Börtönpalota
-Brokedown Palace (1999)
Bangkok
Hilton tizennegyedszer - gondolnánk, ó igen, szexi csajokat kínoznak, hogy
a tévé előtt jobban csússzon a vacsi. Gondolnánk, de abszolút nem ez a
felállás a Börtönpalota esetében.
Korábbi
kedvencünkre, a Visszatérés a Paradicsomra hasonlít talán egyedül a drog-börtönös
filmek közül, és erre hasonlítani egyáltalán nem hátrányos. Csajokban,
mármint női főszereplőkben erősek vagyunk, Kate
Beckinsale és Claire
Danes, akit most újra látni nemcsak jó a Drogosztag
után, de még ha a remek Blair Witch Project és a pompás Eljövendő Szép
Napok kicsit feledtették volna is régi vágyunkat, hogy a Drogosztagot jó
lenne újra látni, most ismét feltámad ez az elemi ösztön, mert Claire Danes
nagyon jó.
Igaziból
nem lenne szabad elárulni, hogy a Börtönpalota konkrétan miért hasonlít
a Visszatérés a Paradicsomba-ra, de higgyétek el, hogy hasonlít. Szerencsére
azonban ez a film sokkal kevésbé tragikus, illetve tragikusnak elég tragikus,
csak nem megrázó, inkább "csak" felkavaró, és szép.
A
film kezdete határozottan kellemes, Claire Danes-nek és Kate Beckinsale-nek
sikerül előadniuk, hogy milyen egy igazi lánybarátság, az a fajta, amire
a srácok már 15 méterről
azt mondják, hogy leszbosz. Imádnivalóak ahogy együtt nyomulnak, igazi
paradicsomi életforma, és még az is lehet, hogy ennyire jó barátság csak
a vásznon létezik. Mindenesetre nem tart örökké, mármint ez a paradicsomi
életforma. Sajnos nem, pedig szívesen elnézegetné az ember ennek a kirándulásnak
a happy verzióját is, még akkor is, ha összesen nulla darab konfliktust
sikerülne felmutatnia. Szóval becsúszik a képbe a piros szemű szörnyeteg,
a rivalizálás.
A karakterek,
Alice
és Darlene, (Danes és
Beckinsale) pontosan egyformán bombázóak, mégis, ha leszbikusak volnának,
inkább Alice lenne a fiú, illetve ő az, aki kicsit jobban észnél van, legalább
is percekre. Darlene határozottan gazdag családból származik, ahol a papa
és a mama egyaránt nagyiramban keresik a pénzt, Alice-nek egy darab apja
van, és ez minden, mindenki, akire számíthat, és rá sem nagyon, mert amolyan
ex-rockker típus, pont mint Sarah Polley apja a Sweet Hereafter-ben.
Szépen
bulizgatnak, éppen egy drága hotelbe osontak be, hogy a medencét és a koktélokat
élvezzék, persze ingyen, valamely random szobaszám számlájára. Itt sikerül
megismerkedniük Nick
Parks-szal, aki a film
bonyodalmát képezi, és sajnos nem is akármilyet. Este paradicsomi környezetben
dizsiznek, fiatalok és ártatlanok, Nick Parks pedig kimeríti a jóképűség
fogalmát. És ugye, ha már idegen helyen vagyunk, nincs jobb dolog, mint
egy szexuális kaland kilátása, ha véletlenül kiderülne, hogy a Freudizmusban
van valami pláne, szinte minden fiatal tudatalattijában ezt találnánk egy
nyaralás-szerű külföldi út során. Buliznak,
és Alice már nagyon közel van Nick-hez, ha rájuk nézünk, azt látjuk, hogy
Alice ma nem egyedül megy haza, és nem is Darlene-nel. Darlene rájuk is
néz, és ő is ugyanezt látja, és akkor Alice, talán, hogy konstatálja, mire
készül ellátogat a mosdóba, ezalatt viszont Nick odamegy felvidítani Darlene-t
és teszi mindezt olyan hévvel, hogy nyomban meg is csókolja a lányt, akivel
az éjszakát együtt is töltik meg minden. Alice a mosdóból kijövet nem vidám
látványban részesül, de egyrészt nincs mit tennie, másrészt határozottan
barátnői lemondással él, és elhagyja a terepet.
