|
|
KICSIKÉM
Austin
Powers – The Spy Who Shagged Me (1999)
Kicsoda
ez a Mike Myers, és hogy kerül ide? Hogy bukkant fel az Austin Powers mánia,
és hogyan lett egyszeriben kult?
Szinte
azt is mondhatnánk, hogy a semmiből bukkant elő. Olyan kultikus hullámokat
lovagolt meg, mint a James Bond és a 60-as 70-es évek kémfilmjei, és mára
már szinte bevett szokás, hogy 2-évenként megnézzük az új Bond
filmet, és az új Austin Powers-t. Paródiákban nincs igazán hiány a bolygónkon,
rengeteg vicces film és paródia verzió készül, legtöbbjük mégis elég
pici nyomot hagy csak az emberben, és amik rögzülnek, azok a Nagyon Különleges
Ügyosztály, Az Airplane, Leslie Nielsen, Monty Python, ja, és a fantasztikus
Jim Carrey, plusz még külön a Haláli Fegyver. Panaszra nincs okunk, a piac
nagyon erős, és ezért van, hogy tényleg csak a legjobbak maradnak meg a
fejünkben.
Sir
Austin Powers ebbe a kemény piacba csapódott be 97-ben,
és a szerény költségvetés ellenére, (17 millió) egészen jól teljesített,
első hétvégén 9.5 milliót, májustól szeptember végéig viszont már 54 millió
felett produkált bevételt, de ez még nem minden. Azért nem minden, mert
az emberek, hogy úgy mondjuk, "mi", szóval .. megszerettük Austin-t ..,
ez az igazság, elfoglalta
a helyét a kultúránkban, és a második rész, vagyis a mostani már
54 millióval indított az első hétvégén, és a minden idők legjobb bevételei
között is nagyon jó kis helyet foglal el, már 205 milliónál tart a 33 milliós
költségvetésű filmecske.
A
Kicsikém már egy sokkal megalapozottabb talajra érkezhetett
mint pioneer elődje. Egyrészt, aki az idióta stílusa miatt nem kedvelte
volna Mike Myers-t,
annak volt szerencséje az 54-ben nyújtott alakítása nyomán alaposan megkedvelni.
(Az 54 után a legtöbb néző azt emelte ki, hogy Mike Myers milyen jó volt
benne.)
Másrészről
képernyőinken egész nyáron Madonna villódzott a William Orbit-tal közösen
írt számban, a "Beautiful Stranger"
c. szám klipjében, aminek az elején az üzenet érkezését jelző hangszignálra,
Michael York (Basil Exposition) tanácsára, hogy "But Austin, whatever happens
don't fall in love", és a klip végén arra a hangra, amit Myers bocsát ki
Madonna cirógatásának hatására abszolút nehezen felejthetőek.
És
akkor eljön a nap, amelyik
olyan, mint a többi, megint éppen moziba mész, csak most éppen a Kicsikém
–re vetődsz be, és máris nem ugyanolyan nap, mint a többi. A filmet talán
a "szórakozás idióta humorokon" szlogennel lehet legegyszerűbben
leírni, és akárhogyan is, de ez mindig bíztatóan hangzik. Az év legtöbb
napján tökéletes filmeket szeretnél látni, és persze ez csak az esetek
kis százalékában jön össze, így egészen jó ötletnek tűnik megnézni egy
direkt tökéletlen boldogságot, és ha már itt tartunk, nem is lehet csalódni
benne.
Mike
Myers apukája imádta a Peter Sellers filmeket, amely
vonzalom a kicsi Myers-re is rendesen átragadt, szóval helyszín a 70-es
évek! Az az idő, amikor a lányokat bébinek nevezték, amikor vadul dúlt
a szex, (tegyük hozzá, hogy óvszer nélkül), amikor nyálas csávók folyatták
a nyálukat a szexi pipik után, sőt, magukat egyenesen szex-szimbólumként
kezelték, és a lányoktól várták el, hogy rájuk nyomuljanak, egyszóval a
primitív kor, amiből nézve a mostani cool periódus már nagyon bonyolultnak
tűnik, és amely primitív korban szőrös-mellű Austin barátunk úgy élt, mint
idióta hal az idióta vízben.
Helyszín
a hetvenes évek, de a
film elején éppen 99-ben játszódik. Austint felébresztik az újabb hibernációjából,
és megint itt van, él és virul. Ámde Dr. Genya is ugyanígy előkerül, és
máris nekilát, hogy ostoba terveket szőjön mint ügyeletes főgonosz, jobb
keze kisujjának a szája sarkához illesztésével (a Dr. Genya póz), és kaján
röhögéssel megküldve.
|
|
Dr.
