VIDEÓK
/ 1
Spiller
Groovejet
(if this ain't love)
Nem
kell mindenkinek a Red Hot Chili-éket másolni, egyszerűen, könnyen
és hagyományosan is lehet klipet készíteni. Ezt az utat választotta
a Spiller, akik amolyan 70-es évek dizsijére emlékeztető enyhe,
kis zenét csinálnak, szinte látjuk a forgó diszkógömböket is. A
klip ehhez képest teljesen külön életet él, és ha valaki lehalkítva
nézne egy napig MTV-t, lehet, hogy pont a Spiller videója akadna
fenn a szeme hálóján. Az egyszerűséget úgy értjük, hogy semmi komoly
és semmi új nincs benne, és nem úgy, hogy borzasztóan letisztult,
vagy ilyesmi, ezzel együtt legalább vizuálisan rendezett egységet
alkot, és jó nézni. Az egész úgy épül fel, hogy egy modellcsaj
napját látjuk, ahogy turistáskodik egy távol-keleti városban. Először
egy menzán ücsörög, ami remek alkalom arra, hogy a modell-t az egységes
kék háttérből kiemelje remekbeszabott narancssárga pólója. Ezalatt
egy szintén nyugati
csávó mászkál a városban és mit ad isten, éppen Spiller szórólapokat
osztogat. Aztán a csaj taxiban ül, ami megintcsak remek felvételek
tömkelegét vonja maga után, persze nem sok-sok felvételre kell gondolnunk,
hanem egy pár remekül eltalált "gerinc-anyagra", (amire a klip többi
részeit fel lehet fűzni). A lány nyitott taxiban utazik, szóval
külön jó, mintha a Vogue-ot nézegetnénk. Ezalatt a srác egy taxiban
utazik, valószínűleg követi a lányt, mint egy rajongó, és közben
eléri a taxisnál, hogy adjon hangot a zenére, ami persze az illető
Spiller melódia. Után szórakozóhely, a lány ott ül, és narilevet
szürcsöl szívószállal, a srác meg ott táncol és integet. Tényleg
nem nagy dobás az egész, de mégis működik, mivel jól van fényképezve.
A végére még egy un. "csavart" is belevittek az amúgy lelassultnak
tűnő alkotók: a srác visszanézi videón az addig látottakat, és örül.
Persze minket ez nem hat meg.
Modjo
Lady
(Hear Me Tonight)
Hasonló
vonalat lovagol meg, a Modjo klip, a zenészek mutogatása helyett
(a zenészeknél nyilván fiatalabb) fiatalokat látunk végigkalandozni
egy egész videón. Egy diner-ben ücsörögnek, és a pénzüket számolgatják,
két csávó és egy nagyon szép arcú lány, (tinik),
majd kirohannak és vesznek egy használt autót. Utaznak, vidámak,
és különféle képeket láthatunk viszont a Thelma és Louise-ból, és
a Bonnie és Clyde-ból. Ha utazás, akkor irány dél, egy Country klubban
kötnek ki, a fejek úgy táncolnak, mint a Thelma-ban), majd felmennek
a színpadra, hogy ők is előadjanak valamit, amiről nem tud kiderülni,
hogy mi, hiszen végig a Modjo szám megy, de a közönség mindenesetre
megdobálja őket. Menekülve folytatják az útjukat, belopóznak egy
motelba, tévéznek és zuhanyoznak, majd édeshármasban
alszanak. Másnap folytatják az utat, de lerobban az autó, és a csaj
kihasználja az alkalmat és lekopik a bal félen. Mind a két klipnek
az eredetije az AIR
Craig Davis
Seven
Days
- Born to Do It
Ennél sokkal
izgibb a Seven Days c. Craig Davis számhoz készült klip. Itt egy
rendes filmi adaptációról van szó, mégpedig éppen egyik régi kedvencünket,
az Idétlen Időkig-et dolgozták fel (The Groundhog Day). Craig Davis
(itt biztosak lehetünk benne, hogy magát az énekest látjuk) egy
borbélynál ül, mint reggeli időtöltés, illetve mint ismétlődő reggeli
időtöltés. A Groundhog
Day-ben
ugyanis az a poén, hogy Bill Murray folyton ugyanazt a napot csinálja
végig, minden következő nap újrakezdi ugyanazt, és így megy ez mindaddig,
amíg tökélyre nem viszi a dolgokat. Bill Murray esetében ez egyet
jelentett Andie MacDowell meghódításával. Craig Davis is találkozik
egy "very special lady"-vel, de ellentétben a filmbeli Murray-MacDowell
párossal, itt a fiatalok egyből
kedvelik egymást, csak az a bibi, hogy Craig Davis mindig elszúr
valamit, pl. nincs üzemanyag az autójában és ezért lekési a randit.
