Rekl�mok
A
Vodafon Vitamax
kamp�nya mindenk�pp meg�rdemli az elismer�st, ezen bel�l is a kedvenc�nk
maga a rekl�mfilm. Tavaly novemberben, a Vodafon indul�sakor kicsit
fur�n vette ki mag�t a rekl�mszakm�ban, ahogy a Republic of Art
az utols� ut�ni percekben, (egy csom� el�k�sz�t�si munka ut�n) elcsaklizta
a McCann Ericsson-t�l az eg�sz kamp�nymegb�z�st. Ennek megfelel�en
ez a kamp�ny a sajt� �ltal legr�szletesebben taglalt kamp�ny c�m�t
tudhatta mag��nak, �s ugyancsak ennek megfelel�en szinte minden
elemz� tal�lt benne valami hib�t, vagy konkr�tan
a rekl�m anyagokban, vagy mag�ban a kamp�nyban, melyet nem pontosan
c�lzott, hanem sz�nyegbomb�z�s-szer� m�diav�s�rl�ssal gyan�s�tottak,
vagy a mag�t filmet dejavu-nek titul�lt�k. �gy, az id� t�vol�b�l
m�r l�tszik, hogy a MacCann Ericsson eleg�ns nyilatkozata, miszerint
ezt a kamp�nyt nem � tervezte, hozta l�tre, illetve bonyol�totta,
egyetlen mozdulattal nemcsak
a r�z�s kin�zet� �gyet sim�totta el, hanem az �j �gyn�ks�get, a
Republic of Art-ot is a nagy klub tagj�v� fogadta.
A bizalmat
a Republik of Art most a Vitamax kamp�nnyal ut�lag derekasan meg
is szolg�lta, mert siker�lt valami teljesen eredetit l�trehoznia
a filmecske szem�ly�ben, ahelyett, hogy nagyipari, j�l bev�lt klis�ket
alkalmazott volna.
A Pet�fi
S�ndor utcai posta-�p�let furcsa, 70-es �veket visszat�kr�z� fala
el�tt k�sz�lt film teljesen leny�l a minim�l eszk�z�kh�z. Ezt a
falat el�sz�r az Ex K�dex c. filmben, majd nyilv�n sok-sok amat�r
vagy f�lprofi vide�ban l�thattuk. Mintha csak n�h�ny k�pz�s, vagy
iparos fiatal valami gyerekes rekl�mfilmet k�sz�tene egy helysz�nen,
p�r kell�kkel a belv�rosban,
az egyik iskolai h�zi feladat �r�gy�n, k�l�n �gyelve arra, hogy
�gy n�zzen ki, mintha vide�val lett volna forgatva. Egyszer�en nagyszer�.
Remek szerepl� v�laszt�s, k�l�n�sen, ami a sr�c szem�veg�t illeti,
amely seg�ts�g�vel a st�lust jobban be lehetett l�ni, �s ami a k�p
megjegyezhet�s�g�t helyb�l a t�bbsz�r�s�re n�veli. Erre j�n r� a
szint�n remek st�lust k�pvisel� ut�munka, amely a k�pet a z�ld �s
a k�k �rnyalataiba toniz�lja, �s amit�l t�nyleg olyan lett az eg�sz
filmecske, hogy a megc�lzott k�z�ns�gre nemcsak v�s�rl�i d�nt�st
kiv�lt� hat�ssal b�r, hanem az eszt�tikai el�gedetts�g �rz�s�vel
is megaj�nd�kozza �ket. Ugyanakkor a helyzet sosem ilyen egyszer�,
a megrendel� �s az �gyn�ks�g, illetve a kreat�v csoport folyamatos
szellemi k�t�lh�z�st v�gez annak ment�n, hogy egyszer� �s mag�t�l
�rtet�d� legyen a rekl�m, de ugyanakkor l�tsszon a v�geredm�nyen,
hogy sokat dolgoztak rajta, �s hogy nem "csak
�gy"
jutott valakinek esz�be az �tlet, kv�zi, hogy a kreat�vok megdolgoztak
a p�nz�k�rt. Ez�rt k�l�n�sen ritka egy ilyen egyszer� film, mert
ezt m�r szinte "v�llalni kell". M�gis meg�rte, mert �tt�r� produkci�
sz�letett az egyszer� �s cool kateg�ri�j�ban.
