|
27.
Golden Globe Awards
2000.
jan. 24.
A
Golden Globe Awards, mint ismeretes a Los Angelesben dolgozó külföldi kritikusok
által alapított díj. Egykor, 54-ben megunták, hogy semmibe sem veszik őket,
és összefogtak, és megalapították ezt a díjat, emlékeztetve a szakmát és
a világot, hogy az Amerikai filmeket nemcsak az USA-ban nézik, nemcsak
ott van piacuk. A díj egészen szépen felfejlődött, immár az "elő-Oscar"-ként
gondolnak rá, ami nem kis szó. A Golden Globe gyakran jobban tükrözi az
ízlésünket, mint az Osacar, Így volt ez akkor is, amikor a Ryan Közlegény
Megmentése megkapta a legjobb film díját, ami az Oscar-on nem következett
be. De azt is mondhatjuk, hogy a "Globe" hamarabb van, így sorra lecsaphatja
a ziccereket, és az Osacar, amely hivatalból sem díjazhatja rendre ugyanazokat
a filmeket, amiket a Globe, már kénytelen esetleg árral szemben is nyomulni.
De ezek csak spekulációk.
A
másik sajátos jegye a Globe-nak az Oscar-hoz képest, hogy nagyon rászállt
a televíziós produkciókra, ami gyakran félórás szüntejelet produkál a külföldi
nézők számára, amilyenek mi is vagyunk, hiszen alig valamelyik sorozatot
ismerjük, és egyébként is, vagy elő-Oscar, vagy tévé-Oscar.
Nos,
a 2000-res, az 57. Golden Globe több ponton is el lett bagatellizálva,
de sebaj, lehet, hogy annál jobb lesz az Oscar.
Pedig
jól kezdődött, a színészek, vagy ahogy egyszerűbb helyeken nevezik őket,
a "sztárok" érkezése, szemerkélő esőben, a kőkemény riporternők, és egy
veterán, 70-valahány éves riporter erőfeszítései ebben az időben, beleértve,
hogy nedves lesz a jauk, meg hogy a színészek nem szeretnek esőben álldogálni,
és beleértve a konkurenciával folytatott versengést, teljesen életszerű
élményt adott ki. Ha mindenkit, aki megérkezik, láthatnánk odabent, talán
nem is lenne szükség erre az érkezési ceremóniára, de azon kívül, hogy
hasznos célt szolgál, külön élvezetes is, mert egy-egy perc, vagy fél perc,
vagy
még kevesebb idő leforgása alatt olyan képet kaphatunk egy művészről, amit
akár egy egész éven keresztül fejben tarthatunk, és informatívabb, mint
amiket olvasni, és egyéb helyeken látni lehet róluk. Van az az egyszerű
logikai játék, hogy hogyan dönti el valaki, hogy "A" vagy "B" városba csöppent,
tudva, hogy "A" városban mindenki hazudik, "B" városban pedig igazat mond.
A színészekkel is valami ilyesmi a helyzet, sokat látjuk őket, de azt,
hogy milyen érzés lehet például Julia Roberts-nek lenni, nem tudjuk meg
soha, mert amikor látjuk, éppen színészkedik, még amikor a Specrtumon az
orángutános filmjében látjuk, smink nélkül, akkor is. Az érkezések ezért
kínálnak pompás szórakozást és ismeretszerzést, mert akkor láthatjuk kedvenceinket,
amikor éppen belecsöppennek abba a partyba, ami miatt minimum egy félórája
izgulnak, és amit mi érdeklődve bár, de teljes nyugalommal nézhetünk.
Megszólaltatták
a kis Haley Joel Osment-et, Julia Roberts-et, aki remekül feltett
abban a piros ruhában, és a haja is nagyon jó volt, láttuk Tom Cruise-t,
Nicole testvérével, aki nagyon pufi volt, és plusz csúnya is. Láthattuk
Jim Carrey és barátnője, Renée Zellweger érkezését, Renée talán az íratlan
szabályt követve egyáltalán nem szólt bele abba, amit a partnere mondott,
figyelembe vette, hogy nem vele készítenek interjút. Később, az est további
részében kiderült, hogy nem is feltétlenül a komoly és hűvös viselkedés
vitte rá erre a lépésre, hanem esetleg az, hogy nem jutott eszébe semmi.
Az volt ugyanis, hogy Courtney Love-ot megszégyenítő közönségességgel és
körülbelül ekkora ostobasággal vihogta végig az egész estét, mint akinek
nagyon labilisak az idegei.
