|
|
Stigmata
(1999)
A filmeknél
egyáltalán nem utolsó szempont, hogy mennyire hangzik jól a címük, például
"megnézzük ma a sztigmátát?". Ez idáig tök jól hangzik, és ha még kimutatható
szervezetedben egy kis Patricia Arquette hiány is, már rohanhatsz is a
pénztárhoz.
Persze
az sem közömbös, hogy mit tartalmaz maga a film, amire ilyen könnyen rábeszélted
magad. A Stigmata-t
megelőzte a híre,
lehet tudni, hogy például El Salvador-ban betiltották, mert Egyház elleni
támadásként tekintettek rá. Semmi gond, hiszen hozzászoktunk,
hogy szinte semmiségekért meg tudnak támadni egy-egy filmet, amiben a történet
vallásos vonatkozásokkal bír, Kevin Smith Dogma
c. filmje, vagy méginkább az egykori remek film, a Krisztus
Utolsó Megkísértése juthat eszünkbe, amit
szintén igen erősen támadtak, de nekünk, mezei nézőknek egyáltalán nem
volt okunk panaszra, sőt, egyszerűen fantasztikus élményben volt részünk.
A
Stigmata egészen jól
teljesített a jegyeladásban, illetve bevétel terén, az első hétvégén 18
milliót inkasszált, ami nem kis teljesítmény a 32 milliós költségvetésű
filmtől, különösen, ha megnézzük. Ha megnézzük, és semmit nem tudunk róla
előre, úgy tűnik, hogy valami felfejlesztett főiskolás-filmet látunk, (a
szó rossz értelmében). Patricia Arquette úgy néz ki, hogy először szinte
alig ismerünk rá, és máris arra gondolunk, hogy vagy a Director of Photography
szúrt el valamit a világítással, vagy a fiatalok, akik készítették nem
engedhetek meg maguknak olyan jó make-up artist-ot, amilyet Patricia Arquette-nél
megszoktunk. De a lényeg nem is ez. Amikor elkezdődik a film, kicsit nem
érteni, hol is vagyunk, egy Brazil város utcáit látjuk, és ha Gabriel
Byrne nem tűnik fel a
képben, még azt is hihetnénk, hogy egy dokumentumfilmre ültünk be tévedésből.
De aztán megjelenik Byrne és máris egy templomban vagyunk, ahol az egyik
szobor vérzik. Byrne azért érkezik a helyszínre, mert ő a Vatikán küldötte,
és az a dolga, hogy megvizsgálja a csodákat, mert az ilyen vérzés annak
számít, és már itt kicsit rossz előérzetünk támad. A filmek eleje ugyanis
nagyon fontos, az vezet be minket az egész következő másfél órába, és a
film egészének világába, vagy jelen esetben problematikájába.
És ha belegondolunk, semmiképp sem járhatunk jól, mert akár az derül ki,
hogy valódi csoda történt, akár az ellenkezője, az eredménnyel aligha tudunk
mit kezdeni, hiszen másfajta konfliktusokhoz szoktunk hozzá, illetve másfajta
konfliktusokat várunk el egy filmtől, aminek bizalmat szavaztunk például
a szórakozás, az izgalom, vagy a felfedezésvágy jegyében.
És
akkor Byrne fotókat készít és vérmintát vesz a szoborból és távozik, és
ekkor jönnek a feliratok, a film címének kiírásával együtt. Ez is eléggé
béna. Először is egy "What's Up Mary?", vagy valami hasonló refrénű szám
fut a feliratok alatt hangban, másrészt egy vizuálisan nagyon rendetlen
képi montázst láthatunk különböző Jézus-ábrázolásokkal, amik egy jellemzően
kék színeken pompázó éjszakai szórakozóhely kicsit acid stílusú képivel
vannak összevágva. Hűha!
Ez
a Mary-s szám, a Jézus-képek, és a szórakozóhely, ezek a fejek, akik a
Stigmata-t létrehozták most biztosan valami nagyot akarnak gurítani, már
ami legalább is a blaszfémia vonalát illeti. A Krisztus
Utolsó Megkísértése egy
korlátlanul remek szellemi termék, és meglehetősen önálló is, Nikos Kazantzakis
eredeti regényéből, a Stigmata ezzel szemben ara utazik, hogy az ismert
történetet, a Szentírást most lépésről lépésre tök másképpen adaptálja,
ami nemcsak unalmas, de idegesítő is. Az, mert a filmnek mint műfajnak
az a természete, hogy azt látjuk, hogy valami éppen történik benne, valahogy
éppen alakulnak a dolgok, egy adott kérdésnek, hogy például igazi volt-e
a szobor vére, az eredménye a szemünk láttára derül ki, hogy mi a megoldása.
|
|
És
persze a megoldás pont az lesz, amit a tiszteletre méltó forgatókönyvíró
legépelt, vagyis hiába derül ki, mint most a Stigmata esetében, hogy a
vér valódi, egyszerűen tökmindegy, akár olyan jeleneteket is bevághatnának,
ami azt mutatja, hogy a földön minden ember maximum 140 centi magas, annak
is kábé ennyi lenne a relevanciája. Vagyis veszett fejsze nyele, és ez
már az első percben kiderül.