De mindez nem gáz, mert következő nap már majd gondol erre is, és
minden összejön. Elkapja az idős néni elszabadult lufiját, és visszaadja,
elugrik az éppen arra futó emberek elől, és a nap végén végre összejön
a randi. Ekkor, sajna, kiborítja a vörösboros poharat, rá a csajra,
és
itt jön a klip kreatív része, Craig Davis azt mondja, minek várjak
még egy napot, hogy ugyanitt lehessek, a kezével rátenyerel a képernyőn
lévő PAUSE
gombra, kockánként szépen visszatekeri a történetet a borkiöntés
előtti pillanatig, majd megnyomja, hogy PLAY. És kisvártatva otthon
vannak, és kicsomagolja a ruhájából a remek háttáncos csajt, (úgy
mozgatja a hátát, mint a hastáncosnők a hasukat). Craig Davis tehát
nem úgy fejlődik, mint Bill Murray, (nem jellemfejlődés), hanem
csak a bénázásait szűri ki, ráadásul Bill Murray-hez képest később
is ébred, nem reggel hétkor, hanem tizenegykor, de azért tök szellemes
kis klip, különösen a visszatekerés miatt.
Kylie Minogue
On
a Night Like This
- Light Years
Kylie Minogue
már az előző klipjével is elég súlyosan végigbombázta az MTV 300
millió nézőjét, meg az aprót, egy darab minishort-ban pakolgatta
magát egy egész klipen keresztül a diszkót idéző számára. Most is
egy hasonló manőverre készült, de ezúttal nem a képernyő előtt ülőkkel
incselkedett,
mint valami cicamica, hanem a klip idős férfi szereplőivel, és ez
előnyére vált, hiszen még egy történetszerűség is kikerekedett belőle,
és ha azt vesszük, ami van, hogy a music videók reklámfilmek, akkor
azt mondhatjuk, hogy egy egészen normális színvonalas hoztak létre.
Fényűző
környezet, a férfi, szintén késő-középkorú barátaival egy üvegfallal
elválasztott szobában ücsörög, miközben odakint Kylie úgy, ahogy
van, ruhában fejest ugrik a medencébe. Rögtön utána vizihullának
tetteti magát, és ez ismerős, és itt kezdünk el felfigyelni rá,
hogy történet is lesz, (aminek mindig lehet örülni). A vízihulla
dolog a Short Cuts c. Altman filmből ismerős, ott az egzaltált csellóslány,
Zoe csinálja ezt mindig, hogy beugrik, és hullát játszik a medencében.
Az idős anyját akarta ezzel "cukkolni", ami egy kegyetlen pszicho
meccs, és arról szólt, hogy Zoe tudta, hogy ő az egyetlen és a legfontosabb
az anyjának, és meg akarta ijeszteni, aki már eleget látott életében
ahhoz, hogy ne vegye be, és az erkélyről jégkockákat dobált a lányára,
aki persze egyből megmozdult.
Kylie a klipben egy olyan nőt alakít, aki tulajdonképpen megcsinálta
a szerencséjét marhagazdag férjével, de úgy érzi magát, mint egy
háziállat, vagy mint mondjuk egy ékszer, vagy egy szexuális rabszolga,
és ez ellen tüntet. (Kár, hogy nem járt egyetemre, mert akkor lehetne
belőle egy dolgozó lány, na mindegy. Az úgysem férne bele egy klipbe.)
Szóval, a vizihullás rész után a Rutger
Hauer arca
felderül, és egyből megtudjuk azt is, hogy miért: Kylie kidugta
a fejét a vízből. Ezzel a lendülettel el is kezd énekelni, merthogy
mégiscsak egy zenei videó és nem egy film. A férj szerepében egyébként
Rutger Hauer. (Zárójelben megjegyezzük, hogy egy másik "popcsillag",
Texas mostani klipjében is egy idősebb negatívhős férfiszínész szerepel,
Alan Rickman, akinek az oldalán Texas egy drága autóban utazik végig
a klip folyamán, a férfi pedig nemcsak idős, hanem gyöngéd is, ami
elég vicces.)
