|
|
Halálsoron
The Green Mile
1999
Érdekes, sőt egzotikus
filmcsemegének ígérkezik a Green Mile, Tom Hanks és Barry Pepper (jackson
közlegény a Ryan Közlegényben) ismét közösen töltik be a vásznat, ez azért
jó dolog. Persze a film nem ettől egzotikus, hanem a jókora fekete bácsitól,
Michael Clarke Duncan-től, akinek a kezéből és egész testéből csak úgy
árad az energia, és akit az Armageddon Nagy Medvéjeként már megcsodálhattunk.
John
Coffey-t (Michael Clarke Duncan) úgy találják meg a mezőn, hogy a kezében
tartja a két meggyilkolt (és tegyük hozzá, megerőszakolt) kislány holttestét,
és csak sír. Tárgyalást ezalkalommal nem kell végigülnünk, a következő
jelenetben már a siralomházban járunk, ahol az elítéltek az "utolsó
mérföldjüket" teszik
meg, amit "zöld mérföldnek" neveznek a zöld linóleum után. John Coffey
olyan nagy, hogy még David Morse, (Brutal, az egyik őr) is kicsi hozzá
képest, a kamera sokáig nem is mutatja a fejét. Megérkezése után perceken
belül kiderül, hogy John Coffey kicsikét retardált, fél a sötétben, sírni
szokott, satöbbi.
A
film lényegét az alapszitu alkotja, vagyis a siralomház. Amit ebben a filmben
látunk, annak nyilván semmi köze egy valóságos siralomházhoz, de nem bánjuk,
mert moziba szeretünk járni, és nem siralomházakba. De emlékszünk, miken
ment keresztül Sharon Stone az Utolsó
Táncban vagy Sean Penn
az Ments Meg, Uram-ban,
mellesleg az említett két film alapján bolond lenne, aki arra fogad, hogy
John Coffey majd túléli a filmet. A siralomház itt is egy speciális létesítmény,
de meseszerű, mintha egy hotel lenne, amin átfutnak a vendégek, az őrök
pedig egyben félig papok is,
mert gondozzák ezeket az elveszett lelkeket. Tömör kis csapatuk elsősorban
az emberségről híres, hiába kell időről időre beindítaniuk a kormos gépezetet,
hogy jól megsüssék a halálra ítélteket. Talán éppen emiatt az emberségesség
miatt van, hogy John Coffey kimutatja nekik a foga fehérjét, és például
Tom Hanks-et egy az egyben meggyógyítja. De nem nagyon érdemes belefogni
a film történetébe, mert túl hamar el lehet mondani, valójában annyira
gyorsan, hogy tényleg nem érthető, miért kellett 188 percen keresztül húzni-nyúzni
ezt az anyagot. A filmben annyira kevés szereplő van, és annyira kevés
helyszín, hogy amikor végre kijön az ember a moziból, úgy érzi, hogy színházban
volt, és talán ez az egyetlen pozitívum, amit a film fel tud mutatni. Gyakran
lehet rajta nevetni, és a sztori egzotikuma (nem keménysége, mert arról
szó sincs) érdekesé teszi a belassult jeleneteket is, és ha ez sem volna
elég, időről időre megsütnek valakit, és ilyet úgyis ritkán lát a közönséges
halandó. A kevés szereplő között azonban hemzsegnek a húzónevek, Henry
Dean Stanton, Graham Green tök pici szerepeket vállaltak a filmben, de
Michael Clarke Duncan-é sem igényelhetett többet ránézésre, mint max. 10
nap.
