Napsugár
Sétány
Sonnenallee
1999
Ki ne tenne szívesen
nosztalgia kirándulást az egykori NDK-ba? Talán az egykori NDK lakói?
Mindenesetre a Napsugár Sétány megkísérel minket meggyőzni arról,
hogy akármilyen is volt az élet akkoriban, azért voltak jó dolgok
is.
A helyszín Kelet-Berlin,
mármint az egykori Kelet-Berlin, a határtól egy háztömbnyire, és
fiatalok életét kísérhetjük végig a turista-útvonalon, amely során
betekintést nyerhetünk az egykori NDK misztikus világába. Ó, azok
a régi szép idők! Fiatalok játszanak a téren, színes ruhákban, és
zenét hallgatnak, amiket egyébként tilos lejátszani, és ezért a
kerületben szolgáló rendőr folyton üldözi is őket. A téren (jásztó
téren) a háttérben fantáziátlanul csókolózó párokat lehet látni,
ami arra utal, hogy mennyire üres lehetett az élet akkoriban, babakocsit
tologató párok jönnek-mennek az utcákon, ami szintén ugyanerre utal,
kisdobosok
szelik
át az úttestet, maguk a fiatalok pedig el vannak ájulva a szemközti
házból előlépő szőke szépség láttán, és arra gondolnak, ideje lenne
már nekik is becsajozni.
Nem is indul tehát feltétlenül bénán a film, a következő 20-30 percben
pedig leginkább azon van a hangsúly, hogy
az akkori életviszonyok
összes létező kellékét bemutassák nekünk, lássunk tehát hozzá a
túrához. Otthon ül a család, a papa és a mama. Van nekik asztaluk,
"mufuti",
a multifunkcionális asztal (tisch), amely lehet dohányzóasztal,
vagy ebédlőasztal, egy kar meghúzása nyomán. Egy szobában laknak,
mindenki ott ül, és teljesen természetes jelenség, hogy a rendőr
besétál családot látogatni. A fiatalsrácok előtt remek alternatívaként
kínálkozik, hogy beálljanak három évre katonának, persze csak önkéntes
alapon, meg hogyha valami hibát követnek el, ami esetleg igazgatói
intőt vonna maga után, sőt a párt iskolai képviselőit is zavarja,
"gyakorolhatnak önkritikát" a nyilvános ifjúkommunista ülésen. Egy
ilyen ülésen van egy meghívott vendég, eredeti vietnámi (vagy koreai)
ifjú-kommunista csaj, és eredeti vietnámi, vagy koreai nyelven adja
elő beszédét.
A főszereplő
srác is ide keveredik,
és amíg korábban már-már rendszerellenes hajalmai voltak, a csajok,
és különösen a bombázónak beállított szőke csaj jelenléte annyira
felvillanyozta, hogy szóvirágokba bonyolódó hosszú beszédet mondott
a kommunizmus
szépségeiről. És akkor van a srác haverja, aki összejön egy csajjal,
akit nyilván kicsit a Trainspotting fiatal csajáról, Diane-ről (Kelly
McDonald) mintáztak, aki a szende felszín alatt komoly szexuális
töltetet hordoz. És akkor ők összejönnek, és a kor divatjának megfelelően
Sartre-ot
olvastak, amit a mindig feketébe öltöző kány hozott be a képbe.
És akkor volt házibuli is, ahova egyre többen jöttek, a Sartre-os
csaj meghívása nyomán, és amely nyomán szülői házat teljesen tropára
verték. Ez azonban mind semmi, mert fogyasztottak kábítószert is,
asztma-tea
és Coca-Cola áldásos keverékét, amitől mindenki nagyon "kész volt".
És ha ez kevés lett volna, a parti végén a két csávó az erkélyről
vizelt az utcára, méterekre a határtól, így egy arra járó nyugati
turista lefotózta őket, és így a Nyugat lehozta, hogy itt így buliznak
a helyi fejek, a vasfüggöny mögött, ami szégyen. Persze
volt diszkó-jelenet is, ahol a csajok ott ültek
ronda barátnőikkel és bután néztek, és a csávók kikészültek, és
táncoltak, meg elájultak attól, hogy bejött egy nyugat-német srác,
a nagymenő.
Nem
lehet tehát azt állítani, hogy kevés dolgot mutatott volna be ez
a film az akkori érából. Még azt is belevették, hogy a szomszéd
biztos a Stasi-nak dolgozik, persze végül kiderül, hogy temetkezési
vállalkozó, és hogy ezért jár gyakran feketében. És természetesen
volt egy idős nyugatnémet rokon, aki leginkább egy idős nénire emlékeztetett,
aki folyton megjelent a kis családnál vendégségbe, és nylon harisnyákat
csempészett át, és hangoztatta, hogy a falak itt azbesztet
tartalmaznak, ami halálos 10 éven belül, amire a kis család csak
azt válaszolta, hogy már több, mint 10 éve itt laknak. Végül az
idős rokon hal meg tüdőrák-rohamban, csak azt nem értjük, hogy miért?
