|
|
A Szörny
– Lake Placid
(1999)
Lake
Placid, vagyis békés tavacska. Moziba járni szórakozás, de hogy a horrorfilmekben
mi vonz minket (embereket) elég nehéz megmagyarázni. Tényleg az tűnik a
legésszerűbb válasznak, hogy a változatosság és a kikapcsolódás.
Induljunk
ki abból, hogy ott vagyunk a nézőtéren, és most kezdődik a Lake
Placid. Jó címválasztás,
mert noha folyamatosan megizzasztja az embert, és igen sok felvételt sikerült
annyira tökélyre vinniük, hogy szinte reflexből lebukik a néző a székek
közé, valójában egy teljesen békés horror-filmről van szó. Békés, tehát
nem sötét-horror, hanem világos, mondhatni egy horror-light.
A
Blair Witch Project-nél már megtanultuk, hogy az olyan helyszínek, amikre
városiszonyunk tetőzésekor ábrándozva sandítunk a térképen, vagy esetleg
egy természet-film csatornán, teljesen borzasztóak tudnak lenni a filmekben,
és olyannyira, hogy esetleg egy életre el is megy a kedvünk attól, hogy
ilyen helyre vetődjünk. A Blair Witch kipipálta az erdőt,
most jöhet a tó mint olyan. A film első 25 másodperce az, amíg utoljára
úgy tudsz látni egy festői környezetben meghúzódó, totál tisztavizű
tavat, hogy mesés. Utána
rájössz, hogy az igazi egy csempézett, belvárosi uszoda, sok emberrel.
Sőt, a legtutibb dolog a szárazföld, autók, emberek, magas házak, stb.
Annak
ellenére, hogy bőven van benne horror-tartalom, és hogy az Anakondával
is simán felveszi a versenyt, a Lake Placid mégiscsak egy bájos film. Az
Anakonda jó példa, szintén víz, és szintén szörny. Csak ott ott van John
Voight, az emberi gonoszság aktuális képviselője, és az egész film olyan
fülledt. Ehhez képest a Szörny
előnyére más műfaj. Elsősorban humorával vívja ki a tiszteletünket. Az
írója és producere, David E. Kelley egyebek közt az Ally McBeal kreátora,
és például a Chicago Hope-é, vagyis a televíziózás világából csöppent át
egy körre. Ez pedig – szintén előnyére- meg is látszik a filmen. Mármost
hogy kerül a főszereplő (csaj) a helyszínre? Ez minden horrorfilm kardinális
kérdése.
Itt
Bridget
Fonda paleantológus az
egyik New York-i múzeum egyik termében vadul szuszog. Mi baja? - kérdi
egy kolléganője, aki éppen belép. Meditálok. Te buta, azt a szülésnél kell
így csinálni, most sokkal jobb, ha lassan veszel mély levegőket. Amúgy
mi a baj? Elhagyta a pasija, mondja, majd a kolléganője rávágja, hogy tudja,
mégpedig amolyan belső forrásból. Bridget elkezd hisztizni, hogy milyen
dolog, hogy a barátnője és a pasija összejönnek, de nincs sok ideje, mert
egy búvárt megevett a szörny, az isten háta mögötti Maine-ben,
és találtak benne egy fogat, a szörny egyik fogát.
Persze
szinte hétköznapos dolog, hogy egy őslénykutatót küldenek egy ilyen baleset
színhelyére, Bridget ki is kéri magának, hogy nem vállal területi munkát.
De aztán perceken belül már ott is van, Maine-ben.
És
akkor megérkezik Oliver
Platt, a gazdag családból
származó elkényeztetett krokodilógus, aki Indiában együtt úszott a krokikkal,
és körbepakolja a tábort krokodilcsapdákkal, és nagyon szemtelen a helyi
Sheriffel. Oliver Platt-ot több filmből is ismerheti a filmbarát.
|
|
Először
a Beugró-ban
jegyezhettük meg talán az arcát, mert ő volt az, akinek méh-allergiája
volt, és Lara Flynn Boyle úgy teszi el láb alól, hogy egy autópályán találnak
rá, tátott szájjal az autójában, és éppen egy méh
mászik ki belőle, szóval emlékezetes beállítás. Persze előtte az Egyenesen
Át-ban is láthattuk, de lényeg, hogy ebbe a filmbe is remek színt hoz,
szinte attól lehet félni, hogy ő maga nagyobb csapást jelent majd, mint
a szörny. Egyből megmondja, hogy kroki
van a dologban, és a jóembernek igaza is lesz! A Sheriff (Brendan
Gleeson) sem humortalan.
Már az első búvárhalálnál is jelen van, és állandóan arra panaszkodott
már akkor is, hogy mindenki olyan szarkasztikusan beszél vele. Oliver Platt
igazi kihívást jelent a számára. Amikor A Sherrif elveszíti az egyik emberét,
mégpedig úgy, hogy a kroki leharapja a fejét, Oliver Platt nem késlekedik
előállni egy békülő szándékúnak tűnő történettel.
Egyszer
azt álmodta, hogy elveszítette a fejét, és úgy rohangált, és mindenbe beleütközött,
és az anyja nem engedte be a lakásba, a fiúk pedig a fejével
fociztak, de ő örült,
hogy befogadták, és részt vehetett a játékban.
Nagyon
utálják egymást, mégis, a végén, amikor Oliver Platt ismét a krokodil szájának
közelébe kerül, a Sheriff az első, aki rohan őt megmenteni, szóval mindenki
nagyon jó fej, és vicces. Bill Pullman sem rossz mint helyi vadőr. Amikor
Bridget elmondja neki, hogy mennyire utálja, hogy it kell lennie, Bill
Pullman ráveszi a lányt,
hogy vallja be, ez az eddigi legjobb dolog az életében, és be is vallja.
Máskor Bridget éppenséggel ordibál, mert nem tűri, hogy fejekkel dobálják.
Az egészen végigvonul a televíziós író könnyed stílusa. Van egy néni,
aki ott lakik ennél a tónál, ő az egyetlen. Megkérdik, hogy hogy halt meg
a férje, a néni rávágja, hogy megölte. Aztán próbál szépíteni, hogy csak
enyhítette a férfi szenvedéseit, de akkor is gyanús marad. És szerencsére
mindenkinél van egy látcső, és így mindenki elmondhatja a csapatból, hogy
nem hisz a szemének, amikor ez a néni kisétál a partra, és egy tehenet
ad a krokinak, csak úgy, ebédre. Hat
éve eteti.
A
férjét is a kroki ette meg, de balesetből, nem direkt …
Vagy
amikor a nénitől elkoboznak egy bocit, hogy csalinak használják Oliver
Platt helikopterétől a vízbe lógatva, és Bridget folyton aggódik a krokiért,
hogy nem kéne lelőni, de rögtön utána a kis tehenet félti, szintén olyan
elemek, amik a horrorfilmekből sajnos folyton hiányoznak. Szóval tényleg
humoros film, amúgy nem nagy dobás, de ha már ott vagy, egynek tényleg
tök oké, csak Vancouver-be nem vágyik utána már az ember, legalább is nem
azokhoz a tavakhoz ahol a filmet forgatták..
-bob-
|