microcspv    "time is not money"
logo Marilyn



2010-11-24

Budapest biciklis főváros - nade télen is ..?:)

naná !!:)


Bontják a díszletet, viszlát 16-18 fokok, napközben plusz három, éjszaka fagy, a bringások időnként téli álomról beszélnek, meg arról, hogy lerakják a bringát, vagy arról, hogy megpróbálnak kitartani ... A tél még el sem kezdődött, máris dermesztően hat ... vagy mégsem?:)

Rengeteg tévhit van, és rengeteg olyan gátlás, amelyek ép ésszel gyakorlatilag megmagyarázhatatlan módon korlátoznak bennünket, az egyik ilyen az, hogy télen állítólag nem szokás biciklizni. Mintha egy meggyőződésében tántoríthatatlan (amúgy kedves) nagymamát hallanánk: "biciklivel télen?".
Valóságalapja persze van e berögződésnek. A hideg nem a használ a térdednek, plusz elvágódsz a hóban, a jégen, bénán nézel ki mikulásként vagy középkori lovagként beöltözve, amint megjelensz valahol, a bringád megfagy, berozsdál, az emberek pedig ferde szemmel néznek rád, amint felbukkansz a forgalomban ... Mintha a téli álom a bringásokra kötelező lenne ... pedig nem az!:)


2009 január 18.

Először is. A téli üzem autóst, motorost, buszost, bringást, óvónőt egyaránt megvisel, csak mindenkit kicsit másképp. Mindenkinek vannak jó és rossz pillanatai. Autóval az, amikor ott ülsz egy dugóban. Motorral mindig, amikor 20km/h sebességnél gyorsabban mész, lévén, hogy a szél és a hideg levegő együtt gyilkos elegyet alkotnak. Ha buszozol, BKV-zel, nem kellemes egy esti mozi vagy egy éjszakai szórakozás után 10-15 percet várni a mínusz 5-ben, de nappal sem, és akkor még nem beszéltünk a lucsokról. Bringával nem kellemes, ha futár vagy - mert akkor minden nap menned kell, nincs mese, és sokat, de ez nem szabad, hogy bárkit megtévesszen. Nekünk, egyszerű halandóknak ugyanis nem szükséges az egész szezonra érvényes és végérvényes döntést hoznunk. Akkor bringázunk, amikor akarunk, a lényeg csak annyi, hogy ne tegyük el "télére". FYI: a bringázás télen is zavartalanul működik! Szabad vagy, minden nap, sőt, naponta többször is szabadon döntheted el, bringával mész-e, vagy alkalmi gyűjtőjeggyel, esetleg autóval.


A télről nálunk mindenkinek a hó jut az eszébe - pedig gyakorlatilag ez a legritkább. Néha leesik egy-egy nagyobb mennyiség, és mindent beborít - de statisztikailag nem ez a jellemző. Az utakat folyamatosan takarítják. Trutyi, nedves úttest, havas eső, sótól olvadó hó persze gyakran adódik, ami a Rákóczi domborulatain különösen durva lehet, a síneken pedig ilyenkor csak szigorúan merőlegesen lehet keresztülmenni. Ez azonban még mindig messze barátságosabb és biztonságosabb is, mint a nyári viharok, a mindennapos sárga, narancs és vörös jelzések, a viharos szelek, a brutális vízfüggönyök.

Egyébként meg Te tudod, hol a (hó)határ, ha reggel a klímát extrémnek találod, bátran vedd elő csodafegyvered, egy BKV gyűjtőjegyet, és használj belőle belátásod szerint (például 30-40 percnyi utazásért egy darab lyukasztás méltányos lehet :)) Semmit sem kell erőltetni. Majd meglátod a következő napon.


