a filmekhez ..
PROGRAM

Amerikai film

Toldi, október 10. kedd, 20.45, Toldi, október 12. csütörtök, 17.15, Kossuth 4, október 14. szombat, 20.30 (angolul, szinkrontolmácsolás nélkül)

Egyesült Államok
1999
Rendezo: Chris Smith
Forgatókönyv: Chris Smith
Operator: Chris Smith
Vágó: Jun Diaz, Barry Polterman, Chris Smith
Szereplok: Mark Borchardt, Mike Schank
Kópia: 35 mm
Színes
107 perc

american_f.jpg (17971 bytes)

Az elmúlt évek egyik legmulatságosabb dokumentumfilmjében Chris Smith egy fanatikus filmrajongót mutat be nekünk a wisconsini Milwaukee egyik külvárosából. Mark Borchardt olyan filmeken nott fel, mint pl. a Texasi láncfurészes mészárlás. Ez a hosszú hajú heavy metal rajongó, akár egy mai Don Quijote, elképeszto energiával és tehetséggel képes mások inspirálására. Amikor eloször látjuk, épp egy új filmen dolgozik, melynek címe: Északnyugati. Csakhogy mindeközben a horrorfilmesnek el kell végeznie az utolsó simításokat elozo munkáján, a Széthasítva címu rövidfilmen is. Ebbe a munkába egész családját és baráti körét is bevonja, akik panasz nélkül vetik alá magukat az ezzel járó megpróbáltatásoknak. Marknak nagy segítségére van legjobb barátja, Mike, egy elég fura, de kedves gitáros, aki egy idoben durván kábítózott. Mark beteges bácsikája, Bill még különösebb figura: meglehetosen nehéz körülmények közt él, de azért elég pénze van a bankban ahhoz, hogy finanszírozza a filmet. A forgatás nehézkessége és Borchard monomániás, filmorült természete azonban egyaránt katasztrofális hatással van a férfi házasságára és kapcsolataira.
Annak ellenére, hogy az Amerikai film tragikomikus figurái könnyen gúny tárgyává válhatnak, a film egyben a független filmkészítokrol szóló óda és az Amerikai Álom megható analízise.

  Az Amerikai Film eléggé vicces, egy amatőr filmrendező kalandjait mutatja be, szóval egy werkfilm. Hihetetlen, mit művel a főszereplő, a három gyerekes családapa, aki nem bírt megbírózni azzal, hogy kimaradt a filmes világból. Sokmindent tud a filmekről, hogy hogy kell őket készíteni, hogyan kell költségeket kalkulálni, de a végeredmény mégis szánalmas, és ahogy egyre inkább nézzük, egyre jobban rájövünk, hogy miért? Mert a filmek azért mégis a történetről szólnak, és ez a csávó ebben nem erős. A saját konyhájában filmez, special effekteket alkalmaz, hogy a verekedés végén az áldozat feje betörje a konyhaszekrényt, és ez csak egy példa. Nagyon sokat lehet rajta nevetni, de a film túl hosszú, és nemcsak a mi számunkra, de a film számára is. Az van ugyanis, hogy végig az önirónia élteti a filmet, de a végé rájössz, hogy tévedtél, mert a csávó tényleg komolyan gondolja, és innentől tragikus. Dolgozik egy filmen, és rájön, hogy az előzőt kellene először befejeznie, hogy lássa, lesz-e bevétel, de megbundázza, és a saját bácsikáját veszi rá, hogy fizessen. A gáz csak az, hogy sosem jutunk el odáig, hogy a másik filmjét lássuk, vagy akár a forgatását, és így végül egy pár perces film forgatását látjuk egész idő alatt. Kábé 65 percig nagyon szórakoztató, de aztán kezd sok lenni.
atis

 

hivatalos oldal: http://www.datanet.hu/titanic