logo
cspv szám: 19
14. oldal
címlap (link)
előző cikk következő cikk

old02. oldal
old03. oldal
old04. oldal
old05. oldal
old06. oldal
old07. oldal
old08. oldal
old09. oldal
old10. oldal
old11. oldal
old12. oldal
old13. oldal
old14. oldal
old15. oldal
old16. oldal
old17. oldal
old18. oldal
old19. oldal
old20. oldal
old21. oldal

narancs / email

home -- go to home

A Mars Mentőakció

Mission To Mars 2000

Az amerikai filmgyártás azzal a fixa ideával küszködik, hogy minimum két évente elő kell hozakodnia valamelyik stúdiónak egy űrutazós-filmmel, különben a nézőkön erős elvonási tünetek jelentkeznének, hiányolnák a lebegést a vásznon, a bátor űrhajósok önfeláldozó merészségét, a houstoni központ profizmusát, és az ottani tapsviharokat egy-egy sikeres manőver után.

Miután átvészeltünk olyan (NASA-közeli) filmeket, mint A Gömb, A Kapcsolat, Az Apolló 13, az Armageddon, és társaik, most a Touchstone Pictures és a Spyglass Entertainment stúdiók közös produkciójában egy Mars-expedíciót izgulhatunk végig.

Brian De Palma a film rendezője, aki thrillerekben nagyon jó, viszont A Mars Mentőakció az első sci-fi filmje, és láthatóan kissé idegen neki ez a műfaj. Szándéka szerint egy újfajta sci-fi filmstílust szeretett volna alkalmazni, amiben több a valóságközeli utalás, ezért a stábban helyet kapott két "űrséta tanácsadó", és egy Mars-tanácsadó, akik olyan hivatásos űrhajósok és tudósok, akik beható ismeretekkel rendelkeznek az űrhajózásról, illetve a Mars bolygóról.
az M1-es bázis

A film dramaturgiája nem bíz sokat a véletlenre, az első félórában különböző szereplők spontán megnyilatkozásaiból ismerjük meg a Mars-expedíció előzményeit, ezt az filmidőt a készítők láthatóan beáldozták arra, hogy a nézők képbe kerüljenek az űrhajósok motivációival, érzelmeivel kapcsolatban, így ezek az első párbeszédek elég mulatságosan hangzanak éppen a nem leplezett szándék miatt.

No, de végül elindul a Mars 1 csapat, négy fős legénységgel, akik nem találnak szívélyes fogadtatásra a Marson. Egy hatalmas tornádó-féle támadja meg őket, aminek az lesz a vége, hogy a maradék egy túlélő űrhajósért, Luke Grahamért (Don Cheadle) kell küldeni egy mentő-expedíciót, ez lesz a Mars 2, szintén négy fős legénységgel, Woody Blake (Tim Robbins) parancsnok vezetésével. Az akcióban Blake-en kívül részt vesz Blake felesége, Terri (Connie Nielsen), egy Phil nevű navigátor srác (Jerry O'Connell) és Jim McConnell (Gary Sinise), aki családi okokból mondta le a Mars 1 vezetését, de most végül mégis utazhat, és bebizonyíthatja, hogy tényleg ő a legjobb a Mars-utazásokkal kapcsolatban, ahogy ezt a film elején már megtudtuk. Jimet Brian De Palma bevált kedvenc színésze játssza, Gary Sinise, aki eddig kevés filmben játszott pozitív hőst.

ismét lebegés
Gary Sinise és egy asztranauta társa

Ő volt a gonosz szereplő a Váltságdíjban és Az Utolsó Dobásban (ez utóbbiban dolgozott először együtt De Palma-val),de ő volt Forrest Gump legjobb barátja is, illetve láthattuk őt az Apolló 13-ban is. Sinise-nek hihetetlenül szimpatikus arca van, talán ezért is kap negatív szerepeket, A Mars Mentőakcióban viszont kiegyensúlyozottan kedves karakter, úgyhogy lassan elfelejthetjük neki az eddigi filmbeli gonoszkodásait. A legkifejezőbb színészi eszköze a szeme, illetve a szeme alatti karikák, amivel kicsit kiismerhetetlenné válik a személyisége, ezért nem lepődtünk meg, amikor a korábbi filmjeiben hirtelen átváltott megnyerő rendőrből negatív hősbe.

