|
|
Az
Álmosvölgy Legendája
Sleepy-Hollow
1999
Szokás úgy beszélni
a filmekről, hogy "ez az enyhe kis horror", vagy "közönséges akció", vagy
"elröppent művész", mégis, mindegyik műfajnak megvannak a rangos képviselői,
beleértve a horrort is. Kedvenc horrorjaink például a Sikoly, és a Még
mindig Tudom, Mit Tettél Tavaly Nyáron. Persze
lehet vitatkozni azon, hogy a horror egyáltalán értelmes műfaj-e, de a
szórakozás szentesíti a filmet, és ha már jól szórakoztunk valamin, megadhatjuk
neki azt a megbecsülést, hogy elismerjük, hogy jó. Ilyen alapokkal az Álmosvölgy
Legendája gyakorlatilag tiszta lapokkal tud indulni nálunk, mindenféle
megkülönböztetés nélkül.
A
film beavat minket az 1800-as évek előtti állapotokba, Johnny Depp a közelgő
évszázadváltásra hivatkozva tiltakozik a törvényszéki vizsgálatok primitív,
tudományosságot nélkülöző módszerei ellen. Nem volna szabad babonákat,
misztikus hiedelmeket belekeverni a nyomozásba, ehelyett műszerekkel, értelemmel
és tudományos
módszerekkel felvérezve kellene bizonyítékok után kutatni, és rejtélyesnek
tűnő ügyeket felgöngyölíteni. Pimaszságáért a bírák, mint egy újoncnak,
aki még nem tudja, miről beszél, azt róják ki rá, hogy akkor utazzon le
szépen az Álmosvölgybe, és találjon racionális
magyarázatot az ott történtekre. Vagyis kap egy lehetőséget, hogy bebizonyítsa,
a tudományos módszerei megállnak a lábukon még a legmisztikusabb környezetben
is.
Ez
alapötletnek
egész jó, hiszen a Sherlock Holmes stílus, amely a krimik ősatyjától, Edgar
Ellen Poe-tól származik klasszikus vonalat jelent, és az ilyenre általában
jó építeni. Igen, lássuk, hogyan veszi fel a racionalitás a harcot az emberi
butasággal szemben!
Adva
van egy rejtélyes lovas, akinek hiányzik a feje, és ez még nem is volna
akkora baj, mint az, hogy akivel összetalálkozik, általában egy fejjel
kevesebbel végzi. A néző örömmel veti magát bele a kalandba, csak az a
bibi, hogy nem feltétlenül a racionalitás oldalának drukkolva. Miért is
drukkolna annak, hogy kiderüljön, egy közönséges halandó öltözött be fejnélkülinek,
és ő kaszabolja le a falubeli fejek fejeit, hiszen horrorfilmre fizettünk
be, és nem a spektrum televízió egyik tudományos ismeretterjesztő adására.
A racionalitás ellen esik latba az a tény is, hogy bármi, ami a megmagyarázhatatlan
jelenségeken kívül esik, eléggé kevéssé tud levenni minket a lábukról félelmetességével,
hiszen az 1800 körüli technika még alig tud valamit felmutatni, ami egy
olyan thrillerhez
szükséges, mint pl. a
Végképp
Eltörölni. Mégis, a sötét szándékok, amik a háttérben meghúzódnak eléggé
horrorisztikusak tudnának lenni, mint ahogy bármi horror, ami a mi kényelmes
(és kellemes) 20. Századunkhoz képest elmaradottabb. Elég lenne azt megnéznünk,
ahogy valakinek, az Álmosvölgy lakói közül éjjel pisilnie kell, vagy
bepillantanunk egy korabeli börtön hétköznapjaiba, vagy végignézni egyetlen
foghúzást fényes nappal.
A
film mindenesetre az okkult (homályos) fenyegetés módszerét választotta
félelemkeltés céljából. Egyszerűen jön a lovas, és
levágja valakinek a fejét.
Ebben a módszerben az a hátrány, hogy levágott fejű emberekért nem
sírunk, mivel nem igen ismerjük őket, és egyáltalán nem kötődünk hozzájuk,
egyszerű gyalogok a sakktáblán.
|
|
Marad
az egyetlen Johnny Depp,
aki a film elején a racionalitás iránti vágyával, illetve azzal az egyszál
jelenettel, ami a horroron kívül esik, elfogadtatta magát velünk mint főszereplőt.