Utána leöltözik, a vizes ruháját hozzávágja az üvegfalhoz,
ami azt jelenti, hogy a férfiak meztelenül látják (hűha). Aztán
felöltözik, és bemegy a városba, bulizni. A helyszín természetesen
egy kaszinó, és ez rendes dolog a klip rendezőjétől, mivel a kaszinó
pontosan megfelel a miliőnek, és
a történetnek, ha viszont diszkóba menne, (aminek az lenne az előnye,
hogy táncolhatna egy csomót, ami eléggé előnyére válik a klipeknek),
torzulna a történet, mert elveszne a bezártság, a gazdagság motívuma,
és a flörtölésé is. Tényleg jó ilyet látni, hogy egy videóklip konzekvens
a történettel kapcsolatban, és ezért mindenképp dicséretet érdemel.
Utána hazajön, a férje már egyedül van, Kylie gondot fordít arra,
hogy ha már elmegy mellette, legalább egy vázát leverjen, ezzel
is jelezve, hogy még mindig tüntet. A férfi idős szemeit látjuk,
ahogy követi szépséges felesége távolodó alakját,
aki még egy késdöfést bedob, leejti magáról az éppen aktuális ruciját,
majd ahelyett, hogy a hálószoba irányába venné az irányt, egy szál
bugyiban kisétál a képből, mintha azt mondaná, hogy csak azt viszi
magával, ami az övé. És mindennek a tetejébe ez a kisétálás úgy
történik, mintha egy lépcsőn haladna lefelé, vagyis, mintha süllyedne,
és ez olyan, mintha a medencébe sétálna bele, amitől az egész klip
olyan, mint egy erős, húszas években készült némafilm.
Pink
Most Girls
Pink egy
nagyon élénk művész, olyan, mint Gwen a No Doubt-ból, csak finomabb
kivitelben, kisebb is és a punk-os, hisztis vonalon kívül többet
is tud. Pink-re a legjellemzőbb, hogy tele van energiával, és ezt
mindenféle módokon adja ki magából, nem modoros, nem tervezi előre
tükör előtt a mozdulatait, egyszerűen "csak magát hozza".
A Most
Girls c. szám klipje az előző klipjének a képsoraival kezdődik,
(amikor a motort a tetőről átküldte a csávó szemközti lakásába).
Pink éppen gyúr az elején, valamint megmutatja nekünk azt is, hogy
a pénzét a csizmája szárába
szokta begyűrni, tehát nem kártya, hanem cash. A klip zömében egy
konditeremre emlékeztető helyszínen táncol, súlyos férfitársaságban,
karate-mozdulatokkal. Pinket nem mutatják annyit, mint Britney Spears-t
szokás táncolás közben, ez is azt mutatja, hogy elég spontán természetű
csaj, (nem fekszenek neki a szigorú koreográfiák). Szóval, erre
a táncos helyszínre jön rá a csajklipkere jellemző "tanítás",
illetve "demonstráció", ami néhány életből vett mintajelenet bemutatását
jelenti. Ezek most úgy néznek ki, hogy Pink kisétál a képletes konditeremből,
és látja, hogy feltörték az autóját, és nagyon dühös lesz ettől,
valami emberrel is összetűzésbe kerül, és egyből előkapja a pénzét,
hogy "kifizetem, xxxdmeg)", és egyből elkezdi a pénzkötegének a
lobogtatását. A másik demo-jelenet az, hogy egy ritka és drága autóval
egy csávó beparkol elé, de Pink nem egyenlő a "minden lány" fogalommal,
és le se ejti sem a csávót, sem az autót, sem a csillogó gyűrűjét.
A következő, (és egyben utolsó) ötletet valamilyen szinten is igénylő
jelenetben Pink éppen bokszmeccsre
vetemedik, egy ázsiai lánnyal, akit elkápráztat az autós csávó gyűrűjének
csillogása, és ezért Pink egyből és könnyen kiüti. Nem egy nagyon
komoly klip, csak azért emlékezetes, mert Pink aranyos benne, de
ez egyben azt is jelenti, hogy jó klip, mert játékteret biztosít
Pink számára.
|