|
|
Anyád
! a
szúnyogok (2000)
A Jancsó-filmek
hagyomány szerint egy-egy kellemes nyári forgatást jelentenek, ahol mindenki
jól érzi magát. Jancsó Miklós ezúttal egy kicsit cinikus hangulatú, poltikai-parabolákkal
telített nyári-filmmel lepett meg bennünket.
A
filmet ezúttal Jancsó Miklós, Hernádi Gyula és Grunwalsky Ferenc közös
filmjeként tisztelhetjük, és a feliratok között olvasható, hogy volt egy
társrendező is, ami mindenképpen újdonság. Az "Anyád!
a szúnyogok" c. film,
az egy évvel korábbi nyári termés, a Nekem lámpást adott az úr a kezembe
Pesten c. alkotás folytatásaként értelmezhető. Továbbra is Kapa és Pepe
kalandjait élvezhetjük végig idén 78 percben, feliratokkal együtt, és állítólag
készül majd további folytatása is. Kapa és Pepe végigdumálják a filmet,
Kapa végig-ordítozza, mint valami lepusztult alkoholista. A
film gyakorlatilag egy nyitott improvizációs színház.
A kamera áll valahol, vagy mozog, és akkor az a helyszín, ahol egy 4-5
perces jelenetet produkálnak a színészek. Például elhatározzák, hogy isznak
egy sört, és akkor itt a "jelenet" vége, és úgy folytatódik, hogy már mennek
a söröző felé, és ez a "menés" is lesz vagy 4-5 perc. A szövegek, amiket
előadnak, elsősorban a puha-kabaré,
azon belül is a televíziós és politikai kabaré homályos, rendszertelenül
össze-vissza utalgató stílusát alkalmazzák. Vagyis a néző gyakorlatilag
nem kap semmit, csak foszlányokat, és mindenbe azt képzel bele, amit akar.
Érdekes belegondolni, hogy a Jancsó-filmek pl. a szocializmus alatt határozottan
szocialista hangvételűek voltak, mintha "rendszer-filmek" lettek volna.
Most éppenséggel direkt jobboldali hangvételt képvisel ez a film, de ez
talán mindegy is, mert úgyis csak foszlányokról van szó. A film különlegessége
Vasvári
Emese, aki egy nagydarab
és kretén nőt alakít, aki csak vihog, végig, az egész film során. Az ő
személye révén tudnak ilyen szavak szerepelni a filmben, mint "dugni" stb.
A film nyelvezete egyébként határozottan primitív, de nem egyszerű. Gondosan
kitalált mondatokkal dolgozik, csak úgy, mint maga a filmcím, "Anyád! A
Szúnyogok", kétségbeesetten próbálkozik a figyelemfelkeltéssel, mint a
filmbeli szövegek minden egyes szava.
A
Jancsó-filmek
mindig is egy teljesen külön műfajt képeztek a magyar filmművészetben,
régen az erőszak és a meztelenség szerepeltetése révén, plusz az álomszerű
12 perces "snittekkel", amikbe mindenki beleképzelhetett, amit csak akart.
Ez a külön műfaj hagyomány most sem szakadt meg, hiszen, ha véletlenül
ugyanazzal a szemünkkel néznénk meg ezt a filmet, mint egy bármilyen másikat,
akkor azt kéne mondanunk, hogy ez egy nagyon olcsó és nagyon primitív és
nagyon gázos film, 78
perc bénázás, és hatalmas
beégés. De szerencsére a Jancsó-filmekre van egy fenntartott külön szemünk,
ugyanúgy, mint a magyar filmes szakmának is, amely évtizedek óta kitart
a kancsó-projektek mellett, és akármennyire is nem versenyképes forgatókönyvekről
van szó, azért nyaranta beindulhat a gépezet, mi pedig pár hónappal később,
a filmszemlén megnézhetjük a Jancsó-termést. Panaszkodni mondjuk
nincs okunk, hogy a Jancsó-filmek sorra és ilyen könnyedén jönnek létre,
hiszen lehetséges, hogy tényleg ez a hazai filmes kultúra, és akkor minél
több, annál jobb, és amíg a magyar film nem kerül rendesen üzleti alapokra,
addig úgy látszik, nem számít, hogy egy-egy filmet hányan képesek végignézni.
