�g
Vel�nk
Keeping
The Faith 1999
Ne �breszd fel az alv�
oroszl�nt! Vajon
milyen lehet, ha h�rom t�k�letes gyerekkori bar�tot,
akik k�z�l az egyik egy nagyon profi �s nagyon sz�p l�ny, x �v "�rzelmi
hibern�ci�" ut�n �sszeengednek? Csod�s kisk�lyk�k voltak, egy visszaeml�kez�s
keret�n bel�l l�tjuk, ahogy a sz�ke �s a barna kisfi� az �ltal�nos
isi hatalmas dagad�k�val harcolnak, nyakukkal, illetve a torkukkal
t�madj�k a dagi jobb �s bal kez�t, majd odaj�n az �l�nk sz�ke sz�ps�g,
�s egy pontosan c�lzott r�g�ssal leter�ti a fi�kat fojtogat� ellens�get.
L�tjuk, ahogy a metr�n h�rman
utaznak, ahogy az utc�kon randal�roznak, �s ahogy fot�t k�sz�tenek
magukr�l, amely fot�t, mondanunk sem kell, �vtizedeken kereszt�l
a legnagyobb becsben tartottak - mindh�rman. Anna
(mert �gy h�vj�k a tri� n�i tagj�t) azt�n, egyik napr�l a m�sikra
L.A.-be k�lt�zik a sz�leivel �s v�g�s. M�r ez a kis r�sz, �nmag�ban
is egy teljesen j� film, pedig csak itt kezd�dik.
16 �vvel k�s�bb,
a rept�ren k�t cool arc v�rakozik, egy gyerekes "Anna Banana" felirat�
t�bl�csk�val, nem m�sok, mint Jake
�s Brian, az egykori k�t fi�, �s nem m�sra v�rnak, mint az
egykori Anna-ra, aki, amikor megjelenik a rep�l�t�ren, nemcsak a
k�t sr�c l�legzet�t �ll�tja meg egy pillanatra, hanem a n�z�k�t,
teh�t a mi�nket is. Egyszer�en vannak t�k�letes dolgok, amiket nem
lehet sem fokozni, sem valami m�sra
lecser�lni, nekik h�rmuknak ilyen t�k�letes dolog volt ez a gyerekkor,
�s a forgat�k�nyvben nagyon szerencs�s, hogy ahelyett, hogy az�ta
egyre m�sra csak m�sodoszt�ly� �s praktikus dolgok t�rt�ntek volna
vel�k a bar�ts�g �s a szerelem
ter�n, �s most csak egy k�r nosztalgi�z�s c�lj�b�l tal�lkozn�nak,
az�ta gyakorlatilag semmi sem t�rt�nt vel�k, �rzelmi �let�k ott
maradt abba, ahol Anna t�voz�sa
megszak�totta.
Ez �gy j�n l�tre, hogy
Jake �s Brian papok, Jake (Ben Stiller)
rabbi, Brian, (Edward Norton)
pedig katolikus pap, Anna (Jenna Elfman) pedig nagyon nagy-men�
biznisz-vumen, akinek sem kedve sem ideje nincs m�sodoszt�ly� kapcsolatokra,
�gy csak a munk�j�nak �l. Ez a papos, rabbis dolog nagyon j� vonal
a filmben, mert nagyon vicces jelenetek sz�rmaznak bel�le, plusz
t�nyleg ez az egyetlen m�dja annak, hogy a k�t sr�cot an�lk�l v�gja
el a g�tl�stalan csajoz�st�l, hogy rond�nak vagy b�n�nak kellene
lenni�k. M�gis, ez a paposdi
hamarabb volt, mint maga a film, a producer, Edward Norton bar�tja,
Stuart Blumberg, (aki szint�n fiatal), vagy t�bb �vvel a film el�tt
tal�lt egy fura k�nyvet egy antikv�riumban, amiben katolikus papokr�l,
�s zsid� rabbikr�l sz�l� viccek voltak �sszegy�jtve, �s m�r akkor
arra gondolt, hogy milyen j� lenne ezekb�l egy filmet �sszegy�rni.
