Sakáltanya
Coyote
Ugly 2000
Csajok
pult mögött, legalább is ezt gondolnánk elsőre, de ennél sokkal
többről van szó. A bárjelenetek, amik a Coyote Ugly nevű kocsmában
játszódnak, tulajdonképpen egy állomását jelentik Vi (Violet) karrierjének.
A filmben
talán az a legjobb és legszembeszökőbb tulajdonság, hogy nem annyira
sarkított szituációk vannak benne, értsd nem specializálódik egy-egy
elemre. Például nem egy bárban való dolgozásról szól a film, nem
egy apa-lánya kapcsolatról, és nem egy fiatal
énekesnő karrierjéről, és nem egy nagyon jól sikerült szerelemről,
noha ezek mind benne vannak. És ami a kisvárosból NY-ba
való költözést illeti, ezt sem vitték túlzásba, nem sarkították
a végtelenségig, hiszen a kisváros, New Jersey, ahonnan Violet emigrált,
mindössze 42 kilométerre van New York City-től.
A film
már a harmadik percben
megkedvelteti magát a nézővel, amiben egy búcsúestet szerveztek
a számára, és el kel énekelnie a barátnőivel egy számot a színpadon.
Ezt a búcsúestet egetlen jelenet előzte meg, amiben Violet egy
büfében dolgozik,
és a tulaj kicsal tőle egy aláírást, persze nem átverés céljából,
hanem autogramként, és kiteszi a faliújságra, ezt szokta csinálni
azokkal a lányokkal, akikről úgy érzi, hogy mindjárt nekivágnak
a nagy útnak, NY-ba, szerencsét próbálni. Violet persze szabadkozik,
hogy á, nem, ő nem, és vágás, és máris ott vagyunk a búcsúestén,
és az "I Will
Survive"
c. számot halljuk, amint Violet és barátnői kareoki formában éneklik.
Szóval jól kezdődik.
Violet
nagyon szép, Piper Perabo alakítja,
aki 77-ben született és ráadásul New Jersey-ben, mint Violet a filmben.
Amikor Piper Perabo megkapta a forgatókönyvet, akkor volt egy éve,
hogy "feljött" Jersey-ből NY-ba, és ahogy Violet hazalátogat hétvégeken,
Piper is ugyanúgy élt, nem is említve, hogy ő is ugyanúgy pincérkedett,
szóval eléggé önéletrajzinak tűnik. Piper Perabo mondta is, hogy
megdöbbentő volt számára a szkript olvasása, amit meg is lehet érteni,
de azon felül, hogy Jersey-ből származik, nincs rá oka, hogy le
stipi-stopizza magának Violet történetét, mert az mindenkié, és
pont ettől jó.
A lány, aki egy szépnapon megérkezik a nagy városba, sőt, a legnagyobba,
a Big Apple-be,
általános történet, mégsem találtak ki ennél jobbat még soha. Minden
nő ezt csinálja, Madonnától napjainkig, még akkor is, ha NY helyett
L.A. van a pakliban. Egy éjszaka, egyedül az ismeretlen és baromi
nagy (betűs) életben, az első saját bérleményben életre szóló élmény
lehet, és az a jó, hogy ez a filmből rendesen ki is derül. Utoljára
a Nyakunkon az Élet-ben izgulhattuk
végig egy lány karrierjét, (akkor is, a annak a filmnek a végén
pont nem volt semmi munkája), és egyébként is mindenképp üdítő dolog,
hogy végre nem egy srác vagy egy pasi sorsáért kell izgulnunk, hanem
egy fiatal lányért.
A film
egészen jól van megcsinálva, a producer, Jerry
Bruckheimer
neve legutóbb a Tolvajtempó, korábban pedig az Armageddon előtt
jelet meg a vásznon. Különféle kritikusok Bruckheimer neve miatt
eleve ferde szemmel tekintettek ere a filmre, pedig annak ellenére,
hogy tényleg a közönség szélesebb rétegeinek szórakoztatására is
alkalmas, egészen finoman van megcsinálva. Ugyanígy, annak ellenére,
hogy a tini-filmek szokásos 10-20 milliós költségvetéséhez képest
(45 millióból készült, aminek zöme nyilván a filmben elhangzó
jó zenékre
fordítódot, de szerencsére augusztus óta, csak az USA-ban már 60
millió bevételt csinált) mégiscsak egy egyszerű filmecske és nem
egy Walt Disney.
Violet
NY-ban
egészen
jól van megjelenítve, zeneszerző, dalszerző szeretne lenni, és egész
jó kis demó-kazikat szór szét szisztematikusan a mindenféle kiadóknál.
