati majd szolgai sorban „tartottuk” (a többesszám első személy persze ironikus). Lemészároltuk az indiá...
:
női foci- kommentátorokat – nemi egyenlőséget! női foci- kommentátorokat – nemi egyenlőséget!
Miért természetes az, hogy férfihangok kommentálják a focimeccseket? Mert megszoktuk? Ez nem túl jó érv :) És ne is keressünk jobbat, mert nincs. Érvek helyett azonban ott van a súlyos kereskedelmi ér...
:
re: FOLYAMATOS MÚLT – avagy egy kiállítás képei re: FOLYAMATOS MÚLT – avagy egy kiállítás képei
Az alábbi cikk megírásáról többször is lemondtunk, mondván, hogy minek bolygatni azt, ami nagyjából konszenzusos fogadtatásban részesült, és tök oké módon zajlott le, a tervektől a kidolgozáson át a m...
:
Hunger King – társadalomrajz installáció Budapesten Hunger King – társadalomrajz installáció Budapesten
A finn művész, Jani Leinonen e kiállítással konkrétan Magyarországot, s a magyar kormányt vette célba, éspedig konkrétan a hajléktalanok, illetve a hajléktalanság kriminalizálása miatt. A művész azonb...
25. hét
Június 21 – a Csillagos Házak Napja Június 21 – a Csillagos Házak Napja
Szombaton egész napos program-folyammal emlékeznek meg az OSA Archívum és társszervezői a budapesti Csillagos Házakról. 2014. június 21-én lesz 70 éve, hogy Budapest zsidónak nyilvánított lakóinak, az...
:
a foci-VB: egy világvallás aratásünnepe a foci-VB: egy világvallás aratásünnepe
A vallás, mint olyan, egy speciális jelenség, az a lényege, hogy mindenki elismeri és fejet hajt előtte, ez a tulajdonság pedig óriási hatalmat jelent, s gigantikus kereskedelmi potenciált. Gondolj a ...
24. hét
Városkoncepció: a Frankel Leó utca elidegenítése Városkoncepció: a Frankel Leó utca elidegenítése
A Bambi presszó utcájában a csöndes hétköznapok csomagolása alatt zajlik a dráma, ami a demokráciától távol eső, vasfüggönnyel leválasztott régiókra jellemző, így Magyarországra is. Elvileg semmi külö...
:
forradalom Angliában és nálunk is: tüskék helyett lakhatást! forradalom Angliában és nálunk is: tüskék helyett lakhatást!
Pár napja jelent meg a facebook.on egy kép arról, hogy egy londoni lakóház körül hogyan helyeztek el fémtüskéket, minden szegletben, ahova egy ember, akinek nincs hol laknia esetleg megpróbált volna b...
23. hét
A Vágy, Hogy Indiánok Lehessünk Vágy, hogy Indiánok Lehessünk A Vágy, Hogy Indiánok Lehessünk
Szemző Tibor zeneszerző-kísérleti filmes egy nagyon érzékeny filmet készített Franz Kafka emlékére. A mélyreható és finom filmes analízisben Forgách András volt a segítségére dramaturgként....
18. hét
Ha bírsz
Megdöbbentően izgalmas film a Ha bírsz... Valójában egy újfajta film prototípusa. Olyan, mint a Hímnem Nőnem, leszámítva, hogy Godard filmje a fikció irányából szociográfia, s nem a privát szférába ha...
:
Bérgavallér
Woody Allen fantasztikus egyedi stílusát eddig csak a kb. két-három évente megjelenő új filmjeiben élvezhettük. Most más a helyzet: nem ő rendezte meg a legújabb Woody Allen-filmet, hanem John Turturr...
14. hét
Tarantino kedvence - a gyűlöletkeltés cukrosbácsijai lecsapnak Tarantino kedvence - a gyűlöletkeltés cukrosbácsijai lecsapnak
Mi, filmes újságírók, amikor egyszerű előkóstolói szerepben kritikát írunk, általában azt tekintjük küldetésünknek, hogy ha egy film különösen jó, akkor arra mindenképp felhívjuk azok figyelmét, akik ...
13. hét
media content labeling project – an initiative media content labeling project – an initiative
After the Gender Equality conference organized by Eurimages' Gender Study Group, in Budapest (March 17), several threads of discourse were set off, one of which straight lead to a discussion on outlin...
:
Noé
Hollywood-ot sokan még ma is úgy képzelik, hogy vannak a hiper-tehetséges forgatókönyvírók, akik megálmodnak valami olyat, amit még senki, erre aztán lecsap egy zseniális producer, és meghív a stábba ...
11. hét
re: margitszigeti futók – avagy, ki parancsol megálljt UJ PÉternek? re: margitszigeti futók – avagy, ki parancsol megálljt UJ PÉternek?
A 444-en egy borzasztó cikk jelent meg pár órája, körmönfont, ide-oda sandító, vagdalkozó cikk, egyfajta glossza a margitszigeti futásról. Basszus. A 444 az utóbbi időkben a jó cikkek orgánuma volt - ...
:
nemi egyenlőség a filmiparban és a médiában - Eurimages konferencia nemi egyenlőség a filmiparban és a médiában - Eurimages konferencia
Az alábbi kis híradás nem csupán egy konferenciáról tudósít, hiszen az maga is egy tudósítás volt, egy körkép arról, hogy hogy hogyan állunk, hol tart most a nemzetközi projekt, illetve mozgalom. Magy...
:
Szerelem a Felhők Felett
Unalmas korban élünk, mert megtanultuk, hogy mindig valami mást kell akarnunk, mint amiben az előttünk élt generációk éltek – és itt, ugye, jó pár ezer évnyi fejlődésről beszélünk :) Unalmas a korunk,...
10. hét
Pártválasztó 2014 - meleg jogok – kampánytéma vs. emberi jog Pártválasztó 2014 - meleg jogok – kampánytéma vs. emberi jog
Izgalmas és jó hangulatú beszélgetés zajlott a Kino moziban Pártválasztó 2014 címmel. A magyar LMBT Szövetség meghívta a választásokon induló pártokat (a 4K-t is, csak nem jöttek el), hogy meséljék el...
05. hét
Jancsó Miklós élete ... Jancsó Miklós élete ...
A nyugati ember életéből rengeteg dolog tűnt el az elmúlt bő 2 évtized során. Fejünkre nőtt a civilizáció, amit mi hoztunk létre, mi – Vonnegut erjesztő baktériumai. Évezredeken át a változások mindig...