 |
|
Az Orleans-i
Sz�z
(1999)
The Messenger
-
The
Story of Jeanne D'Arc
Luc
Besson nagyon-nagyon szeretj�k, Nikita, Nagy K�ks�g, Leon, �t�dik Elem,
ezek az�rt nem ak�rmilyen j� filmek. Okkal v�rhattuk teh�t, hogy a Jeanne
D'Arc is kit�n� filmcsemege lesz.
�ltal�ban
ellenezz�k a n�k gyilkol�s�t a filmekben, a k�z�pkori k�nz�sokat, m�gly�n
val� el�get�st pedig egyenesen ut�ljuk, �s nem tudjuk el�gg� �rt�kelni
a happy-endeket.
Ezek
ut�n nem sok "j�ra" sz�m�thattunk a t�rt�nelmi heroina �let�nek megfilmes�t�s�b�l.
M�gis, Milla Jovovich,
a sz�ps�ges �s fantasztikus "fels�bb rend�
l�ny" miatt ak�r egy ilyen t�rt�netet is megn�zne
az ember, s�t, szinte elk�pzelhetetlennek t�nik, hogy kihagyjuk.
A
Jeanne D'Arc-r�l m�r
j� ideje cikkez a sajt�, hiszen Kathryn Bigelow, a Strange Days rendez�n�je
98-ban beperelte Luc Bessont, hogy ellopta t�le a Jeanne D'Arc filmj�nek
az �tlet�t. Bigelow
produkci�s st�di�ja, a First Light m�r 90-t�l dolgozott egy Jeanne D'Arc
filmen, "Company of Angels" c�men. Besson �s Bigelow 92-ben tal�lkoztak,
hogy a projektr�l besz�ljenek, melynek munk�lataiba Besson k�s�bb bele
is folyt. Azt�n, amikor a szereposzt�sra
ker�lt a sor, �s Besson nem engedett az egy darab jel�ltj�b�l, Milla Jovovich-b�l,
keny�rt�r�sre ker�lt sor. Egyb�l kider�lt, hogy Besson csak az�rt v�llalt
munk�t, hogy belesz�l�sa lehessen a szereposzt�sba. 98-ban Besson bejelentette
a saj�t Jeanne D'Arc projektj�t, erre fel Bigelow beperelte
�t, amire Besson �ll�t�lag befenyegette, hogy Bigelownak nem fog k�nnyen
menni a filmj�nek a producel�se.
Ak�r
befenyegette, ak�r nem, igaza lett, mert szeg�ny Kathryn
Bigelow hi�ba pr�b�lkozott
a Fox-n�l, a Morgan Creek-n�l, �s a Warner Brothers-n�l. De a Jeanne D'Arc
verseny mez�nye ezzel a k�t projekttel m�g nem teljes. Ronald
F. Maxwell is l�trehozott
egy Jeanne D'Arc forgat�k�nyvet, amit maga sz�nd�kozott/zik megrendezni,
50 milli�b�l. El�z� filmj�t 93-ban k�sz�tette, 25 milli�b�l, �s �legal�bb
is anyagilag- nem volt nagy siker, kb. 10 milli�t hozott. Ron Maxwell filmje
Mira
Sorvino-t alkalmazn� Jeanne-k�nt, �s a c�me
az lenne, hogy a "Virgin Warrior".
A Virgin Warrior eredetileg a Besson f�le Jeanne D'Arc-kal fej-fej mellett
akart megjelenni, de err�l m�r lecs�szott, �s jegyezz�k meg, a film m�g
mindig a preprodukci� �llapot�ban leledzik, vagyis eddig 0 m�ter filmet
forgattak el.
Nos,
l�ssuk a befut�t: The Messenger � The Story of Joan
of Arc, Luc Besson filmje, a Gaumont �s a Leeloo Productions egy�ttm�k�d�se
nyom�n. Az, hogy a film v�g�n szeg�ny Jeanne m�gly�n �g el, sajnos vil�gos,
k�rd�s viszont az, hogy hogyan jut el id�ig, r�vid �let�tj�n, (amikor kiv�gezt�k
19 �ves volt).