Az
egyetlen előrevivő jelenség a rosszfej börtönőr,
Percy Wetmore, aki remek lehetőséget kínál a fiúknak, hogy a jófejségüket
a felszínre hozzák. Valójában olyan ez a film, hogy egy MASH szerű komédia
sorozatot simán el lehetne képzelni belőle, vagy egy olyat, mint egy lassú
vészhelyzet. Ott vannak a fiúk, és újabb és újabb delikvensekkel küzdenek
meg, új kollégákkal és új hullajelöltekkel. Bocs a tiszteletlen hangnemért,
de butaság volna belesétálni a komolyan vevés csapdájába, csak azért, mert
jelen esetben például villamosszék szerepel a filmben, gyerekgyilkosság
és erőszak. Csak az olyan filmeket érdemes komolyan venni, amik nemcsak
dobálóznak a komoly témákkal, hanem komolyan is ábrázolják azokat. A Pola
X például az európai háborúk szoknyája mögé próbál bújni, a Stigmata a
vallásé mögé, így egyszerűen nem ér, mert akkor a végén bármelyik gyenge
vígjátékot egy háborús hősnek dedikálják, és amiatt máris meg kell majd
nézni, és komolyan kell venni, ami hogy néz ki. A tévékomédiát egyébként
azért nem nehéz elképzelni, mert maga a film is több helyen elvéti az arányokat,
és komédiába fordul át. Amikor
az egyik elítéltet Percy Wetmore börtönőr vizes szivacs
nélkül ülteti be a székbe, (az elítéltek fejére egy vizes szivacsot szokás
tenni, hogy az áram az agyba csapjon bele, és a szenvedést humánusabbá
tegye) Barry Pepper könnyes szemekkel nézi, amint a halálraítélt kigyullad.
Egy ilyen helyzetet nem lehet sem ésszel felérni, sem a valósággal összevetni,
sem komolyan venni, mert túl egyszerű, túlságosan polarizált, és
látszik, hogy csak azért jött létre, hogy lássuk, Percy Wetmore nagyon
gonosz, amíg például Barry
Pepper karaktere jófej.
Aztán
lassan elérkezik az igazság pillanata, és a rosszfej megkapja, ami jár
neki, mégpedig magától John Coffey-től, és nemcsak ő, hanem egy "rosszfej
gyilkos" is, (mert a filmben van ilyen is, de többségük általában jófej),
de valahogy ez sem dob fel minket, mert túl egyszerű.
Mert
miért kell, hogy kiderüljön, hogy pont ez a rosszfej gyilkos az, aki megerőszakolta
a két gyereket? És miért kell örülnünk annak, hogy lelövik, mint egy kutyát,
végtére is igazságszolgáltató intézményben volnánk, és első a törvény,
vagy nem? Azt, hogy a rossz börtönőr megbűnhődjön, természetesen már nagyon
vártuk, csak valami indirektebb módot képzeltünk volna el. Például Percy
Wetmore megöl egy egeret, egy francia nyelvű elítélt egerét, akit nagyon
szeretett, és persze egy perccel azelőtt öli meg, hogy a villamosszékbe
ültetnék, száraz szivaccsal a fején. John Coffey aztán
feltámasztja az egeret,
és amíg a gazdája a villamosszékben füstöl, Coffey
és az egér közösen érzik a fájdalmat, majd végül az egér elszalad. Mármost,
ha később pont ez az egér, vagy egy másik okozta volna Wetmore halálát,
de ha még abban a percben a fejére ugrott volna, az is jobb lett volna,
mit ez a teátrális kivégzés. (Coffey gyakorlatilag belelehel egy agytumort).
De ez még nem minden az elrontott dolgok sorából, a végén az idős Tom Hanks
elindul szokásos sétájára az öregek otthonából, vagyis itt a nagy leleplezés
ideje, amikor kiderül majd, hogy valaki még mindig él. És mit gondolunk
ki a nagy túlélő? Az
egér! Még ilyet! Ezt
a malőrt az sem enyhíti, hogy kiderül, Tom Hanks gyakorlatilag hallhatatlanná
vált, ez a büntetése azért, hogy kivégzett egy ártatlan embert. Mellesleg
az idős hölgyet, akinek azt meséli, egy percen belül látjuk koporsóban,
és tudjuk, Tom Hanks éppen 108 éves, és már a gyereke és a felesége is
meghalt. Ezt érdemeljük három óra után?