szabhíd - 2009 január 30

A hó az autósok számára is balesetveszélyt jelent, így rendszerint a lehető leggyorsabban eltakarítják az utakról. A gond inkább ott van, hogy az eltakarított havat a biciklisávokba, vagy azok helyére, az útfelület jobboldalára tolják ki, ahol hónapokon keresztül megmaradnak. Ezért ilyenkor ne feledd, az út széle többé nem a padkánál kezdődik, hanem ennél a mocskos, megjegesedett hó domb-vonulatnál. Szolgáld ki magad, foglald el a téged megillető részt az útból, és ne hagyd, hogy erre az útszéli jeges-koszos izére rátoljanak. Ami a konkrét bicikliutakat (például a rakpartot) illeti, azokat jellemző módon nem nagyon takarítják, de nem törődj vele, használj alternatív útvonalakat, vagy ahol van rendes úttest (mint a Bajcsyn) szolgáld ki magad, foglald el belőle a részed. Szabad vagy, ez a lényeg :)

Télen biciklizni tehát nem azt jelenti, hogy hóban biciklizni! A tél csak egy gyűjtőfogalom. Rengetegszer van tiszta, száraz idő, ragyogó napsüti. Bringával télen ugyanúgy élvezetes, mint nyáron, csak fel kell venned a tél ritmusát. 


2009 január 30.  (Critical Mass Budapest / január 2009)

Először is, közlekedj lassú, cruising tempóban (16-20 km/h), urbánus stílusban, mintha nézelődnél, vagy turista lennél, és felejtsd el a a nyári "mindenkinél gyorsabb vagyok" attitűdöd, különösen a kanyarokban. Lassabban járj, és akkor tovább- és jobban élvezed. Ha nem full speed-en rakod, a hideg kevésbé lesz zavaró, sőt, alig valamennyire! Amíg a futároknak nehéz a tél, neked a kisebb sebesség, a megválasztható útvonal, és a bármikor választható BKV gyűjtőjegy révén óriási előnyöd van. Amíg "szegény" (hősies) futárokat a tél nagyon megviseli, neked a legkisebb mértékben sem kell, hogy ártson - ha "normálisan" felöltözöl. Sapka, sál, kesztyű, és egy plusz réteg a nadrág alá. E végtag-ruhadarabok (leg)inkább legyenek rikító színűek, legkevésbé feketék. Fekete kesztyűben indexelni - láthatatlan mutatvány. Bátran vegyél fel UV-lila, pink vagy zöld sálat, lábszárvédőt, hadd szóljon! Mindent a láthatóságnak, és amúgy is színesben szép az élet. Törölközőt, tartalékpólót ugyanúgy vihetsz magaddal, mint nyáron, és időnként, ha megizzadtál, ugyanúgy cserélheted, mint nyáron (az, hogy felette van pár plusz réteg, nem változtat sokat).


Ami a sisakot illeti. Sapkára sisakot rávenni ... általában nem túl nyerő. Persze, nyerő, ha sapkával együtt jól illeszkedik,és nem a fejed tetejére van rápakolva. Ebben az esetben azonban a sisak nagy valószínűséggel nyáron nem az igazi: túl nagy. Az egyetlen lényeges dolog az, hogy ne érezd úgy, hogy sisak nélkül nem szabad kimenned az útra (mert ez pszichológiailag azt üzenné az agyadnak, hogy sisakban védett vagy - ami nem igaz).


2009 február 17.

Ami a gumit illeti, bringásoknál nincs "téli gumi" - de tény, hogy télen a szélesebb, ballonosabb gumik a jók, ha a tapadást vesszük, ugyanakkor igaz az is, hogy legtöbbször nem jég és hó, hanem csak sár, víz és trutyi van az aszfalton, ezt pedig a széles, bordázott gumik a lehető legdurvábban hordják fel a cipődre és a hajtóművedre - még a hátsó váltód is eléri. (a cipőd védheted kamáslival, 4000 HUF körül van az ára, maxi megéri!!). A szélesebb gumi persze inkább azokra vonatkozik, akik montival járnak, vagy trekkinggel, az outisok, trendi versenyesek számára a szélesebb gumi nem elérhető. Számukra az a pálya, hogy elsősorban száraz időben rakják, vagy vesznek egy laza alternatív városi bringát, legyen az egy áruházi monti, vagy egy holland stílusú bringa, legyen az női vázas, bármi, amire minimum 1,5 cm széles gumit lehet rakni. Egy áruházi montinál egy működőképes normál bringa milliószor jobb, egyrészt, mert semmi szükség "terep-brigára" (amitől az Á-monti messze van), másrészt mert egy működő bringa per def. mindig jobb, mint egy áruházi monti :)). De bármilyen alternatív bringa jó - a lényeg, hogy működjön.

