Cs�k, Macs�k
Splendor 1999

Gregg Araki neve saj�tos, de nem �de sz�nfolt a filmek vil�g�ban. Egy f�ggetlen filmesr�l van sz�, aki sorra �rja, rendezi, produceli �s m�g v�gja is a filmjeit. Kor�bban az L.A. Weekly sz�m�ra �rt zenei kritik�kat, a filmez�st 87-ben kezdte, egyb�l egy tril�gi�val, amely mindh�rom darabja s�lyos �letet �l� fiatalokr�l sz�lt. Alacsony k�lts�gvet�ssel dolgozik, de m�g enn�l is sokkal alacsonyabb bev�telekkel. 92-ben, a Living End c. filmj�vel m�g 700 ezer doll�ros bev�telt csin�lt az USA-ban, ebben a filmben k�t HIV pozit�v sr�cr�l sz�lt, k�s�bb el�fordult majdnem 300 ezer doll�ros bev�tele, de a 27, vagy 90 ezer doll�rokhoz is hozz� kellett szoknia.

A f�ggetlen filmek egy m�s vil�got k�peznek, �s egy�ltal�n nem biztos, hogy j� �tlet helyb�l b�n�nak �s tehets�gtelennek kiki�ltani valakit, az�rt mert l�tunk egy rossz filmet t�le. Andrew Davis, a Sz�kev�ny rendez�je p�ld�ul rendezett kor�ban Walker Texasi Kop� epiz�dokat, vagy a Sz�kev�ny ut�n elk�vette a borzaszt� L�ncreakci�t, m�gsem mondjuk r�, hogy tehets�gtelen. �ppen ez�rt ne firtassuk, hogy Gregg Araki mennyire j� filmrendez�, ink�bb csak foglalkozzunk ezzel az egy filmj�vel - �gysem l�ttuk a t�bbit.

h�rman egy �gyban - a boldog p�r ..Az alap szitu�ci� egy szerelmi-h�rmas. Sajnos nem k�t l�ny-egy fi�, hanem ford�tva, mondan� Joey a J� Bar�tokb�l, de h�t nincs mit tenni. A l�ny hamar r�j�n, hogy nem tud v�lasztani a k�t sr�c k�z�l, �s el�ri, hogy akkor �gy h�rman legyenek egy�tt, nemcsak �jjel, hanem nappal is. K�s�bb ez a fel�ll�s megszokott� v�lik a kis csapatban, �s akkor az lend�ti el�re a dolgokat, hogy a l�ny terhes lesz, illetve hogy a terhess�g t�ny�nek feldolgoz�sa c�lj�b�l kivesz egy szabad h�tv�g�t. Ez a h�tv�ge �ppen el�g ahhoz, hogy egy harmadik sr�ccal ismerkedjen meg, aki r�ad�sul gazdag is, �s gyerekest�l feles�g�l k�v�nja �t venni. Gyakorlatilag ennyi volna a t�rt�net, �s el lehet mondani, hogy nincs igaz�n j�l meg�rva, s�t, m�g ann�l is gyeng�bb. Az�rt gyenge a t�rt�net, mert egyfajta gondolatk�s�rlet, "milyen lenne, ha", �s ez�rt hi�nyoznak az �t�lhet� mozzanatok. Kezdve az elej�n,megismerked�s egy �larcos b�lon .. amikor egy sz�rakoz�hely mosd�j�nak a padl�j�n egym�snak esik a l�ny �s az egyik fi�, �pp, hogy patk�nyok nincsenek a k�pben, ezzel az�rt neh�z azonosulni, m�g csak egy kicsit is. A m�sik dolog, ami kellemetlen a t�rt�netben, az az, hogy amolyan szoft-szexfilm szer� a cselekm�ny fel�p�t�se, vagy �ppen el�tte vannak, vagy �ppen ut�na, de �lland�an az lebeg az el�t�rben, hogy �k h�rman egy�tt vannak, vagyis nem igaz�n t�rt�nik semmi. Mindek�zben nem �rt�nk p�r dolgot, p�r mi�rtet. Mi�rt kell ez a csajnak, m�rmint az �sszek�lt�z�s r�sz? Mi�rt kell ez a cs�v�knak? Mi�rt akarja az a gazdag cs�v� feles�g�l venni a l�nyt r�pke kis ismerets�g�k alapj�n? A l�ny pedig mi�rt hezit�l? Egysz�val csom� "apr�" mozzanat s�ntik�l.

