 |
|
Ha
komoly rekl�m-kamp�nyokra k�v�ncsi az ember, nem kell messzire mennie,
legal�bb is nem most, a Star Wars bemutat�sa idej�n.
A
Star Wars
az a nagy t�z, ami k�r� �sszegy�lnek az emberek, �s az�rt olyan nagy t�z,
mert sok embert vonz maga k�r�. Ha el akarsz jutni valakihez, olyan elemeket
kell felmutatnod, olyan jeleket, amik ismer�sek neki, �s ha valami, akkor
az biztos, hogy a Star Wars
karakterek most mindenkinek naponta megfordulnak a fej�ben. �gy m�ris nyitott
a lehet�s�g a kereskedelemre. George Lucas G�niusz�t szinte mindenki abban
l�tja, hogy m�v�szete nem mer�l ki a m�v�szetben, vagyis a sok sok Star
Wars karakter elad�s�ra gondolunk.
Hozz� k�pest a Tamagotchi t�rt�nete borzaszt�an amat�r, a b�v�s kock��
pedig szomor�. A Lucas birodalom minden figur�ja akt�v, �s akt�van termeli
a p�nzt, egyszer�en nem hagyja ki a lehet�s�get. A Star
Wars kamp�ny�t m�r szinte �szre
sem vessz�k, annyira itt van, �s annyira komplex. Ha p�ld�ul az el�z� r�szek
valamelyike ut�n v�s�rolt�l magadnak -a legolcs�bb relikvi�t eml�tem- egy
eg�r al�t�tet, akkor a kis Lucas munk�s azon fel�l, hogy behozta az �r�t,
naponta egy sz�get minimum be�t a fejedbe, hogy ha legk�zelebb megjelenek
a t�rsai, a t�bbi Star Wars
karakter a kereskedelemben, vagy a forgalomban, akkor megfogalmaz�djon
benned a v�s�rl�si d�nt�s, hogy m�sz �s veszel k�t jegyet, biztos, ami
biztos.
A
filmet az �sszes m�di�ban rendesen �s folyamatosan nyomt�k, de arra m�g
jobban �gyeltek, hogy (az USA-t tekintve) a m�jus el�tti h�napok minden
het�ben legyen egy Star Wars
szalagc�m, amit a m�dia felkaphat, mint a sz�l. Ez a m�dszer r�ad�sul nem
is s�lyos percd�jakba ker�l, na nem mintha fukarkodn�nak.
Gyakran
el�fordul, hogy egy rekl�m nagyon megtal�l, �s �gy �rzed, "�t l�tod minden�tt",
de egy ismer�s�ddel tal�lkozol, �s � nem is halott r�la. Ez azt jelenti,
hogy nem pontosan ugyanabba a kateg�ri�ba, fogyaszt�i csoportba tartoztok.
A
Star Wars eg�szen m�s, az �
rekl�mja minden�tt ott van, �s m�rget vehetsz r�, hogy nemcsak b�rmelyik
ismer�s�d, hanem b�rmelyik ismeretlen ember is ugyan�gy tiszt�ban van vele,
hogy "itt az �j epiz�d, amire v�rtam, j� lesz majd megn�zni". Ez a helyzet
az�rt j�het l�tre, mert szinte nem is a Star
Wars-nak kell megtal�lnia
az embereket, hanem az emberek keresik �t. A v�geredm�ny pedig az, hogy
alig tudn�l eml�teni egy rekl�mot, ami a Star Wars-t hirdeti, lesz�m�tva
a szok�sos trailert. Sokkal ink�bb a Pizza
Hut, a Lay's
Chips vagy a Pepsi
Cola Star Wars-os rekl�mjai
jutnak eszedbe.
Nyerj�l
Star Wars figur�kat, a Pepsi Cola el�g durv�n �sszerakott �ld�z�ses filmje,
amiben a k�ly�k elkapja a kamionnyi rakom�ny egy r�sz�t, a figur�k miatt,
egy remek p�lda a sz�rf�z�sre. A Star Wars k�r�li hatalmas mozg�s hull�mait
lovagolja, ugyan�gy, mint a Pizza Hut. A dolog sz�ps�ge m�gis abban rejlik,
hogy felt�telezhet�en nem a Star Wars keresi meg az ilyen �rukapcsol� partnereit,
hanem ford�tva, vagyis a munka z�m�t nem �k v�gzik, utaz�s mozg�s n�lk�l,
mint a d�n�ben. Mellesleg a Pizza Hut rekl�mja eg�szen j�. El�sz�r beveszed,
hogy b�rgy� rekl�m lesz, m�r szinte lepereg a szemed el�tt az �sszes klis�,
amikor kider�l, hogy a nagyapa
vette el a kisfi�t�l a figur�t, eg�szen j�, a n�z�t�ren nagyon komoly reakci�t
szokott kiv�ltani, t�v� el�tt is biztosan ezt teszi.
