|
|
Shaft Shaft
2000
A Shaft eredetileg a 70-es
évek terméke, de most, új formájában, (mint annyi film) jelenik meg a
2000-res évek közönségének.
Az eredeti Shaft rajongók (akik összesen 3 db Shaft
filmért rajonganak) már előre jelezték, hogy "nem szabad bedőlni, mert
ez nem az igazi". De ez persze nincs ránk hatással, gondoljuk, maradjanak
meg nyugodtan a régi Shaft-jeiknél, mi pedig szintén jó el leszünk a Samuel
L. Jackson-os
új verzióval. Mielőtt a régi rajongók hangja végképp elhalkul, annyit
még meghallunk, hogy az a mostanival a probléma, hogy Shaft ebben az új
verzióban nem magándetektív, és nem csajozik, eltekintve egy eléggé hevenyészett,
szóbeli csajozástól, hogy "it's my duty to take care of your booties",
ami körülbelül úgy hangzik, hogy "szolgálok és gerjedek".
Adva van tehát a történelmi mítosz, a korábbi Shaft széria, amely, mint
minden remake esetében felbecsülhetetlenül komoly reklám-erő, és adva
van az új Shaft, amit most megnézhetünk, de ne keverjük a össze, amit
nem kell, és foglalkozzunk csak azzal, ami most ránk vonatkozik.
A Shaft eléggé érdekes film, egészen
jól indul, és rendesen leköti a figyelmet. De még ennél is jobb, hogy
valami újszerű dologgal van dolgunk, végig a 70-es évekre jellemző zenét
hallunk, és a film atmoszférája is újszerű (70-es évek+90-es).
Shaft igazi kemény, nagymenő, leszelídítve a 90-es évek sztenderdjeihez.
Ahhoz, hogy bepöccenjen, arra van szükség, hogy egy "nagyon fehér" csávó
nagyon brutálisan megöljön egy jellemzően fekete fiatalt, és még nevessen
is rajta. Amikor Shaft a helyszínre érkezik, kopó-rutinja nyomán egyből
felfedezi, hogy ki a gyilkos. Belép ugyanis az étterembe, és már a ruhatáros
nőn (Toni Collette) felfedezi, hogy az éppen
telefonáló férfira néz, sőt, gyakorlatilag mutat. Ekkor Shaft közelebb
sétál, és látja, hogy a férfin friss vérnyomok láthatóak, ebből frankón
összerakja a képet, és egyből őrizetbe is veszi a fickót.
A friss vérnyomok további segítséget is jelentenek,
mert Toni Collette
arcán is van egy jókora adag, így Shaft ezt is kiszúrja, és rájön, hogy
Toni Collette tulajdonképpen szemtanú. Ezeket
a jól látható vérnyomokat egy óvodás is felismerte volna, egy felnőtt
ember (különösen, aki jogot tanult), pedig azt mondaná, hogy ilyen direkt
következtetéseket nem ér levonni. Vagyis, ha vér van Toni
Collette arcán, akkor ő is lehet gyilkos, és az, hogy vér van a
fehér csávó arcán, nem jelent egyebet (a konkrét analízisig), mint hogy
valami piros folyadék került az arcára. Ezzel együtt, pont ezek a legdurvábban
elhanyagolt részletek, itt a film elején egyáltalán nem zavarnak minket.
Mi csak nézzük, hogy ott tesz-vesz Samuel L Jackson,
élvezzük a (nem túl változatos) zenét, és hogy valami komoly "ügy" van
kibontakozóban. Azért nem zavarnak minket az amúgy igencsak fontos részletek,
mert ez egy (viszonylag) új világ, plusz egyből látszik, hogy a történet
nem fogja elérni a Szemtől Szemben c. Michael Mann film színvonalát, távolról
sem.
Amit itt kapunk, az a mozinéző rágógumija, és mivel az utóbbi 15 évben
nem láttunk pont ilyet, a prototípusoknak megfelelő könnyed élvezettel
szemléljük az eseményeket.
|
|
A filmben mindvégig
az atmoszféra
játssza a legfőbb és talán egyetlen szerepet a szórakoztatásunk terén.
A film leleplezi és kihasználja, hogy a Ponyvaregény óta oly sok mozinéző
alig várja, hogy ismét láthassa Samuel L. Jackson-t csak úgy jönni-menni,
teljes biztonságban, szinte érinthetetlenül, mint egy képregény-figurát.
Bármikor részt vesz lövöldözésben, anélkül, hogy ellenfeleinek akár a
legcsekélyebb esélyt adna arra (a rendező), hogy visszalőjenek. Ezalatt
a fehér csávó (ifjabbik Wade, akinek az apja nagyon gazdag, és folyton
gonosz vigyorral szemléli a tárgyalásokat, melyek próbálják a fiára ráhúzni
a vizes lepedőt) próbál a maga módján érvényesülni.
Amikor Shaft először őrizetbe
vette, óvadék ellenében szabad lábra helyezték, és az ifjú Wade ezt arra
használta ki, hogy elutazott Svájcba síelni. Amikor aztán hazajött, mintegy
két év múlva, Shaft beviszi őt az őrszobára, és egy egész éjszakára összezárja
a fiatal csávót a legsúlyosabb mexikói maffiózóval. Wade ezt pedig arra
használja fel, hogy üzleti kapcsolatba lépjen a maffiózóval, a film legviccesebb
figurájával, Peoples-zal, akit Jeffrey Wright alakít. Sajnos, ez sem alakul
olyan gondosan kidolgozott dramaturgia szerint, ahogyan azt elvárnánk
egy közepesnél jobb filmtől, ugyanis egy idő után Peoples már szinte csak
árnyéka saját magának, olyan "tiszteletlenségeket" nyel le (a forgatókönyv
kedvéért), hogy már
kicsit sajnáljuk is.
A végeredmény mindenesetre az, hogy mindenki Toni
Collette nyomában van, aki a szemtanú, és akinek lehetet volna
olyan hangsúlyos szerepe, mint amilyenre a film eleje után számítani lehetett.
Így is úgy is hozzá kapcsolódik viszont a legújszerűbb menekülési módszer
a filmekben: maffiózók, és Shaft kopogtatnak a nő lakásának a szúnyoghálóján,
és kijön az anyja, és elüldözi az érdeklődőket, ez tényleg briliáns, mosolyra
fakasztja még a morcos Shaft-nézőket is.
És ha már
itt tartunk a film legvége (amit nem árulunk el) egyszerűen mindent felülmúl,
csak sajnos negatív formában, és közben még azt is mondhatjuk, hogy ez
egy fordított-rasszista film.
Az, hogy az eredeti
Shaft szereplő, Richard Roundtree itt is
feltűnik, mint Shaft bácsi, és biztosítja Samuel
L Jackson-t a támogatásáról, kedves dolog tőle, de szintén
hidegen hagy minket, csak úgy, mint a remek zenész, Busta Rhymes folyamatos
szereplése.
Ami a filmben egyedül érdekes, az a hangulata, ami miatt egészen jól nézhető,
eredeti stílusú film, egy igazi "nagy adag" Samuel L. Jackson dózis, plusz
valami az ismeretlen 70-es évekből.
-bob-
|