VIDE�K
Air
Playground love: Az Air mindig is a nagyon csavaros,
nagyon dilis vide�ir�l volt h�res, l�sd Sexy Boy, Kelly Watches the Stars,
All I Need, �s most el�j�tt a PlayGround Love, ami szint�n beleillik ebbe
a sorba.
Beleillik,
de m�gis kicsit m�s. A Sexy Boy �s a Kelly a "csillagos" peri�dus�t k�pviselik
az Air- vide�knak. A Sexy Boy egy kis pl�ss majom, amit a k�t Air-es sr�c
az utc�n v�s�rol. Azt�n elviszik s�t�lni a parkba, s�t, nemcsak s�t�ltatj�k,
hanem r�ptetik is. Azt�n a klip �tmegy rajzfilmbe, nagyon izgi, Monty Python-os
, k�tdimenzi�s st�lusban. Sexy Boy az �rben sz�rnyal, a csillagok k�zt,
�s nagyon �lvezi az utat. Csak k�zben a f�ld�n t�ntet�sek zajlanak, mindenki
Sexy Boy-t akarja, vissza kell h�t t�rnie. �gy a k�t sr�c bev�g�dik egy
�rhaj�ba, �s ut�na erednek. Az �rben kidugj�k az antenn�jukat, amire egy
j�kora ban�nt sz�rtak, �s Sexy Boy k�veti �ket, vissza a f�ldre. Azt�n
megint minden fekete-feh�r film, ott �lnek egy padon, mellett�k az �rus
tucat sz�mra
�rulja a "Sexy Boy"-okat, hogy "majom, majmot vegyenek", Sexy Boy pedig,
aki m�r nem lubickolhat a vil�g�rben, egyszer� pl�ss-majomk�nt �l a sr�cok
karj�n, annyi k�l�nbs�ggel, hogy egy k�nnycsepp elhagyja a szem�t.
A
Kelly-s klipben a k�t sr�c a vil�g els� vide� j�t�k�val teniszezik. Ezalatt
komoly asztalitenisz- bajnoks�g folyik egy sportcsarnokban. A k�t m�rk�z�
versenyz� egyike Kelly. Ahogy a sr�cok j�tszanak, �gy j�tszik Kelly is.
(Itt is a k�pzelet hatalm�r�l van sz�, mik�zben otthon j�tszanak, k�t bomb�z�
csajt k�pzenek el, igazi sportcsarnokban.) Azt�n Kelly-t fejen tal�lja
a labda, �s el�jul, asztr�lt teste kicsit el is t�volodik a f�ldt�l. Csillagok,
rep�l�s, effekt�ve: Kelly csillagokat l�t. A k�t sr�c megjelenik , over�lban
mint szerel�k, illetve orvosok, �s �polni kezdik, majd v�g�l Kelly elker�li,
hogy az ellenfele ki�t�ssel nyerjen
ellene, asztr�lt teste visszat�r a val�s�gba, �s megnyeri a meccset. Az
utols� lecsap�sn�l a sz�j�r�l olvashatunk, azt mondja: "Yes!". Az All I
Need egy nagyon aranyos g�rdeszk�s t�rt�net, egy sr�c �s egy csaj folyton
egym�ssal l�gnak, �s tot�l szerelmesek egym�sba, �s err�l besz�lnek a klip
alatt, sokszor a zen�t is megszak�tva. Nagyon b�jos t�rt�net.