De
fé lretéve a tréfát, tényleg egy kimondottan
rosszul sikerült film, és tényleg megfontolandó, mire költjük el ezt a
három órát.
PS:
Bocs, hogy az egeret elárultuk, de mint ahogy a nem vicces viccek poénjait
sem érdemes titkolgatni, a rossz filmek rossz befejezéseit sem érdemes
fedezni talán.
-floyd-
|
A Holtak útja
Bringing
Out the Dead 1999
A Nicolas
Cage Patricia Arquette páros különös módon beindult a szenvedős filmek
irányába, a 8 mm-t a legtöbb megfigyelő hibának tekinti Cage részéről,
a magunk részéről Arquette 8-ének tekintjük a Stigmata-t, és most itt van
a film, amelyben együtt szerepelnek, és gyakorlatilag a 8 mm vonalat követi
szintén.
Vannak
olyan filmszerepek, amik szinte örökre rajta-ragadnak egy-egy színészen,
amikor egy-egy fotót látunk róluk, folyton ugyanaz a karakter és ugyanaz
a film ugrik be. Nicolas Cage esetében ez a Veszett
a Világ, de az Ál/Arc-ban
és a Con Air-ben
is igen meggyőző volt. Patricia Arquette mindig a Tiszta
Románc Alabamája lesz, de még a Holy Matrimony
(Bankrabló a Mostohám) című filmben is emlékezeteset alakít. Akár azt is
gondolhatnánk, hogy a szinkronhang, vagy a szőke haj az, amihez ragaszkodunk,
mindenesetre furcsa egy ilyen életvidám, gyönyörűszép színészlányt fárasztó,
szenvedős szerepekben látni, és csak úgy tudjuk tekinteni az ilyen szerepeket,
mint valami felvett egészségtelen életmódot, ami se neki, se nekünk nem
tesz jót. Nicolas Cage
számára a Leaving Las Vegas
lehetett a nagy áttörés, amiben egyszerűen Holtakra alkoholizálta magát,
és úgy tűnik, mintha valamiféle missziót folytatna az ilyen "komoly" témájú
filmekben való szerepléssel, mintha valami jótékonykodásról lenne szó.
Csak remélni tudjuk, hogy a házaspár válásával lassan az egész sötét vonal
feledésbe merül majd.
Martin
Scorsese gyakorlatilag
benne van a kedvenc rendezőink top tízes listájában, csodával határos módon
még egy dedikált fotót is sikerült
tőle szerezni, amit mint az egyetlen dedikált fotót különösen nagy becsben
tartunk. Martin Scorsese egy igazi "powerful" filmes személyiség, az író-rendező,
producerek egyik komoly példánya, akinek saját filmes cége van. Az első
Scorsese kedvenc a Krisztus Utolsó Megkísértése
volt, na és a Dühöngő Bika,
és a Taxisofőr
és a GoodFellas,
(Nagymenők), aztán megismerhettük több másik filmjét is, és például az
After Hours (Lidérces Órák) már határozott meglepetést okozott, hogy mennyire
enyhe és kommersz dologról van szó, és hogyha festmény lenne, szinte nem
is illetné meg a Scorsese szignó. Aztán meg lehet tudni róla, hogy gyakorlatilag
magában is elkülönít kétféle filmet, az egyik típus éppen a Lidérces Órák
típusa, amit direkt arra talál ki, hogy bevételt szerezzen vele, amiből
az olyan filmeket,
mint az Utolsó Megkísértés finanszírozni tudja. Ezt a finanszírozás
dolgot persze nem kell kerek perec bevennünk, mert a producer nem feltétlenül
az a személy, aki a pénzt beleteszi a produkcióba, hanem az, aki előteremti.