Az els� ember, akinek err�l az �tlet�r�l sz�lt, Edward Norton volt,
akinek tetszet az �tlet, h�t m�g az, a forgat�k�nyv v�zlat, amit
Blumberg 97 k�zep�re elk�sz�tett. Ett�l kezdve k�z�sen d�delgett�k
a szkriptet, �s azt is elhat�rozt�k, hogy egy�tt fogj�k producelni.
Blumberg mint aut��gyn�k t�nt fel a Harcosok klubj�ban, am�gy egy�tt
j�rt Nortonnal a Yale-re, m�g szobat�rsak is voltak, �s ez az els�
forgat�k�nyve, �s produceri munk�ja is egyben. Amikor azt�n elk�sz�lt
a forgat�k�nyv, megkerest�k Howk Koch producert, aki a Legbels�
f�lelem �ta, (amit � producelt) Edward Norton r�gi bar�tj�nak min�s�l.
�gy m�r teljes volt a k�p, m�r csak egy st�di� kellett, �s el is
k�ldt�k a forgat�k�nyvet Roger Birnbaum-nak �s Gary Barber-nek,
a Spyglass Entertainment
alap�t�inak. Szerd�n k�ldt�k el a k�nyvet, �s cs�t�rt�k reggel m�r
kapt�k is a v�laszt, hogy a Spyglass meg akarja csin�lni ezt a filmet.
Valahogy menetk�zben alakult
ki, hogy Norton sz�vesen rendezn�
is a filmet, a Spyglass st�di� producerei ennek els� hall�sra nem
�r�ltek, mert hogy Norton ilyen tekintetben z�ldf�l�, de amikor
meghallgatt�k a rendez�i koncepci�j�t, arra jutottak, hogy ez a
Norton "gyerek" m�giscsak felszedett egy s m�st a rendez�i szakm�b�l
is, s�t, annyira meg voltak gy�zve, hogy m�g a szereposzt�sban is
100%-os szabad kezet adtak neki �s Blumbergnek,
aki mint Anna k�zvetlen munkat�rsa sz�n�szk�nt is felt�nik a filmben.
K�r�lbel�l �gy j�tt l�tre
ez a 30 milli�s film,
ami a paposdival indult. Ez a 30 milli� viszonylag nagy k�lts�gvet�snek
sz�m�tana, de tele volt szt�rokkal, m�g Milos Forman is szerepelt
benne, (mint Havel Atya), plusz nemcsak a k�ls�ket forgatt�k t�nyleg
NY-ban, de m�g a bels�ket sem vitt�k be m�terembe, s�t, NY-on bel�l
sem �ssze-vissza forgattak, hanem szigor�an ott, ahol a t�rt�net
j�tsz�dik, az Upper West-Side-on, s�t, a szok�sosn�l legal�bb m�sf�lszer
t�bb helysz�nt alkalmaztak, vagyis a 30 milli� eben az esetben igencsak
profi (alacsony) k�lts�gvet�snek sz�m�t.
A v�geredm�ny viszont olyan,
hogy szinte fel sem mer�l, hogy papos, rabbis viccek alapj�n j�tt
l�tre. Egyszer�en egy t�k�letesen lecsupasz�tott szerelmi h�romsz�gr�l
van sz�, de amekkora csupasz�t�st a paposdi jelent, ugyanannyi k�l�nleges
humorral, �s jelenettel, �rnyalt �rzelmi szitu�ci�val is gazdagodott
a film.