Az
�j vide�, a Playground Love szint�n egy csaj-sr�c viszonyt mutat be, m�gpedig
a Blur Coffe and TV klipj�re eml�keztet� t�rgy-megszem�lyes�t�ssel. Itt
nem tejes doboz kir�ndul, hanem egy r�g�gumi kalandos v�ndorl�s�t k�vethetj�k
v�gig. Minden
egy decens vacsival indul, ahol a f�szerepl� l�nynak ki kell "raknia" a
r�g�gumij�t, k�zvetlen�l a krumplip�r� mell�. A p�r�t azt�n elfelejtj�k,
de a r�g�t nem. Vacsi ut�n m�g kioson, �s be�l a sr�c aut�j�ba smacizni
egy k�rt, ami sor�n a r�g�t �tv�ndoroltatja a sr�c sz�j�ba. A sr�c nagyon
�r�l, hogy h�, ez m�r valami, �tpasszolta nekem a r�g�j�t, �gyhogy k�vetkez�
nap mag�val is viszi az isibe, �s ott r�gja. De az egyik �r�n ki kell vennie,
�s az asztal alj�ra tapasztja. Innen k�s�bb leesik a r�g�, aki kis z�ld
gyurmafigura m�dj�n v�gig�nekli az eg�sz klipet, �s egy arra j�r� l�ny
l�b�ra tapad, aki �ppen egy
forgat�sra igyekszik. Ott felfigyel a potyautasra, �s az egyik asszisztens
seg�ts�g�vel meg is szabadul t�le. Szinte izgulunk, (na j�, nem nagyon,
csak egy picit), hogy mi lesz, de az asszisztens a forgat�k�nyv egyik p�ld�ny�ra
rakja le. �s vajon �ppen mit forgatnak? Csak nem a Playground Love c�m�
vide�t a Virgin Suicides c. albumhoz? De igen! �s ott van a sr�c �s ott
van a l�ny, �s egy remek, �retts�gi bankett- szer� jelenetben pont egy�tt
kell t�ncolniuk, vid�man, �s boldogan. Aranyos kis vide�.
�s
most egy kedvenc�nket szeretn�nk bekonfer�lni, a Bomfunk
MC'S-t �s a Freestyler c�m� sz�mot.
Egyszer�en
csod�s ez a zene, �s a klip sem rossz. Egy kb. 13 �ves kissr�c, afr�s hajjal
a f�szerepl�, r�j�n, hogy a lej�tsz�ja k�pes a "freeze" �zemm�dra, �s b�rkit
le tud freeze-elni. Egy buszon vagy metr�n �l, amikor erre r�j�n, azt�n
pedig elindul "freezel�" k�r�tj�ra. Szinte mindenkit kimerev�t, akit csak
�r, k�zben
rappesen mutogat, �s folyamatosan nyomja a sz�m sz�veg�t, amit szinte k�v�lr�l
tud. V�gig freezeli az �sszes embert, majd a klip v�g�n egy f�ldalatti
DJ mini partij�ra �rkezik. K�t-h�rom t�ncos nyomja ott, �ket is freezelni
akarja, de nem m�k�dik. S�t, egyszeriben, egy "rewind" �zemm�dba kapcsol,
�s visszap�r�g az eg�sz t�rt�net, �s
a v�g�n ott �l a buszon ism�t, �s a Bomfunk-os fej is, �s a sr�c csal�dott,
hogy akkor az eg�sz feln�tt kor�s�ga csak a k�pzelet m�ve volt, �s nem
is tud freezelni, de maga a zene, amit hallgat, az j�, �s minden visszaker�l
a ker�kv�g�sba. A Bomfunk-os cs�v� pedig mosolyog.
Az
All Saints "Pure Shores" c�m� sz�ma a "Part" c.film
eredeti zen�je. A klip furcsa m�don hatol be az ember tudat�ba. R�g�ta
nem tal�lkoztunk All Saints- sz�mmal, �s most el�j�n egy, �s azt hiszi, hogy
ugyan�gy lelkesek lesz�nk, mintha konkr�tan tegnapel�tt m�g a kedvenceink
k�z�tt a cs�cson foglaltak volna helyet. Az els� benyom�s teh�t fura. Viszont
k�s�bb er�s�dik a lelkesed�s, �s a v�g�n, amikor a filmet is l�ttad, egyszer�en
azon kaphatod magad, hogy bele vagy z�gva ebbe a klipbe. A zen�t William
Orbit producelte, aki Madonna Austin Powers- filmzen�j�t is. Nagyon j�
a klipben, hogy az All Saints-es csajok �s a film r�szletei t�nyleg keverve
vannak. A zene id�r�l id�re bekem�ny�t, hull�mokban mintegy, �s akkor m�r
nem tudod, hogy a filmet vagy a l�nyokat l�tod. J�
sz�m, j� klip, �r�m n�zni. Az MTV Total Request c. m�sor�ban az els� magyar
konfer�l� egy magyar sr�c volt, a neve Tam�s, t�k j� kiejt�ssel �s cool
st�lusban jelentette be, hogy budapesti, �s a v�g�n megk�sz�nte, �s lek�sz�nt,
�s hozz� tette, hogy sziasztok. B�szk�k voltunk r�. Ja, vajon melyik sz�mot
k�rte? A Pure Shores-t. J� v�laszt�s.