�szint�n
sz�lva valami olyasmit rem�lt�nk, hogy az �let�b�l
l�thatunk legt�bbet, �s az eretnek sztorit csak �rint�legesen. Jeanne t�rt�nete
a val�s�gban sok-sok l�tom�ssal kezd�dik, angyalok l�togatj�k meg, �s �gy
lesz � h�rn�k, �s mint az �r szav�nak h�rn�ke viszi harcba a Franci�kat
az Angolok ellen. Jeanne sz�z, ami az�rt jelent�s t�nyez�, mert a korabeli
kateg�ri�k szerint a sz�z l�nyok test�be nem f�rk�zhet be a gonosz, vagyis
ha pl. h�rn�k �s sz�z,
biztos, hogy hiteles h�rn�k. A film USA megjelen�s�nek idej�n a CNN mozi-kritikusai
egy meglehet�sen cinikus cikket k�z�ltek a filmr�l. Az �llt benne, hogy
Besson a film Andrew Lloyd Webber-e, (vagyis nagyon olcs� �s nagyon m�anyag),
�s hogy ak�rmilyen b�jos dolog is, hogy a francia rendez� ott rohang�l
a csatamez�n
a kamer�val, �s nagyon komoly felv�teleket k�sz�t, az eg�sz szinte egy�ltal�n
nem �ll �ssze filmm�, mert a t�rt�net v�gzetes m�don el lett hanyagolva.
Ezek ut�n szinte direkt drukkoltunk Bessonnak.
A
kis Jeanne 8 �ves kor�ban szemtan�ja lesz n�v�re meggyilkol�s�nak
�s meger�szakol�s�nak (ebben a sorrendben). A gaztettet (itt Besson kicsit
belehamis�tott a t�rt�nelembe) term�szetesen Angolok k�vett�k el. Besson
az ebb�l sz�rmaz� bossz�v�gyra �s Angol-gy�l�letre �p�tette a t�rt�netet.
A Kis Jeanne nem �rti, mi�rt halt meg a n�v�re, �s � mi�rt maradt �letben.
Azt a magyar�zatot kapja egy gy�ntat� aty�t�l, hogy az �rnak bizony�ra
tervei vannak vele. �s
akkor a kis Jeanne feln�, �s m�r Milla
j�tssza, �s tov�bbra is sz�ke. Eg�sz �let�ben l�tom�sai voltak, hangok
sz�ltak hozz�, stb. Egyik ilyen l�tom�sa az, hogy menjen oda a tr�n�r�k�sh�z,
(John Malkovich), akit�l k�rnie kell egy hadsereget, �s annak seg�ts�g�vel
hazav�gja az Angolokat. Majd ezut�n K�rolyt (John
Malkovich) megkoron�zz�k, �s ezut�n pedig
feles�g�l veszi Jeanne-t.
Sz�p
l�tom�s, mint egy p�tty�s reg�ny, �s a filmnek ez a r�sze eg�szen j� is.
Vide�lkip-szer� nagyon szuggeszt�v jelenetek, igaz�n j� f�nyk�pez�ssel,
�s az eg�sz t�rt�net teljesen oldott, foly�kony form�ban zajlik, mintha
nem is k�v�lr�l n�zn�nk, hanem bel�lr�l,
Jeanne-b�l, �s ez nagyon j�. Milla pedig egyszer�en elk�peszt�en sz�p.
Nem is vit�s, hogy elfogultak vagyunk vele szemben, m�gis meg kell jegyezni,
hogy van vagy k�t r�vid jelenet, amikor Milla egyszer�en kiesik a szerep�b�l,
harcos �v�lt�st kell produk�lnia, �s valami miatt nem hihet�, mintha minden
�ron el akarta volna nevetni mag�t, sz�val feltehet�en kommunik�ci�s probl�m�i
ad�dhattak a rendez�vel �s f�rj�vel. Ez a k�t r�vid jelenet annak az el�szele,
hogy a j�l indul� film esetleg elkezd lejteni �s laposodni, de erre csak
k�s�bb j�v�nk r�.
