|
|
Zuhanás
– Random
Hearts
(1999)
A
jelenetek egy házasságból című műfajt Kubrick Tágra Zárt Szemei nem merítették
ki, és most Sydney Pollack is megjelent egy verzióval.
Sydney
Pollack elsősorban rendező, de rendesen
szokott színészkedni is, és mint színész elsősorban okos embereket
szokott alakítani, és azok közül is az ügyvédi szerepkört áll neki a legjobban,
mint például a Játékosban. Producerként
sem kezdő, cége, a Mirage Entertainment 85 óta fut és virul. Távol Afrikától,
Aranyoskám, A Cég, ezek mind Sydney Pollack filmjei, igen hozzászokott
az Oscar jelölésekhez,
filmjeit összvissz 46 (!) alkalommal jelölték.
Nos,
mindezek egy az egyben érezhetőek a Zuhanás
c. filmje megnézésekor. Kifinomult fényképezési stílus, (gyönyörű képekkel,
melyekért Philippe Roussellot A.S.C a felelős, A.S.C. American Society
of Cinematographers), mélyen kidolgozott jelenetek, nagyító alá vett részletek.
A
legtöbb rendező örül, ha a jeleneteiből legalább a 65 százaléka lejön annak,
amin a karakterek a forgatókönyv szerint keresztülmennek, például gyász,
vagy ilyen kulcs-érzések, Sydney
Pollack esetében viszont
az Oscar stílus a menő, és ő akár 10 soros történeteket is képes lefuttatni
, akár pusztán a szereplők arcain, csak hogy a nézők, mint egyfajta nyitott
könyvben lapozgathassanak ezeknek a szereplőknek az életében, belső történéseiben.
Igaziból
azt sem lenne rossz tudni, hogy milyen az az "Oscar
stílus", mi az, amire
buknak az Akadémia tagjai. Valójában még mindig kevés női rendező rohangál
a pályán, ennek bizonyításához nem is kell adatbázisokban keresgélni, elég,
ha azt vesszük, hogy az Oscar még mindig egy komoly díj, és hogy még mindig
kábé ugyanazokat a típusú filmeket csípik, amiket mondjuk 10 éve, pedig
10 év hatalmas idő. Arra gondolunk itt, hogy az Oscar elsősorban férfi-díj,
férfiak, legalább is férfi aggyal döntik el, mi a nagyon jó. A nőkben megvan
az a képesség, hogy könnyen kiismernek valakit, kitanulják, hogy mit szeret
és mit nem, (talán az évszázados kényszerű alkalmazkodás öröksége), és
ha egy férfit akarnak maguknak, akár csak fogadásból is, akkor nincs olyan
elem, ami megállíthatná őket.
Ezért
meglepő kicsit, hogy az Oscar-t még mindig nem ismerték ki annyira, hogy
szinte átlátszó legyen, és ez csak annak tudható be, hogy nők még nem rohamozták
meg tömegesen ezt a díjat, mert ha ezt tették volna, biztos lett volna
egy-egy év, amikor csupa női film nyeri el a díjakat. De nem is ez a lényeg.
Sydney Pollack
filmjei jó példát jelentenek az Oscar ostromlására. Az Oscar ostromlásra
a GoodFellas (nagymenők) c. Scorsese film és a Casino esete a legjellemzőbb.
A GoodFellas
6 Oscarra volt jelölve, és csak egyet nyert meg, Joe Pesci lett a legjobb
mellékszereplő a 91-es díjátadáson, ugyanebben az évben a Golden Globe-on
nem nyert egy díjat sem. Ezt a legtöbb film könnyen kiheverné, de a GoodFellas
annyira meghatározó filmje volt a 90-es évnek, hogy feltételezésünk szerint
Scorsese-nek hiányérzete maradt a film után, már ami a díjakat illeti,
hiszen a film hibátlan. Szóval, öt évvel később megcsinálja Casino-t,
ugyanúgy Joe Pesci-vel mint mellékszereplővel, ugyanúgy Nicholas Pileggi
forgatókönyvéből, és lényegében ugyanazt a történetet. A film úgy kezdődik,
hogy Robert De Niro felrobban, alatta Bach Máté Passiójából hallgathatunk
meg egy remek részt, miközben Robert De Niro és sofőrülés lassítva
emelkednek a levegőbe, pedig a robbantásos trükköket nem nagyon szabad
lassítani, mert látszik, hogy trükk, de Scorsese mégis bevállalta ezt a
megoldást.
