filmszem
|
FEB
04. Fél hatkor lekopás, rövid vásárlás,
mielõtt bezár az összes bolt,
7-kor
belépés a kézre esõ Puskin Moziba, a pénztár
mellõl néhány Pestiest leemelése,
igazi
Pestiest és Filmszemle Pestiest-é, leülés a kávézóban,
kávé, cappy nincs, szóval gyömbér. a Kalózok
CD szól, pár perc alatt megtört a társaság,
és beismertük, hogy tényleg nem rossz. A filmszemle
programjának kitanulmányozása, közben véletlen
és vidám találkozás másokkal, ugyanott.
Kiderül, hogy "ma" csak egy filmet adnak, aztán átsétálás
a pénztárhoz, és jegyvásárlás
pár filmre, biztos, ami biztos. Percekkel késõbb a
Violin CD-bolt útba-ejtése, és annak ellenére,
hogy a remek William Orbit CD-t, és a Cardigans-t írtuk
a listára, egy Kalózok lett belõle. Emlékeztet
minket másik kedvencünkre az Ef Zámbó Happy Band-re.
FEB
05. Korai ébredés, célpont az egy tekercs valóság,
1/2 11-tõl. A film elmarad. Azért érdekes, mert 6
vagy hét fiatal srác kb 10 perces filmjébõl
csináltak egyet. Majd visszatérünk.
Koraeste
a Jancsó-film. Érdekes, ..., a nagyon súlyos
Gengszerfilm c. film két fõszereplõje látható
fõszerepben, Scherer Péter egyszerûen nagyszerû.
A film sok helyen határozottan magával ragadó, mint
valami nagyon betépett történet, vagy egy álom,
és nevetni is lehet, a képek is nagyon finomak, Grunwalsky
Ferenc mindenképp dicséretet érdemel, pedig a Gengszterfilmet
is õ csinálta, és az eléggé kezdetleges
volt. Jancsó és Hernádi mint két "érinthetetlen"
szerepel, akik egyszerûen bármit megtehetnek. Gáz azonban,
hogy fejezet-cím-szerû feliratok szakították
meg a hömpölygõ víziót, amik mellesleg leginkább
arra a kis tényre emlékeztettek folyton, hogy halvány
lila gõzöd sincs, hol tart a történet. Nemcsak
nehéz követni, de arra is nehéz rájönni,
mi az, amit követni akarsz. Amúgy jól néz ki,
de mi.
FEB
06. Ismét korai kelés, Rippl Rónai csábított
minket, illetve feLugossy László a címszerepben. És
még plusz Gryllus Dorka is. Léprementünk, nagyon "gagyi"
volt a "film". Felolvastak egy csomó oldalt, az egykori festõ
emlékeibõl, igazi "tévés" produkció,
a szó legrosszabb értelmében. Utána nem voltunk
vidámak. Ráadásul FeLugossy is le volt szinkronizálva,
azon felül, hogy jó színész, és Munkácsy
díjas festõ, a hangja is elég jó neki, van
benne élet.
Délután: Európa
Expressz. Következõ számunkban nyilván bõvebben
is olvashattok az úttörõ Produkcióról.
A közönség (velünk együtt) nagyon izgult kábé
a film feléig, hogy most tényleg jó lesz-e, hogy hihet-e
a szemének, tényleg rábízhatja-e magát
a filmre. De nem volt vitás, az Európa Expressz megcsinálta,
nagyon ügyes film, barátságos, vidám, és
jó. Mindenki nagyon örült, és a végén
automatikusan agyon-tapsolták, szóval hálás
volt a közönség, annyi szent. A filmrõl korábban
azt lehetett tudni, hogy Gryllus Dorkát kidobják a vonatból.
Jobb, ha tudjátok, õ maga ugrik ki! Nem is akárhogy.
Rátóti Zoltán, mint fõgengszter zseniális,
úgy, ahogy van, Szilágyi Tibor és Rajhona Ádám
is komolyan emelték a szintet, Dobó Kata hibátlan
nemzeti kincs, és nagyon szép cipõje volt. Az effektek,
a fõcím (az nagyon-nagyon tuti, élvezni fogjátok),
és maga a cselekmény is nagyon ott volt. Ja, és azon
felül, hogy az összes színész vidáman viselte
az új környezetet, az akció-filmesdit, a mozdonyvezetõt
sakkban tartó terrorista külön mindenkit feldobott. Adalék,
tavaly volt, hogy megszületett az elsõ német akció-film,
és állítólag senki nem szerette. Szóval
büszkék és vidámak lehetünk, minden okunk
megvan rá. Ott a helye a Kalózok mellett, az év nagy
meglepetéseként.
