The Blair Witch Project 1999
(Ideglelés)
A
fejlődés érdekes dolog. egyik nap kijössz mondjuk egy cukrászdából, és
megjegyzed, "milyen jó kis illatok voltak itt". És lehet, hogy napok, vagy
egy kis idő múlva valaki rájön, hogy az illat mennyire fontos, és nyit
egy direkt illatboltot, már sütik nélkül.
Ez
a példa elég abszurd, de a filmeknél annál hétköznapibb jelenség. A producerek
mindig megnézik, hogy egy-egy filmben, ami nagy siker volt, mi volt a poén,
és megpróbálnak olyan filmet létrehozni, amelyben ugyanaz megtalálható.
Már sok éve lista-szerűen lehet tudni például, hogy mik egy film legfontosabb
elemei, a szex, az erőszak, az izgalom, a látvány, a fordulatok, a vicces
jelenetek, és ezeknek megfelelően külön műfaji besorolások működnek,
amikkel legszembetűnőbben egy videótékában találkozhatunk.
A
Blair Witch Project nagyon izgalmas film, igaziból a filmtörténet egyik
nagy precedense.
A film eladhatóságához, nézhetőségéhez fontos elemek közül elsősorban az
izgalomra hajtott rá, de arra nagyon. Három fiatal dokumentumfilmet készít,
csinálnak pár interjút a helyiekkel, majd ahogyan azt egy törekvő
dokumentumfilmes stáb teszi, kirándulnak egyet az erdőben, hogy lefilmezzék,
amit látni lehet az elmondottakból, ha mást nem, hát magát az erdőt.
Ez
így elég egyszerűen hangzik, de éppen ettől hatalmas teljesítmény ez a
film. Két fiú és egy lány nekivág a Blair Witch project-nek, nyilván jó
kis anyag készül majd belőle, mindent felvesznek az útjuk során, az egyik
fiú, Michael, meg is jegyzi, hogy most akkor a Blair Witch-ről szól a dokumentumfilm,
vagy arról, ahogy eltévednek. Heather, a főnök, a projekt gazdája, aki
az egészet kitalálta, az mondja, tökmindegy, lényeg, hogy otthon majd milyen
jó lesz megnézni, és mennyit fogunk nevetni.
A
dolog kicsit másképp sül el. Az
első félórában az történik, hogy hozzászokunk a nagyon
élő stílushoz, aki valaha látta már a Magányos Bolygó valamelyik adását,
annak ez nem is megy nehezen. Lényeg, hogy szinte mindent megkapunk, amit
egy tinifilmtől várunk, vagy egyáltalán várhatunk, hiszen nagyon életszerű
bepillantást ad a fiatalok életébe, viselkedésébe, stb. Ehhez képest bármelyik
tinifilm legalább egy szezonnal le van maradva, hiszen a Blair Witch Project-ben
a fiatalok 99-es működését láthattuk, (lévén, hogy a film egy remekül megírt,
kitalált, és borzasztó profin megvalósított improvizáció), amilyet a 2000-ben
készülő filmek forgatókönyvírói még csak most láttak idén, és
leghamarabb mostanra
készült el a forgatókönyvük, amit még meg is kell csinálnia valakinek,
és mire az elkészül, addigra már csak konzerv lesz, mármint a Blair Witch
Project-hez képest.
Nagyon
élvezetesen indul tehát a film, és mire ráérzünk az ízére, és kimondjuk
magunkban, hogy ebből a filmből akár 15 órát is végignéznénk, már késő,
mert valami fura dolog veszi kezdetét.
Az
erdő félelmetes dolog is tud lenni, baglyok, meg minden. Legjobban a Twin
Peaks Fire Walk With Me c. filmben jött ki ez a dolog, David Lynch ráérzett,
(és a filmtörténet számára szinte ő fedezte fel), milyen baromi félelmetes
hely tud lenni egy erdő. Különösen, ha misztikummal van tele. Amikor a
Fire
Walk With Me-ben Bobby
és Laura megölik a titkosügynök-dealer-t, a város szélén az erdőben, és
ahogyan a zseblámpák, (melyek megintcsak David Lynch nyomán kerültek be
olyan mélyen a filmkultúrába) megvilágítják a fákat, a csupasz ágakat,
az enyhén szólva misztikus, kevésbé enyhén szólva félelmetes.
A
Blair Witch project ott veszi a fordulatot, amikor először leszáll az éj,
(illetve másodszor), és azok a fura dolgok kezdetüket veszik. Ez, idáig,
nagyon ügyes, nagyon szép, meg minden, de ettől még nem lenne az a film,
ami. A lényeg a fokozás, mert a film itt még nem (sem) áll meg, és bizony
egyre távolabbinak és elérhetetlenebbnek tűnik az a bájos kis kirándulás,
amiről a film elején még szó volt, amit annyira élveztünk, mint egy Magányos
Bolygó epizódot. És a
tetejébe, a filmezési stílus, amit eléggé primitív formában "dokumentaristának"
lehetne titulálni, valójában viszont pont az ellenkezője, mégpedig nagyon
magas színvonalon, szóval ez a filmezési stílus, sajnos annyira közel hozza
hozzánk Mike-ot, Heather-t, és Josh-t, hogy szó szerint velük együtt rettegünk
minden alkalommal, amikor újra sátrat kell verni, mert megint az erdőben
ért minket az éj. "Fucking
scary", ez a legeslegkevesebb,
amit mondani lehet.
