A Lövés
Utáni Csend
Die Stille Nach Dem Schuss 2000
A Lövés Utáni Csend
a kettévágott Németországban játszódik, többnyire a valamikori NDK-ban,
de ebben a filmben nyoma sincs az NDK-s "békeidők" nosztalgikus
elemeinek (úgymint Trabantok, broiler-csirkék, és a többiek), hanem
inkább a kelet-német titkosszolgálat működésébe pillanthatunk be,
a 70-es évektől egészen 1989-ig, a Berlini Fal leomlásáig.
A
történet főszereplője Rita Vogt, egy
fiatal lány, aki a film elején éppen egy anarchista csapat tagjaként
bankokat rabol ki Nyugat-Németországban, olyan szocialista szlogenekre
hivatkozva, mint például: "A magántulajdon-lopás", vagy
"le a kapitalizmussal". Ez a hetvenes évek idealizmusa, a
csapat tagjai elegyítik az izgalmas életformát a politikai elvekkel,
Ritánál pedig még a szerelem is közrejátszik a terrorizmus választásában,
mivel a bandafőnökkel, Andival jár éppen.
A film
készítői alaposan felkutatták a kor németországi eseményeit, de
ragaszkodnak hozzá, hogy a szereplők a fikció termékei csupán, tehát
nem létezett pontosan ilyen sors, mint Ritáé, de a film eseményei
akár meg is történhettek volna az életben. Rita
és barátai teszik a dolgukat, majd egy kelet-berlini átutazás során
a Stasi (a kelet-német titkosszolgálat) felfigyel a Ritánál levő
pisztolyra, úgyhogy elkezdődik egy titkos kapcsolat a "nyugati"
anarchisták és a "keleti" biztonsági hivatal között, ami hősnőnk
életét alapvetően fogja befolyásolni. Nem mondhatjuk, hogy végig
izgalomban tudja tartani a nézőket A Lövés Utáni Csend, az viszont
igaz, hogy a főhősnő annyi átalakuláson megy keresztül a filmidő
alatt, ami szokatlan, és a Ritát játszó Bibiana
Beglau,
28 éves hamburgi színésznő pedig képes egy érdekes személyiséget
bemutatni, úgyhogy tulajdonképpen neki köszönhetően nézhető a film.
Az alaptörténet
egy, a politikai játszmáknak kitett fiatal lány sorsa, aki -amikor
már Párizsban és Nyugat-Berlinben nincs maradása- Kelet-Németországba
menekül, és ott kér védelmet a titkosszolgálattól, aztán végül egyedül
kezd új életet, új néven és új személyiségként a keleti régióban,
politikai menekültként.
Ez a fordulat érdekes
kultúrantropológiai szempontból: hálás téma egy olyan szabad szellemű
lány beilleszkedését bemutatni a kommunista NDK-ba, aki egy szabad
országból érkezett (az eddigi bankrabló foglalkozása sem hordozott
túl sok kötöttséget magában), és most egy olyan országban kell elkezdenie
a mindennapi életét, ahol a gyárban eltöltött 10 óra számít karriernek,
és egy Trabant birtoklása már luxuskörülményekre utal.
Rita
remekül veszi az akdályokat, szeret a gyárban dolgozni, és összebarátkozik
egy Tatjana nevű helyi lánnyal, aki abban a közegben renitensnek
számít (iszik, és festi a haját). Úgy néz ki, hogy Tatjana
bele is szeret, de mielőtt ezt a dilemmát még meg kellene oldania
a filmnek, Ritának mennie kell, mert a híradóban bemutatják Andit
(akit épp lelőttek egy határátlépésnél), és társait, tehát a lányt
felismerték, úgyhogy ismét új személyiséget kap, most éppen
Sabine
néven fut, aki egy vállalatnál lesz gyermekvédelmis előadó. Eddig
a pontig a filmnek olyan hangulata van, mintha egy büntetőtáborban
forgatták volna, kevés szín a vásznon, sok szürke, és mélabús unalom
uralja a jeleneteket, de a második átalakulás révén végre kapunk
valami életszerű beállítást is: Sabine elutazik a tengerhez a gyerekekkel,
és ott szerelmes lesz.
Annak a nézőnek lesz igaza, aki nem dől be a felhőtlenebb képeknek,
és úgy gondolja, egy ilyen sorsnak és egy ilyen filmnek nem lehet
jó a vége - hát persze, hogy nem jön össze Ritának a hosszútávú
normális élet.
A Stasi
nem engedi
elutazni a vőlegényével, közben leomlik a Berlini Fal, az egyik
volt terroristalányt letartóztatják, úgyhogy Rita megpróbál egy
motoros áttörést a kelet-német határon, ami balul sül el.
Az
átlagos néző
számára nagyon hosszúnak tűnik a film, mivel egyrészt több életbe
is belekezd Rita, aminek alakulását egy darabig követhetjük, másrészt
a folyamatos politikai háttér ad egy túlsúlyt a történetnek, amitől
nem lesz élvezetesebb a film fogyasztása. A rendező, Volker Schlöndorff
szerint találó kifejezés az alkotására az, hogy egy "abszurd
bűnügyi dráma", ami egy visszatekintés a német történelem
egy részéhez, de a rendező és a forgatókönyvíró (Wolfgang Kohlhaase)
intenciója szerint a film nemcsak a kétféle német politikát és életvitelt
mutatná be, hanem például a kelet-német
rendszer beépülését az emberek apró megnyilatkozásaiba, illetve
egy fiatal lány azon igyekezetét, hogy megkapaszkodjon az életbe,
bár sem az idő, sem a hely nem kedvez neki.
A Lövés
Utáni Csend annyira szoros dramaturgiával dolgozik, hogy az embernek
(a nézőnek) néha az az érzése, hogy minimum három filmet raktak
egybe német precizitással: egyet, ami a 70-es
évek nyugati anarchistáiról szól, egyet, ami a kelet-német
életmódról, és egyet, ami a Stasiról. A főszereplőn és a Friderike
nevű terrorista lányon kívül nincsenek könnyen megjegyezhető, karakterisztikus
arcok a filmben, mindenre valami szürke elmosódottság-hangulat nyomja
rá a bélyegét, bár lehet, hogy a témához ez a legmegfelelőbb előadásmód.
A film alapötletét
egy megtörtént esemény adta: 1990-ben több nyugatnémet terroristát
tartóztattak le Kelet-Németországban, ezek a terroristák
már évek óta inkognitóban éltek a keleti területen, és a letartóztatásokban
a volt keleti és nyugatnémet rendőrség egyaránt részt vett. Akármennyire
is pontos az a kép, amit az alkotók erről a korszakról bemutattak,
mivel nem dokumentarista jellegű a film, ezért a sok politikai bonyodalom
miatt sokszor fárasztónak érezzük a cselekmény alakulását, persze
az is előfordulhat, hogy ilyen közeli múltról még nem lehet történelmi
filmet csinálni, és itt most nem csak a korhű kosztümök hiányára
gondolunk...
Monica
|