"Get
upppp-on!"
A 17. Sz�munkban
m�r beharangoztuk a Renault Clio remekbeszabott rekl�mfilmj�t,
amely csod�s m�don imm�r haz�nkat is el�rte, �s itt h�d�t, illetve
szedi �ldozatait a magyar csatorn�kon is. �r�l�nk neki, hiszen val�sz�n�leg
az �v egyik legkreat�vabb rekl�mfilm alkot�sa.
�jabb kelet� kedvenc�nk
a Kodak filmje,
amelyben a fiatal h�zasp�r a ny�ri fot�it n�zegeti - melyeken egyt�l
egyig esik az es�. Az eml�keik sora meg is elevenednek, ahogy p�ld�ul
egy Beach-szer� helyen, v�zes�ssel �csorognak a szakad� es�ben,
majd egyet gondolnak, �s �gy d�ntenek, m�gis ink�bb j�l �rzik magukat,
�s belevetik magukat a v�zbe. A film (Kodak hagyom�ny) nagyon sz�pen
van f�nyk�pezve, �s
t�nyleg nemcsak a h�zasp�r �lm�nyeir�l der�l ki, hogy nem is voltak
rosszak, csak az id� volt rossz, hanem a felv�telekr�l is, hogy
ugye Kodakkal j� id�ben , rossz id�ben egyar�nt
profi k�pek sz�letnek. Azon fel�l, hogy j�l n�z ki a film, abszol�t
humoros is, plusz kreat�van �l a jelent�stulajdon�t�s eszk�z�vel,
hiszen a nyarat mint es�s valamit �br�zolja, �gy a j� fot�kat nem
a j� �lm�nyekhez kapcsolja, melyeket egyszer�en meg�r�k�t, hanem
mag�hoz a term�khez. R�ad�sul, a term�knek k�sz�nhet� remek felv�telek,
(amiknek m�g a rossz id� sem kavart be), ut�lag meggy�zik az utaz�kat,
hogy t�k j� volt nekik. Vagyis egy ny�ri utaz�sn�l nem az sz�m�t,
hogy milyen az id�, hanem, hogy milyen filmet t�ltesz a g�pedbe,
�s ez egy j� kis gondolat.
Ezzel ellent�tes
m�don oper�l a Danon
kef�res filmje, Jakupcsek Gabriell�val, ugyanis a fogalmat helyezi
a vizu�lis benyom�sok fel�. A fogalmat a n�pszer� telev�zi�s szem�lyis�g
jelenti, aki be is jelenti a n�z�knek, hogy nincs ideje, �s nem
t�pl�lkozik eg�szs�gesen. Csak egy dologra �gyel, hogy a term�kb�l
mindig fogyasszon, mintegy ezzel kompenz�lva az eg�szs�gtelen �letm�dj�t.
R�n�z�sre gondolhatn�nk, hogy ez hasonl� m�dszer, mint a Kodak film
eset�ben, hogy a k�l�nleges k�pess�g� term�k j�v�teszi a hi�nyoss�gokat.
Csakhogy itt nem t�masztja al� semmi, hogy a filmben szerepl� t�v�szt�r
t�nyleg j�l j�r, hiszen egy�ltal�n nem t�nik eg�szs�gt�l kicsattan�nak.
A m�rlegnek
a pozit�v serpeny�j�ben itt csak az van, hogy leut�nozhatjuk a h�res
n�szem�ly �letm�dj�t, ami csak egy fogalom, �s semmi nem kecsegtet
minket azzal, hogy t�nyleg j�l is j�runk, ha ezt tessz�k, hacsak
az nem, hogy a film v�g�n megcs�rren a telcsije, (biztosan az orvosa
h�vta, hogy j� a koleszterin szintje).
�csik....
Ha m�r
ny�r, akkor legyen nagy ... �d�t�ital fogyaszt�s! L�ssuk, mivel lepnek
meg minket az �d�t�ital rekl�mok, a kulcssz�, mint mindig, a "cool".
