Álljunk ki a nyeregből! (méretre vágott verzió)
Több SZDSZ, több bringás
A kerékpáros közlekedés
elterjedése és fejlesztése élhetőbbé teszi városainkat. Örömmel látjuk,
hogy egyre több bringás van az utakon, de azt is tudjuk, hogy sok mindent
kell még tenni, hogy Budapest és az ország közlekedése valóban bringabaráttá
váljon. Ennek megvalósításába bevonnánk a kerékpáros szervezeteket és
a futárcégeket, a konkrét tervek és fejlesztések előtt egyeztetési kötelezettséget
írnánk elő.
Infrastruktúra
A Szabadság, verseny, szolidaritás című programunkban több helyen is szó
esik a kerékpáros infrastruktúra fejlesztéséről, a bringaútépítésről.
A választási program fővárossal foglalkozó fejezete a Podmaniczky-programra
támaszkodik, amely szintén fontos szerepet szán a kerékpáros fejlesztéseknek.
A liberális gazdasági minisztérium elkülönített 1 milliárd forintot a
kerékpáros infrastruktúrafejlesztés érdekében. Az önkormányzatok pályázhatnak,
minden kerékpárútépítésre szánt forint mellé az állam is odarak egyet
Ezt az elkülönített
költségvetési összeget kerékpárútalappá fejlesztenénk tovább: a célunk
az, hogy a közúthálózat fejlesztésére fordított összeg 3 százaléka ebbe
az alapba kerüljön
A kerékpárútalapot gyarapíthatja az eladott kerékpárok áfá-jának bizonyos
százaléka. A pénzügyi tárca szerint ez technikailag nem kivitelezhető,
ám más EU-s országok gyakorlata szerint igen
Az útfelújításokat össze kell kötni a kerékpáros infrastruktúra fejlesztésével,
használható kerékpárutak vagy sávok kialakításával, a felújítások pár
százalékát nem az autós, hanem a kerékpáros közlekedésre kell fordítani
Teret a kerékpároknak
Ebben a ciklusban folytatódott végre az M0-ás körgyűrű kiépítése, jövő
év végére már csak egy kis szakasz fog hiányozni a teljes gyűrűből. Így
a tranzitforgalomnak nem a városon kell átvonulnia, megnyílik az út a
belső területek valódi forgalomcsillapítása előtt. Az autóktól felszabaduló
területeket pedig a gyalogosok és a bringások kaphatják meg: olyan helyeken
is lehetnének kerékpárutak és sávok, amelyekről jelenleg legfeljebb csak
álmodhatunk.
A parkolási helyzet
javításával (P+R, mélygarázsok stb.) a felszabaduló parkolóhelyeken kerékpársávok
létrehozása
Támogatni kell az intézményeknél és munkahelyeknél a biztonságos kerékpártárolás
feltételeinek kialakítását, az újak építésénél pedig előírássá kell tenni
a kerékpártárolók helyének kialakítását, biztosítását
Kerékpárvásárlás: A munkáltató a munkavállaló jövedelmének egy részét
(ahogy egyes termékeknél már lehetséges) adómentes juttatásként adná,
ami biciklivásárlásra fordítható
A vasúti kerékpárjegyek anomáliáinak kivizsgálása (folyamatban!)
Támogatjuk a kerékpárszállítás lehetőségeinek bővítését: a vasúti bringaszállításban
már az idén lesz előrelépés
Közlekedési szabályok
A KRESZ kerékpárral kapcsolatos rendelkezéseinek jó része régi, elavult:
kerékpárbarátabbá kell tenni (idén áprilisban már több ponton is módosul)
a külföldi példák, a kerékpárosok tapasztalatai alapján. Érvényt kell
szerezni azoknak a szabályoknak, amelyek megszegése miatt hátrányt szenvednek
a biciklisek (pl. a bringautakon parkoló autósok megbüntetése stb.)
Hozzuk ide a Tour
de France-t!
Tárgyalások megkezdése a Tour de France vezetőivel, hogy Budapestre csábítsuk
a világ legjelentősebb kerékpárversenyét: azt szeretnénk, hogy 2009-ben
innen induljon a verseny. Részletek és érvek az szdsz.hu-n!
|