|
|
Jeanne
l�tom�sai �ltal�ban pontosabban bej�nnek, mint a meteorol�gia
jelent�sei, K�rolyt meg is koron�zz�k, de itt m�s fordulatot v�laszt a
t�rt�nelem, illetve K�roly. Jeanne-t egyszer�en kij�tssz�k az Angoloknak,
�s itt kezd�dik az eretnekes
r�sz. Ekkor Milla haja m�r s�t�t barna. A filmnek ebbe a "s�t�t barna szob�j�ba"
�rve is ad�dnak j� megold�sok. Tov�bbra
is Jeanne szem�n kereszt�l l�tjuk az esem�nyeket.
Amikor �ppen t�rgyal�st
folytatnak, vagy meg�llap�tj�k, hogy t�nyleg sz�z-e, Jeanne egyszer�en
egy m�s vil�gban van, �s bel�l Dustin
Hoffman-nal, a titokzatos
k�s�rt� arccal �s hanggal besz�lget.
T�nyleg
profi megold�s, ha �gy belegondolunk. Viszont maga a t�rgyal�s egyszer�en
komikus. Mindannyian tudjuk, hogy az eretnek sztorik milyen brut�lisak
�s k�m�letlenek voltak, itt pedig mint j�s�gos tan�t�b�csik szerepeltek
az eretnek t�rgyal�st bonyol�t� szem�lyek. Mi t�bb, Jeanne egyetlen darab
al��r�ssal meg is szabadulhat a m�glyahal�t�l meg minden, csak v�g�l a
bels� hang azt mondja neki, hogy rossz d�nt�s, �s ez�rt �getik el szeg�nyt.
Az egyik f�angol p�ld�ul azt mondja, mi�rt nem k�nozzuk meg, hogy kib�kje,
amit hallani akarunk, (ami ahhoz kell, hogy kiv�gezhess�k), mire a t�rgyal�st
vezet� f�pap jelzi, hogy k�telyei vannak, mert mi van, ha Jeanne t�nyleg
valami istenit k�pvisel.
Ez
a dolog az�rt r�z�s, mert egyr�szt a t�rt�nelem eme peri�dus�ban nem �gy
mentek ezek a dolgok, m�sr�szt szeg�ny Jeanne vallat�s�r�l k�sz�lt tal�n
az akkori id�k legr�szletesebb jegyz�k�nyve. De erre Besson
fittyet h�nyt, �s �gy �ll�totta be, hogy a bossz��hes, l�tom�sos Jeanne
egyszer�en a hal�lt v�lasztja �s k�sz, ilyen hibbantak ezek a szent csajok,
k�r�l�tt�k viszont mindenki j� fej. K�nz�sban szerencs�re �ssz-vissz k�t
jelenet szerepel a filmben, szeg�ny
Jeanne-t �ssze-vissza rugdoss�k, �s ez a k�t jelenet is t�l soknak t�nik,
de nem lehet mit tenni, mert ne feledj�k, az �let akkoriban nagyon brut�lis
volt, eretnek �gyekben pedig m�gink�bb.
A
t�rgyal�s sor�n k�l�nf�le k�rd�seket tesznek fel neki,
a l�tom�sait teljesen elhanyagolj�k, �s legink�bb arra hegyezik ki a t�rt�netet,
hogy fi�-ruh�ban mozog. A t�rgyal�ssal p�rhuzamosan a l�tom�s Dustin
Hoffman-nal dialogiz�l, szinte nonstop, amely
sor�n Hoffman (bel�lr�l) pr�b�lja leleplezni Jeanne-t, hogy �nz�, bossz�szomjas,
k�pzel�d� csaj, �s nem is igazi h�rn�k. T�nyleg van valami ebben, m�rmint
ebben a megold�sban, de valami miatt m�gis ez a film leggyeng�bb r�sze,
�s arra lehet gyanakodni, hogy az�rt, mert valahogy nem �ll �ssze a k�p.