A "sr�cok"
nem kifejezetten h�tk�znapi papok, m�r a film elej�n kider�l, hogy
a k�t vall�son bel�l gyakorlatilag
teljesen p�rhuzamos p�ly�t futnak be, azonos st�lusban dolgoznak,
j� bar�tokhoz m�lt�an. Az �sszes egyh�zi formas�got elhagyj�k, �gy
besz�lnek, mintha egy tv-show-t vezetn�nek, minden tekintetben rendhagy�an
viselkednek, olyannyira, hogy ilyen a val�s�gban nem is l�tezik,
egyetlen c�ljuk, hogy j�l megt�lts�k a n�z�teret, �s ez siker�l
is nekik, mindkett�j�k telth�zakkal pr�dik�l. T�k divatosan �lt�zk�dnek,
nagyon j� szlengeket haszn�lnak, �s m�gsem k�romkodnak, napszem�veget
viselnek, de k�zben m�gis t�k�letesen azonosulnak azzal, amir�l
a gy�lekezet el�tt besz�lnek. T�nyleg nagyon sz�rakoztat�. A rabbikat
nem k�ti a c�lib�tus, Ben Stillernek teh�t nem is olyan egyszer�
a viszonya a n�kkel, mint Edward Nortonnak. A hitk�zs�g, �s az anyja
�lland�an randikat organiz�l
neki, abban a rem�nyben, hogy Jake (Ben Stiller) v�gre megtal�lja
az igazit, �s �sszeh�zasodik, ami az el�menetele, teh�t a karrierje
szempontj�b�l most m�r igencsak s�rget�, �s sz�ks�ges. Ebbe a helyzetbe
cs�ppen bombak�nt Anna, (Jenna Elfman),
akit az Alibit�rzs-ben m�r l�thattunk, s�t, az Otthon V�res Otthonban
is van egy kis jelenete, �s aki egyszer�en a v�sznon l�tott n�i
karakterek k�z�l most szinte az egyik legizgalmasabbnak �s legkorszer�bbnek
t�nik, �s nemcsak az�rt, mert szerelmes a mobilj�ba, �s ha m�shogy
nem tudja mag�val vinni, akkor egy mini ruha alatt a combj�ra er�s�ti
�s vibr�ci�ra �ll�tja. Nemcsak a tavalyi Kegyetlen
J�t�kok Sarah Michelle Gellar karakterrel veszi fel a versenyt,
de az egykori Linda Fiorentino karakterrel is, amit Fiorentino az
V�gs� Cs�b�t�sban, (Last Seduction) alak�tott.
A V�gs� Cs�b�t�sban meglep�
volt a film eleje, vagy �t percen kereszt�l egy cool nagyb�g�s jazz
zene ment, �s ek�zben azt l�ttuk, hogy hogyan dolgozik Linda Fiorentino.
Fel-al� m�szk�l az irod�ban, fej�n egy head-set, �s az ott dolgoz�
f�rfiaknak annyira v�reskez� f�n�ke volt, hogy b�rki �r�lhetett,
ha t�l�lt egy napot, ezzel egy�tt a teljes�tm�ny sem volt �tlagos.
Visszat�rve, amikor Anna
megjelenik, b�ven van mit �mulnunk, egyszer�en egy �lomn�, viszont,
amikor megsz�lal, kicsit furcsa a hangja, egyszer�, kicsit nyers,
kicsit rideg, �s ez a legaranyosabb benne. Am�gy szinte dett� �gy
n�z ki, mint Gwyneth Paltrow, lesz�m�tva, hogy kicsit magasabb,
de a hangja t�nyleg fura, mintha
� lenne a Los Angeles-i Hegyi Barbara. Ezzel egy�tt, vagy tal�n
�ppen ennek a hat�s�ra is, egyb�l elkezdj�k megkedvelni, de a java
m�g csak ekkor j�n. Ez a szigor�, k�kem�ny, bomb�z� csaj, ott �l
a NY-i irod�j�ban, �s t�vcs�v�vel
a v�rost p�szt�zza, (amit t�nyleg megtehet, hiszen nem m�teremben
j�tt l�tre ez az iroda). �s akkor egy szemk�zti irodah�z egyik irod�j�ban
egy helyi f�n�k a titk�rn�j�vel szexel, �s ekkor ismerj�k meg Anna
igazi �nj�t, mint egy kisgyereknek, felcsillan a szeme, azt mondja
"Yeah, baby!". Ekkor m�r
biztosan tudjuk, (h�la a profi forgat�k�nyvnek �s rendez�snek),
hogy Anna pici kora �ta semmit sem v�ltozott.