Ha
m�r itt tartunk, a rekl�m filmek k�z�l a legjobb �s legeml�kezetesebb most
a Tuborg "A bar�tn�m ilyennek szeretne l�tni" n�i verzi�ja ("A
bar�tom ilyennek szeretne l�tni").
Ez a film mint a Star Wars-os rekl�mok, szint�n �p�t az el�zm�nyekre. Ugyanaz
a felirat, ugyanaz a zene, m�gis m�s, �s szinte 2 m�sodperc alatt felkapod
a fejed, ha m�s�rt nem, h�t a k�l�nbs�g miatt. Az �j verzi�ban kicsit Jazz+Az,
illetve m�gink�bb Rap�l�k st�lusban egy n�i hang rap-pel nagyon laz�n,
ami eleve egy pozit�vum. �s k�l�n pozit�vum, hogy maga a l�ny nem szokv�nyosan
sz�p. Kicsit a Szemt�l Szemben Annie-j�re hasonl�t, �s a t�k�letes szerepl�v�lt�son
k�v�l az is nagyon j�, hogy a v�g�n bedobj�k a Falshdance hegeszt�s klis�j�t,
amit mint b�jos humort lehet �rt�kelni.
Ha
m�r s�rrekl�mr�l besz�l�nk, jegyezz�k meg, hogy a HB rekl�m, amiben a csaj
egy �veget k�ld egy puf�k, feltehet�en csal�dos f�rfinak, amire r��rta
a nev�t �s a telcsisz�m�t, nemcsak gyeng�cske, de ideges�t� is. Az
emberek v�s�rl�skor �gy gondolnak a rekl�mokra, illetve �gy vesz r�sz a
fej�kbe becsemp�szett gondolat a d�nt�sben, hogy megvizsg�lj�k, milyenek
szeretn�nek lenni, milyennek szeretn�k l�tni magukat. M�rmost, ez az Anna
karakter nem t�lzottan vonz� �letperspekt�va, a rekl�m szempontj�b�l pedig
h�tr�nyos, hogy megjegyezz�k a l�ny nev�t, az �gyesebbek a telcsisz�m�t
is, ut�lag pedig csak tapogat�zik az ember, hogy akkor ez most HB vagy
valami m�s? A Holsten "N�met
m�rka" filmje
szint�n nagyon "egyszer�", de az a fajta egyszer�s�g, ami nagyon j�l hat.
Tipped ad neked, hogy milyen titkos-k�zfog�s szer� r�tust alkalmazz
a bar�taiddal, ha munka k�zben el akartok ugrani egy Coca Col�ra, illetve
s�rre, akkor azt kell mondani, hogy n�met m�rka, �s mindenki bukni fog
az �tletre. Egy �j k�rnyezet befogadja a f�szerepl�t, �s a befogad�sra
nagyon j�l reag�lnak az emberek, sz�val �r�l, �s a nagy �r�mben teljesen
term�szetesnek veszi, hogy az t�rsas�g, akiknek tagja szeretne lenni, �ppen
ezt a m�rk�t prefer�lja, vagyis, ha ez az �j mel� �lete legjobb mel�ja,
akkor �lete legjobb napja, amikor belekortyol abba a Holsten-be, sz�val,
rendesen, pontosan megtervezett hat�s� filmr�l van sz�, �s a zene sokat
seg�t rajta, a k�pi vil�ga inf�-szeg�ny, de pontosan �gy l�tj�k az emberek
a t�bbieket az "�j mel�helyen",
csak az els� Coca Col�z�s ut�n kezdik megk�l�nb�ztetni a koll�g�k arcait.
A
Stella Artois filmje, amely a
Hal�sz Kir�ly legend�ja
c. film vizu�lis k�szlet�t alkalmazza, �s a r�gi Velvet Underground zen�j�t
ut�nozza, kezd felj�nni. Kor�bban szinte zavar� volt, �s azon t�rte az
ember a fej�t, hogy a meztelens�get, bujas�got, �s er�szakot sugalmaz�
k�pek vajon nem az �tlettelens�get akarj�k-e elfedni. De v�ltoznak
a dolgok, ma m�r �r�l�nk, ha l�tjuk, tal�n az�rt, mert ami�ta a TLC megjelent
az Unpretty c. sz�mmal, �s azt a nagyon sz�p, meleg, arany-�rzetet kelt� be�ll�t�st
megismertette bel�nk, megn�tt az ig�ny�nk az olyan harm�nia ir�nt, amit
a v�g�n a b�jos Stella Artois pinc�rl�ny k�pvisel, szint�n arany-hat�s�
be�ll�t�sban. Plusz, amikor ott �ll az ajt�ban, mindig ugrik egyet a k�p,
vagyis nem ad�shiba, �s ez az ugr�s annyira vicces, hogy odacsalja a szemed,
�s pont amikor odan�zel akkor halod a m�lyhangot, hogy "���, Stella Artois".