A 7UP filmje, a
"Cool Watch"
eg�szen egyszer�, eg�szen fant�ziad�s, �s eg�szen j�l kivitelezett
kis darab. A Baywatch piros, a Cool Watch z�ld sz�n� bikinibe �lt�zteti
az �letment� sr�cokat �s csajokat, akik arra �gyelnek, hogy valaki
nehogy t�ls�gosan felmelegedjen. Ha pedig ez bek�vetkezik, odarohannak,
�s 7UP-pal
kezelik a "hot" csajokat.
A Sprite a
Bom Funk MC's
vide�ra reag�lva rukkolt el� raszt�s kisr�c-filmj�vel, aki felbukik
a mozg�l�pcs�n, mert egy sz�mmal nagyobb nadr�got visel. Nagyon
cool �tlet, r�ad�sul egy j� kis vide�t juttat az esz�kbe, �gy a
Sprite megmutatja, hogy igen, � is be van indulva erre a sz�mra,
vagyis k�z�s kedvenc�nk van kedvenc�nkkel - a term�kkel. A
Fant�s
filmsorozat �j fordul�j�hoz �rkezett el, imm�r feladva nemzetk�zi
st�lus�t a szerepl� fiataloknak, direkt magyar alkat�, st�lus� �s
�lt�zet� fiatalokat kezdett el alkalmazni. A
"bemagyar�t�s"-t
megt�mogatta m�g egy "sz�kimond�" magyar rekl�mdalsz�veggel, ami
kicsit mintha elvenn� az erej�t a hazai rekl�moz�s t�rt�nelm�nek
egyik legjobb szlogenj�t�l, hogy "haverok, buli, fanta", amelynek
az �z�t a felbukkan� sm�anyagpalackok szokt�k volt megadni a filmek
v�g�n. Az �j, vak�ci�s Fanta film
el�zm�nye egy buszon senyved� fiatalokat �br�zol� outdoor kamp�ny
volt, ami a maga nem�ben kit�n� volt. Arr�l sz�lt, hogy ott nyomorog
egy pl. 7-es buszon a sok ember, �s a fiatalok sanyar� sorsa, hogy
rendes �vk�zi �let�ket �lj�k - m�g egy p�r napig, amikor bek�sz�nt
a vak�ci�. A filmben, ennek megfelel�en m�r saj�t kisbusszal k�zlekednek,
(a Kal�zok mint�j�ra), �s benne vannak a tutiban, csak az a magyar
dalsz�veg ne t�rsulna hozz�. Meg kell jegyezni persze, hogy a Fanta
eleve teljesen hazai st�lusban kezdte p�r �ve, amikor
"ott buliztak a Jen��kn�l". Azt�n j�tt csak a nemzetk�zi
"hip-hop" st�lus, de most sem szomorkodn�nk, ha a vak�ci�t kev�sb�
t�lidilliz�lt form�ban l�thatn�nk, �s a cools�ghoz, (ami pl. a foteles
Fanta film eset�ben olyan kedvez�en vette ki mag�t) most is lenne
valami k�ze.
Coca-Cola
- Nyugodtan ess k�s�rt�sbe! A leg�jabb Coca-Cola tv-rekl�m arra
a v�gyra �p�t, amit a legnagyobb ny�ri melegben �rez az ember, ha
megl�t egy gy�ngy�z�en hideg Coca-Col�t. A filmben egy tengerparti
football-meccset l�tunk, ahol egy olaszos kin�zet� sr�c �ll a kapuban,
�s nagyon szenved a forr�s�gt�l. Megpr�b�l koncentr�lni a meccsre,
de mivel egy kapusnak nem minden percben ad�dik feladata, ez�rt
kitekinget balra, ahol egy mozg��rus j�ghideg Coca-Col�kat ad el
bikinis l�nyoknak. Dupla cs�b�t�s: a
kapusunk k�tszer is elindul a k�l�s fel�, de mindk�tszer vissza
kell ugrania a kapuba,
hogy kiv�dje az ellenf�l l�v�s�t, siker�l is, de ut�na m�g mindig
v�gyakozik az ital (�s a n�k) ut�n. Egyre k�ts�gbeesettebb arcot
v�g, azt�n harmadszor m�r azt l�tjuk, hogy sorban �ll a k�la�rusn�l,
el�gedett az arca, a kapura pedig �pp most l�nek, a labda berep�l,
mivel egy �gyetlen k�la�rust �ll�tott be maga helyett, akinek a
v�ll�r�l szabadon pattanhat be a labda...Vicces �s k�nnyed hangulat�
a rekl�m, nagyon �t�lhet� a kapus folyamatos v�gyakoz�sa,
�s azt is el�re lehet tudni, hogy v�g�l nem �ll ellen a Coca-Cola
cs�b�t�s�nak. Ha a n�z�k val�ban ny�ri melegben l�tnak egy �d�t�ital-rekl�mot,
akkor m�r maga a j�g, illetve a jeges ital l�tv�nya is fogyaszt�sra
cs�b�t, ehhez viszont m�g a Coca-Cola �vege is hozz�tesz egy adag
vonz�st, �s az a k�t v�glet, amik k�z�l a kapusunk v�laszthat, is
nagyszer�en van bemutatva, a focista-csapatszellem �ll szemben az
ellen�llhatatlan szomj�s�ggal, nem k�rd�s, hogy mi, n�z�k is valahogy
hasonl�an oldan�nk meg a probl�m�t, teh�t gy�z a Coca-Cola.
