 |
|
TAXI
(1998)
sz�guldoz�s minden mennyis�gben
T�k�letes
v�gj�t�k, �multbaejt� hangmin�s�ggel. Sz�guld� robog�kkal az elej�n, majd
n�gykerek� verd�kkal a tov�bbiakban. Peugeot versus Mercedes. Sok nevet�s,
sok sebess�g, hib�tlan kikapcsol�d�s, szinte csak egy dolgon akad el a
n�z�, hogy mi�rt kellett a film elej�re a j��reg "Misirlou" c. sz�mot berakni
a Ponyvareg�nyb�l, de ezen is csak egy m�sodpercig.
Igen,
Luc Besson bemutatja nek�nk a ny�r legjobb v�gj�t�k�t, a filmet, amire
a legnehezebb jegyet kapni.
Hagyom�nyos
�rtelemben a Taxi egy�ltal�n nem
Besson film, mert "csak"
�rta, �s producelte. Viszont ebb�l a helyzetb�l is l�tszik, mi a szerepe
a producernek.
A
producer kezdem�nyez�se
r�v�n j�n l�tre a film, mint amikor valaki belefog egy h�z �p�t�s�be, �s
eld�nti, hogy akar egy ilyen �s ilyen h�zat. �s a v�g�n, amikor elk�sz�l,
�v� lesz a h�z, amibe sz�pen bek�lt�zhet a k�z�ns�g, mint b�rl�, a bel�p�jegy�rt
�s a coca-col�k�rt, sz�val a pop-corn-�rt cser�be.
Luc
Besson nem rohang�lt
�p�t�szekhez, hogy tervrajzokat k�sz�ttessen vel�k a h�zhoz, sz�val forgat�k�nyvet,
mert arr�l (is) maga gondoskodott. Ekkor m�r csak arra van sz�ks�g, hogy
a gy�rt�st �s a befektet�st v�gz� filmst�di�t megtal�lja, �s megegyezzen
vel�k, milyen ar�nyban osztoznak az elk�sz�lt h�zon. A Taxi eset�ben �gy
alakult, hogy APR produkci� lett bel�le, a Le Studio Canal+ �s a TF1 Films
Productions valamint a Studio Images 4 �s a Cofimage 9 k�zrem�k�d�s�vel.
|
Felmer�l
a k�rd�s, mi�rt nem Besson maga rendezte a filmet, de ez a k�rd�s nem komoly.
�ltal�ban, eur�pai szemmel
a film rendez�j�t tekintj�k annak a szem�lynek, aki elmondhatja, hogy a
filmben minden �gy t�rt�nik, �gy van felv�ve, ahogy � akarta. A producer
ehhez k�pest h�tt�r-mel�nak t�nhet, pedig nem �rdemes elfelejteni, hogy
az eg�sz film az�rt j�n l�tre, mert a producer akarja azt, a producer viszi
v�gig a projektet, az el�k�sz�t�st�l, a finansz�roz�s megold�sain kereszt�l
az ut�munk�latokig �s a film forgalmaz�s�ig. �s a film, ami elk�sz�l, mindig
olyan, mint amit a producer szeretett volna. Pont olyan.
Vagyis
igazi
Besson filmr�l besz�lhet�nk,
hiszen Besson tal�lta ki a filmet. � tal�lta ki, hogy milyen legyen a film,
�s hogy egy�ltal�n legyen, � hozta l�tre.
Persze,
ha m�r �gy is velej�ig az � projektje, �s �gy is jelen van a forgat�sokon,
�s ahogy a rendez�, G�rard
Pir�s is megjegyezte,
"Luc
folyton ott ny�zsg�tt, �s mindenben seg�tett", m�r
t�nyleg megrendezhette volna � maga is, minden gond n�lk�l, de �gy, hogy
G�rard Pires volt a rendez�, Besson nemhogy rosszabbul, hanem sokkal jobban
j�rt.