Feb
... na jó, hagyjuk a napló-formát, Lássuk
a Kamondi Filmet. Nagyon fura film, szinte gyagyás, maga
a keret-történet, illetve a történet kerete szinte
alig hatott ránk, de amit látni lehetett abszolút
hihetetlen volt. Biztos, hogy mûvész-film, de az is biztos,
hogy unalomhoz semmi köze. Ónodi Eszter hihetetlen, úgy,
ahogy van. Nagyon nagyon abszurd film, nagyon-nagyon komoly képekkel,
és tök dinamikus az egész. És a fordulatok ...
hát azok a legmegdöbbentõbbek. A film leges-legjobb
jelenete, amikor tv-közvetítést ad maga a rendezõ,
a vidéki gyógyítóba átment fõszereplõ
helyzetérõl, sok komoly pontja van a filmnek, (nagyon is
bizarr pontok ezek), de ez a közvetítés több, mint
elképesztõen jó. Olyan a film, mintha összeírták
volna, mit szeret a mûvész-filmekkel rokonszenvezõ
közönség, és azt koncepciózusan beletöltötték
volna, és mennyivel többet. Intelligens film, és nagyon
eredeti, "sajnos" ezt nem lehet elvitatni. Utána nem is szomorkodott
senki.
Az
egy tekercs valóság
aztán, amikor megnéztük, nagyon lehangolt "mindenkit",
szinte fájt nézni. Tiszteletre méltó kivételt
képezett a legelsõ "etûd", ami nagyon "egyszerû"
volt, lovakat pároztattak benne, de eredeti volt és friss
is. A második, "temetéses" epizódban is volt valami,
valami ami film-szerûségre törekedett, és ezért
nagyon hálásak voltunk, színészi játék
is volt benne. Ja, és bocs, a legutolsó film, Juhász
Imre "filmje" az összeállításban, nagyon kis
igényes darab. Juhász Imrét a Roarsch operatõreként
már nagyon megkedveltük, és igaziból miatta néztük
meg az egészet. Eléggé higgadt kis filmecske, és
a Steadycam. illetve Révész Balázs révén
mindenképp ügyes etûdnek nevezhetõ. Határozottan
üdítõ volt, de ehhez az elõzõ filmek szegénysége
is "hozzá adott" valamit.
The
Fall, "Az õsz", nyilván rosszul fordították
a címet, inkább zuhanás, esés lenne az igazi.
Ez a film volt a csemege. Kanadai akció-film, ami konkrétan
Budapesten játszódik. "Operatõr" (Direktor of photography)
Sas tamás, a Kalózok rendezõje és "operatõre".
És ...! És Helene De Fougerolles, a legrégebbi és
legnagyobb kedvencünk. Francia színésznõ, és
Virginia Madsen, Angelina Jolie, és Fûr Anikó tökéletes
keveréke. Korábban már forgatott Magyarországon
a Legyen világosság c. filmben, a Fóti mûterem
Notre Dame díszlete miatt jött ide az a film, a díszletet
eredetileg a "Hunchback" c. ugyancsak kanadai produkció építtette.
És akkor most itt van ismét ebben a filmben. Az elsõ
pár perc határozottan kecsegtetõ volt, hogy lesz feszültség
bõven a filmben, nagyon jó képek, nagyon jó
atmoszféra stb. (Steadycam ismét Révész Balázs.)
De aztán (sajna) tovább gurult a film, és sikerült
az egyik legostobább és legigénytelenebb thrillert
kihozni belõle. A történet miatt, ami nagyon el
van szúrva. Érdekes, hogy Sas Tamás a Kalózokat
nem vállalja, ezt pedig igen, de joga van hozzá. Ez a film,
a Fall érzés szerint olyan 1 millió dolláros
film lehet, ami persze, ha Magyarországon költik el, akkor
nagyon is sok. Jobb lett volna drága magyar filmként felfogni,
mint olcsó kanadaiként. Az Alliance, a film gyártója
egyébként csinált már nagyon-nagyon jó
Magyar vonatkozású produkciót is, Never talk to strangers,
Ne állj szóba idegennel, Antonio Banderas, Rebecca De Mornay,
Ragály Elemér, és a Rádió zenekarával
vették fel a zenét. Nagyon jó volt. Ez nagyon rossz.
Összes tanulság, Sas Tamás nagyon jó operatõr
(DOP), és Helene De Fougerolles gyönyörû, és
hogy a történetet nem ér elhanyagolni.
|