S�r�k
Term�szetesen
s�rrekl�mokban sem szenved�nk hi�nyt, �s a nagy verseng�snek az
ut�bbi �vekben az lett az eredm�nye, hogy a magyarok el�g rendesen
leszoktak a borr�l. Persze a s�r�k mellett ott van a nagy pozit�v
�rv, hogy b�rmikor megkapod a m�rka �ltal garant�lt sztenderd
min�s�get, csak a h�m�rs�kletet kell ellen�rizned, am�g a borok,
ak�r �veges, ak�r foly�, a legk�l�nf�l�bb meglepet�seket tudj�k
produk�lni neked, mind �rban, mind min�s�gben, a k�l�nb�z� sz�rakoz�helyeken.
A borok teh�t az �ttermek men�ibe szorultak vissza, am�g a s�r�k,
mint egy dzsin, kiszabadultak a 90-es �vek elej�n m�g sz�kre z�rt
palackjukb�l, �s vad terjeszked�sbe kezdtek.
A Heineken
a tavalyi �v v�gi glob�lis kamp�ny�val l�pett igazib�l sz�nre a
magyar terepen, �s id�n ny�ron m�r mindenki sz�m�ra ismer�s. A term�khez
kapcsol�d� szlogen �s tartalom l�nyege, hogy "a min�s�gi s�r", mivel
egyszer� tartalomr�l van sz�, eg�szen egyszer�en �s v�ltozatosan
kommunik�lhat� a Heineken rekl�mfilmekben. A leg�jabb Heineken film
p�ld�ul egy darab be�ll�t�sb�l �ll, egy sr�c t�lti a term�ket a
pohar�ba, �s egyszer�en nem mozdul, am�g az utols� csepp is a pohar�ba
nem ker�l az �vegb�l. Remek �tlet, frapp�ns film, �s �gyes t�rs�t�s
a megjelen� sz�vegel, hogy "ez csak Heineken lehet".
�j misztikus
filmmel jelentkezett a Stella Artois, aminek �rdekess�ge, hogy
most m�r egyszer�bben fogja fel a keres�st (a szent kehely keres�s�t)
a f�h�s, ny�ltan a c�lra t�r, (mert m�r ismeri, hogy mi a jel, hogy
mit kell keresni), �s amikor megkapja a term�ket, m�g egy fura mosoly
is megjelenik az arc�n, mintha azt mondan�: "minek ez a nagy felhajt�s,
�n csak a term�ket akartam ..".
A Sorproni
�szok imm�r szerves r�sz�t k�pezi rekl�mkult�r�nknak, �s id�k�zben
az is kider�lt, hogy nem l�tja k�r�t a befogad�s annak, hogy ugyanazok
az arcok, ugyanolyan po�nokat nyomnak el, szinte �lvezz�k is, hogy
pont azt kapjuk, amihez hozz�szoktunk, mintha egy t�v�sorozatot
n�zn�nk. A mostani, a sorozaton k�v�les� film, amikor a sr�c le�nti
mag�t, tal�n emiatt t�nik szinten alulinak.
