microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


::: urban / enviro -> városkoncepció, öko, környezet

2012-07-04

biciklis szabadsáág !! - BUBI a budapesti ász .)

FREE városi biciklikölcsönző rendszer


Jövőre elindul a BUBI, az első 30 perc ingyenes lesz, és a Margit híd és a Petőfi híd közti zónában lehet majd használni (írja a HVG és a Napi Gazdaság). Fantasztikus hír – egy egymilliárdos beruházás, ami egy évtizeddel fogja előretekerni Budapest történelmének fogaskerekeit … Gondolj csak bele !!:))

Nem biztos, hogy mindenkinek elsőre leesik, hogy egy ilyen ingyenes, nyitott biciklikölcsönző micsoda forradalmat jelent a város és a városlakók számára. Biciklikölcsönző eddig is van már vagy 20 darab, szóval mi ebben a nagy dobás?:)

 

Egy CityBike típusú (bike sharing) kölcsönzőnek gyakorlatilag semmi köze egy normál biciklikölcsönzőhöz, kezdve ott, hogy ez nem a turizmust, nem a biciklitúrákat, hanem a közlekedést szolgálja – és ingyenes. Gondolj bele, a BUBI révén, Budapest belvárosában mindenki ingyen közlekedhet – biciklivel !!!! A BUBI által lefedett területen belül bármelyik A-pontból bármelyik B-pontba eljuthatsz biciklivel – ingyen. Felveszed a bringát, majd miután eljutottál a célodhoz, leteszed a hozzád közelebb eső állomáson. Gyakorlatilag  felkapod, mész vele, leteszed, kikötöd - ennyi .) A város biciklijeit használhatod – ingyen. Bocs, hogy az INGYEN-szót ennyit emlegetjük, de talán megérted, hiszen az emberek árérzékenyek, és amikor egy villamosjegyért 320 forintot kell fizetni, mondjuk a Kálvin tér és az Astoria között, és ha elkap az ellenőrcsapat, akkor 16000 forintra büntetnek meg, szóval egy ilyen helyzetben az, hogy használhatod Budapest ingyenes biciklijeit, óriási forradalom. Ingyenes közösségi közlekedés.

 

A „BIKE SHARING” rendszerű biciklikölcsönzők Európa-szerte óriási divatot képeznek, Párizsban, Brüsszelben, Lyonban, Bécsben, Varsóban, Helsinkiben, Stockholmban, Milánóban – és csomó más városban is. Ezek a „bike sharing” kölcsönzők egyszerre forradalmasítják a város arculatát, és a közlekedését is.

Naná, hogy Koppenhágában is van, és lásd, mit írnak róla ők maguk:

 

„Kellemes időtöltést Koppenhágában!

A citybike bringák kiemelik Koppenhága vezető státuszát a világ biciklis városai között. Különösen a turisták imádják a citybike-okat, és sokan úgy tekintik, hogy a város fő attrakciója ez.

A cool és mégis vicces kinézetű citiybike bringák jól kifejezik azt a játékos stílust, ahogyan mi, koppenhágaiak a városi életet megközelítjük.

A city bike bringák azt is elmondják, hogy Koppenhága egy tiszta és ZÖLD város, ahol könnyedén elboldogulsz, bringával bárhova gyorsabban, fürgébben odajutsz, mint busszal vagy autóval.”

 
Párizs - vélib' :))

Londonban is van citybike, 2010 óta, Tel-Aviv-ban is, 2011 óta – azaz Budapest a 2013-as bevezetéssel még mindig jó helyen áll.

 

Érdekes tény azonban, hogy Pozsonyban már 2001-ben átadtak egy citybike hálózatot – de akkor a technika még nem tette lehetővé a napjainkban használatos magas biztonságú rendszert, és így a bicikliket három hónapon belül ellopták. A mai rendszer lényege az, hogy a bicikli alkatrészek ne legyenek leszerelhetőek, ne legyenek más biciklikkel kompatibilisek, a bicikliket pedig nem láncokkal, lakatokkal, hanem komputervezérelt zárakkal rögzítik, úgy, hogy a bicikli elmozdíthatatlan. A bicikliket és a kölcsönzést komputeres rendszer felügyeli.

