microcspv    "time is not money"
logo Marilyn



2010-12-22

Megújult az iWiW - wow !:)

facebook vs. iwiw :)


Kicsit felgyorsultak a dolgok. Megjelenik a Facebook film, Zuckerberg-et az év milliárdosának választják - majd december 17-én az iWiW is hirtelen megújul ... persze nem ez a lényeg, nem a zseniális facebook-film, és nem Zuckerberg személyes sikere ... hanem az, hogy 2010 tavasza / nyara óta a facebook-ot a magyarok magyar nyelvű felülettel is használhatják ... ami a magyar weben tömeges elfacebook-osodást idézett elő ...

A facebook elterjedése egyfajta forradalmat idézett elő Magyarországon, a blogok mind kiköltöztek a facebook-ra, a commenteket immár két csatornán kapják, a blog-oldalán, és a facebook-os bejegyzésnél. Nemcsak a blogok, a civil szervezetek is, a világ összes Critical Mass-a (a Critical Mass-ok nem szervezetek, hanem szerveződések, közösségek, illetve események, melyek rendszeres megrendezése mentén közösségek jönnek létre és működnek - a szerk) a facebook-on hirdeti, hogy minden hónap utolsó péntekén biciklis felvonulás lesz. De Geréb Ágnes brutális, középkori körülmények közt történő fogva tartását is facebook-os aktivitás segítette (a TASZ nagyszerű ügyvédei mellett - akik Strassburgban győzelemre vitték Geréb Ágnes ügyét a Magyar Állammal szemben). A facebook-on szerveződő és szervezkedő csoport például karácsony éjjel a barbár módon és körülmények között letartóztatott, emberi jogaiban durván megsértett Geréb börtön-ablaka előtt tervezet koncertet, szerenádot ("a börtön ablakába ..." - címmel). A választásokon esélytelen politikai pártok pedig (a zöld szín és a "lehet más a politika" szlogen ellopása mellett a LIKE-olást találták ki kampány-főmotívumnak). A facebook forradalom - a jelentősége óriási. A társadalmakat időtlen idők óta felülről és központosítva vezették, vezérelték - de most létrejött a horizontális szerveződés fizikai előfeltétele, sőt, csatornája (nem csoda, hogy a Critical Mass-ok kedvenc helye a facebook, hiszen a Critical Mass mozgalom alapszlogenje, hogy "no leadership, no membership"). A horizontális civil szerveződések új korszakot nyitnak - hiszen eddig minden társadalom a kereskedelmi tévék és a bulvár portálok szellemi leépítő feed-jeinek volt kiszolgáltatva.

 
a kép illusztráció

A sors iróniája, hogy a facebook egyáltalán nem a társadalmakat akarta megújítani, ne adj isten, felemelni. A fiatal Mark Zuckerberg arra érzett rá, hogy a fiatalok szeretnek egy klubhoz tartozni, egy zártkörű klubhoz, plusz szeretnek más fiatalok intim szférájába bepillantgatni - ki kivel jár, vagy szakít, foglalt-e, szabad-e, vagy hogy néz ki, egy húzós éjszaka után (vagy közben), stb. A facebook telitalálat volt - de ami ma a facebook, arra Zuckerberg és társai egyáltalán nem gondoltak, és nem is törekedtek - legalább is direktben nem.

Amire törekedtek az az volt, hogy ne árasszák el reklámokkal a site-ot, hanem inkább hagyják, hogy azzá váljon, amivé válnia kell. Másrészt, ez a mai napig megfigyelhető aktivitás - eszméletlen komolyan vették a privacy-t (a felhasználóük magánélethez való jogát).


A magyar "WIW" (az iWiW) hamarabb született, mint a facebook, később mégis lemaradt mögötte, ahogyan sok-sok más nagy social network is. Bárki nyugodtan mondhatta volna (az iwiw-es fejlesztők is), hogy ez nem az ő hibájuk, a facebook egyszerűen túl jó, túl népszerű - de ez nem lett volna egészen pontosan igaz. Itt van például mindjárt a privacy szituáció is. Az iWiW-n sokáig úgy volt, hogy ha valaki felrakott egy képet, akkor azt bárki láthatta. Bárki rákeresett egy névre, és utána láthatta az illető fotóit, beleértve amint a barátnőjével meztelenül és becsípve smaciznak egy norvég szabadtéri szaunában, meg ahogy a laptopján másnaposan szendvicset készít. Nemcsak a fotók, de az emberek kapcsolatai is sokáig nyilvánosak voltak. E sorok írója például elindított egy add tovább üzenetet, amelyben az iwiw fejlesztőinek a figyelmét arra akarta ráirányítani, hogy ez nem megfelelő kezelése a privát szférának- de az iwiw az add-tovább üzik levadászásában különösen fejlett volt, sőt, a sors iróniája révén maguk az iWiW tagok voltak azok, akik nem is értették, hogy miért volna jó egy icipicit szofisztikáltabb kezelése a privacy-nek (menő internetes szakértelemmel bíró barátok írták, hogy ha nem tetszik, ha nem vagy eléggé extrovertált, akkor ne rakj fel képeket magadról, és ne jelölj be ismerősöket). Ezzel csak azt szeretnénk megjegyezni, hogy az iWiW-nek sem lehetett könnyű.