Nem
kellett bajl�dnia a "but�cska" v�gj�t�kkal, nem kellet az �t�dik elem ut�n,
vagy szinte mellett egy m�r meghaladott szintre visszaereszkednie, �s filmes
karrierj�ben is egy min�s�gi ugr�st hajtott v�gre, ami m�g nagyobb tekint�lyt
ad neki. �s a legfontosabb, hogy k�t r�szre oszthatta a filmet, az egyszer�
v�gj�t�kra �s a sebess�gre. Egyszer�
v�gj�t�k "goes to" G�rard Pir�s,
aki v�gj�t�kair�l h�res, sebess�g
"goes to" Besson, az
emberek �gy tekinthetik, hogy professzionalit�st, �s a Nagy K�ks�g-b�l
ismert megsz�llotts�got, extr�m ir�nti beindults�got Besson vitte bele
az egyszer� v�gj�t�kba. �s ez igaz is, mert az � nev�vel lehet eladni a
filmet, �s ez�rt volt lehets�ges olyan f�ny�z�en kivitelezni a sebess�g-jelleg�
l�tv�nyokat a filmben, ez�rt lehetett olyan j�kora k�lts�gvet�st produk�lni
hozz�.
M�sr�szt
a n�z�k nem fognak riny�lni, hogy Besson elment abszol�t Hollywood-i ir�nyba,
�s megcsin�lta Eur�pa leghollywood-ibb
filmj�t, mert � a sebess�g r�sz��rt felel�s a filmnek, �s �r�i �s produceri
sz�k�hez csak a legkomolyabb kritik�k �rkezhetnek el, amik m�ltatj�k a
filmet, a komolytalans�ghoz tov�bbra is semmi k�ze. Egy sz�, mint sz�z,
t�k�letes h�z�s volt.
A
Taxi nemcsak, hogy Eur�pa
leghollywood-ibb filmje, akci�-v�gj�t�ka, hanem ezen fel�l, �s t�nyleg
nem utols� sorban az is elmondhat� r�la, hogy abszol�t az eur�pai hagyom�nyokon
alapul� filmet hozott
l�tre. Vagyis nem ir�nyt v�ltott, �s eur�pai helyett Hollywood-i st�lus�
filmet �rt, hanem bebizony�totta, hogy ha ig�nyesen �s "cutting edge" sz�nvonalon
vannak kivitelezve a k�z�ns�get mag�val ragad� sebess�g-felv�telek, sz�val,
ha a filmb�l kihozz�k a maximumot, megkapunk egy rendes, de t�nyleg nagyon
rendes Hollywood-i filmet.
�rdekes
magyar vonatkoz�s, hogy az Eur�pa Expressz is -ha hiszitek, ha nem- egy
ugyanilyen projekt akart lenni. A K�ntor
Nyomoz, �s az �sszes
r�gi magyar v�gj�t�k �s b�n�gyi film alapjait akarta nagyon profi szinten
kivitelezve eljuttatni a cs�csra. Sajna, az akci�k, na �s a "sebess�g-felv�telek"
nem jutottak el a k�v�nt sz�nvonalra, (a sz�guld� vonat nem j�tt be, �s
a vonat tetej�n val� akci�z�sok) �s emiatt ma m�r fur�nak t�nik, hogyan
lehet �sszehasonl�tani a Taxi-val, pedig l�nyeg�t tekintve ugyanolyan projekt. |
De
t�rj�nk vissza, hatalmas er�ss�ge a Taxinak, hogy (v�gre) nem P�rizsban
j�tsz�dik egy francia film, �s hogy a rend�rs�g is t�k norm�lis felszerelts�g�nek
van �br�zolva. Akkor is, ha a Louis
De Fun�s filmekb�l megszokott
m�don b�n�znak (akci� k�zben a miniszter aut�j�ra nyitnak �sszt�zet, mik�zben
a gengszterek elh�ztak). Er�ss�ge, hogy nem cicizik a negat�v h�s�k nagyon
agyas kital�l�s�val, egyszer�en Mercedes-es rabl�k, n�met, Mercedes-szel
teper� bankrabl�k jelentik a c�lpontot, a Renault �s a Peugeot (na �s a
Citroen) haz�j�ban. Az �sszet�z�s pedig a sebess�g frontj�n t�rt�nik, �s
semmi k�r�t�s.