Mit
lehetett volna jobban csin�lni? Val�sz�n�leg el kellett volna d�nteni,
hogy Jeanne-t hogyan k�zel�ts�k meg. Mint a k�z�pkorban el�getett
sok-sok szeg�ny n� egyik�t, vagy mint l�tom�sos harcosn�t, aki mint a szabads�g,
barrik�dra viszi a n�pet. Besson -kicsit �rezhet�en- a feminista vonalat
v�lasztotta, hogy Jeanne-ban az a probl�m�s, hogy n�, de nem el�gg�. Nagyon
j�l kij�tt, milyen sz�p egy csaj, aki annyira akar valamit, de ez az�rt
nem minden. A l�tom�sait,
a hangokat, �s Jeanne gondolatmenet�t, hogy � egy h�rn�k sokkal jobban
ki lehetett volna hozni. A film v�g�t, a "barna" r�szt�l pedig kicsit foly�konyabb�
lehetett volna tenni, mondjuk egy zen�s klip form�j�ban, �gyis mindenki
tudja, hogy megk�nozt�k �s meg�lt�k, teh�t ezeket a r�szeket egy "blokkban"
is le lehetett volna nyomni. A film utols� snittj�nek semmik�pp sem a m�gly�t
v�lasztottuk volna, ilyet m�r l�ttunk a Ken Russell f�le �rd�g�k c. filmben.
Ha nem is m�gly�t, de t�zet esetleg igen. Sz�p lehetett volna egy t�rt�nelmi
id�utaz�s is, p�ld�ul ugyanazt a teret, ahol szeg�ny Jeanne meghalt lassan
�t�sztatni ugyanannak a t�rnek egy 90-es �vek beli k�p�be pl. a feliratok
alatt. Mindenk�pp re�lis konfliktust kellett volna bemutatni, ami miatt
szeg�ny Jeanne a m�gly�n
v�gzi, itt nagyobb t�rt�nelmi h�s�get kellett volna alkalmazni. Besson
tal�lm�nya, hogy Jeanne �let�t bel�lr�l l�tjuk, nagyon eszes dolog, teh�t
meg�rdemli az elismer�st, de sajnos, m�giscsak �gy t�nik, hogy a kor�bbi
nagyon �tgondolt filmjeihez k�pest most kicsit kisujjb�l akarta lebonyol�tani
ezt a dolgot. Kisujjb�l mint rendez�, aki azt hiszi, � a legtehets�gesebb
a vil�gon (�s van is r� oka), de nem kisujjb�l mint producer, mert val�sz�n�leg
�let�ben nem harcolt m�g annyit egy film�rt, nem er�ltetett annyira egy
produkci�t, mint ezt. Val�sz�n�leg ennek a nagy er�ltet�snek l�tjuk a k�r�t,
ez�rt laposodik el, esik sz�t kiss� a film a "barna"
r�szt�l. Vagyis elmondhatjuk, hogy kicsit megsz�vtuk anyuci �s apuci (Kathryn
�s Luc, a k�t nagyon kedvenc rendez�) h�bor�j�t, �s ett�l v�lt olyan el�tkozott
projektt� ez a film. Lehet az is, hogy Milla �s Luc h�bor�j�t, (elidegened�s�t)
sz�vtuk meg, �s ennek k�sz�nhet� Mill�nak az a k�t szerepb�l kies�se. Az
eg�szben a v�geredm�ny a legrosszabb, Kathryn
Bigelow filmj�t nem is l�thatjuk, Luc
Besson filmje pedig an�lk�l k�sz�lt el, hogy
a t�rt�netet rendesen �tgondolta volna, vagyis sajnos kicsit igazat kell
adnunk a CNN-es cikk �r�j�nak. De ne felejts�k el, az eg�szben nem mi,
a n�z�k, nem is Kathryn Bigelow, nem Besson, �s nem Milla, hanem
szeg�ny
Jeanne D'Arc j�rt a legrosszabbul, 500 �vvel ezel�tt. Ahhoz k�pest, amin
Jeanne kereszt�lment mindaz, amir�l eddig besz�lt�nk egy enyhe kis sz�nyogcs�p�s.
-in-
|