microcspv    "time is not money"
logo Marilyn



2011-01-18

Golden Globe? Oscar ? - WTF ?:))

kis szobrocska - meggyütt vagy nem gyütt meg?


Megtartották az X. Golden Globe díjátadó ünnepséget (x-edik). Régen egy GG-t valóságos filmes ünnepségként éltünk meg, hajnalig tartó party-val, meg minden. Most meg kb. annyira izgat minket, mintha Andrew G. Vajna (akit közben tisztelünk) a Duna Plázában dedikálna. Miért van ez, mi történt menetközben?

Bizony, a kis Woody Allen-t félretájékoztatták: a világegyetem nem tágul, hanem pulzál, azaz egy darabig tágul, aztán elkezd összecuppanni. Ez a hol táguló, hol sűrűsödő koreográfia az Univerzum legkisebb egységeiben is megfigyelhető, a mi kis nyugati kultúránkban is. Így lett például vége a posztmodern hosszú kanyarja után a MODERN kornak, hogy egy zöld fordulat után rengeteg civilizációs főmotívum átcsapjon a korábbi trendek ellenkezőjébe, lásd a gazdasági növekedés sem annyira barátságos dolog többé, helyét a fenntartható fejlődés vette át (ami már szinte megelőlegezi a gazdasági stagnálás ideáját is). Óriásit változott a világ, és óriásit változott benne a filmvilág is, beleértve a filmnézési szokások drasztikus megváltozását, a színészekhez, "celebrity"-khez való viszony megváltozását, és persze a TV-hez való viszonyunk drámai átértékelődését is.

2004-2006 a TV penetrációjának nagy időszaka, amikor a TV életünkbe való behatolása, integrációja minden korábban elképzelhető mértéket és léptéket túlszárnyalt. A TV olyan szinten vált életünk részévé, itt az amerikanizált nyugati civilizációban, hogy a '70-es években ezt úgy nevezték volna: sci-fi. Az emberek tudatát olyan forradalmi módon módosítja a TV, hogy az elképesztő, ilyen léptékű tudat-módosuláshoz, ami ma egy év vagy egyetlen szezon alatt végbemegy, régebben évtizedekre volt vagy lett volna szükség. Az embereket ma már nem a társadalom szocializálja, csiszolja társas lénnyé, a társadalom alkotórészévé, hanem a tévé, amiben csak az a gond, hogy a tévé (mint a rossz minőségű ételek, narancslevek) csak 10-15%-ban tartalmaznak VALÓDI valóságot, és az idő 90%-ában fikciókat néznek az emberek, nem valódi szituációkban nem valódi viselkedéseket, nem valódi reakciókat, nem valódi akciókat. A TV révén valójában egy hiperrealitásban élünk, de mindegy :)


A TV durva betörése révén a filmek átértékelődtek - amíg régebben egy-egy hónapban egy-két filmet néztünk meg moziban, tévét pedig nem igazán használtunk (az megmaradt a családok tábortüzének), addig ma már mindenütt filmeket nézünk. Ha véletlenül egy három órás busz-kirándulásra indulunk, vagy repülőre ülünk, máris felizzanak a monitorok, és jön egy "mozi". Ma már egy ember naponta 2 órányi filmet tuti megnéz, ami katasztrofális, hiszen ez nagyjából lefedi, illetve totál kioltja egy ember kreatív, munkán felüli szabadidejét, s így többé nem várható, hogy szabadidejében bárki valami különleges dolgot vigyen véghez (mint Kafka).


A tévé a filmfogyasztást annyira felturbózta, hogy rendes mozifilmeket már csak másodsorban fogyasztunk, a prímet a tévésorozatok viszik (nem véletlen, hiszen a napi 2 db film azt jelenti: évi 700!! - ennyi film pedig igaziból nincs is évente ... Magyarországra 250-et hoznak be egy évben, ez nyilván töredéke az össz-termésnek, ugyanakkor ezek a legjobbak az összes közül). A felfokozott mozgókép-zabálás valójában "fikciós valóság"-fogyasztás, azaz, amikor fikciós mozgóképet nézünk, egy pszichózisban vagyunk (ami leválaszt minket a valódi valóságról).

A filmekről tehát a hangsúly a sorozatokra terelődött át, a filmek pedig a térfoglalók mintájára (space-holder) - időkitöltőkként funkcionálnak (time-holder). Killing time, elütni az időt - már ha valakinek ez a célja, különösen ahhoz képest, hogy az idő, az élet az egyik legdrágább kincs. Itt azonban még nincs megállás. A filmes- és tévészínészek rangsora is megborult, ma már egy tévé-híresség nagyobb dolog, mint egy filmcsillag. Miért? Gyakrabban szerepel, s ezért többet keres (A Jóbarátok volt a nagy áttörés, $ 1 millió / epizód, per szereplő!), ráadásul milliószor többen is ismerik a tv-színészt, és mivel gyakran szerepel, sokkal nehezebben felejtik el. Tévésztárnak lenni ma már nagyobb dolog, mint filmcsillagnak.


