Minek megnézni egy
dán filmet, ami "Mifune" címre hallgat? Vagy másfelől hogy lehet
kihagyni? A legtöbb ember, aki megnézte, valószínűleg azért tette,
mert a "Dogma III" címkéhez tartozó hírnév megelőzte a filmet. A
legtöbb kritika, amivel ezt a filmet megtalálták elsősorban azzal
volt elfoglalva, hogy 35 milliméteres filmnyersanyagra forgatták,
(mint a rendes mozifilmeket, nem úgy, mint a Születésnap-ot és az
Idióták-at, mely két film megelőzte Mifune-t), és hogy sokkal könnyebben
nézhető, mint a Dogma kínálat többi tagja. Anélkül, hogy mi is belemerülnénk
a film Dogma-aspektusába, amennyire én tudom, semmi nem tiltja a
kiáltványban a film-nyersanyag használatát videó helyett, sem azt,
hogy egy film "könnyen emészthető" legyen, és persze, ami a Dogmával
kapcsolatban "emészthetőség" , az finomított megfelelője az "élvezhetőségnek".
Holtbiztos,
hogy erről van szó a Mifune esetében, mégis kivételt tennék, és
azt mondanám, a Mifune esetében az "emészthetőség" kicsit sem megy
a Dogmás "minőség" rovására, és nem kevésbé jelent komoly kihívást,
mint pl. a Születésnap.
Igaziból
még konkrét párhuzam
is kimutatható a két film témájában, a főhős, aki szeretné valahogy
elérni lelki nyugalmát, miközben a széteső, funkcióját vesztett
családi környezettel harcol. Ami a Mifune-t Dogma-tikus támadásoknak
kiteszi az az lehet, hogy pl. a Születésnappal szemben sokkal bőkezűbben
bánik a humorral. Ami a Mifune-t az előző két Dogma filmmel rokoni
összefüggésbe hozza, az a filmben látható színészek (lényegében
az összes színész) által nyújtott kiemelkedően jó alakítás. Több
(mint egy) kritikus is feltette a kérdést, hogy
vajon Dánia tényleg az a hely, ahol ennyire kifogyhatatlan számban
állnak rendelkezésre a legremekebb fő- és mellékszereplők, vagy
az van, hogy ez az egész Dogma mozgalom egy jól kidolgozott összeesküvés,
aminek a küldetése, hogy mi ezt higgyük. Fix azonban, hogy borzong
az ember háta, ha arra gondol, milyen borzasztó eredménnyel járna,
ha valaki mondjuk Magyarországon csinálna ilyen "mínusz-kozmetikázással"
készült szinte élesben forgatott filmeket.
Ennyit
a Dogmáról.
Ha valaki esetleg nem tudná kapásból, a film címe Toshiro
Mifune japán színészre utal, aki egy szamurájnak öltözött
parasztot alakított Kurosawa Hét Szamuráj
c. filmjében, (ez az info a filmben szereplő két fiútestvér egy
gyerekkori játékában merül fel, mielőtt valaki begyanúsítana minket,
hogy mi nyomoztuk ki).
A történet Kresten-ről szól, a feltörekvő
dán yuppie-ról, aki a film elején azon fáradozik, hogy lebetonozza
ígéretes jövőjét azzal, hogy elveszi a főnöke lányát. Amikor aztán
kap egy telefonhívást, hogy az apja meghalt, abban a kínos szituban
találja magát, hogy be kell ismernie a vadiúj menyasszonynak, hogy
nem is árva, hanem egy szegény parasztbácsi fiaként nevelkedett,
és hogy van egy szellemi fogyatékos, középkorú bátyja is, aki számára
most a megfelelő ellátásról neki kell gondoskodnia.
Így Kresten
visszatér a kapanyélhez
és a Rain Man stílushoz is egyben, és próbálja kitalálni, hogyan
szervezhetné meg a bátyja - Rud- ellátását anélkül, hogy saját életét
nemkívánatos módon kényelmetlenné tegye. Amikor visszatér a rozzant
családi farmra és megpróbálja rendbe tenni a dolgokat a bátyjával,
kezd egészen erős lelkiismeret furdalást érezni, hogy a bátyját
fogyatékosok intézetbe dugta, amíg ő szépen lekopott.
