|
|
A kalózok a te
ötleted alapján készült ..
Nemcsak az én ötletem
alapján, többünk ötlete alapján készült, Nemes István, Dés László,
meg benne volt a Sas Tamás, és az ő egyik író társa, Németh Gábor
is, csak az alapfelállásnál Dés meg én voltunk jelen.
És hogy nézett
ki ez az "alapfelállás" a gyakorlatban? |
|
Viszonylag
prózai módon kezdődött, egy sörözőbe meghívtam a Dést vacsorázni, a Dzsungel
könyve nagy siker a Pesti Színházban, amit csináltunk, és már hónapok óta
arról beszélgettünk, hogy mit csináljunk legközelebb. Tudtuk, hogy zenés
legyen, de ne musical, és ne színdarab, hanem valami más, és akkor
már Dés is valahogy a film felé kacsingatott, meg én is fogalakoztam vele,
hogy jó lenne kipróbálni ezt a műfajt, mert ezt még nem csináltam. És nagyjából
egyszerre mondtuk ki, hogy legyen egy zenés-film.
Tévé-film?
Akkor eredetileg
egy tévé-film sorozatot terveztünk, de rendes 50 perces etapokból álló sorozatot,
tehát nem szappanoperát, és aztán hosszas csaták után, amelyeket a különböző
akkor alakuló kereskedelmi tévékkel vívtunk, akik helyettünk úgy látom,
hogy más .. , nem akarom bántani a produkciókat, de más minőségű sorozatokat
részesítettek előnyben, úgy mint volt ez a kábeltévés sorozat, Bajor Imrével,
a címe most nem jut szembe, rövid ideig ment, aztán megbukott, meg van a
másik, ami még most is megy, a ..
Barátok
között?
Igen, ezekkel
"nem tudtuk felvenni a versenyt", ezért úgy döntöttünk, hogy nem hagyjuk
kárbaveszni, és akkor mozi-film lesz belőle. Ott a sörözőben azonban elég
egyszerűen zajlott a beszélgetés.
Geszti:
Csináljunk filmet
DÉS:
Jó, legyen zenés film ..
Geszti:
Jó, és legyen benne egy csávó, aki a rádiózás körül forog, mert abból
a világból elég sok élményem van, hogy az legyen a kulisszája, a háttere
az egésznek.
DÉS:
Jó, de legyen benne egy zenekar is,
Geszti:
Jó.
DÉS:
És mi legyen a neve a zenekarnak
Geszti:
Legyen Jazz+Az
Dés:
Jó, rendben van .. |
Nagyjából
ez volt az első kör, és akkor utána elkezdtünk másokat bevonni a
munkába, és egymásra rakódtak egy idő után a rétegek.
És
ekkor már létezett a Jazz+Az?
A Jazz+Az
először a Miniszter félrelép című CD-n, a filmhez kapcsolódó zenei kiadványon
jelent meg, a Bébi-kannibál címmel csináltunk egy számot, ahol quázi levédendő
ezt a nevet, már úgy jelentettük meg, hogy Geszti Péter és a Jazz+Az.
Úgyhogy az tavaly előtt megjelent, és akkor már ez létezett, mint ötlet,
a Kalózokat akkor kezdtük el írni.
Egyből
Klózok lett a címe?
Rengeteg
korábbi címe volt, néhány jobban is tetszett nekem, mint a "Kalózok".
Volt egy olyan, hogy "Hangadók", később ebből, valahol láttam, hogy meg
is valósult valami, akkor volt olyan, hogy "Csatornatöltelékek", ami szerintem
nagyon jó cím lett volna, volt egy olyan változat is, hogy "Te vagy én",
amiben szintén lett volna többlet jelentés-lehetőség, végül a Kalózok
lett a címe, a Sas Tamás javaslatára egyébként.
A
Tilos Rádió egyébként inspirálta a történetet?
Nem,
érdekes módon nem, mert a Tilos Rádió egy olyan marginális értelmiségi
rádió, aminek sem a problémafelvetési technikáját, sem a világnézetét
nem akartuk semmilyen módon ebbe a filmbe belerakni. Az egy más kérdés,
hogy legtöbben a Tilos Rádióval azonosítják, mert ez egy ilyen mitikussá
nevelődött, vagy növelődött fogalom, de azért azt tudni kell, hogy kalózrádió
rengeteg működik Magyarországon, csak Pest-megyében állítólag tizenöt
van, és fiatal srácok nyomatják az éterbe ezerrel, amit akarnak, a saját
zenéjüket, a saját hangjukat, a saját véleményüket .. Magyarul, itt nem
arról van szó, hogy a Tilos Rádiót mi megfosztottuk volna lényegi tartalmától,
és egy sokkal könnyebb cuccot pakoltunk fel a vászonra, csupán a formát
használva, (mert ezt szembe lökték nekem, mint vádat), én nem is hallgatom
a Tilos Rádiót, azt sem tudom, milyen igazából, mert még sosem tudtam
befogadni az autómban. Szóval, nincs köze hozzá.
Világos,
.. Az elején mondtad, hogy érdekelt a film, mert ezt a műfajt még nem
próbáltad, és ha belegondolunk elég sok műfajt kezelésbe vettél már, hogy
csinálod, hogy mindegyikben mint specialista bukkansz föl, és nem tesz
amatőrré, hogy ennyi mindent kipróbálsz?
Nem is
tudom, egyrészt szerencsém volt idáig, hiszen többé kevésbé bejöttek ezek
a dolgok, amiket bevállaltam, amikbe belevágtam. Másrészt ezek alapvetően
mindig egy dologhoz kötődnek, ahhoz a minimális íráskészséghez, meg egy
pici előadói készséghez, ami nekem megadatott, és amit, azt mondom, viszonylag
megtanultam működtetni. És akár amikor reklámot írok itt az Akcióban,
akár felkonferáló szöveget írok magamnak egy műsorhoz, akár mint
dalszöveg-író, akár mint társírója a forgatókönyvnek szerepelek,
minden esetben ugyanez a tudás mobilizálódik. Itt ez azzal egészült
ki a film esetében, hogy egy rendes forgatókönyv író mellé ültem és ötleteket
nyomattam ezerrel, meg a dialógusokba írtam bele
Ezek
szerint a Kalózok és az ötleteid nem csak ezen a sörözéses vacsorán találkoztak
?
Abszolút
nem, nekem másfél évem van ebben a filmben ..
Komoly
munka lehetett ..
Hát igen,
nagyon kemény volt, nagyon súlyos meló egy ilyen, sokkal munka, mint én
gondoltam volna, és voltak is olyan periódusaim, amikor nem álltam a helyzet
magaslatán, mert elfáradtam benne. Ha sport-hasonlatot lehet használni
velem kapcsolatban, akkor én sprinter vagyok. Ez meg egy hosszú-táv futó
szám volt. És tényleg volt, hogy már nem tudtam ott lenni eléggé, pedig
nagyon kellett volna.
Mikor?
(Nyilván nem az elején, ha sprinter vagy ..)
Igen,
a végén, meg az utómunkák során ..
Ha
valaki azt mondaná, hogy te vagy a magyar Andy Warhol, hogyan hangzana?
|