INTERCOM 

sokmindent csin�lnak egy�tt, pl. besz�lgetnek is ...A szereposzt�s viszont szinte mindenn�l rosszabb, mindenki valakire eml�keztet, a l�ny Nicole Kidman-ra, a sz�ke sr�c Ryan Phillippe-re, a barna pedig egyszerre t�bb sz�n�sz von�sait elegy�ti az arc�n. Ugyanakkor siker�lt beszereposztani a Trainspotting kisiskol�s l�ny�t, Kelly MacDonald-ot, aminek �r�lt�nk, annak ellen�re, hogy az � karaktere volt a legrosszabb, egy leszbikus, minikutya-tart�, k�k haj�, any�skod�, affekt�l� komika.

Hogy j�hetett l�tre egy ilyen film? Gregg Araki nyilv�nval�an m�ni�kus, szereti a tin�dzser sztorikat, �s m�gink�bb a zen�ket, �s el lehet k�pzelni,B�rcsak itt lenne a m�sik pasim is .. hogy amikor nekil�t egy-egy �j filmj�nek, szinte csak azon t�ri a fej�t, hogy most milyen, szerinte �rdekes tini-szitut t�zz�n a lencs�je v�g�re. Ut�na, ahogy tanulta, felv�zolja a sztori v�z�t, majd mint egy kifest�k�nyvet elkezdi megt�lteni jelenetekkel, sat�bbi. Ennek a folyamatnak val�sz�n�leg a leggyeng�bb pontja az eleje, de mindegy. Tov�bbi probl�m�t jelent, hogy mintegy k�v�lr�l szeml�li az esem�nyeket, �s a szerepl�ket, mintha azt gondoln�, hogy "h�t �s akkor ez a csaj most erre ezt fogja l�pni", ez�rt nem �rteni semmit. Az meg m�r csak hab a tort�n, hogy a v�g�n azon kell izgulnunk, hogy vajon a k�t b�na cs�v�nak siker�l-e elrontania a b�na csaj esk�v�j�t, hogy megint h�rmasban folytathass�k a nagy semmit, vagyis egy dr�ma van happy-endnek �lc�zva. Gregg Araki val�sz�n�leg az a filmes, akinek a telev�zi�z�s lenne a megfelel� terep, ami lehet�v� tenn� sz�m�ra, hogy ne alulr�l szagolja a filmeket �s a k�z�ns�get, hanem egyszer�en, k�nnyen �s hat�konyan eljuthasson egy-egy alkot�sa nagyon sok emberhez. Ett�l � is vid�mabb lenne, �s a filmjei is. T�nyleg azt a filmest juttatja esz�nkbe, aki Robert Altman J�t�kos c. filmj�ben szerepel. V�gig arr�l besz�l, hogy "mert ez a val�s�g", �s k�zben a Mutasd a Hull�t c. projekten dolgozik, amiben nincsenek szt�rok, �s el�gg� gy�szos a v�ge. Azt�n a pr�bavet�t�s k�z�ns�ge meggy�zi arr�l, hogy m�giscsak jobb lenne ha Bruce Willis �s Julia Roberts j�tszan�k a f�szerepet, �s ha a v�ge is j�l s�lne el. Ezek ut�n a "val�s�g" �j �rtelmet nyert a sz�m�ra, azt, hogy a k�z�ns�gnek ez teszik. Ilyesmi lehet a helyzet Gregg Araki-val is, de ne b�ntsuk, hiszen egyike azoknak, akik szeretn�nek j� filmeket csin�lni, el�gedj�nk meg annyival, hogy ez a filmje el�gg� b�n�ra siker�lt, szinte alig lehet v�gign�zni.

a fi� zenekritikus, mint Gregg Araki az �letben ..V�g�l pedig, �s utols� sorban, furcs�llhat� az a k�r�lm�ny, hogy egy underground-nak sz�m�t� filmes fazonnak nem jut esz�be nagyobb v�gkifejlet, mint hogy egy esk�v�n az
�sz�medenc�be beleugrik a k�t sr�c, noha sz�, ami sz�, ez el�gg� vicces, mivel az erk�lyt �s a medenc�t vagy h�sz m�ter v�lasztja el egym�st�l, �gy, amikor elrugaszkodnak, el�sz�r arra sz�m�tan�nk, hogy a betonon loccsan sz�t a fej�k. Tal�n, ha �gy v�gz�d�tt volna, vagy egy p�ros l�bt�r�ssel, l�thattunk volna valami eml�kezeteset is.

-Z�-

 

oldal: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18