És itt jön be a film ösze negatívuma egycsapásra. Amikor ugyanis
a kezdeti élet-bemutató félórákon túlvagyunk, már kezdenénk reménykedni,
hogy lesz is valami, és a szőke csaj a szaván akarja fogni a srácot,
hogy mindig róla ír a naplójában, és erre a srác beiratkozik egy
keresztény gyorsíró tanfolyamra, és hozzálát, hogy összedobja az
elmúlt évek naplóit. A csaj miatt ír, de közben alkalma nyílik átgondolnia
az életét, az életet úgy általában, meg az egész NDK szitut is.
Tényleg kezdünk reménykedni, és eközben a Startre-os csaj és a srác
gyereket várnak, és a srác a Stasi-hoz jelentkezett, hogy eltartsa
a gyereket, és ez komoly dráma, csak persze az NDK pont nem a munkanélküliségről
volt híres, vagy a megélhetési nehézségekről. Szóval jó ez a naplóírásosdi,
és tényleg várnánk, hogy kialakul valami, de ehelyett hidegzuhany.
A nyugati
rokon
meghal, tüdőrákban, amiben az a gáz, hogy mindez NDK vs. NSZK volt
bemutatva, márpedig az NDK-ban sokkal többet és sokkal rosszabb
cigiket szívtak az emberek, és az azbeszt akkor is egészségre káros,
meg a kétütemű motorok is. Tehát ez az egész ki nevet a végén dolog
teljesen fals. Eközben pedig az anyuka már hónapok óta próbál átszökni
Nyugat-Berlinbe,
és egy talált útlevélhez kimaszkírozza magát, és meg is próbálja.
Csakhogy a határon, mint valami Bunuel filmben, (Öldöklő Angyal)
nem bírja átlépni a vonalat. Ez a film legcsúnyább része. Ha valaki
egy picit is ismeri a történelmet, tudhatja, hogy az NDK-ba kényszerült
németek mennyire szívesen átmentek volna a falon, és hogy mekkora
kísérletek történtek a fal alatt, felett való átjutásra. Ezek az
emberek, akik közül sokat ott helyben lelőttek, vagy súlyosan bebörtönöztek,
megérdemlik a tiszteletet, és így a néni elvetélt kísérletét a filmben
egyszerűen szemétségnek tartjuk. De
ez mind semmi, hiszen a fiatalok zöme a filmben soha nem is beszélt
arról, hogy át szeretne jutni, amivel egy egész akkori országot
aláznak le a film német alkotói. Aztán a végén a
néni
mégis átjut a határon, a halott rokon temetésére, de természetesen
visszajön, ami megint csúnya dolog az előbbiek tekintetében. A srác
naplójából pedig semmi nem sül ki, és máris ott állunk a film végén,
a képzeletbeli Friedrich Stasse-n, ahol az emberek nevetve, táncolva,
zenélve vonulnak át. Még egy ilyen egyszerű jelenetet is jól meg
tudtak kavarni a film alkotói, mivel mindez úgy nézett, hogy, hogy
az emberek elkezdenek bulizni, örülni, sokan lenni, és végül a határőrök
tehetetlenül nézik, ahogy átlépik a határt. Márpedig a vasfüggöny
nem csak úgy elpárolgott annak idején, nem az volt, hogy az NDK
és a Szovjetunió
elmosolyodott a sok ember láttán, és azt mondták, okés, menjetek,
nem is gondoltuk komolyan, csak próbálkoztunk. Nem, a vasfüggöny
nem elviccelődött, nem elpárolgott, hanem leomlott, ami hatalmas
különbség, és tegyük hozzá, nem az NDK-s, hanem a magyar határőrök,
és nem tehetetlenül, hanem aktívan engedték át az embereket.
Azt mondjuk
tehát, hogy nem működik ez a nosztalgiázás, egyedül talán úgy jöhetett
volna létre jó, ha azt csinálják, mint a Krisztus Utolsó Megkísértésében,
hogy azt álmodja, majd álmában ráeszmél, hogy ez nem jó, és hogy
szabadulni akar belőle. Tehát pl. fiatalok időgéppel átmennek oda,
mondván, hogy nosztalgia, és hogy egész jó kis dolgok voltak akkor,
és átmennek, és kezdetben jól érzik magukat, majd amikor eljön a
naplóírás
ideje, vagy ki tudja mi, egyszercsak rájönnek, hogy azt kívánják,
bárcsak ne is lennének ott, és akkor visszakerülnek, és örülnek,
hogy egy szabad országban lehetnek. A sima nosztalgiázás tehát vette
ki jól magát, bár valószínűleg az egész film leginkább vitát akart
kavarni, és így bevételt, mindenesetre maga a film tök gyatra lett,
ez a nagy helyzet. Lehetett volna jobb is, de akkor is itt lenne
nekünk a Megáll az Idő, ami nemcsak jó film volt, de akkoriban is
készült, ilyen filmet
Leander Haußmann
bizonyára nem tudna illetve nem tudott volna írni, bár a sors iróniája
az, hogy maga Bereményi Géza sem tudná mégegyszer ugyanezt megcsinálni,
legalább is abból ítélve, hogy most éppen az egymilliárd (!) forintos
milleniumi állami filmen dolgozik.
-flea-
|