A film nemcsak sok helysz�nt,
de j� sok jelenetet is tartalmaz, �s ez�rt szinte teljesen �letk�zeli
�lm�nyt ad. Mindegyik jelenet fel van dobva valamivel, vagy humorral,
vagy / �s t�k�letesen meg�rt dial�gusokkal, vagy nagyon pontosan
�s sz�pen �br�zolt, nagyon j� kis �rzelmekkel. Amikor p�ld�ul s�t�lnak
egyet a parkban, teljesen olyan, mintha mi is ott lenn�nk valamelyik
szerepl� b�r�ben, �rezz�k a leveg�t, a mondatok is mintha mibel�l�nk
j�nn�nek el�, �s nem utols� sorban �rezz�k azt is, hogy milyen lehet
ennek a nagyszer� l�nynak a t�rsas�g�ban. �s mivel a film dramaturgiailag
t�k�letesen van bel�ve, minden jelenetben �rezz�k azt is, hogy ki
mi�rt reag�lta azt, amit, (az eg�sz �lete �s jelleme t�kr�ben),
�s azt is �rezz�k, hogy mennyire
j� fej, hogy pontosan ezt reag�lta. Mert bizony Ben Stiller �s Edward
Norton ak�rmilyen rendhagy� rabbit illetve papot alak�t is, a nagy
rendhagy�s mellett annyira j� bar�tok, �s annyira j�l viselkednek,
hogy felmer�l benn�nk, erre h�tk�znapi emberek nem felt�tlen�l lenn�nek
k�pesek. A z�ldszem� sz�rnyetegr�l, a f�lt�kenys�gr�l besz�l�nk
itt els�sorban. Szinte l�legzetel�ll�t�, ahogy a bar�ts�g v�gig
felette �ll az �nz�snek, meg minden, �s t�nyleg neh�z elk�pzelni,
hogy valaki m�s
(mint ez a k�t sr�c) ak�r csak k�zel ekkora �nzetlens�ggel kezeljen
ennyire kem�ny helyzeteket. Ami pedig a jelenetek �letk�zelis�g�t
illeti, a legkomolyabb pr�b�t p�ld�ul akkor �llja ki a film, a mikor
a f�lelmetesen szexi l�ny
megk�rdi gyerekkori bar�tj�t, a katolikus papot, hogy mi a helyzet
a szex-szel? Ezt a jelenetet nem ak�rmelyik filmben lehetne ilyen
finoman, pontosan �s meggy�z�en l�tni, an�lk�l, hogy ez a fiatal
pap, aki telesen vil�gi st�lusban nyomja, (bar�tj�val, a rabbival
id�nk�nt leugranak kosarazni egyet a helyi fekete sr�cokkal, �t�st
adnak egym�snak, stb), teljesen meggy�z minket, hogy ami�ta pap,
egyszer�en
nem csajozik. Ez b�rmelyik m�sik filmben egy papi ruh�ra �p�tett,
er�ltetett �rvel�st alkalmaz�, klis� jelenet lett volna, de ez itt
egy k�l�nlegesen j� film, kifinomult, humoros �s �rett, mint egy
gy�m�lcs.
De a sok j� tulajdons�ga
k�z�l is k�l�n kiemelkedik kett�.
Az egyik az, hogy ak�rmennyire is elr�ppent m�don vicces film, sok-sok
jelenet a Keresd a N�t! (nevettet�si sz�nvonal�val vetekedik), k�zben
a t�rt�net maga nem r�ppen el, nem v�lik abszurdd�. Ezt �gy �rtj�k,
hogy a legt�bb fiataloknak sz�l� v�gj�t�kban el�fordul, hogy mik�zben
valaki valami vicces dolgot mond, vagy csin�l, �gy nevet�nk rajta,
hogy vill�mgyorsan elk�pzelj�k,
milyen lenne, ha valaki az �letben is ilyet mondana,
vagy csin�lna, �s akkor nevet�nk. Itt a sr�cok nem v�lnak absztraktt�,
nemcsak egy sz�ke �s egy barna, egy katolikus �s egy zsid� tesz-vesz
a v�sznon �s nevettet minket, hanem konkr�tan Brian �s Jake, akiket
�gy ismer�nk, mint a tenyer�nket, mert olyan j�l olyan j�l vannak
meg�rva, elj�tszva, megrendezve. T�m�ren �gy is mondhatn�nk, hogy
�ltal�ban egy film min�l
ink�bb nevettet�s, ann�l kev�sb� t�rt�net-d�s, az �g Vel�nk azonban
e kett�t egyszerre tudja.