A Kaiser
is sorozatban gondolkodott, amikor tavaly elkezdte az "A Ser" c.
kamp�ny�t, amely id�nre el�rte a k�z�pkori K-bet�s hord�t alkalmaz�
filmjeit. A hangs�ly a hagyom�nyra van helyezve, na �s a film elej�n
l�that� ind�t�-k�pre, (a k�z�pkori l�ny nagy melleire). Tal�n mell�fog�snak
t�nhet a filmek v�g�n a h�mm�g�
spiritu�lis k�rus hang, amely egyb�l az Uncle Ben's filmeket juttatja
esz�nkbe.
Direkt
tetszik azonban a Tuborg "�nmagad V�laszt�sa c. filmje",
amely szint�n sorozatot
k�pez, �s imm�r �j epiz�ddal gyarapodott. A tetsz�s m�r akkor kezd�d�tt,
amikor a Tuborg film l�ny verzi�j�t id�n ny�ron ism�t gyakran l�thattuk
k�perny�inken. A kor�bbi el�g ,�gymond, egyszer�re sikeredett HB
s�rrekl�mfilm kiv�tel�vel, (amelyben Anna lepasszolja a telcsisz�m�t
egy feltehet�en n�s f�rfinak egy sz�rakoz�helyen), a "flashdance-es"
Tuborg film az egyetlen, amely s�rt rekl�moz l�nyok sz�m�ra. Pedig
a l�nyok is komoly piacot jelentenek, �s nem lehet mindegy, hogy
azt issz�k, amit a t�rsas�g fi� tagjai, vagy esetleg "�nmagukat
v�lasztj�k". �s most egy �jabb j�l siker�lt Tuborg filmet l�thatunk,
szint�n az "�nmagad V�laszt�sa" keretein bel�l. Ennek a filmnek
az a k�l�nlegess�ge, hogy tartalmaz egy zenei v�lt�st. A film elej�n
a k�l�nb�z� st�lusok jelennek meg, persze csak alapszinten, mint
pl. "diszk�". De mindezekhez gazdag �s j�l f�nyk�pezett vizu�lis
illusztr�ci�
t�rsul. �s akkor n�zed, n�zed
a filmet, �s egy l�ny hirtelen bekapcsol egy walkman-t, �s az �ppen
fut� zene helyett bej�n a Tuborg-fanf�r. Nagyon j� megold�s. Zenei
v�lt�st �ltal�ban csak akkor l�tunk, ha "el�tte, ut�na" p�ros�t�sokat
l�tunk, �s akkor is, az ilyen zen�k legink�bb h�tt�rzenek�nt szerepelnek,
nem �gy, mint enn�l az �jabb Tuborg produkci�n�l.
A Dr�her
sok-sok rekl�mfilmmel sz�rakoztatott m�r benn�nket, a leg�jabb szaxofonos
filmj�ben, az "egy nyelvet besz�l�nk"-ben arra ker�l a hangs�ly,
hogy amikor �j emberekkel ismerkedik meg valaki, m�g ha a szimp�tia
k�lcs�n�s is, ott lebeg a fejek felett a para, hogy mi van, ha a
m�sik, illetve a t�bbiek egy m�sik m�rk�hoz h�ek? �gy azt�n nagy
a happy-end, ha kider�l, hogy "egy nyelvet besz�lnek". Semmilyen
tekintetben nem nevezhet� cool filmnek, de h�t a Dr�her tudja mit
csin�l, �s ha azt vessz�k, a filmjeik el�gg� sikeresek szoktak lenni.
Az Amstel-es
sr�cok
Nagyon
el�gedettek vagyunk az Amstel rekl�msorozat�val, aminek a negyedik
darabja megy most a telev�zi� csatorn�kon.