De azért, ha már ennyire könnyen jön létre egy-egy Jancsó-film, drukkolunk,
hogy a nyári forgatáshoz adjanak hozzá néhány plusz napot, amit pl. arra
lehetne hasznosítani, hogy a készülő filmet kicsit átgondolják az alkotók,
mert akkor esetleg még valami kreatív is kijöhetne az ilyen forgatásokból.
Persze,
tudjuk, hogy egyáltalán nem szép dolog ilyen negatívan hozzá állni egy
idős emberhez, de a moziban a néző néző, a film pedig film, Jancsó Miklós
pedig alkotó és az alkotóknak nincs koruk, legalább is a végtermék megítélésében,
élvezeti értékében nem játszik szerepet.
|
Ítéletnap
End Of Days (1999)
Vigyázat,
gyorsan romló árú, best before 2000. Tavaly
november 28-adikán lépett pályára
az Ítéletnap, és valóságos versenyt kellett futnia az idővel, hogy
behozza, amit kell neki, mármint az árát egy hónap alatt. A dolog
katalizálása érdekében Arnold Schwarzenegger barátunkat ültették
a főszereplői székbe. A reklámja is egészen jó volt, Robin
Tunney, (Christin
York), utazik a metrón, és az albínó csávó megszólítja, majd darabjaira
hull, mint egy villanykörte, és az egész trailer alatt a Massive
Attack egyik jól sikerült száma futott, (az MTV-n), a moziban pedig
Verdi Requiemje. Akármelyik szám miatt nézte is meg az ember, nem
kapta meg, Verdit otthon, a Massive Attacknek ezt a számát pedig
a Go (Nyomás) c. filmben hallhattuk, amikor Todd Gains körbeforgatja
Ronna-t (Sarah Polley), és jól feltekeri a hangerő, hogy ha a lányon
lenne poloska, ne halljanak semmit, akik hallgatják, csak ezt a
jó zenét.
Az
Ítéletnap ugyanolyan versengésben
vett részt, mint zene terén Will Smith Will 2K című száma, Jennifer
Lopez Waiting For Tonight számával, Robbie Williams Millenium-jával
és így tovább, szóval alkalmi-filmként tekinthető, illetve volt
tekinthető. A film rendezője és Director of Photography-ja, Peter
Hyams sem kis
vonzerőt gyakorolt rák, hiszen az Időzsaru című filmet is neki köszönhettük,
ami az egyik legjobb időutazós film, és ami a legjobban kezdődő
filmek listáján is eléggé jó helyen tartózkodik. Robin Tunney, a
főszereplő csaj sem kis vonzerő, kedvencünkben, a Zenebirodalom
Visszavág (Empire Records) ő volt a csúnyácska Debra, aki depressziós,
és levágja élőben a haját a film elején, mindenesetre azóta igencsak
megszépült.
A
film tehát sokminden miatt számíthatott valamilyen formájú támogatásunkra,
például nem kellett megerőltetnie magát, hogy egy olyan 30-40 percig
ne is kezdjünk el gyanakodni, hogy esetleg egy béna filmről van
szó. De hát végülis elég nagy gáz egy nem jól kitalált akciófilm,
ahol adva van az elpusztíthatatlan főnegatív, aki mindenki elpusztít,
de Schwarzinak
mégis sikerül valamit elérnie. Időt kell nyernie, és ehhez addig
lövi hatalmas adag komputerjátékokba illő töltetekkel, amíg éjfelet
nem üt az óra, 99
december 31-én.
Elég idétlen dolog, de nem is szabad komolyan venni, mert csak egy
alkalmi filmről van szó, ami meglovagolja alkalmi érdeklődésünket.