Másnap
Alice a piacon véletlenségből összefut Nick Parks-szal,
és végül az egész délutánt együtt töltik. Ugyanezen a napon, vagyis a kaland
után Darlene már úgy jön haza, hogy lebeszélte Nick-kel, hogy hármasban
átruccannak Hongkong-ba. Tegyük fel, úgy ültél be a filmre, hogy nem tudod,
mi a címe, nem tudod, miről szól, ebben az esetben körülbelül itt kezdene
az a furcsa rosszérzésed támadni, hogy valami súlyos dolog van a levegőben.
Amikor a szálloda hordárja berakja a csomagjaikat
a taxiba, ez az érzés csak fokozódik, és bizony perceken belül ott vagyunk,
ahol a part szakad, lekapcsolják őket, és 150-edszer látjuk a vásznon,
hogy valakinek fogalma sincs, mi van a csomagjában.
Természetesen
könnyű erről írni, miután megnéz az ember egy ilyen határozottan nehezen
felejthető filmet, tehát jól szórakozott, de közben a valóság, mégpedig
pont az a valóság, amit ez a film is ábrázol keményen létezik. Adam
Fields, a film producere
(és akitől a történet származik), azt mesélte, hogy legutóbbi Thaiföld-i
utazása során 15 olyan lánnyal találkozott, akiket heroincsempészésért
ítéltek el, és nagyon súlyos büntetést kaptak. Ennél súlyosabb háttér-információra
szinte gondolni sem lehet, és persze Adam Fields egyáltalán nem találkozott
az összes lánnyal. Meghallgatta a történeteiket, és kiderült, hogy nagyon
sok bennük a közös vonás, sőt, szinte egy kaptafára mennek. A Tahiföld-re
látogatók folyamatosan szórólapokkal találkozhatnak, melyek próbálják felvilágosítani
őket, hogy milyen veszélynek vannak kitéve, de úgy látszik, a naivitás
a fiatalok fő alkotóeleme, és ez a csapda, amibe Alice és Darlene belesétáltak
továbbra is ugyanúgy szedi az áldozatait.
A filmben
szereplő Bill Pullmann
nagyon jó karaktert alakít (Hank Greene),
helyben praktizáló, szinte egy magánnyomozó munkakörét is kimerítő, thai
feleséggel rendelkező aranyos fickó. Emlékeztet minket Adam Fields-re,
mintha az ő kívülállását, tehetetlenségét, együttérzését, és kérdéseit
találnánk meg ebben a karakterben. Bill
Pullmann felteszi a kérdést a tárgyaláson, hogy hogyan fért bele 6 kilogramm
heroin egy olyan pici hátzsákba, majd közli, hogy ha a vád és a hatóságok
szavahihetősége ennyire nulla, akkor a szavukat nem is lehet figyelembevenni,
ez a naivitás és értetlenség. Úgy tűnik, mintha az összes saját nyomozati
anyaga belekerült volna ebbe a történetbe, és valószínűleg azért producelte
a filmet, vagyis ezért hozta létre, hogy ezeket az életfontosságú infókat
közzé tegye. Alice és
Darlene esetében az volt,
hogy azon a napon 6 darab "öszvért", (küldöncöt) dobott be ez a Nick Parks,
akik megrakva a csomagokkal át kellett, hogy jussanak a határon. Mivel
a vámosok egyáltalán nem hülyék, és egy nagyadag heroint könnyen megtalálnak,
különösen amerikai lányoknál, el kell terelni a figyelmüket. A figyelemelterelés
legjobb módja, ha névtelen telefonálóként "feldob" kettőt a hat öszvérből,
Alice-t és Darlene-t. Ahogyan Bill Pullmann rávezeti a lányokat, ez a két
"feldobott" szállító a csúszópénz a hatóságok felé, na meg a lányok életének
hátralevő része. Megtudjuk, hogy milyen szokásos dumákkal veszik le a lányokat
a lábukról, "milyen jó
lenne Párizsban csókolózni",
"vagy összeházasodni", aztán már, mire a tényleges kérdést felteszi, hogy
nem akarsz-e egy milliót keresni, a lány már nincs abban a helyzetben,
hogy nemet mondjon, és ez még a jobbik eset, ha megkérdezik tőlük.