Közben kávéházakban ücsörög, és minden nap egy akkora esemény a
számára, mint korábbi életében egy-egy év lehetett. A dalszerzés
is jól működik a filmben, mert (végre) látjuk, hogy hogyan komponál
"egy dalszerző", esténként egy falat döngető szomszéd kiáltozásai
közepette elkezdi csinálni, létrehozni a saját zenéjét, hogy legalább
ennyi legyen neki, ami tényleg a sajátja. Nem vár különféle ihletekre,
mint a kommerszebb filmekben, ahol legalább egy barát elvesztése
szükséges ahhoz, hogy valami lassú szám létrejöhessen, amitől valamennyire
meg tud hatódni az orránál fogva vezetett közönség. Egyszerűen lenyomja
a billentyűket a szintetizátorán, és a harmóniákra
"ráénekel",
úgy és azt, ami és ahogy kijön belőle. Persze látjuk, hogy a napi
élményei is belekeverednek a szövegeibe, de ennek is csak örülni
lehet, hiszen bizonyára pont így működik az életben is. És akkor
végül felköltözik a tetőre, ahol zavartalanabbul lehet egyedül,
és ott zenél, és tényleg tök jó. Van egy olyan rész is, amikor így
zenélget, és a
szomszéd ház
egyik lakásában egy brake-es csávó nagyon hangosan nyomta a zenét,
és erre Violet is átvette a ritmust, nehéz megmondani, mitől jó
ez a kis jelenet, de valahogy nagyon emberi volt, mert benne volt,
hogy van egy társa a nagy éjszakában, és az is, hogy alig várja,
hogy csatlakozhasson a többi emberhez ebben a hatalmas városban.
Minden
karrierfilmben
van egy csomó jelenet, ami a kezdeti nehézségeket taglalja, hogy
aztán egy hirtelen váltással minden sikerüljön. Itt
mennyiségileg nem viszik túlzásba, de annál keményebb dolog történik:
kirabolják a lakását. Szerencsére a barátnője adott neki egy kis
spórolt-pénzt, szükség esetére, amit New Jersey-i logikával a mélyhűtőbe
tettek be, de azt is ellopták, vagyis maradt vagy 5 dollárja. Erre
elsírta magát, de nagyon, és ebben benne volt, hogy vége mindennek,
az egyetlen kísérletének, hogy megvalósítsa saját magát, a saját
életét. Utoljára az Egyéjszakás Kaland-ban láthattunk NY-i rablás-jelenetet,
ami ilyen komoly volt, bár ott az életveszély fizikai értelemben
jelentkezett, itt pedig egzisztenciálisan. Szóval
ennyi volt?
feljön a kis buta liba, próbálkozik, azt hiszi, hogy meg tud kapaszkodni
a Nagy Almában, de egy mozdulat, és nincs több pénze, nincs több
napja, és egyébként is szinte az összes elküldött demó-kazi visszajött,
ahogy volt, ki sem bontották. Következő nap ott ül egy helyen és
a pitéket figyeli, és érezhető, hogy nagyon éhes, és szerencsére
a sokat látott pultos bácsi tudja, hogy mi az ábra, és ad neki egyet
ingyen. vagyis jó napja van, akármi is van, és ugyanitt, ugyanezen
a helyen lát három csajt, akik az éjszakai műszak után a pénzüket
számolják, és közben nagyon-nagyon vidámak, és nevetgélnek, sőt,
ott helyben elkezdenek táncolni,
(ami megintcsak nem váltja ki a pultos bácsi rosszallását), és megtudjuk,
hogy a Coyote Ugly c. helyen dolgoznak, és Violet elcsíp egy mondatot,
amiből kiderül, hogy az egyik lány ma dolgozott utoljára, vagyis
új munkaerőt keresnek a helyére, amit Violet magától is kitalált.
A következő útja máris a Coyote
Ugly-ba
vezet, ahol egy rekeszeket pakolgató nővel egyezkedik, hogy felveszik-e
vagy sem, és a nő már mondja is, hogy nem, semmi esélye, amikor
Violet megkérdi tőle, hogy tényleg ő-e a főnök, mert nincs kedve
az idejét vesztegetni egy pincérrel, aki főnököt játszik. Erre az
egyébként tök szimpatikus
nő, Lil
(Maria Bello, akit a Vészhelyzetből és a Visszavágóból ismerünk
és nagyon jó), azt mondja, hogy jó, kapsz egy esélyt. Nehéz elmondani
vagy elképzelni, hogy mennyire örülhetett Violet, (ezért is érdemes
megnézni a filmet), de az élet kemény, és ez az egy jó időben jó
helyen elkövetett jó mondat csak az első akadály volt, amit számos
hasonló követ még a film végéig. Kezdünk rájönni, hogy miről szól
a film: a túlélésről. A film címe egyébként
onnan jön, hogy hogyan érzi magát egy nő, ha felébred egy olyan
pasi mellett, aki gusztustalan, ez a ronda prérikutya érzés, és
ez ugye pont az ellentéte annak, amikor egy lány élete( legalább
kábé) úgy alakul, ahogy az álmaiban. A tulajdonosnő, Lil egy olyan
nő, akinek nem jött össze, ami Violet-nek igen, viszont a ronda
prérikutya érzés igen, és amióta megvan ez a bárja, azóta legszívesebben
haza sem menne, hanem ott aludna, és mondanunk sem kel, hogy nincs
férje, és azt sem, hogy Violet-ben időről időre meglátja, hogy "kiválasztott",
neki még összejöhet egy igazi élet.