|
|
Nem
igazán tudunk másra gondolni, mint hogy az Oscar-nyerő
változatát akarta elkészíteni 5 ével korábbi filmjének. Sajnos Osacarra
csak egy kategóriában jelölték, és az sem a legjobb rendező, hanem a legjobb
női színész (Sharon Stone), kategóriájában. Ugyanebben az évben Sharon
Stone megnyerte a Casinónak a Golden Globe-ot, de a másik Golden Globe
jelölés, (a legjobb rendező kategóriájában) beváltatlan maradt. A GoodFellas
friss, megdöbbentő, iszonyatosan erős film, természetes, kezdetleges és
gyors és váratlan. A Casino kiszámított, elnyújtott, jófej, okos film.
Körülbelül ilyen különbség van az olyan filmek között, amik direkt Oscarra
készülnek és amik nem.
A
Zuhanás nagyon megdöbbentően
kezdődik, csodaszép az egyik Washington-i reptérről, kívül és belül egyaránt,
nem spóroltak a statisztákkal sem, és egy készülődő vihart is láthattunk,
ami olyan különleges atmoszférával bírt, hogy csak na.
Reggel
Harrison
Ford (Dutch) felesége
közli, hogy le kel ugrania Miami-be, és ott kel lennie egész hétvégén.
Dutch egész nap végzi a dolgát, mint belső ügyösztályos rendőr őrmester.
Kristin
Scott Thomas (Kay) férje
közli, hogy le kell ugrania NY-ba, Kay kicsit elfoglalt, mert szenátornak
jelölteti magát, és így csak annyit mond, hogy jó, de kedden a gyerek szülinapján
találkozunk, ne feledd. Délután gyönyörű vihar utáni képek, az összes
tévé egy lezuhant repülőgépet közvetíti, Harrison Ford elkezd izgulni,
mint egy gyanakvó rendőr, és telefonálgat légitársaságnak, hogy megtudja,
a felesége rajta volt-e a gépen. Elvileg, ha rajta lett volna, akkor sem
lenne feltétlenül baj, hiszen vízbe zuhant a gép, és nagyon sokan túlélték.
Szerencsére a légitársaság azt állapítja meg, hogy a nő nem volt a gépen.
Dutch örül. Közben mutatják, ahogy búvárok víz alatt szedik ki a halottakat
a gépből, és –fantasztikus felvétel- ahogy egy zsákot kivisznek és hirtelen
látjuk, hogy ott lebegnek
becsatolva Dutch felesége és Kay férje, egymás mellett. Ez kell az Oscar
-hoz. Banális történet, tejesen kivesézve, fantasztikus beállításokkal,
hogy az egész amerikai kontinens össze lakójának ez a felvétel jusson eszébe,
ha szerencsétlenségről hall.
David
Lynch a Veszett a Világ-ban még autóbalesetet használt az a másik hétköznapi
tragédia az USA-ban, de lényeg, hogy egy repülőgép szerencsétlenség
képei, különösen, ha ilyen extra profi módon vannak kivitelezve, egy évtizedre
bevésődnek az amerikaiak agyába mint "a repülőszerencsétlenség", és ez
nyerő dolog. Itt még azt hisszük, hogy egy nagyon-nagyon jó filmet
látunk. Később azonban csökken a bizalmunk, és egészen a végéig egyre csak
csökken. Pedig a történet nagyon jó, (Harrison és a gyönyörű és kecses
Kristin
Scott Thomas összejönnek),
a színészek is jók, minden nagyon jó, szép képek, csak sajnos érezni, hogy
el van nyújtva, mint egy rétestészta, érezni, hogy nem emberi szemeknek
szánták, hanem az Akadémiának. A végén már egészen jelentéktelen filmként
emlékezünk rá, és ez nagy kár, mert volt benne valami nagyon szép, és tényleg
csak az jut eszünkbe, hogy nem Oscar-ra kellett volna hajtani, mert ha
egy ilyen okos ember, mint Sydney Pollack Oscar-ra hajt, annak csak uncsi
film lehet az eredménye.
-nao-mi-
|