Miközben a privacy-t elhanyagolták, az emaileket már nagyon profin védték, nehogy valaki össze tudjon gyűjteni emailcímeket, ez jó pont. Ugyanakkor az iWiW rövidlátásának rovására írandó, hogy a cégek, szervezetek iwiw page-eiért pénzt akartak kérni (5000 HUF / hó? vagy év?).

A facebook alapító társtulajdonosa, Eduardo Saverin (aki remek srác és igaz barát!! - plusz az alapító képlet is tőle származik) is folyton a rövidlátó értékesítést erőltette. A facebook sikerének egyik titka, hogy ezekből a törekvésekből (hogy reklámokkal elárasztani a site-ot, vagy pénzt kérni a szolgáltatásért) végül nem lett semmi.


a facebook privacy setting-jei


A Social Network c. remek filmmel a facebook immár nyitott könyv. Az iWiW megújulását is üdvözöljük. Sajnos, az IWIW fejlesztők amennyire pontosan utánozták le facebook felületét, annyira kevéssé fordítottak gondot a privacy control fejlesztésére. Pedig a facebook eléggé konkrét receptet kínál erre is. A jobboldali sarokban fent ott kellene lenni egy "privacy settings" - "adatvédelmi beállítások" menüpontnak is, ami külön menüpont a beállításokhoz képest. A megújult IWIW-en ehhez képest csak a "beállítások" menüpont található meg a jobb felső sarokban. A bal alsó sarokban található egy "biztonság" feliratú menüpontocska, de annak semmi köze a személyes adatok védelméhez.

Összességében pedig egy ember ismerősei ugyanúgy böngészhetőek, mint eddig. Értsd: egy ismeretlen ember ismerősei is ! Pedig már az is aggályos, ha egy ismerős ismerősei (akik számomra ismeretlenek) böngészhetik a személyes cuccaimat (fotók, hsz-ek, bármi). A fotók privacy beállítását már megcsinálták, ez jó pont, de lévén a facebook egy nagyon konkrét recept, illetve prototípus, ezt el is várjuk. A megújulás során azonban nem fogadja üzenet a felhasználókat, hogy a fotóikat bárki láthatja, és hogy állítsák be úgy, ahogy nekik megfelelő - részletesen elmagyarázva a helyzetet.


A megújulás, sajnos, elsősorban a felület és a spéci facebook-funkciók (mint pl. az "események", a "chat", stb.) leutánzásában merül ki, miközben legfőbb konfliktus, az "üzenőfal" (amely a facebook megjelenése óta erősen nonkonformmá vált) érintetlen maradt. Aztán, a "főoldalra" csak úgy lehet visszatérni, ha az iwiw logóra kattint az ember. Az oldal kihasználtságát, pedig sajnos, a régi iwiw stílust folytatva egy jókora reklámhely létrehozása érdekében beáldozták - létrehoztak egy "ismerősök friss képei" zónát (amire semmi szükség, hiszen odafent, a fő-fő menüben a legfőbb pont ugyanez, csak más néven - "képek"). Ez az ismerősök friss képei "oszlop" egyenrangú területként funkcionál, mint maga a fő felhasználói terület (a státusz beírásokkal fotókkal, stb). Ez egy komoly strukturális hiba, egyáltalán nem szerencsés, és rengeteg felhasználóba kerülhet, hiszen így összességében úgy néz ki, hogy az oldal bal fele hasznos, a másik fele reklám. ilyenben a facebook-osok sosem mennének bele. A segítség gomb (jobb oldalt, középen) odatapasztva oldalra kifejezetten rossz húzás, mert nagymértékben zavarja azt, aki manuálisan akar scrollolni, a scroll-bar-t húzogatva - ráadásul miért volna szükségük a felhasználóknak ilyen nagy prioritással segítségre? (vagy ez a cikk megmagyarázza, miért ?:))


"az oldal bal fele hasznos, a másik fele reklám"

A facebook ráadásul, a youtube és az IMDb mintáját követve nem vezet be csak úgy egy új felhasználói felületet, egyik napról a másikra - hanem lehetőséget ad a felhasználóknak, hogy belekóstoljanak, hogy kipróbálják - sőt, arra is, hogy a régi felületnél maradjanak. A lényeg eben nemcsak az, hogy a felhasználó így akkor vált át az új felületre, amikor megfelel neki, és nem fogja magát kizökkentve érezni, hanem az, hogy menetközben hatalmas mennyiségű feedback-et gyűjtenek, mindenkitől megkérdik, hogy tetszik az új felület, stb. - és így közben még rengeteg változtatást tudnak megejteni.

Ezzel együtt gratulálunk az iWiW-nek, hogy az idők és a facebook szavát követve megújította szolgáltatását, ugyanakkor, inkább annak drukkolnánk, hogy az iwiw gyökereihez visszanyúlva (a Várady Zsolt-féle innovációhoz :)) valóban új dolgokat hozzon létre, miközben az immár nemzetközi sztenderdet jelentő facebook hagyományokat pontosan és maradéktalanul valósítsák meg.

ajánlott cikk (amelyet cikkün publikálása után találtunk :)): a  webisztan-on
+ cikkünk a filmről (a facebook-filmről) itt

-JP-
2010-12-22

Címkék: facebook, iwiw, zuckerberg, megújult