Katrina
Van Tassel (Christina
Ricci), a női főszereplő 16 éves fejecskéjével hiába is próbálkozik, soha
nem fogunk érte úgy aggódni, mint Sarah Michelle Gellar-ért a Tudom Mit
Tettél-ben, vagy Tatum-ért a Sikoly 1-ben, hiszen a filmen belül semmit
nem csinál, ami miatt ragaszkodnunk kellene hozzá. Vele, vagy nélküle,
tökmindegy, csak legyen már valami.
Az
ellenséges erőt a fejnélküli lovas jelenti, fegyverzete egy darab izzó
kard, közlekedési módja lóhát, előfordulás
kifejezetten sötétben, és általában magányos áldozatokra vadászik.
A
film felénél rájövünk, hogy nem fognak rajta a fegyverek, mint például
puska, és ekkor elkezdünk gyanakodni, hogy itt valami X akták szerű van
készülőben, és soha nem kapunk választ arra, hogy hogy működik egy ilyen
fej. Akár jó is lehetne a film, ha következetesen végigviszik azta koncepciót,
amit vélhetőleg kitűztek maguk elé, hogy Cooper ügynök utazzon le 1800-ba,
és találjon egyszerű választ egy homályosan bonyolult ügyre. Ezzel szemben,
amit Johnny Depp csinál az nem más, mint egy hetykéskedés, és folyamatos
visszavonulás,
állandóan meg kell adnia ugyanis magát a fura jelenségeknek, amit a fejnélküli
produkál. Ennek enyhítésére dobja be a film a burkológörbe effektet, ami
egy huszadik századi jelenség, és arról szól, hogy az emberek sok olyan
dolgot tudnak használni, amit nem értenek egészen pontosan. Régen, mielőtt
valaki teljes magabiztossággal bekapcsolta volna a tévéjét, tudni akarta,
hogy hogyan működik. Vagy egy-egy vállalatvezető, mielőt felverekedte
volna magát a cég topjára, végigcsinálta az összes szintet, mint ahogy
Ottis Chandler, az L.A. Time főnöke tette fiatal korában, apja parancsára.
Napjainkban sok-sok olyan dologgal számolunk, amiknek a konkrét működéséről
halvány fogalmunk sincs, mert ma már nem hisszük, hogy erre szükség van.
Az
összes készüléken ott van a play
gomb, meg ami még kell, és tudjuk, milyen utasításra mit reagál a készülék,
és kész is, ennyi elég a működtetéshez, és ahhoz, hogy számolni tudjunk
valamivel. Lovas barátunk esetében is ilyesmi helyzet adódott elő, azt,
hogy hogyan mozog egy nem élő szervezet, mit csinál egy ember fej nélkül,
semmilyen magyarázatot nem talált, de valójában nem is keresett Depp
barátunk. (OK, nem rójuk el neki, mert egy ilyen dolgot nehéz lenne megmagyarázni,
és nem is az ő sara, hogy szabadon futkározik az a féktelen vadállat.)
Depp ehelyett arra kénytelen szorítkozni kutatásai során, hogy kiket és
vajon mi alapján támad meg ez a szörnyeteg.
Ezt aztán szerencsésen kiötli, és a film egész szépen meg is oldódik, a
végén már, mint egy sima focimeccsen, lepasszolják a fejet a fejnélkülinek,
és így lehet tőle megmenekülni. Hogy melyik fejet? Természetesen az ő fejét,
amit valaki elvett tőle, és mások házába csempészve uszította
áldozataira a fejnélkülit, mintha valami egyszerű fegyvert használt volna,
cél, tűz, kész. A film nem érdekfeszítő és nem izgalmas, az egyetlen dolog
amit kapunk tőle az, hogy másfél óráig lazíthatunk, hanyagolhatjuk
az agyunk használatát, és tényleg jobban is tesszük, ha nem használjuk,
így kerülünk egyenlő szintre a fejnélkülivel.
-skót-
|