nem vagy belépve:
microcspv    "peace is precious"
logo Marilyn


    

2017-04-24

turizmus és infláció

amit leginkább a turisztok vásárolnak, annak felmegy az ára

Nem is hinnénk, hogy hány darab közgazdasági doktrina van betöltve a fejünkbe.. ideértve olyan alapvetéseket, mint „több turista = több vásárló = több ÁFA = több bevétel = mindenki boldog” :) A valóságban azonban nem „mindenki” boldog a turizmusnak köszönhetően. Sőt, bőven van okunk arra is, hogy furán érezzük magunkat. Például amikor egyik napról a másikra megváltoznak azok az árak, amikhez hozzászoktunk… Mondjuk egy parmezán-szerű sajt ára 799-ről felugrik 899-re, anélkül, hogy bárhol bejelentették volna a 12%-os inflációt…

a kép illusztráció

A turizmus a győztesek műfaja, és bár elvileg mindenki örül neki, mert hiszen „a turizmus az jó az országnak, jó a nemzetnek, jó a hazának, jó a tőkének, jó az anyáknak és az apáknak is”, igaziból csak az üzleti szférának van oka az örömre, s azon belül is csak a komoly tőkével rendelkező vállalkozásoknak, no és a globális láncolatoknak. A turizmust – amely nem a turisták hibájából pusztító jelenség, hanem a kormányok hibájából, ahogyan ez a „Darwin rémálma” c. elképesztő dokumentumfilmben ábrázolva van – nem kontrollálni gigantikus hiba, ami azonban gigantikus profithoz vezet az üzleti szférában. A szabadjára engedett (laissez faire) kapitalizmus és a globalizált kapitalizmus egyik természetes kísérőjelensége az, hogy a turizmus a régi szép időkkel ellentétben egy embertelen jelenséggé válik, amit leginkább talán egy egy zombie invázióhoz lehet hasonlítani.

„turiszt lenni barat, 'migráns' lenni idagen”

A dolog morbiditása ott rejlik, hogy miközben a polgárok rettegve gondolnak a bevándorlókra, akik nem is bevándorlók, hiszen a gazdag nyugati országokba tartanak – mint a magyarok is – addig a turistákat mindenki vidám lelkesedéssel fogadja, csak úgy, mint Tarlós főpolgár-mester szövegeit arról, hogy „a turizmus az jó, a turizmus az jó lesz, s a turizmus jó fog lenni, mert a turizmus a magyar húzó iparág” – ami gyakorlatra lefordítva azt jelenti, hogy eladják az emberek alól a városokat, kezdve Budapesttel.

 

black magic: sajt ára 799-ről 899-re menni fel!

A jelenség mélyebb rétegeit érinti a valóságnak, mint azt elsőre gondolnánk. De elég azt látni, hogy a piac az piac. A pénznek nincs színe, nem számít, honnan van, és ugyanígy a fogyasztó identitása is totál mellékes. Kit érdekel, ki vásárol? A lényeg az, hogy megvegyék az árut. A lényeg a bevétel. És ha a turisták veszik meg, az még jobb, mintha az adott áru a helyiek kedvence lenne. Mert a helyiek leállnának a vásárlással, vagy mérsékelnék annak ütemét egy áremelés esetén. A turisták viszont nem. Egy turistának az, hogy valami 800 vagy 1800 forint, totál mellékes. És nemcsak azért, mert 8x annyi pénze van, mint a tehetős helyieknek, hanem azért is, mert ő egy turiszt, aki éppen pénzköltő consumer trip-en van – a változatosság kedvéért – és ilyenkor nem úgy gondolkodik, mint egy ember. A turiszt a szabadjára engedett (laissez faire) fogyasztó. S mint ilyen, totál veszélyes.

a kép illusztráció


Amint kiderül egy termékről, hogy NEM a helyiek veszik elsősorban, máris beindul az áremelés. Mint a parmezán-szerű sajt esetében is. A vásárlók indentitását pedig ezer módon „szkennelik”, például a szupershop kártyákkal, de a bankkártya (amit a bankok hitelkártyának neveznek) is árulkodó, és… ott vannak a térfigyelő kamerák is, amelyek révén a fogyasztók viselkedéséről közeli képek készíthetőek, illetve készülnek, mint abban a zseniális Columbo epizódban, Double Exposure, amelyben Robert Culp marketing pszichológusként, illetve viselkedéskutatóként szerepel.

 

a 'cukor' nem csinál ilyet!

A végeredmény: bár nincs 12%-os infláció, egy-egy termék ára, amit inkább a külföldiek vásárolnak, mint a helyiek, bármikor felugorhat 799-ről 899-re (ami több, mint 12%-os áremelkedés). A szakértő közgazdászok persze azt mondják, „a piac az piac, a piac szent, vagy esetleg egy véres diktatúrát akarsz, állami beavatkozássaaaal ???”, de nem fedi a valóságot amit mondanak, mert a piac, csak úgy, mint a cukor a Men In Black-ben, nem csinál ilyet. Ezt a szabadjára engedett (laissez faire) kapitalizmus csinálja, s a szabadjára engedett (laissez faire) turizmus. És vegyük figyelembe, hogy a piac ellen védekezni nem lehet és nem is volna 1 értelmes dolog, de a szabadjára engedett kapitalizmus ellen nagyon is van értelme a védekezésnek, csak úgy, mint a szabadjára engedett (laissez faire) turizmus elleni védekezésnek.

 

Egy éven belül választás lesz, de a turizmus nem valószínű, hogy addigra fontos választási téma lenne… hiszen mindenki tudja, vagy legalább is tudni véli, s elfogadja, hogy: több turista = több bevétel. És ennyi.

-jepe-
2017-04-24

Címkék: turizmus, infláció, parmezán, globális, Darwin Rémálma, Darwin's Nightmare, laissez faire, kapitalizmus