És
láttuk még Angelina Jolie-t, aki minden bizonnyal az este legcoolabb személye
volt, ősz illetve ezüst színű hajával, és remek szabású fiútestvérével,
akit nemcsak magával hozott, de amikor megnyerte (rögtön az elején) a harmadik
Golden Globe díját, idén a legjobb női mellékszereplőét, a Girl Interrupted-ben
nyújtott teljesítményéért. A színpadra magával vitte a tesóját, hogy az
egész világ megismerje. Nagyon szép gesztus, és nagyon rendhagyó. Rendhagyó
dologból mindig is a legrendhagyóbbnak fog számítani, amikor Ving Rhames
a frissen kapott díját átadta Jack Lemonnak, akinek most alkalma nyílt
viszonozni ezt, és nagyon elegáns humorral közölte, hogy "Ving Rhames szellemében
ezt a díjat most Jack Lemon-nak fogom odaadni". Szegény Michael J. Fox,
aki röviddel a Globe előtt jelentette be, hogy visszavonul a Spin City
(Kerge Város) c. tévésorozat főszerepéből, hogy a századik adással pontot
tesz a végére. Nyilatkozatában az is szerepelt, hogy magától a színészkedéstől
még nem vonul vissza, képeknek érzi magát újabb feladatok teljesítésére,
de mivel a Sin City-ből való kilépésének a háttere a nagyszerű művész Parkinson
kórja, amely épen kezd előrehaladott stádiumba lépni, a bejelentése teljesen
tragikus felhangot kapott, amin nincs mit csodálkozni. Még egyszer kapott
egy Globe-ot, éppen a Spin City-ért, majd távozott a színpadról.
A
Cecil B. DeMille életműdíjat Barbra Streisand kapta, ez, ugye, nem volt
meglepetés, hiszen már tavaly októberben, vagy novemberben bejelentették,
hogy ő kapja, végignéztünk néhány emlékezetes jelenetet az életművéből,
közben láttuk, ahogyan reagál ezeknek láttán, meghallgattuk, amit barátnője
és kollégája, Shirley McLaine méltatja az érdemeit. Ebben a méltatásban
jó volt, hogy elment a szöveg-súgógép, és néhány percig fejből kellett
mondatokat produkálnia, úgy, hogy az olvasógépet mindig belevette, hátha
észbe kapnak a technikusok. Bájos volt. A nagy beszéd azonban, amit Streisand
november óta tartogatott a számunkra, nem volt valami nagy, de hát a híres
színészek is csak emberek.
Összességében
érdeme az idei Golden Globe-nak, hogy behozta az Amerikai Szépség-et, és
a Koldusok Hercegét a képbe, viszont a Toy Story 2-t nem tudjuk megbocsátani,
hiszen az nem "rendes film", vagyis simán kaphatna egy külön díjat, egy
külön kategóriát, de így, hogy a legjobb film díját vihette haza, kicsit
megfricskázva érezzük magunkat, mert olyan, mintha azt mondanák, hogy idén
nem tudjuk kinek odaadni, pedig 99-be forgalomba került néhány egészen
jó film. És ha már nincs igazi díjazott film, akkor az összes díj, utólag
is, kicsit hiteltelennek tűnik, szóval nem jó szájízt hagyott az amúgy
remekül induló rendezvény. |
Legjobb film
- mozifilm, dráma : American Beauty
Legjobb női
alakítás - mozifilm / Dráma: Hilary Swank - Boys Don't Cry
Legjobb férfialakítás
- mozifilm / dráma: Denzel Washington - The Hurricane
Legjobb film
- vígjáték vagy zenés : Toy Story 2
Legjobb női
főszereplő - mozifilm, vígjáték: Janet McTeer - Tumbleweeds
Legjobb férfiszereplő
- mozifilm, vígjáték: Jim Carrey - Man on the Moon
Legjobb külföldi
film: All About My Mother
Legjobb színészi
alakítás - mozifilmek: Tom Cruise - Magnolia
Legjobb filmrendező
- mozifilmek : Sam Mendes - American Beauty
Legjobb forgatókönyv
- mozifilm: Alan Ball - American Beauty
Legjobb filmzene
mozifilm: Ennio Morricone - The Legend of 1900
Legjobb szám
eredeti filmzenéből: You'll Be In My Heart (Tarzan)
Cecil B. deMille
Award : Barbra Streisand
Legjobb tévésorozat
- dráma: The Sopranos
Legjobb színészi
teljesítmény tévésorozatban - dráma: Edie Falco - The Sopranos
Legjobb színészi
teljesítmény tévésorozatban - dráma: James Gandolfini - The Sopranos
Legjobb tévésorozat
- vígjáték vagy zenés : Sex And The City
Legjobb színésznői
teljesítmény tévé sorozatban - vígjátékban, vagy zenés filmben:
Sarah Jessica
Parker - Sex and the City
Legjobb színészi
teljesítmény tévé sorozatban - vígjátékban, vagy zenés filmben:
Michael J. Fox
- Spin City
Legjobb tévé
minisorozat vagy film: RKO 281
Legjobb női
szereplő filmben vagy tévé minisorozatban: Halle Berry
Introducing Dorothy Dandridge
Legjobb férfi
szereplő filmben vagy tévé minisorozatban: Jack Lemmon
Inherit the Wind
Legjobb női
mellékszereplőnő tévésorozatban: Nancy Marchand
The Sopranos
Legjobb férfi
mellékszereplő tévésorozatban: Peter Fonda
The Passion of Ayn Rand
|
|
|