A
Swarzkopf Live Color-j�t
rekl�moz� film m�s utat v�lasztott, � Madonna Ray of Light c. sz�m�nak
a lekop�roz�s�val csalogat, de a k�pek jobbak, mint a zene. Zen�t nem �rdemes
koppintani, kiv�ve tal�n a Verve Bitter
Sweet Simphony-j�t, amit
eredetiben a Dreher (nem b�runk elszakadni a s�r�kt�l) alkalmazott el�sz�r,
azt�n k�nytelen volt lecser�lni egy kop�r-verzi�ra. Ez a nemes jellemvon�s,
hogy h�s�gesek voltak a Verve-h�z, annyira fellelkes�tette a magyar rekl�moz�kat,
hogy sorra mind �k is akartak olyat, olyan "bittersweet simphony-sat".
�s minimum 7 k�l�nb�z� rekl�mfilm zen�je alapult dett� ugyanazon a s�m�n,
legut�bb az �j R�ma, eggyel el�tte pedig tal�n az Organics. (hossz� h�napokig
gy�jt�tt�k a p�ld�kat, tervezt�nk egy Verve t�rlatot, de azt�n feladtuk
az egyre gyarapod� mennyis�g miatt). Mindenesetre nem a Verve-�s rekl�mok,
hanem egy eg�szen m�sik film volt az elm�lt h�napok legmer�szebb zenei
megold�s�nak a gazd�ja. Egyszer�, vide�ra forgatott anyag, ami egy hentesboltot
mutat be, alatta Fatboy Slim "Right
here right now"-j�val. A k�peknek sem t�m�ban, sem min�s�gben , sem dinamik�ban
nem volt k�z�k a remek zen�hez, de v�g�lis eml�kezetes volt, ha nem is
pozit�v form�ban, tekintve, hogy ugyanez a sz�m a roppant sz�pen f�nyk�pezett
Adidas filmek alatt szokott kor�bban futni, �s amikor megl�tod a hentes-�zletet
t�nyleg kicsit meglep�.
V�g�l,
elszakadva a Star Wars-t�l, a s�r�kt�l, �s a zen�kt�l, vegy�k azt a filmet,
amit moziban vagy t�v�ben lehetett l�tni, �s kiemelkedett, hogy v�g�l �sszehasonl�tsuk
eddigi kedvenc�nkkel, a Tuborg "A
Bar�tom ilyennek szeretne l�tni".
Nos, ez a kiemelked�s nem m�s, mint az abszol�te felkapott Mang�
m�rka r�sz�r�l j�tt l�tre. A fekete-feh�r l�tv�nyvil�got v�lasztott�k alapul,
�s gyakorlatilag egy darab modellt l�tsz benne, k�l�nf�le p�zokban, �szies
tengerparton, stb. Ara is gondosan �gyeltek, hogy a k�pek �gy legyenek
megkompon�lva, hogy a modell lehet�leg ne mindig pont k�z�pen legyen. A
szebbn�l szebb pulcsis k�pek, a homok �s a feketefeh�rs�g annyira felcsig�zza
a n�z� �rdekl�d�s�t, hogy alig v�rja, hogy kimondj�k, vagy ki�rj�k a m�rka
nev�t, hogy ut�na rohanjon, �s vegyen egy ak�rmit, amit ott adnak, ahonnan
ez a film j�n. Kellemes meglepet�s, hogy nem kell messzire rohanni, a Mang�t
m�r nem kell bevezetni az emberek fej�be, ez itt m�r t�nyleg a rekl�m helye,
a j� kis image �p�t� klipek�. Ez a film olyan, mint a r�gebbi Nivea film,
(szint�n egy darab modellel, �s szint�n komoly eszt�tikai
szenz�ci�t produk�lva), a Body Milk term�ket hirdetve. A tuborgos film,
ha belegondolunk, jobb, mert sokkal �l�nkebb kapcsolatot hoz l�tre a n�z�vel,
szinte tegez�dik, �s bel�lr�l, a (gy�ny�r�) Mang� film ek�zben legink�bb
csak hagyja, hogy n�zz�k, mint egy modell.
A helyzet komikuma csak az, hogy val�sz�n�leg mind a k�t film ugyanazt
a l�nyt fogja megtal�lni, de ilyenek a l�nyok, ennyire �sszetettek.
-pl-
|
|