Azt találja ki, hogy felvesz egy házvezetőnőt, aki majd gondját
viseli Rud-nak és a farmnak, és hogy amikor majd elcsitulnak a dolgok,
visszamegy Koppenhágába.
Az újsághirdetésére egy
Liva
nevű call-girl jelentkezik, aki egy
eldugott helyre vágyik, ahol meghúzhatja magát egy kis időre a stricije
és egy zaklató mániákus elől, de ezeket a szempontjait nyilván nem
említette a jelentkezésekor.
Kresten-t egyből magával ragadja ez a gyönyörű és misztikus idegen
nő, különösen, hogy valami komolyabb kort képviselő matrónára számított.
Rud pedig egyből meg van arról győződve, hogy Liva egyenlő Lindával,
a képregény-hősnővel, akinek a történetét évtizedeken keresztül
nyomon követte, és most örül, hogy idejött rendbe szedni az ő farmjukat.
Amikor megkísérel jelt adni Lindának, a képregényből tanult módon,
tenyereit az ég felé fordítva, a film egyik igazán kiváló humorú
részét hozza ezzel létre. Közben persze nagy a jövésmenés, mindenféle
problémák csapódnak be, beleértve egy szadista szomszédot és Kresten
félig-meddig már ex-nek számító feleségét is, Liva problematikus
gyerekkorban lévő kisöcsét, és egy csapat ex prostituáltat is, akik
a gondoskodást egyből túlzásba viszik.
Mindez talán kiagyaltnak tűnhet, de mégis
egészen jól működik Kragh-Jacobsen filmje. Akik látták Iben
Hjejle
langyos sztárrá válását Stephen Frears Pop
Csajok Satöbbi c. filmjében, el fognak képedni, micsoda vibrációt
hoz be a filmbe most ugyanaz a színésznő Liva szerepében. Anders
W. Berthelsen is hibátlan Kresten szerepében, és valójában az ő
alakítása a film legerősebb pillére. Jesper Asholt mint Rud eléggé
ellentmondásos kritikákat kapott, jót is rosszat is, de meglátásom
szerint ezeknek több köze van a Dogma filmek indokolatlannak tűnő
vonzalmához a szellemi fogyatékos karakterekkel szemben (beleértve
az egyetlen nem dán Dogma projektet, Harmony Korine "Julien Donkey-Boy"
c. filmjét is), mint Asholt alakításának erényeihez illetve hibáihoz.
Számomra Asholt alakítása erőteljes volt, amíg Emil Tarding-é, Liva
kisöccsének korához képest
kimondottan nehéz szerepében minimum kiváló.
Nyilván és elkerülhetetlenül vannak gyenge pontjai a történetnek,
Liva ex prostituált "barátainak" látogatása egyszerűen butaság,
Liva reakciója Kresten szexuális közeledésére a karakterhez képest
rendesen eltúlzott, a gonosz szomszéd kicsit nehezen illeszkedik
a dán iparvidékbe, különösen, amikor behajt a farm udvarára vadiúj
Ford Station-Wagon-jával, hogy lenyúljon pár szexi holmit Liva-tól.
A "Hollywood-i befejezés", (nem árulom el,
mi lesz a vége, de kábé pont az, amit ez az elnevezés takar) lehet
az oka, hogy a "komoly film" ortodox rajongóitól kritikákat kapott,
és őszintén szólva, nekem is csalódást okozott ez a befejezés, persze
nem úgy, hogy Kragh-Jacobsen miért a Hollywood-it választotta a
nem-Hollywood-i helyett, hanem csak mert nem váltotta be a várakozást,
amit a befejezésig vezető kifejezetten klisémentes jelenetek keltettek
az emberben.
Mindenesetre ez a kis utazás mindenképp meg érte, és a Mifune számomra
nemcsak a kiáltvány megvalósításának terén ("az igazság kikényszerítése
... a karakterekből és beállításokból"), teljesít jobban az előző
két dán Dogma alkotásnál, hanem úgy is, mint egy méregtelenítő koktél,
humorból, emberségből, pimaszságból és bájból.
-dylan
gray-
|