nem vagy belépve:
microcspv    "peace is precious"
logo Marilyn


    

2017-03-14

bezártak “a lányok” – egy sajtbolt kilőve a csarnokban

turizmus vs. az emberek

Bezárt egy helyi sajt-lelőhely, a cuki kis bolt a csarnokban, ahol kellemes áron tudtunk sajtokat vásárolni. Hétköznapi történet. Megtestesíti a tendenciákat, és előrevetíti a jövőt.

Ránézésre az ALDI nevű globális bolthálózat jelenléte tette be az ajtót a cuki kis helyi sajtboltnak – a Nagy Vásárcsarnok alagsorában – de ha még egy percet tűnődünk a történteken, nyomban kiderül az is, hogy Budapest pestise, a laissez-faire turizmus (aminek a fair-séghez semmi köze, sőt) a valódi elkövető.

 

Nem tudtak versenyezni a globális bolthálózattal, az ALDI-val, ez egyrészt világos. Másrészt azonban ott van az is, hogy a sajtjaik jobb választékot képviseltek, és olcsóbbak is voltak, és ami például az olcsó trappistát illeti, az övék ehető volt, finom, míg más boltokban olcsó trappista a sajt kinézetű ehetetlen műanyag szinonimája. Volt náluk parmezán is, más, mint amit a globális lánclatok árulnak (Tesco ideértve), juhtúró, kimérve. Egyszóval, mind a választékuk, mind az áruik minősége, mind az áraik egyértelműen jók voltak az ALDI-hoz viszonyítva, és még ha az ALDI-nak volt egy-két olcsóbb terméke is, például a Milfina nevű cég által gyártott parenyica sajt, vagy egy francia camembert, akkor is, a lányokhoz mindig bementünk vásárolni. De hát akkor miért szűnt meg?

 

Az, hogy a kicsi sajtbolt a mellette lévő globális áruházzal (ALDI) nem tudott versenyezni, egy elnagyolt leírása a helyzetnek. Lehet, hogy a vásárlók már nem vettek annyira sok mindent az ALDI miatt, például tejet, ami ott olcsó is és finom is (az egyik legjobb, amit a városban kapni lehet). És lehet, hogy az így – mondjuk egyharmadával – visszaesett vásárlónkénti összvásárlás már nem volt elégséges a megfelelő szintű profithoz (mert mindenki profitot hajt, a helyi boltok és a globális láncolatok egyaránt). Viszont lehet az is, hogy a sajtbolt, amit a kiszolgálók miatt úgy hívtunk, hogy „a lányok boltja” (eléggé romantikus elképzelés, ha nem betegesen naiv, hogy két huszonéves lánynak saját sajtboltja van a csarnokban) nem részesült eléggé az új vásárlói körből, a fiatal turisták tömegeiből. Erre utal az is, hogy az üzlet helyén ugyanaz a cég hungarikumokat fog árusítani, azaz 100%-ig a turista tömegeket célozzák majd meg, illetve szolgálják ki.

Akármi is az ok, az eredmény tipikus, nekünk egy jó bolttal kevesebb, a turisztoknak pedig egy bolttal több. Akármi is az ok, az üzlettulajdonos úgy alakítja ki jövőbeli üzlet-profilját, hogy a helyiek helyett a bulizni idelátogató fiatalok tömegeit szolgálja ki, lássa el áruval. Ezzel a változással kapcsolatban a legborzasztóbb az, hogy semmi sem hat ellene, bárhol és bármikor megtörténhet, a csarnok földszintjén is, ahol eddig még volt egy „szegénysor”, ahol a helyiek tudtak vásárolni. Mi van, ha ők is úgy döntenek, hogy inkább a pénz számít, nem a helyek ellátása? Nos, semmi. Szabadság van. Nem az emberek szabadsága, hanem a kapitalizmusé.

A következő főpolgármester választás fő témája minden bizonnyal a turizmus elleni védekezés és hosszú távú program lesz… És az sem kérdés, hogy a hatalom merre áll arccal: a turisztikai minisztérium nemrég azt nyilatkozta, hogy minden eddiginél több pénzt fognak „az ágazatba” folyatni, és idén még több beruházással igyekeznek kiszolgálni a turisták igényeit… Hm, vonzó kép, ami meg is valósulhat, tekintve, hogy a kormányzati „szakemberek” nem annak a valóságnak a talaján állnak, mint az emberek. Ők a turizmus, a biznisz és a profit szempontjából szemlélik a várost, s ennek megfelelően alakítják és irányítják a városlakók életét. Ebből semmi jó nem fog kisülni, sajnos.

-jepe-
2017-03-14

Címkék: Csarnok, Budapest, Turizmus, tourism, turisztok, vásárlás, sajtok, sajtbolt