|
|
Kettős
Kockázat
Double
Jeopardy
1999
A
"double jeopardy" (ejtsd: "dzsepördi") egy jogi kifejezés, és azt az esetet
írja le, amikor valakit már egyszer elítéltek, vagy felmentettek egy adott
vád alól, és ezért már többször, ugyanazért nem indulhat ellene eljárás.
Egyet
fizet, kettőt kap, az állam pedig csak reméli, hogy senki nem fog egy bűntényt
kétszer elkövetni, vállalja ennek a kockázatát.
Ashley
Judd ismét egy tökéletes
és aranyos nőt alakít, (Libby Parsons), lehet, hogy nem is tud mást, de
ha így van, akkor sincs sok ok a panaszra. Libby naiv és boldog a férjével,
de mégsem egy elröppent feleség, akinek semmi lövése sincs az anyagiakról.
Amikor a férje közli vele, hogy megvett neki egy vitorlást, Libby egyből
tiltakozik, hogy nem engedhetik meg maguknak.
De
aztán végül mégis megbízik a férje ítélő képességében, és elkezd örülni
a hajónak, és a másnap kezdődő hajóútnak, amit édes-kettesben töltenek
majd el. Minden ember nagy félelme, hogy a dolgok nem azok, amiknek látszanak,
példa erre a Goldie Hawn-os Megcsalatva,
c. film, vagy az Egy Ágyban az Ellenséggel, vagy a Tökéletes Gyilkosság,
és ha keresnénk, bizonyára több példát is találnánk arra, ahogy egy házasság,
egy boldog élet, amire a hősnő már berendezkedett, egyszeriben jéghideg
és durva iszonyattá változik. Libby egy szerelmes és romantikus éjjelen
arra ébred, hogy minden tocsog
a vérben, és mire magához tér, a parti őrség hajójának reflektorai világítják
szembe, kezében pedig egy kést szorongat, rajta a férje friss vére.
Persze
hulla sehol, (biztos vízbe esett), Libby pedig
rendesen börtönbe kerül. Az életének gyakorlatilag annyi. Kislányát a barátnőjére
bízta, és nem is akárhogy, hanem örökbefogadás révén. Azért ez nem kis
változás egy törékeny nő életében, aki addig finom-puha pulóvereiben mászkált
a parton, nevelte a gyermekét, és boldogan élt, sőt, irigylésre méltóan.
Börtön, amely nemcsak hetekig tart, nem csak egy múló rémálom,
hanem le is kell ülnie.
Remek
történet, benne van minden, ami egy thrillerhez kell, "koldus és királyfi",
"remény rabjai", "megcsalatva". A néző viszont simán tud lenni annyira
rutinos, és a film sem rejtegeti nagyon, hogy Libby egy eszelős terv gyalog-áldozata.
Amikor
ott van a börtönben és egyszercsak észreveszi, hogy a barátnője elköltözött
a kislányával, és többé talán el sem tudja érni, még telefonon sem, a feszültség
tapintható. Remek kis "kontraszt filmmel" van dolgunk, ahol a film eleji
idill és az azt
követő horror szakadékát teljes szívünkből utáljuk, és szintén teljes szívünkből
várjuk, hogy visszaálljon végre a rend, és Libby visszakaphassa eredeti
életét. Ha ehhez harcra van szükség, rendben, nem bánjuk, csak legyen már
jó a vége. Pár év múlva Libby ismét kint van, és hozzáláthat az ármányos
csapda, és az egész ügy felgöngyölítéséhez. Egy könyvtárban egy srác meg
akar ismerkedni a gyönyörű nővel, aki elárulja, hogy börtönviselt, és hogy
több késszúrással ölte meg a férjét, és a srácnak túl nagy ez a kihívás,
és inkább elszalad.