A filmben
az a nagyszerű, ami a megnézése után kezd el hatni,
hogy a történet mindezeken felül direkt a barátságra koncentrál, ennek
a barátságnak a történetének a vonalára épül az egész, és ezen belül is
Claire
Danes karakterére, Alice-re. Darlene és Alice - mint
kiderül- gyerekkoruk óta barátok. Gazdag lány, két szülővel, szegény lány
egy apával, ez a felállás. A legdrámaibb jelenete a filmnek az, amikor
Darlene apja megjelenik a börtönben és miután beszélt Darlene-nel, odahivatja
Alice-t. Alice arra számít, hogy tényleg mindkettőjüket ki akarja hozni
Darlene apja, és akkor jön a hidegzuhany, a lány fejéhez vágja, hogy x
évvel ezelőtt valamit ráöntött a kanapéra és azt mondta, hogy nem ő volt,
majd felemlít egy másik háztartási balesetet is, amiről Alice megint azt
mondta, hogy nem ő volt. Kiderül, hogy Darlene apja tudja, hogy Alice volt,
és szívből utálja őt ezért, és jelen pillanatban is nemhogy nem akar segíteni
neki, de 100%-ig őt hibáztatja Darlene tragikus sorsáért.
Amikor
Bill Pullmann meggyanúsítja Darlene-t, hogy ő dőlt be a "Párizsban csókolózni"
szövegnek, Darlene, mivel tudta, hogy nem ő volt, rájött, hogy csakis Alice
dőlhetett be ennek, és mivel Alice elhallgatta, hogy azon a délutánon Nick
Parks-szal volt, még Bill Pullmann is rá gyanakszik. A film nagy jelenete
tulajdonképpen pár másodperces, és csak Claire Danes profilját látjuk benne,
ahogy reagál, ahogy lereagál egy mondatot, ami Bill Pullmann szájából hangzott
el, "mindketten tudjuk,
hogy nem te tetted".
Erre a mondatra nagyon szüksége volt már szegény Alice-nek, és ez adhatta
neki a lökést ahhoz, hogy végül azt tegye, amit.
Összességében
mi volt a bűne Alice-nek? Először, hogy az ingyen
koktélozás ötletét felvetette. Másodszor, hogy beindult Nick Parks-ra,
na meg a két háztartási baleset annak idején. Ami a Parks ügyet illeti,
nyilván jólesett neki, hogy nemcsak mindig a gazdag Darlene-nek jut ki
az élet habosabb oldala, a koktélozást tekintve ugyanilyen lehetett az
indíték, ne csak a gazdag turisták koktélozzanak, meg egyébként is, a szegényebb
lány kábé ilyenekkel tudja feldobni a barátnőjét, "free" dolgokkal, gyerekes
csínyekkel, "remélem, nálad van a fürdőruhád". Ami pedig a Parks ügyet
illeti, igaziból Darlene volt a hunyó, hiszen láthatta, hogy Alice menyire
fel van dobva, nemet kellett volna mondania Parks közeledésére.
Amikor
a végén arra a bizonyos dologra elszánja magát szegény
Alice, kábé az lehetett a fejében, hogy ő egy felesleges személy ezen a
földön, csak egy kellék, egy barátnő, egy két lábon járó csúszópénz, és
egész életében egyetlen jó dolog történt vele, az, hogy Bill Pullmann azt
mondta, amit. Amikor, még az elején ott ültek a medence partján és arról
álmodoztak, hogy milyenek lesznek felnőtt korukban, és hogy mennyire kemények
lesznek a pasikkal például váláskor, akkor voltak jó passzban, azt kellett
volna rögzíteni, és akkor egy Nick Parks (akiről Bill Pullmann azt is megtudta,
hogy felsőbb körökben vannak kapcsolatai), nem kavarhatott volna be nekik,
csakúgy, mint annak a tizenöt lánynak, akikkel Adam Fields találkozott.
Megdöbbentő
jelenet még, amikor a haverjaik illetve ex
gimis társaik meglátogatják
őket a börtönben, valószínűleg először csinálták, de akkor is rutinszerű.
Mintha csak egyfajta jófej gesztus lenne, cserébe a látványosságért, mintha
nyilvánvaló lenne, hogy egyszerűen vannak ilyen emberek, pl. Darlene és
Alice, akiknek ez a sorsuk és kész. |