De tegyük fel, hogy ilyen egyszerű a történet, hogy a Lidérces Órákkal
szerzi a bevételt a művészibb, (Scorsese-sebb) filmjeihez. A Cape Fear
így is fura szerzet marad a filmjei között, mert egy régi filmnek az remake-je,
másrészt amíg az eredeti klasszikus thriller lett, addig ez a remake csak
egy halvány árnyék, és összességében egy erőltetetten
béna, sablonos akciófilm.
A
Holtak Útja első ránézésre egy művészfilmnek tűnik, egy szignált Scorsese-nek,
de miközben nézzük a filmet, lassacskán leesik a tantusz, hogy ez egyfajta
Lidérces Órák akar lenni, illetve szeretett volna.
Nicolas
Cage mentős, és holtak kísérteteti nyomasztják, és gondolatai központjában
az emberélet megmentése szerepel, egyfajta szerzetesi formában. Gyakorlatilag
úgy tűnik, hogy ismét, mint a 8mm-ben, egyfajta átérzős, empatikus alvilági
túráról van szó, amely során Cage NY szennyében és mocskában turkál, vagy
méginkább böngészik, tönkrement emberek roncsai közt. A koncepció azonban
érdekes elhajláson mehetett keresztül, mert művészfilmként szinte nem is
értékelhető, annyira nincs átgondolva az egész. Másrészt bukik a (feltételezésünk
szerinti) marketing megfontolás is, hogy ha már a Vészhelyzet olyan jól
megy, nyilván befizetnek az emberek egy Vészhelyzet
turbóra a la Scorsese, mert a végeláthatatlan lassúság miatt nem elég Vészhelyzetes,
sőt, igazából meg sem közelíti azt, másrészt a hanyag eleganciával kreált
jelenetek, és a túlegyszerű történet miatt művészfilmként sem okés, sőt,
határozottan nevetséges. Most akkor melyik akart lenni a kétféle
Scorsese közül?
Ha
valakinek van türelme végignézni, érdekes megfigyelést tehet, az ötvenedik
percnél a nagy drámázás átcsap önmaga paródiájába, és a közönség egyszerűen
nevet. Ettől fogva már nem nevetséges, hanem vicces jelenetekről beszélhetünk.
Vicces
az, ahogyan begyorsítják a mentőautó
mozgását, vagy amikor egy drog dealer egy kerítésre szegeződik, és miután
lángszóróval levágták onnan, amely műveletet a hatás fokozása érdekében
egy helyi tűzijátékkal is megtoldottak, és bevitték a kórházba, ott fekszik,
és kiáll a hasából egy darab kerítés. Vagy vicces a film végén, ahogy Nicolas
Cage kisétál a kórházból, a partnere éppen a mentőjének veri szét a fényszóróit,
mintha be lenne kattanva, csak nem értjük, mitől, és akkor Cage
becsönget Arquette-hez, és közli, hogy meghalt
az apja, és ülnek egymás mellett, illetve Cage Patricia ölébe hajtja a
fejét.
Az
egész filmnek semmi köze a beleérzéshez, leginkább a Fight Club álmatlanságához
hasonlít a szitu, Cage annyi mindent lát, hogy úgy érzi, nagyfiú, és élvezi
ezt, és nagyon fontosnak próbálja érezni magát, és nagyon jófejnek. A másik,
amire hasonlít a film, az a Mash című katonai kórházas (idióta) tévévígjáték
megfűszerezve Scorsese régi mániájával, NY szennyével, amit De Niro
a Taxisofőrben annyira el akart takarítani. Ahogyan Patricia Arquette számára
a Stigmata a 8 mm, úgy Scorsese számára a Holtak Útja a Tágra
Zárt Szemek, sajna, ilyen
világban élünk, amiben a művészek a művészetre úgy gondolnak, hogy minél
rosszabb, annál jobb, miközben a művészettől azt várnánk, hogy egy szakma
ismeretének a legfelső foka legyen, amikor valami annyira jó, hogy az már
művészet.
-floyd-
|
|
|