Sinise ebben a filmben is igyekszik képességei legjavát nyújtani, figyelemreméltó például az a jelenet, ahol egy pillanatra zavarba kell jönnie, úgy, hogy már előre tudjuk, hogy most el fog pirulni, jól játszik, de valószínűleg ő sem gondol karrierjének csúcspontjaként a Jim McConnell-szerepére.

lebegés ..
lebegés...

Tim Robbins-szal viszont méltatlanul mostohán bánik a forgatókönyv, ő sokkal jobb színész annál, mint hogy Blake kapitányként kellene tündökölnie.

A film hatóerejét nem a cselekménybe, mint inkább a látványba rejtették az alkotók, vagyis, nem kápráztatnak el minket váratlan izgalmak, viszont sokáig merenghetünk az anti-gravitációs képeken, az űrben való lebegéseken, a folyadékok a Mátrix-ban megismert furcsa mozgásán, sőt, meglepnek minket egy gravitáción kívüli tánccal is, amit Woody és Terri lejt, ezt a látványt 16 speciális effektus-szakértő és egy koreográfus felügyelte.

kép a filmből
tiszta vörös minden


A Mars Mentőakció dramaturgiai tagolása - De Palma terveivel ellentétben sajnos követi azt a rossz sci-fi filmes hagyományt, miszerint a történet csak úgy tud előre döcögni, ha folyamatosan valami váratlan technikai probléma adódik az űrhajón, illetve az űrhajósokkal, és ezeket kell hirtelen megoldania a szereplőknek, aztán a végeredményből adódóan fog elágazni tovább a cselekmény, persze ezekből a "veszélyhelyzetekből" származik némi izgalom is, de nem túl sok.

A film vége felé már szemrebbenés nélkül vesszük tudomásul, hogy bármikor elfogyhat az oxigén, nőhet a légnyomás, kilyukadhatnak a szkafanderek, rengeteg külső tényező nehezítheti hőseink életét, de ilyenkor legbelül azért érezzük, hogy páran úgyis túl fogják élni ezt a nehéz expedíciót, amiben mellesleg önszántukból akartak részt venni a szereplőink, tehát nem izgulunk olyan nagyon, mint kellene és lehetne.

A film 2002-ben játszódik, mivel a szakértők szerint körülbelül ekkor fognak megjelenni emberek a Marson. A film terve abban az időben született, amikor a Marsról sokat hallhattak a nyilvánosság, mivel 1997 nyarán a NASA egy marsmobilt küldött a bolygóra, aminek segítségével képek készültek a Mars felszínéről. A filmben főszerepet kap egy ilyen hasznos kis marsmobil, ami a legénység előfutára ezen a veszélyes bolygón.

ismét lebegés
ismét lebegés...

A film sokat köszönhet a látványtervezőinek, köztük a vizuális effektek főnökének, John Knoll-nak, aki a komputer-grafikák szakértője, ő tervezte a bátyjával együtt a Photoshop nevű programot, emellett pedig olyan filmekben dolgozott, mint a Baljós Árnyak, a Mission Inpossible, vagy a Háborgó Mélység c. filmek. A vágó, Paul Hirsch A.C.E is nemzetközileg elismert szakember, neki ez a 11-ik közös filmje De Palma-val, ő vágta a Csillagok Háborúja-trilógiát, amiért Oscar-díjat is kapott. A filmzenével viszont alaposan melléfogtak az alkotók, mivel Ennio Morricone olyan szörnyen bántó patetikus zenét kreált, hogy a film alatt többször eltereli a néző figyelmét a cselekményről a kizökkentő zenei aláfestés.

A Mars Mentőakció stábja együttműködési szerződést kötött a NASA-val, aminek alapján a NASA szakértői korrigálták a forgatókönyvet, felügyelték a technikai hitelességet és instruálták a színészeket az űrbeli tapasztalataik nyomán. A film után valószínűleg otthonosabban tudnánk mozogni a Marson, mint előtte, viszont nem biztos, hogy annyira vonzana minket a bolygó, mint például a Total Recall: Az Emlékmás c. Paul Verhoeven-filmben Schwarzeneggert, aki mindenképp csakis a Marsra szeretett volna eljutni.

-lyl-

INTERCOM
copyright: cspv.hu narancs
oldal: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21