Az
idei �v nagy Touch and Go-ja, (n�pszer�, de cool sz�ma) Kelis "Caught
Out There" c�m� sz�ma. A f�lt�keny n�i zene eddig Alanis Morissette
privil�giuma volt, de most v�ltozott a helyzet. K�pzelj�nk el egy
csom� fiatalt, amint vid�man t�ncolnak �s az "I hate you so much
right now" sort �neklik. Vid�m l�tv�ny. A klip egy eg�sz
n�i t�ntet�st is felvonultat, �s Kelis fura frizur�val szerepel
benne.
J�
sz�m.
The Great beyond - REM
Az
REM mint rapid eye motion egy remek klipppel rukkolt el�, az Ember
a Holdon c�m� film k�peit is
felhaszn�lva. Erre az volt az oka, hogy a filmnek ez a sz�m konkr�tan
a zen�je. R�gi kedvenc�nket, a Hooverphonic- f�le Eden- sz�m klipj�t
juttatja esz�nkbe. Abban is az �nekes egy t�v�ben van, �s onnan
akar kij�nni, �s a v�g�n �sszet�rik a k�sz�l�k. Az REM- klipben
egy "I'm pushing an elephant up upthere" sz�veg megy, �s kb. ilyen
er�fesz�t�ssel nyomj�k a t�v�t el�re �s el�re, amelyben vannak.
Ez olyan mutatv�ny, mintha valaki a saj�t haj�n�l fogva emeln� fel
mag�t. J� klip, darts-oznak benne Jim Carrey kivet�tett k�p�re,
a klip v�g�n pedig kiszabadulnak a t�v�b�l. REM-et
az�rt (is) j� hallgatni, mert olyan, mintha r�gi r�di�t hallgatn�l
j� min�s�gben, dallamos, finom zene.Klipjeik mindig nagyon sz�nvonalasak,
a Losing My Religion pedig minden id�k legjobb klipje, Tarsem Dhandwar
Singh rendez�s�ben. A Best Video Ever versenyt csak az�rt nem nyerte
meg (hanem cser�be m�sodik volt), mert abban az �vben halt meg Kurt
Cobain, �s csak a Nirv�na lehetett az els�. �ltal�ban j� klipeket
csin�lnak, de ez kicsit jobb, mint az REM �tlag, vagyis nagyon j�
klip.
A
The Next Best Thing c�m� film (amiben Madonna
Rupert Everett-el szerepel) zen�je az American Pie. Term�szetesen
semmi k�ze az azonos c�m� filmhez. Sz�pen f�nyk�pezett klip, az
�jra�rt sz�mhoz. Madonna gaty�ja, amit visel, el�g �rdekes, a h�tt�rben
amerikai z�szl�, �s a v�g�n Madonna fenek�t is
kicsit lehet l�tni, mert ezt mutatja nek�nk, amit�l nyilv�n el kellene
�julnunk, de nem tessz�k. Egyszer� klip, nincs is benne semmi
k�l�n�s, viszont j�l van bevil�g�tva, majdnem mint egy Adidas rekl�mfilm.
Richard
Ashcroft, a Verve �nekes�nek sz�l� sz�ma a "Song for
Lovers". Vide�ja szinte teljes m�rt�kben lekoppintja David Bowie Thursday's
Child c�m� sz�m�nak a klipj�t, amiben Bowie hosszan tart�zkodik a f�rd�szob�ban,
t�k�r el�tt. Richard nagyon flegma, a n�z�t hossz� m�sodpercekig zene n�lk�l
hagyja a klip, �s egyebek k�zt azt is v�gign�zhetj�k, amint megfogalmaz�dik
benne, hogy vizelnie kell, majd kimegy a f�ribe, �s pisil. A Bowie-t�l
ny�lt dolog az, hogy mik�zben megy a zene, ugye, playback-ben, saj�t maga
r��nekel saj�t mag�ra, mintegy r�d�rm�g. David Bowie bizony�ra megteheti,
hogy f�l percig semmit nem halunk, csak a fej�t n�zz�k, de Richard Ashcroft
nem el�g j� ehhez.
|