 
Hosszú utat tettünk meg 1965 óta,
amikor a derék hollandok bevezették az első citybike rendszert Amszterdamban .)))) Náluk ez eléggé egyszerűen volt megoldva: kivittek az utcákra egy csomó fehér bringát, és letették őket, hogy az használja, aki csak akarja .))) Láncokra, lakatokra nem volt szükség .) Fizetni sem kellett érte. Felkaptad, használtad, leraktad .)))

A mai city bike kölcsönzők ugyanezt a forradalmat teszik lehetővé, és tényleg gombamód szaporodnak világszerte, Los Angeles, Miami, de még Mexico City is beleértve. A legnagyobb ilyen citybike Párizsban van, 2007 óta, és az a neve, hogy vélib' - a bringa (velo) és a szabad/ingyenes (libre) szavakból, 20 ezer bringával (!!!!!) és 1600 bringa-állomással.

 
CityBike Bécs - itt is reklámok fedezik a rendszer működtetését

Budapest különleges helyzetben van, mert a tágabb értelemben vett belvárosunk (az a négyszög a térképen :)) nagyon gyorsan bebiciklizhető, bármelyik pontja 8-10 percen belül simán és élvezettel elérhető. Mármost, attól a perctől, hogy ez a belváros tele lesz szórva bringákkal és bringa-állomásokkal, egyszerűen senki nem lesz olyan hülye, hogy ne bringával közlekedjen, vagy hogy legalább ne próbálja ki – és persze, ha kipróbáltad, sosem tudsz leszokni róla – ezt tízezrek bizonyítják Budapesten is .)))

 
Vélib' bringa-állomás Párizsban

Budapest tágabb értelemben vett belvárosában 74 állomáson 1000 bringa lesz kirakva, és innentől …

... elszabadul a „pokol” … a világ legmenőbb városai közé kerülünk …éljen!!

 

Megváltozik a közlekedési morál – hiszen mindenki biciklissé válik, és mindenütt rengeteg biciklis lesz … Ma egy átlagember hónapokat, néha éveket rágódik, készül rá, míg végül kipróbálja a biciklizést a városban … de a BUBI üzembe helyezésével ez az idő 1 percre redukálódik, ha valaki lát egy bringás csajt/srácot az utcán, és átfut a fején, hogy istenem, de jó neki, istenem, de jó lehet bringázni, akkor a következő percben már ő maga is ott suhanhat egy frissen "elkötött" citybike-on .)))

Megváltozik a bicikli státusza, túra- és hobbi-eszközből, sporteszközből urbánus közlekedési eszköz lesz – mindenki számára a default, a legolcsóbb, legpraktikusabb, legélvezetesebb városi közlekedési eszköz ..)))

Megváltozik a biciklisek státusza – illetve tovább változik (a budapesti autósok már így is meglehetősen kedvesek a bringásokkal / barmok persze akadnak mindig és mindenütt, de tényleg kiemelkedő a kedvességük az átlagos kultúr-budapesti autósoknak) … a biciklis az utakon nem egy fura szerzet lesz („scorcher” - tényleg, láttad Ted White filmjét ???:)))) a Critical Mass alapjául szolgáló filmet „Return of the Scorcher” címmel ???:))))))

Többé nem fura szerzet lesz az, aki ott „kavirnyál” az autók közt (mondjuk már most sem az, amióta átadták a kiskörutat, a Margit hidat és az új Andrássy-t :))) – hanem úgy fog kinézni a belváros, hogy tele lesz biciklisekkel … Az autósok kint fogják hagyni az autóikat … a belvároson kívül … és ...

 

… és mindezek a változások … egy újabb óriási bringás BOOM-ot fognak előidézni Budapesten … a 2010-2011-es nagy BOOM után .)))) A BUBI révén hetente akár 1000 új biciklise lehet Budapestnek … mert aki kipróbálta, tuti, hogy előbb-utóbb vesz egy bringát örökbe .)))

.. és eljön az idő (jövő ilyenkor), amikor a nagykörutat is totál ellepik a biciklisek .. .és az lesz az igazán jó... a biciklis kánaán...)))

 

 

 

lásd a BKK BUBI-oldalát (kb. 2012 július 30 óta) itt: http://www.bkk.hu%2Fbubi%2F

-jepe-
2012-07-04

Címkék: BUBI, bicikli, budapest, citybike, vélib, velib