microcspv    "time is not money"
logo Marilyn



2011-04-11

Maci Laci mindent visz

Magyarország TOP 10


A hétvége nagy sztárja a Maci Laci 3D, azaz pontosan az a film, amire leginkább legyintenénk, éspedig nevetve - "ja, majd megnézzük a Maci Laci 3D-t is - majd :)". A Maci Laci 3D mindent elsöprő sikere nemcsak sokkoló, de elgondolkodtató is.
Amerika csúnyán áll hozzá a filmekhez, kapitalistáéknál csak a pénz számít, Európában azonban tudjuk, hogy egy filmeknek van művészi értéke is, és nemcsak az számít, hányan látták, de az is, hogy kik, és például egy fesztiválzsűri tetszése nagyobb súllyal esik a latba, mint a bevételek. Mégis, amikor egy filmről kiderül, hogy a nyitóhétvégén kevesebb, mint ezer ember látta, az emberek összesúgnak, "na, ez is megérte a pénzét". Vajon jogos ez a gondolat, vagy csak rosszindulatú beszólás?

 

A Maci Laci 3D jókora pofont ad a magyar film-kultúrának (és persze az európainak, sőt, az amerikainak is - a szerk.). Az ember szinte látja a mackó vigyori arcát, aki régebben még kaja lopkodásból élt egy nemzeti parkban, tévéképernyőkön villogott csupán, most világhódítóként pöffeszkedik a mozis boxoffice listák élén. Maci Laci elmondhatja, éspedig 3D-ben, hogy mindenkit lemosott a pályáról, és csak Magyarországon egyetlen hétvége alatt 50 milliót kasszált.
Bizony, a magyarok Maci Lacinak szavaztak bizalmat, a magyarok Maci Lacit támogatják, és nem érdeklik őket azok a filmek, melyeket direkt a magyarok számára készítettek. A magyarok is amerikait akarnak, sőt, még amikor valami magyart akarnak, azt is inkább amerikaitól - lásd a Moszkva tér híres hamburgerét (annak utánzatát) a McDonald's-ban árusítják, csalamádéval :)

Közben persze az is világos, hogy magyar filmekre annak ellenére is szükség van, hogy a magyarok esze már (vagy éppen) valahol máshol jár, maci-meseországban, ahol az amcsi cartoon-óriással együtt vidámkodnak a maci-málnásban. Magyar filmre akkor is szükség van, ha arra a magyarok nagy százaléka nemmel szavaz, hiszen ha megszűnik a magyar film, megszűnik a magyar kultúra egy alap-pillére, ezért addig, amíg van kultúra finanszírozás, addig a magyar film nem-finanszírozása egy értelmezhetetlen, szabálytalan művelet lenne. A magyar filmnek ott kell lennie, választható opcióként, alternatívaként, hűségesen, a a kultúr-puszta közepén, hogy amint valamelyik magyar néző magához tér a maci-kómából, legyen hova hazafutnia. Mint megannyi tékozló lánynak és fiúnak. 


Ezzel együtt fontos belegondolni a magyar film küldetésébe és korlátaiba is. Vajon küldetése-e a magyar filmnek, hogy reprezentatív, 1 milliárdos monstre nagy gurítások formájában virágozzon - vagy esetleg éppen az 50-100 millió alatti filmekre kellene külön odafigyelnünk, az olyan filmekre, amelyek már eleve egy létező (megfogható) közönség számára készülnek?
Vajon nem volna-e jó ötlet, ha a HD filmeket is elkezdenénk valódi produkciókként tekinteni, ha elkezdenénk HD-ben gondolkodni (2011-ben)? És persze nyilván elképzelhető lenne egy forgatókönyv- és forgatási terv racionalizáló stáb is (nem egy hivatal, hanem egy vidám stáb :)), amely stáb segítene abban, hogy a filmek kicsit kreatívabban készüljenek el, aminek az eredménye pont NEM az lenne, hogy kevesebb jelenet, kevesebb világítás, kevesebb látvány - hanem éppenséggel lazábban, több helyszínen forgathatnának, a HD videó miatt sokkal gördülékenyebben, rugalmasabban - gyakran helyi (available) fények mellett, s ennek eredményeként a nézők sokkal jobban élveznék, amit látnak, mert az milliószor valóságközelibb.

Lehet, hogy a magyar film a kreatív megvalósítás révén visszanyerné rugalmasságát, frissességét, és nem-előrelátható, nem-kiszámítható minőségét, és mindenki számára izgalmasabb csemegeként jelenne meg. Helyi csemegeként, a helyiektől - valódi helyi film :) Valódi moszkva teres hambi :)



És akkor lehet, hogy miközben majd Maci Laci 50 milliót kasszál egyetlen hétvégén, a magyar film (a régi jó stílusnak megfelelően) akár hónapokon keresztül is gyűjthetné az elégedett nézőket (a bevétel másodlagos :)). Mellesleg az elégedett magyar néző a legfontosabb, mert magyar film csakis úgy tud sikeres lenni, ha a nézőknek tetszik, máskülönben a száról-szájra terjedő infó hazavágja az egész filmet. A sok elégedett néző sok bevételt is jelent, és akkor a Maci Lacik hiába jönnének, mennének, mert közben az izgalmas, friss, kreatív magyar filmek (sok helyszínnel, eredeti hanggal, eredeti fényekkel, meglepően alacsony költségvetéssel) a heti 10 millió bevételükkel is 5 hét alatt már relatíve jobban teljesítenének, mint Laciék, és közben maradandóbb élményt is nyújtanának.

Ekkor, ha a magyar film átmenne helyi filmbe, beindulhatna a film-producelés is, valódi formában. Bárki lehetne producer akár 5-10 millió forinttal is, amihez szerezhet még 50-et, de úgy, hogy a befektetők konkrétan bízhatnak megtérülésben, sőt, osztalékban is !:))) Helyi film! A világon a "buy local" amúgy is terjed !:)))

Lehet, hogy ekkor Maci Lacinak arcára fagyna a vigyor ?:)) Bárcsak ... mert addig, amíg Maci Laciékkal szemben csak monstre vagy kíméletlenül elvont (valóságtól elrugaszkodott) magyar filmeket tudunk bevetni, esetleg valami Mercis gagyit, addig Maci Laci csak tovább vigyorog, mint maci a málnásban ... Mint a Vietkongnak, nekünk is ki kellene használnunk a helyismeretünket, azt, hogy ismerjük a magyar valóságot, úgy is, mint a magyar nézők ízlését, úgy is, mint a valóságot, amelyben mindannyian élünk, és úgy is, mint a filmforgatás megszervezéséhez szükséges helyi ismeretségeket .. Valaki a saját városában, saját dimenziójában kreatívan is tud forgatni, nem igaz?
A végeredményként pedig megszületik az új magyar film, a helyi film :))

PS: Maci Laci egyébként egyáltalán nem olyan rossz fej, ahogyan e cikkben beállítjuk -:) Maci Laci egyáltalán nem ellenség - nem az ő hibája, ő nem is tehet róla, hogy nem aknázzuk ki az előnyeinket, melyeket mint helyiek, Maci Lacival szemben simán élvezhetnénk ... 



Womb - Méh: 522 néző
A Zöld Sárkány Gyermekei: 236 néző
A Torinói Ló: 576 néző

-jepe-
2011-04-11

Címkék: maci laci 3D