A következő képben Violet már a Coyote Ugly-ban
dolgozik, és az apja felhívja és a demó-kazettákról kérdezi,
és Violet maga is meglepődik, hogy mennyire "megfeledkezett" a dologról,
mármint arról ami miatt NY-ba költözött, a zenei karrierről. Ez
az aprócska kis jelenet-rész nagyon sokat dob a film amúgy is remek
minőségén, mert demonstrálja, hogy a film tényleg nem a képzeletbeli
papírformát követi, hanem azt, ahogyan valójában történik, az életben.
Ha a filmekben
azt szeretjük, hogy tanulunk belőlük, akkor ez a film előkelő helyet
foglal el. Egy lány története NY-ban, ahogy a kezdetek kezdetén
próbálja beindítani az életét, megvalósítani azt, amit kitalált.
Egy lány története, aki a biztonságos életét feladva beleveti magát
lepukkadt NY-i lakásba, és az ehhez kapcsolódó magányba, hogy teljesen
a nulláról, mármint a tényleges nulláról kezdje el a saját életét,
éjszakánként álmodozva
és melózva,
nappalonként a metrókon is szöveget írva, plusz a túléléshez szükséges
pénz megteremtésén fáradozva. Régen a próféták kimentek a sivatagba,
hogy ott egyedül maradva éhséggel, hideggel, szomjúsággal és a saját
agyukkal, mintegy kitermeljék magukból a prófétát. Ma a fiatal lányok
naponta sok ezren vágnak neki egy nagyvárosnak és a saját életüknek,
és tegyük hozzá, nem mindenkinek az jön össze, amit szeretne, de
ha valakinek összejön, és nem az egyeteméből, illetve a szülei pénzéből
adódó pályát játssza végig, hanem saját magából kihoz egy teljesen
új dolgot, az egy nagyszerű dolog, giccsesen fogalmazva egy csillag
születése. Egy csillagé, aki megérdemelte.
A filmben
szerepel egy LeAnn Rimes nevű pultoslány is,
amikor Violet már befutott, ugyanúgy ügyetlenkedik a pultban, mint
kezdetben Violet tette, és egy vele (kezdetben) nem szimpatizáló
kolléganő megjegyzi, hogy "nem úgy tűnik, hogy sokáig megmarad ezen
a helyen ..", ugyanúgy, ahogy Violet-re is mondta annak idején.
LeAnn Rimes szerepében LeAnn Rimes
látható, aki 3 éves korában kezdte az énekesnői pályát, és azóta
20 millió lemezt adott el, és a nagyon sikeres country énekesnő
(Violet nem Country-t zenél!!) énekelte fel a filmben elhangzó Violet
számokat is.
Meglepően
jó filmmel
találjuk magunkat szemben, amelyben csak az apa és lánya történet-fonalból
külön egészestés filmet lehetett volna készíteni, és nem is rosszat
(!), az apa szerepében a remek John Goodman látható, és tényleg
emlékezetes. A film azon felül, hogy konkrétan elmesél egy remek
történetet, és izgalmas és szórakoztató, a 2000-res év legjobb szerelmi
történetét is magáénak mondhatja, ezzel meghaladva az eddigi csúcstartó,
az Ég Velünk rekordját. A srác (Kevin) szerepében Adam
Garcia-t
látjuk (életünkben először) és nemcsak ő jó, hanem az egész szerep,
mert tényleg azt lehet mondani, hogy napjainkban egyszerűen minden
lány pont ilyen srácot akar magának.
Tényleg jó film, megnézve a Végső Állomás, amit eddig talán leginkább
ajánlottunk, simán feledésbe merül. Tele van "dinamikával",
az öröm és szomorúság irányában egyaránt a maximumig kileng a film
érzelmi mutatója. Nagyon jó film, és nagyon örülünk neki, és reméljük,
hogy ti is ezt teszitek majd, ha már láttátok.
-floyd-
|