az SZDSZ - anyag (eredeti hely: http://criticalmass.hu/node/440 ) ablakot bezár


Álljunk ki a nyeregből! (méretre vágott verzió)
Több SZDSZ, több bringás

A kerékpáros közlekedés elterjedése és fejlesztése élhetőbbé teszi városainkat. Örömmel látjuk, hogy egyre több bringás van az utakon, de azt is tudjuk, hogy sok mindent kell még tenni, hogy Budapest és az ország közlekedése valóban bringabaráttá váljon. Ennek megvalósításába bevonnánk a kerékpáros szervezeteket és a futárcégeket, a konkrét tervek és fejlesztések előtt egyeztetési kötelezettséget írnánk elő.

Infrastruktúra
A Szabadság, verseny, szolidaritás című programunkban több helyen is szó esik a kerékpáros infrastruktúra fejlesztéséről, a bringaútépítésről. A választási program fővárossal foglalkozó fejezete a Podmaniczky-programra támaszkodik, amely szintén fontos szerepet szán a kerékpáros fejlesztéseknek.
A liberális gazdasági minisztérium elkülönített 1 milliárd forintot a kerékpáros infrastruktúrafejlesztés érdekében. Az önkormányzatok pályázhatnak, minden kerékpárútépítésre szánt forint mellé az állam is odarak egyet

Ezt az elkülönített költségvetési összeget kerékpárútalappá fejlesztenénk tovább: a célunk az, hogy a közúthálózat fejlesztésére fordított összeg 3 százaléka ebbe az alapba kerüljön
A kerékpárútalapot gyarapíthatja az eladott kerékpárok áfá-jának bizonyos százaléka. A pénzügyi tárca szerint ez technikailag nem kivitelezhető, ám más EU-s országok gyakorlata szerint igen
Az útfelújításokat össze kell kötni a kerékpáros infrastruktúra fejlesztésével, használható kerékpárutak vagy sávok kialakításával, a felújítások pár százalékát nem az autós, hanem a kerékpáros közlekedésre kell fordítani

Teret a kerékpároknak

Ebben a ciklusban folytatódott végre az M0-ás körgyűrű kiépítése, jövő év végére már csak egy kis szakasz fog hiányozni a teljes gyűrűből. Így a tranzitforgalomnak nem a városon kell átvonulnia, megnyílik az út a belső területek valódi forgalomcsillapítása előtt. Az autóktól felszabaduló területeket pedig a gyalogosok és a bringások kaphatják meg: olyan helyeken is lehetnének kerékpárutak és sávok, amelyekről jelenleg legfeljebb csak álmodhatunk.

A parkolási helyzet javításával (P+R, mélygarázsok stb.) a felszabaduló parkolóhelyeken kerékpársávok létrehozása
Támogatni kell az intézményeknél és munkahelyeknél a biztonságos kerékpártárolás feltételeinek kialakítását, az újak építésénél pedig előírássá kell tenni a kerékpártárolók helyének kialakítását, biztosítását
Kerékpárvásárlás: A munkáltató a munkavállaló jövedelmének egy részét (ahogy egyes termékeknél már lehetséges) adómentes juttatásként adná, ami biciklivásárlásra fordítható
A vasúti kerékpárjegyek anomáliáinak kivizsgálása (folyamatban!)
Támogatjuk a kerékpárszállítás lehetőségeinek bővítését: a vasúti bringaszállításban már az idén lesz előrelépés

Közlekedési szabályok
A KRESZ kerékpárral kapcsolatos rendelkezéseinek jó része régi, elavult: kerékpárbarátabbá kell tenni (idén áprilisban már több ponton is módosul) a külföldi példák, a kerékpárosok tapasztalatai alapján. Érvényt kell szerezni azoknak a szabályoknak, amelyek megszegése miatt hátrányt szenvednek a biciklisek (pl. a bringautakon parkoló autósok megbüntetése stb.)

Hozzuk ide a Tour de France-t!
Tárgyalások megkezdése a Tour de France vezetőivel, hogy Budapestre csábítsuk a világ legjelentősebb kerékpárversenyét: azt szeretnénk, hogy 2009-ben innen induljon a verseny. Részletek és érvek az szdsz.hu-n!