A m�sik, �s tal�n legeslegfigyelemrem�lt�bb
tulajdons�ga pedig az, hogy nagyon profin �br�zolja a szerelmet,
bele�rtve a legh�tk�znapibb r�szleteket
is, a k�z�s party-ra men�st�l, a szenved�lyes d�lut�ni szerelmesked�seken
kereszt�l eg�szen a legapr�bb pillant�sokig. Amikor ott �lnek egy
n�gyes randin, a h�rom bar�t, �s az ABC szt�rriportern�je, Jake
�s Anna pillant�sai leny�g�z�en besz�desek, mik�zben az elemi
vonzer�r�l besz�lgetnek, t�k sz�p jelenet, nem is hinn� az ember,
hogy egy ilyen remek v�gj�t�kban ilyen romantikus jelenet el�fordulhat.
A filmben a forgat�k�nyv�n
�s a rendez�sen t�l a sz�n�szi alak�t�sok a legeml�kezetesebbek.
Gyakorlatilag mindenki, minden egyes szerepl�, (�s itt most t�nyleg
nem csak a h�rom f�szerepl�re gondolunk) nagyot alak�t. Ott van
p�ld�ul a joggingra r�gyorsult
"k�r�je" Ben Stiller-nek, aki b�szke arra, hogy milyen j� hasizma
van, �s megk�ri Ben Stillert, hogy v�gja hasba, mire v�g�l hasba
�ti, �s a n� a f�ldre zuhan. Ugyanezzel a n�vel Ben Stiller-nek
alkalma van el�adni egy harcjelenetnek is beill� randi ut�ni b�cs�zkod�st,
aminek megintcsak az lesz a v�ge, hogy a n� a f�ld�n k�t ki. Vagy
a kareoke hangcuccokat �rus�t� fi�, aki keleti akcentus�val
m�g egy
egyperces jelenetben is olyan j�t tud alak�tani, mint Roberto Benigni
a T�rv�nyt�l
S�jtva-ban, amikor az anyj�r�l �s a nyulakr�l mes�l.
Igaz�n kellemes �s j� film,
2000 nyar�nak eddigi legjobb darabja, b�szk�k lehet�nk Edward
Nortonra, (aki szinte az �sszes embert beforgatta ebbe a
filmbe, akivel valaha egy�tt dolgozott, bele�rtve Howk Koch producert
is, plusz az egyik istentiszteleten, amikor a h�t f�b�nr�l pr�dik�l,
felhozza a
Harcosok Klubja rendez�j�nek, David Fincher-nek a kor�bbi filmj�t,
a Hetedik-et). Edward Norton a lehet� legprofibb p�ld�t produk�lta
els�filmes sz�n�sz-rendez�i terepen, nem �gy, mint a m�sik remek
negat�vh�s, Tim Roth a Hadsz�nt�r
c. filmj�vel. Edward Norton most l�nyeg�ben ugyanolyan komoly dolgot
hozott l�tre, mint kor�bban Robert
De Niro a Bronx-i Mes�vel, �s csak annyi kellemetlen ut��zt
hagy maga ut�n, (fi�kban), hogy miut�n megn�zted a filmet, �s hazarohansz,
hogy mindent megtudj a sz�ps�ges Jenna
Elfman-r�l, r� kell d�bbenned, hogy az L.A.-i sz�let�s� 29
�ves bomb�z� m�r f�rjn�l van, �s hogy az Elfman nevet �ppens�ggel
m�r a f�rj�t�l kapta, akivel mindketten a scientologiai egyh�z gyakorl�
tagjai. Sz�val, err�l ennyit ..
-joey
tribiani-
|