A
filmezési stílus körülbelül úgy aránylik a mozifilm-nézési szokásainkhoz
igazított filmezési sztenderdhez, mint egy csótány egy profi robotgéphez.
David Attenborough mutatta be egyszer, (vagy biztos többször is), hogy
egy robotgép milyen ügyetlenül mászik át az eléberakott akadályokon, és
akkor vágás, és bemutatta, hogy egy csótány, amit mi annyira primitívnek
tartunk, csak mert nem mi készítettük, a méretéhez képest még sokkal nagyobb,
és húzósabb természetű akadályok között szinte szuperszónikus sebességgel
suhan keresztül. Az
összehasonlítás megdöbbentő volt, különösen ha figyelembevettük a csótány
agyának méretét, és a robotot vezérlő agy méretét, és azt, hogy mi ezt
hívjuk high-tech-nek.
A
Blair Witch filmezési stílusa egyszerűen rémjó, izgalmasabb és változatosabb,
mint az MTV, és közben szinte teljesen folyékony.
A filmek általában úgy jönnek létre, hogy apró snittekre szabdalva sokszor
felveszik ugyanazt a jelenetet, ami nagyon profi módszer, de semmiképp
sem folyékony. A folyékonyságot a Blair Witch Project esetében sem az adja,
hogy nincsenek benne vágások, éppen ellenkezőleg, viszont maguk a jelenetek,
teljes folyékonysággal lettek felvéve, vagyis kétszer holtbiztos, hogy
nem jött létre ugyanaz, viszont így a jelenetek intenzitását a végtelenségig
tudták növelni, mert nem volt szükség arra, hogy másodszorra is dettó pont
ugyanúgy csinálják a jelenetet.
A
Blair Witch Project, gondolhatnák, egyszerűen megcsinálta legkomolyabb
horrort, a filmek nézhetőségéhez szükséges elemek közül kiemelte magának
az izgalmat. De valójában nem így van, mert ez egy teljes, full-extrás
mozifilm, egyszerűen minden megvan benne, ami egy filmben szükséges, hogy
ott legyen, sőt. A film alkotói, Heather Donahue,
Joshua
Leonard és Michael
Williams három filmművészeti főiskolás a
Montgomery College-ből. A filmben mindhárman a saját nevükön szerepelnek,
ami az improvizációkat csak még élénkebbé átélhetővé tette számukra.
A Blair Witch Project azért precedens a filmtörténelemben, mert amíg ezrek
és ezrek keresik az igazi forgatókönyvet, a különféle minták alapján kutatva,
addig a Blair Witch három alkotója, a legpimaszabb dolgot követte el, bemutatta
nekünk, hogy a jó filmek a lábunk előtt hevernek, (legalább is szinte),
csak az a baj, hogy nem hiszünk bennük, és ha nagynehezen elkezdenénk megvalósítani,
elkezdenének beszivárogni a sémák, és az eredmény ettől lenne siralmas.
A Blair Witch Project alkotói nem hittek a "járt
utat a járatlanért" igazságában.
A Játékos c. remek filmben a konfliktust egy olyan film gyártása, vagy
nem gyártása jelenti, amiben nincsenek igazi sztárok, és el is hisszük,
hogy Julia Roberts kell a főszerepre, ha akarjuk vinni valamire. De tényleg,
száz százalékosan meg vagyunk győzve. És akkor jön ez a Blair Witch Project,
és kiderül, hogy minden igaz, és mindenek igaz az ellenkezője is. A Blair
Witch Project 60 ezer dollcsiból készült, mint egy rendes amatőrfilm. Az
első héten 29 milliót csinált, összesen pedig 140 milliót. A Megnyitó héten
az első az Oltári Nő volt, 35 millióval, éppen Julia Roberts-szel, és mindenki
csak nézett, mit csinál
a második helyen ez a Blair Witch. 140 millió nem kis pénz, a Múmia című
borzadvány 155 milliójához képest, (mi a Universal egyik büszkesége) pedig
különösen nem az. Bárcsak a hazai filmgyártás is tanulna a dologból, és
több "fiatalos filmet" produkálna, mindenki jól járna, ráadásul csak akkor,
ha az a fiatalos film hibátlan, mert a hazai fiatalok, mozijegy tekintetében
nagyon komoly vásárlóerőt képviselnek, csak az a "baj", azért nem képeznek
könnyű esetet, mert komolyak az igényeik, illetve igényeink. Mellesleg,
a Kalózok is azért majdnem megcsinálta, egyrészt majdnem jó lett, másrészt
80 millió bevételt hozott, ami nem is rossz, ha belegondolunk, hogy az
a film 60-70 millióból (szerintünk, illetve ránézésre) simán el tudott
volna készülni, -csak nem így alakult. De visszatérve a Blair Witch Project-hez,
tömören: 10 pontos film, csak tényleg félelmetes.
-bob-
|