További (gigantikus) hangsúly eltolódás, hogy ma már a sztárokról, "celebekről" napi bontásban, sőt óránként kapunk híreket. Amíg 5 évvel ezelőtt is még volt egy szolid távolság a pletykaéhes publikum és a sztárok között, és ebbe a távolságba tisztelet és csodálat is vegyült, ma már nincs kegyelem. Az olaj, a benzin (és a kölcsönök + fegyverek) mellett a világ fő mozgatója a celeb-törvény, miszerint bárkit, aki híresség (aki nyilvánosság előtt szokott szerepelni, önszántából), azt agyba-főbe lehet fotózni, videózni. Ez adja el az újságokat, a termékeket, a tévéműsorokat, mindent - az entertainment szegmensben. Ma már a "celebeket" videóval "lövik", és utólag szedik ki a legdurvább, legelőnytelenebb képkockákat, amiket óriási méretben felnyomnak a blog-portálok a "cikkekbe".

Ezek fényében a Golden Globe és az Oscar is átértékelődnek (alaposan). Lásd "vörös szőnyeg". Az embernek ma már felfordul a gyomra, hogy sztárokat lőnek a tévékamerák, miközben bevonulnak. A vörös szőnyeges felvételekért milliókat kasszálnak a tévécsatornák, a szervezők meg annak többszörösét. A színészeknek, ha fenn akarnak maradni, pózolniuk kell, vicceseket kell mondaniuk, szerepelniük kell - a magánéletükben is. A stúdió éra visszatért, és sokkal durvább formában. A vörös szőnyeg tehát ma már egy (enyhén szólva) taszító esemény. A folytatás pedig? A díjak?


red carpet - vörös szőnyeg

Hm ..., az emberből mára már kiveszett a centralizált véleménymegmondás iránti affinitás. Ma már nincs az, hogy ha "az akadémia" azt dönti, hogy az "Amerika Kedvencei" (átv. is) jó film, akkor örülök, mert szerintem is, és úgy érzem, az igazság révbe ért, a dolgok a helyükre kerültek. Ma már mindenki tudja, hogy "az akadémia" egy ön-érdekvédelmi szervezet, egy marketing testület, amely túl azon, hogy a világ filmgyártásának középpontjává teszi meg az amerikai filmeket, azt is meghatározza, hogy mi az, ami értékes, mi az, amit szeretni illik. Ma már úgy vagyunk vele - ezt szólta az akadémia, és akkor? Who fucking cares? Csakis a nagyszerű Tropical Thunder nézőpontjából látjuk e díjakat - ahogy Robert Downey Jr. feketére pigmentfestve azt mondja afro-amerikai hangon: " a kis szobrocska meggyütt"?


A Golden Globe - mint a külföldi újságírók által létrehozott előoszkár, semmiben sem különb - leszámítva, hogy a televíziós sorozatokat külön is nyomják. A GGlobe elsősorban azzal tud hatalomra szert tenni (orákulumi, megmondói hatalomról van szó - amit műsor-értékesítési pénzre lehet konvertálni), hogy az Oscar előtt pár héttel lenyomja jóslás-szerű tippjeit. Mindegy.


Mindenkit hidegen hagy - nehogy már PR intézmények, lobbi-csoportok mondják meg, hogy mi a pálya, mi az, ami tetszik az embereknek. A Golden Globe-osok a saját kritikáikat, saját filmes ízlésüket propagálják, ami számukra egy éven keresztül jelent hatalmat, hiszen így a Hollywood-ban lebzselő külföldi újságírók mint egy élet és halál kérdésében döntő testület tűnnek fel, hiszen végül azok a filmek nyernek a zsűrizésük révén, amikről egy év során jókat írtak. Természetesen nem tesznek mást, csak az átlag-amerikai ízlést, a box-office bevételeket, és persze a Hollywood-is susmust emelik törvényerőre. Tökmindegy. Jó szórakozást kívánunk nekik is, és mindenki másnak, aki Hollywood-ban lebzsel :)

Az alábbi kis számot nekik küldjük - a zseniális Bran Van 3000-től :)))
(amiről korábban itt írtunk)


Amúgy pedig sokkal jobban érdekelne minket egy Silver vagy Iron Globe, ami az Oroszországban élő külföldi filmesek által rendezett ünnepi díjkiosztó lenne, az Oroszországban megjelent orosz filmekből. Oscar helyett pedig egy Olga díj, ami ugyancsak egy műanyag szobrocska, a legjobb filmnek (ami Oroszországban megjelent orosz filmet jelent, vagy külföldi filmet, melyeknek egy darab kategória van fenntartva). És akkor még nem beszéltünk Izlandról vagy Indiáról, Vietnamról, mely országok Globe-jai, Oscar-jai detto figyelmere méltóak lehetnének ...

-jepe-
2011-01-18

Címkék: Oscar, Golden Globe, Bran Van 300