Ha korábban Kathryn Bigelow nem készíti el a Strange Days-t, (A
halál Napja), ami a legapokaliptikusabb, és mégis a legjobb Y2K
film, (és most már úgy is mondhatjuk, hogy "minden idők legjobb
Y2K filmje), akkor valószínűleg nem is lett volna érdekes, hiszen
napokkal a dátumváltás előtt már látszott, hogy nem lesz itt semmi
gáz. Ha okosabbak lettek volna a producerek, inkább egy direkt vicces
Ítéletnap-ot készítenek, olyan Eddie Murphy stílusban, azt még most
is meg lehetne nézni, és a dátumváltás előtt is jobban szórakoztunk
volna. Amikor Schwarzenegger meghal, olyan, mintha a film azt közölné
velünk, "bocsi, ennyire futotta, nem áprilisi tréfa, hanem Y2K vicc
volt csak az egész, ezer évig nem próbálkozunk ilyennel, ígérjük".
|
Az
Élet Könyve The
Book of Life
A másik
hullámlovasunk Hal Hartley filmje, amely szintén azt a bizonyára
érdekes kérdést járja körül, hogy akkor most világ vége van, vagy nincs,
mármint 99 dec 31-én, szóval szintén best before 2000 filmről van szó.
Itt Jézus érkezik meg NY-ba, és egész nap az emberek lelkéért küzd, mégpedig
a gonosszal. Mária Magdaléna is éppen vele van, akit a nemcsak népszerű,
de igencsak tehetséges P.J.
Harvey alakít. (P.J.
Harvey-tól származik a Strange Days legjobb száma, az I Can Hardly Wait),
szóval volt már neki dolga a millennium témával.
Hal
Hartley az elmúlt két évben egy Millennium-os színdarabon dolgozott, és
voltak olyan jelenetei, amikből össze tudott állni egy egész film, (legalább
is szerinte). A recept elég egyszerű, az Újtestamentum egy egyéni értelmezését
mutatja be, és ez önmagában annyira megbotránkozató, hogy könnyedén lehet
számítani egy kis botrányra, "sajtó visszhangra". Használjunk hozzá egy
karizmatikus női szereplőt, P.J. Harvey ki is meríti ezt a fogalmat, és
használjunk digitális kamerát, ami a gazdagabb háztartásokban már nagy
gyakorisággal előfordul, és ami nem filmnyersanyagot fogyaszt, és nagyon
költségkímélő, (lásd a Születésnap c. filmet és Dogma c. mozgalmat).
Használj
hozzá jó zenéket, és már kész is van, és az összes ember, aki nem bírja
a Schwarzi-filmeket, és szívesen megnézne valami világ végét, az máris
potenciális vevő a filmre. A film elsősorban megbotránkoztató, másodsorban
63 perces, harmadsorban 98-ban készült (ez azért rendes dolog, tehát nem
szigorúan alkalmi film), negyed sorban 350000 dollárból készült, köszönhetően
annak, hogy az Újtestamentum
nem jogdíjas termék, (vagyis az eredeti "forgatókönyv"
ingyen volt, és hogy a színészeken, a zenéken, és a filmre való felnagyításon
kívül alig adódhatnak egyéb költségek, és a botrány még a reklám-költségvetést
is kvázi megspórolta). (Összehasonlításként, a Blair Witch Project-re a
forgalmazó azért elköltött vagy 2 millió dollárt a film reklámjára, ami
persze még mindig nagyon szerény összeg).
Összességét
tekintve máris úgy tűnik, mintha nem bírnánk Hal
Hartley-t, de ez nem
igaz, a piacon nagyon jól kitalált és megtalált helye van neki, tehát hiányt
pótol és szükség van rá. Mindig lesznek emberek, akik irtóznak a Hollywood-i
filmektől, (vagyis a legtöbb filmtől), és Hal Hartley ezt a kategóriát
célozza meg filmjeivel. Az már egy másik kérdés, hogy Hal Hartley filmjei
is ugyanúgy működnek, mint a Hollywood-i filmek, nem valami dédelgetett
álom elpostázása a cél a közönségek felé, (amit, tekintve, hogy a filmezés
milyen költséges dolog, meg is lehet érteni), hanem olyan filmek készítése,
amikre vevő a közönség, és eladhatóak.
-in-
|
|