Genya rájött, hogy mi a probléma, miért nem győzheti
le Austin-t (vagyis tanult az első részből), az a baj, hogy Austin tele
van vitalitással, ezért sikerül neki minden, és ez a valami, ami a vitalitást
tartalmazza megfogható, akár ki is szippantható, mint valami velő,
"monyo"-nak nevezik. Vagyis Dr. Genya épít egy időgépet, visszamegy 69-be,
amikor Austin épp hibernálva (mint féltve őrzött kiállítási tárgy) lebeg
a buborékok között, és megszerzi Austin monyó-ját. (Szép kis projekt.)
Az
elrablás műveletét egy Kövér Disznó nevű kövér disznó
hajtja végre, akit szintén maga Myers alakít, így máris összesen 3 Myers
figurát látunk egy filmben, hiszen Dr. Genya is ő maga.
Megnyugtatásképpen
: Dr. Genya egynyolcados kicsinyítését, Miniségem-et már nem ő játssza,
ugyanakkor a cseles időutazások révén plusz még egy Austin figura is színrelép.
A
film legjobb elemei közé
a film során több ízben felbukkanó montázs-részek, (nevezhetnénk mini klipeknek
is), amik a hetvenes évek stílusát profin reprodukálják, valamit a csajok,
és elsősorban Heather
Graham, akit a Bowfinger-ből
már igen megkedveltünk totál idióta stílusáért, és bombázó alakjáért és
vidám és egyszerű természetéért. Heather Graham, aki a 99-es MTV Movie
Awards-on bekonferálta a "legjobb gonosz"
kategóriáját, amit Mike Myers nyert meg. Heather Graham annyira jó, hogy
a Bosszúból Jeles szédületes Marisa Goughlan-je jut eszünkbe róla és viszont.
Elizabeth Hurley sem utolsó, a Kedvenc Marslakóm idióta tévés csaját olyan
jól csinálta, hogy a különlegesen "idióta", "élénk" karakterek megformálásában
szintén helyi rekordot döntött, na és az Austin Powers 1-ben sem volt semmi.
A
film eleje egy (szintén nagyon vidám) montázzsal kezdődik,
Vanessa Kensington (Liz Hurley) és Sir Austin Powers éppen nászútjukat
ünneplik. Austin melle nagyon szőrös, és a videó távirányítójával játszik.
Ahogy így bele-beleteker valami kaziba, különös dologra lesz figyelmes,
kedvese, Vanessa ugyanúgy
tekeredik, ahogy a videókazi, néha pedig ugrik is, mint egy CD.
Austin
egyből rájön mi a helyzet, kedvese is csak egy Dr. Genya által a nyakára
küldött robotnő,
aki a melleiből tüzet képes nyitni. Ahogy Austin ráeszmél a dologra, Vanessa
rendesen tüzet is nyit, de aztán –mint annyi robotcsaj az első részben
– ő is felrobban. Az első részben a bombázó robotcsajok azért robbantak
fel, mert Austin rájött,
hogy mi az ellenszerük. Ezek a robotnők arra vannak kiképezve, hogy a férfiak
elcsábuljanak, (tátva maradjon a szájuk, hipnózisba essenek, stb.), de
Austinnak az az ötlete támad, hogy inkább ő csábítja el őket, szexi testének
ringatásával, és még sztriptízzel is, ha kell. Ezért robbanhatott fel Vanessa
is, mert nem tudott ellenállni az Austin-i szexuális power-nek. Austin
rövid és erőltetett pityergésbe kezd, de közben rájön, hogy kedvese felrobbant
teste azt jelenti, hogy ő ismét ffffaaacccéééérrr!!!!! És ismét örül és
kezdődhet a film. Jó szórakozást …
PS:
Van benne pár igazán morbid humor, melyek Kövér Disznóval vannak összefüggésben.
Egy bombát kel ugyanis a testébe juttatni, mégpedig a végbelén keresztül,
és nem másnak, mint a gyönyörű Felicity
Shagwell-nek, akinek
ahhoz, hogy ilyen intimitásba kerüljön Kövér Disznóval, bizony le kell
vele feküdnie, amit még elképzelni is förtelmes, még hetekkel a film megtekintése
után is. A másik túl-morbid
dolog az, hogy Kövér Disznó megszabadul a bombától és jeladótól, mégpedig
egy toiletten, és mintát vesznek abból, ami a bombával együtt a wc-csészébe
került, és Austin a főhadiszálláson kávé helyett ezt a trutyit issza, és
persze hozzáteszi, hogy "szar íze van". Maga a tény, hogy ezt a két dolgot
túl morbidnak tartjuk, (pedig csak az összes idiotizmus meghosszabbításával
van dolgunk) azt jelenti, hogy mi, nézők Austin-t és Felicity-t nem sima
eldobhatós
karakterekként kezeljük, hanem igenis szimpátiát érzünk irántuk. Már most
azon izgulunk, hogy bárcsak a harmadik rész ne úgy kezdődne, hogy Felicity
felrobban …
-skót-
|