Egyébként, ha belegondolsz, a téli bringázás nem sokban különbözik a nyáritól. Csupáncsak az van, hogy télen gyakrabban van pocsék idő, és így gyakrabban kell egy-egy reggelen vagy estén a gyűjtőjegyhez folyamodni. Az összes különbséget a hőmérséklet jelenti :) Ezzel kapcsolatban fontos, hogy ha teheted, a bringád ne vidd be meleg helyre. Tudjuk, hogy szereted, mint egy barátot, de a meleg télen nem használ neki - mert amint beviszed valahova, pára csapódik ki rá, és az összes négyzetmilliméterén beindul a rozsdásodás, legalább is a teljes felületét benedvesíted vízzel, ami nem tesz jót például a váltó- és fék-bowdeneidnek sem. Erre semmi szükség. Hagyd kint bátran, esőben takard le - de hagyd kint (ha ez nem jelent plusz ellopás-rizikót!). Ha nedves az idő, a láncod hetente olajozd meg, illetve legyen hozzá füled, mikor esedékes megint. A bowdeneket 2 hetente picit zsírozd meg, a fékeket pedig cseréld, amint elkoptak.


Ne feledd, a tél nem egyenlő a hóval !! Télen ugyanúgy süt a nap, mint nyáron (vagy ugyanúgy nem süt, ha pl. Angliáról beszélünk :)), csupán csak korában sötétedik, és hidegebb van. A tél egyébként ma már nem is könnyen definiálható fogalom, lévén, hogy márciusban, áprilisban és novemberben is bármikor eshet hó, egész nyáron lehet hideg, miközben decemberben és februárban is lehet enyhe idő. Nyáron egy 14-16 fok sokkal durvábban hat, mint télen egy mínusz 8, mert nyáron melegre vagyunk berendezkedve - azaz télen relatíve jobb idő tud lenni.


2009 január 30.  (Critical Mass Budapest / január 2009)

A civilizáció kiterjeszti az ember lehetőségeit. Ruhák, cipők, eszközök, falak, fürdők - nem természetben élő meztelen vademberek vagyunk. A nagyvárosokban a nappal fogalma is kiterjesztést nyer - éjjelnappali boltokban lehet vásárolni, éttermekben enni, kávézókban találkozni, az élet nem áll meg, amikor lemegy a nap. Ugyanígy, ma már akkor sem áll le az élet, amikor leesik az első hó, vagy beköszönt a tél, az élet megy tovább, bringán vagy esetenként gyűjtőjeggyel, autóval, tökmindegy.


2009 január 30.  (Critical Mass Budapest / január 2009)

A december 1. vagy december 21. csak egy dátum, többé a bringák sem alszanak téli álmot, különösen így, hogy a felmelegedés révén a telek enyhén szólva nem a régiek. Ma már minden téli nap ugyanolyan nap, mint bármely nyári - minden nap, minden alkalommal csakis az aktuális időjárás dönti el, milyen eszközzel közlekedsz, és nem az un. "évszak" :) A bringázás, a bringás közlekedés szempontjából december ugyanolyan hónap, mint a március vagy az április, például decemberben, januárban is ugyanúgy van Critical Mass, mint júniusban vagy júliusban - vagy most pénteken, november 26-án 18 órakor :)

+1 videó: (nagyban itt láthatod )

-jepe-
2010-11-24

Címkék: critical mass, télen, bringával