Tov�bbi
er�ss�g, hogy vadi�j sz�n�szeket alkalmazott a produkci�, amit�l m�g g�rd�l�kenyebb
az eg�sz, a jobb hangulat� forgat�s miatt. R�gebbi, nagyon h�res francia
sz�n�szek eset�n nyilv�n el�fordult volna a Hollywood-para,
hogy a sz�n�szek idegenkednek felold�dni a k�nny� m�fajban, gondolva eddigi
�s j�v�beli karrierj�kre egyar�nt, vagy esetleg nem b�znak a film fogadtat�s�ban,
�s egyenesen att�l f�lnek, hogy a kritika j� kis elkorcsosul�ssal v�dolja
majd �ket, hogy m�v�szet helyett p�nzt v�lasztj�k, Eur�pa helyett az USA-t.
Az ilyen par�ban az a legrosszabb, hogy nem a sz�n�sz otthon�ban j�tsz�dik
le, hanem a v�sznon. Vagyis, nemcsak a forgat�s, hanem a n�z�k is sokat
nyertek ebb�l a megold�sb�l. |
A
forgat�son hemzsegtek a rendez�k, s�t, G�rard Pires-t is helyettes�teni
kellett egy lovasbaleset miatt, G�rard
Krawczyk tette ezt meg,
r�gt�n a film elej�n, �s Elisabetta
Villaggio neve is jegyezve
van mint co. rendez��. �rdekelt volt m�g a filmben a francia aut�ipar,
illetve a Peugeot, Marseille, �gy rendes �sszn�pi �sszefog�sr�l besz�lhet�nk,
Luc
Besson producer rendez�s�ben,
aki igaz�n �r�lhet, hogy az �t�dik Elem egyik fesz�lt h�napj�t, a Taxi
meg�r�s�val t�lt�tte, laz�t�sk�nt, (amikor a Columbia Pictures-t�l v�rta
a v�laszt, hogy besz�ll-e a Gaumont mell�) �s hogy ez a "mell�kterm�k"
megval�sult, m�gpedig ilyen pomp�s form�ban. A megval�sult persze enyhe
kifejez�s, mert bizony ezt � val�s�totta meg, mint producer, mag�nak k�sz�nheti.
A
Taxi sz�ntiszta sz�rakoz�s,
nem �rdemes kihagyni, de nem is hissz�k, hogy valakinek ez esz�be jutna.
K�zben viszont azt is rem�lj�k, hogy a Taxi precedens
�rt�k� filmm� v�lik, �s leszokunk arr�l, hogy az akci�-jeleneteket folyton
a val�s�ggal vess�k �ssze fik�z�s c�lj�b�l. Amikor a j�v�ben azon r�g�dunk,
hogy Harrison Ford vajon hogyan �t�tte ki a k�l�nleges kik�pz�sben r�szes�lt
Cortez-t a V�gvesz�lyben v�g�n, jusson esz�nkbe, hogy a Taxiban is voltak
kisebb nagyobb cs�sz�sok, p�ld�ul a 40 m�teres aut�p�lya-t�red�k, amin
a merdzs�knak siker�lt landolni, vagy olyan apr�s�gok, hogy a pirosra v�ltott
k�zleked�si l�mp�k vajon milyen vizet zavartak. Hiszen ez m�r csak
az apr�, a l�nyeg a sz�rakoz�s
min�s�ge.
-sk�t-
|
|