Egyszerű poén, de valahogy mégis jó, benne van, milyen erős egy nő túlélő
üzemmódban. Vállalja az egészet is ha kell, csak legyen még egy lapja,
amivel labdába rúghat.
|
|
Az
intenzív túlélő üzemmódhoz azonban nulla felejtés, és 1000 adag bosszú
társul. Jó kis kombináció, de hogy nem legyen egyszerű az életünk, Libby
kikap egy félelmetes, vagy legalább is kőkemény nevelőtisztet,
Travis Lehman (Tommy Lee Jones), aki számára semmi megkülönböztetést nem
jelent, hogy valaki nő, keményen kicsavarja a karjukat, megbilincseli,
és úgy küldi vissza őket a börtönbe, mint egy gép, ha valami kis kihágást
elkövetnek, például megszegik a kijárási tilalmat. Ez is jó eleme a filmnek,
mert Libby ennek a nevelőtisztnek az ellenében kell, hogy végrehajtsa a
tervét, vagyis máris egy női "Szökevény"
kellős közepén vagyunk. Az akciófilmek másképp hatnak ránk, mint a romantikusak,
az akcióban azt élvezhetjük, hogy gátlástalanul haladunk előre, a karakter
jellemrajza pedig egyszerű, "neki van igaza".
A
romantikus filmekben inkább előtérbe kerül, hogy az illető karakter miken
ment és megy keresztül, mit érez, hogyan látja a dolgokat.
A
Kettős kockázat igaziból nem is jó film, ha belegondol az ember,
mégis, nagyon jó nézni, és ha egy nap múlva ismét moziba akarsz menni,
lehet, hogy nosztalgiából ismét ezt a filmet választod. Ez azért lehet
így, mert Libby karaktere eléggé különleges. Törékeny
és szép és jó. És érzelmileg is nagyon finom és gazdag. És hiába egyszerű
bosszúhadjáratról van szó, (ami azért jó dolog tud lenni egy filmben),
teljesen pluszba kapjuk, hogy átélhetjük, amiket Libby érez,
amiken keresztül megy.
Ha
nem áldozat lenne, és ha nem "sima" bosszúról lene szó, (vagyis nem egy
férfi semlegesítése, hanem megszerzése lenne a cél), még direkt romantikus
akciófilmként is kezelhetnénk.
A
film egyetlen negatívuma Tommy Lee, akinek a karaktere úgy el van rontva,
ahogy csak lehet, és ez az elrontottság már a frizurájánál kezdődik. Szökevény
szitu, egy alkoholista, keserűséggel teli, nőkkel-brutális Tommy Lee Jones-szal,
nem tetszetős jelenség. Annyira nincs a helyzet magaslatán, hogy szinte
rossz nézni. De a sok rosszat, amit erről a karakterről el lehet mondani,
semmiképp nem toldhatjuk meg azzal, hogy nem életszerű.
Mert bizony az. Az agyunk nem a karaktert nem érti, hanem csak az ellen
tiltakozik, hogy Tommy Lee-t így lássuk viszont. Ugyanakkor ettől lesz
különleges a történet, mert nem az van, hogy Libby-t átveri a férje, mint
trágyát a palánkon, hogy sír a börtönben,
majd amikor évek múlva kiszabadul, belerohan a helyzet magaslatán álló
Tommy Lee Jones-ba, aki először üldözi, majd gondol egyet, és a pártjára
áll, és felkarolja a nőt, aki végül még szerelmes is kell, hogy legyen
belé. (Aztán majd a folytatásban azt várhatjuk, hogy Tommy Lee hogyan veri
át). Nem, itt arról van szó, hogy Libby csak magára számíthat.
Mint a Midnight Expressz Billy Hayes-sze. És azt, hogy a küldetését sikerül-e
rendesen végrehajtani, nem is teszi függővé attól, hogy kap-e segítséget
a férje férfi-kollégájától.
Akármilyen
egyszerű film is ez a női "Szökevény", mindenképpen érdemes megnézni, mert
amögött a pár tucat fa mögött, amit maga az akció és a bosszú képviselnek
a filmben, egy egész erdő rejlik, amit érdemes és kellemes
felfedezni. Egyébként, ha már szokás kimutatni filmekben az antifeminizmust,
jegyezzük meg, hogy a Kettős Kockázat egy jó értelemben feminista film.
-bob-
|