A
film további részei sem jobbak egy fokkal sem. Gyakorlatilag semmi nem
történik, leszámítva ezt a stigma dolgot. Patricia anyukája odatelcsizik
neki, hogy épp most járt abban a kis brazil faluban, ahol Byrne
szobrot fotózott, és hogy hozott neki egy rózsafűzért ajeszba, és a következő
percben máris azt kell végigszenvednünk, hogy Patricia megkapja első rohamát.
Ül a kádban,
és ez össze van vágva, olcsó horrorfilmeket idéző stílusban, olyan felvételekkel,
amiken valakinek a kezébe belekalapálnak egy hatalmas vasszöget, és természetesen
ehhez a szokásos összevissza montázzsal néhány feszület-képet is bevágnak,
biztos ami biztos, lényeg, hogy mindenki értse. Oké akkor értjük, de mit?
Értjük, hogy így megy majd tovább az egész film során, hogy enyhe és semmitmondó
jelenetek, majd jön egy roham, a bevágásokkal, aztán vége, és lapozunk
a következőre.
És
valóban, így is történik.
A
film felénél Gabriel Byrne lesz olyan jó hozzánk és elmondja, hogy 5 stigma
van, vagyis óránkra nézve simán kikalkulálhatjuk, mit kaphatunk még ettől
a filmtől a továbbiakban, ötből kettő megvolt, tehát még van három. Byrne
egy tudós papot alakít, aki a kémia területéről vándorolt át a vallás mezejére,
mint a mesében, és Patricia az idióta forgatókönyv alapján meg kel hogy
kérdezze tőle, hogy miért nem fekszik le nőkkel, például vele, ami a film
leggázosabb jelenete. Byrne elmondja azt is, hogy a legprofibb szenteknek
eddig összesen max kettő darab stigmát sikerült összegyűjteniük, és mivel
ekkor Patricia már háromnál
tart, van miért izgulnunk, mint egy Eurosport közvetítésen, hogy vajon
rekordot tud-e dönteni a film főszereplőnője. És ha ez nem volna elég ok
az izgalomra, izgulhatunk amiatt is, hogy az ötödik stigma halálos kimenetelű,
és ha "megkapja" azt is, akkor neki annyi. Szóval túléli, vagy nem éli
túl, ez itt a kérdés! De ha már szegény Drew Barrymore-ról le kellett mondanunk
a Scream 1.
elején, akkor –tudva tudván, hogy a film csak játék, és hogy Patricia Arquette-nek
valójában nem is esik baja- róla is le tudunk mondani, ha arra kerülne
sor.
A
Stigmata-nál rosszabb filmet még nem láttunk, csak maximum ugyanilyen rosszat,
egyszerűen semmire sem jó. És akkor még nem említettük az olyan részeket,
amikor Patriciát hirtelen megszállja valami szellem, feltehetően Krisztus-é, (lásd helyesbítés), és elkezd férfihangon beszélni, sőt ordítozni,
és szegény Byrne-t is jól megveri, amiért annyira következetesen betartja
az Egyház által kirótt viselkedési alapelveket, mint például a cölibátus.
Van viszont egy jó rész a filmben, ekkor Patricia szemein színes kontaktlencsék
világítanak, egyik piros, másik sárga, amit bizonyára a Jaguár című szórakoztató
filmből irigyeltek meg, vagy a Harapós Nő-ből, vagy egyszerűen csak a stáb
valamelyik tagjának támad egy ötlete .. Szóval, nagyon nagy beégés a film,
amit még el is viselnénk, ha nem lenne életveszélyesen unalmas is. Ez Mrs.
Cage 8MM-e.
-in-
HELYESBÍTÉS: Ipacs Gergely olvasónk felhívta figyelmnünket, hogy a "szellem",
ami Patriciát folyton megszállja nem Krisztusé, hanem az öreg papé, aki a film elején meghalt, és persze teljesen igaza is van ebben. Köszönöjük.
Valójában nem elírásról volt szó, hanem félreértésről, mert Patricia nagyon Krisztus-szerűre volt mindig maszkírozva, és úgy beszélt, mintha ő lenne az. Például első szám első személyben mondta, hogy "vágj ketté egy fát, és ott vagyok".
Plusz, ha a pap szállta meg, miért Krisztus stigmái jelentek meg rajta?
|