�gy kezd�d�tt, hogy h�rom nagyon elt�r� alkat� fi�t l�tunk egy soroz�son,
mindh�rman megpr�b�lj�k elbliccelni a katonas�got. A k�vetkez� pillanatokban
m�r laktanyai �letk�pek form�j�ban l�thatjuk �ket, ahogy ugratj�k
egym�st �s bolondoznak,
az Amstel a klip v�g�n j�n be a k�pbe. M�sodik r�sz: M�r leszereltek
a fi�k, a civil ruh�juk m�g jobban er�s�ti a k�l�nb�z� karaktereiket
( van egy �rtelmis�gi �s pajkos fi�, van egy puf�k�s �s j�lelk�,
�s van egy �tlagos-kedves sr�c), de hi�ba l�ptek vissza az el�z�,
katonas�g el�tti �let�kbe, az�rt h�rman egy�tt buliznak egy s�r�z�ben,
mindh�rman h�rom s�rt rendelnek, �s a v�g�n a k�p k�zep�n �sszefutnak,
�sszesen kilenc poh�r s�rrel, az �rtelmis�gi-boh�k�s felki�lt: "Nem
k�r valaki egy Amstelt?", ez a rekl�m m�r az el�z�ek f�ny�ben az
igazi bar�ts�gr�l sz�l, �s ez�rt nagyon hat. A rekl�m bizton �p�thet
az el�z� film ismeret�re, �s ez�rt
remek�l kiakn�zza a folytonoss�g erej�t. Harmadik r�sz: Mivel �ppen
az Eur�pa Bajnoks�g tartotta l�zban a focirajong� f�rfiakat (teh�t
a f�rfin�pess�g kb.70�%-�t), ez�rt a r�gi bar�tok most �ppen ez
�gyben h�vj�k egym�st:
"Este foci?" A
harmadik, eddig kicsit h�tt�rben maradt sr�c komolyan is veszi a
felh�v�st, �s este megjelenik futballdresszben, focilabd�val, k�sz�lve
a j�t�kra. A m�sik kett� sr�c m�r beette mag�t a fotelekbe, felszerelkeztek
r�gcs�lnival�val �s Amstelekkel, �gyhogy j�l kinevetik a bel�p�
harmadikat, megdobj�k egy s�rrel, a pajkos sr�c viccesen �tlegelni
kezdi a puf�k�st, �s ez annyira term�szetes mozdulatk�nt van bemutatva,
hogy megint �gy �rezz�k, ez t�nyleg �gy van egy
f�rfit�rsas�gban,
�s az Amstel mint sz�ks�ges k�s�r�ital r�gz�l a tudatunkban. A film
zen�je ugyanaz, mint az el�z�ekben, nagyon j�, dallamos �s k�nnyen
megjegyezhet� zene. A negyedik r�sz megint csak a f�rfihumorra �p�t,
illetve tov�bbra is a bar�ts�gra, ami az eg�sz rekl�msorozat gondolati
alapja �s �t�k�rty�ja. Most a boh�k�s
sr�cnak el van t�rve a l�ba, �s a legnagyobb h�s�gben otthon kell
�lnie a fotelj�ban, amit m�r nagyon un. A klip finom eszk�z�kkel
�rz�kelteti a h�s�get, ami az �letben is gy�tri a tv-n�z�ket, n�v�nyekkel,
p�lmaf�s inggel, ventill�torral, �s nagyon �t tudjuk �rezni
kedvenc hossz� haj� Amsteles sr�cunk gy�trelm�t az otthoni semmittev�s
miatt. De ekkor megjelennek a haverok, a remek zene alatt megpr�b�lj�k
kikoordin�lni valahova a
begipszelt
l�b� fi�t, ez egy vicces jelenet, �s akkor r�j�v�nk, hogy hova is
igyekeztek a fi�k: fel, a tet�teraszra, ahol egy berendezett tengerparti
pihen�t l�tunk, persze v�z n�lk�l. Naperny�k, nyug�gyak �s Amstelek
beh�tve: a bar�tok seg�ts�g�vel az elt�rt l�b� sr�c is r�szes�l
a ny�r �lvezeteib�l, persze most sem marad el a fi�s heccel�s, mivel
addig nem kaphat Amstelt, am�g fel nem pattan a nap�gy�b�l, �s el
nem kezd bicegve ugr�lni a s�r ut�n. Az Amstel �s a fi�bar�ts�g
hossz� ideig �sszekapcsol�dva fog megjelenni az emberek fej�ben,
�s ez val�sz�n�leg j�t fog tenni e s�r elad�si mutat�inak. J� zene,
j� arc� szerepl�k, humor, �s j� t�rt�netek - minden megvan az Amstel
rekl�mokban, ami sikerre vihet egy s�rm�rk�t, alig v�rjuk az �t�dik
r�szt.
|