microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


::: kult -> művészet, pop, vizuális kultúra, kultúr-stratégia

2012-07-08

nagyvárosok büszkesége: a Pride (1. rész / 5)

a felvilágosodás hullámai: a kisvárosi / középkori intoleranciától a nagyvárosok toleráns kultúrájáig ...


Kezdetben voltak a kisvárosok, illetve kezdetben volt a középkor, amelynek sok évszázados sötétségén s barbarizmusán a felvilágosodás tört keresztül, igazságos társadalmakban és egyenjogú emberekben, polgárokban gondolkodva. A felvilágosodás nem az 1700-as évek forradalma, hiszen napjainkban is tart – most is, ahogyan beszélünk … A felvilágosodás eszméi teszik nagyvárosainkat valódi nagyvárosokká, ahol az emberek képesek tolerálni egymás jelenlétét, s ahol gyönyörű kultúrák bontakozhatnak ki ...

a cikk fejezetei: :::::: a teljes cikk egyben

::::: New York - 1969

a cikket 16 éven felülieknek ajánljuk - nem rosszból :)) De ha még kisebb vagy, unalmas lesz számodra ez a cikk - majd elolvasod később .))



A felvilágosodás forradalmai (Mario De Micheli csodálatos gondolatmenetének megfelelően) nem értek véget sem Napóleon diktatúrájával, a Nagy Francia Forradalom végén/után, sem az 1830-as Júliusi Forradalom, sem 1848-as forradalmak leverésével, sem a Párizsi Kommün vérbefojtásával. Sőt, éppenséggel azt figyelhetjük meg, hogy a felvilágosodás eszméi tovább terjedtek a társadalmakban, egyre szélesebb rétegekhez jutva el, s egyre mélyebben ágyazódva a kultúrákba – és mi a forradalom, ha nem az, hogy eszmék, gondolatok, új látásmód jut el az emberek fejébe?:)) A felvilágosodás egy darab nagy injekció, ami azóta is folyamatosan szívódik fel a szervezetben, a világkultúrában, és változtatja meg sorra a társadalmakat, lépésről lépésre, ugrásról ugrásra – forradalomról forradalomra, és azóta is, minden forradalom ugyanannak a tűzhányónak a kitörése (akár eltérítették, mint nálunk vagy a szovjetunióban, akár nem).

Ha már itt tartunk, igen, a kultúra, a gondolkodás, a művészet (mint a gondolkodás élvonala), a filozófia, a kocsmai beszélgetések, a kiállításmegnyitók, a filmbemutatók, a koncertek „csinálják” a változást. Mindig minden ott kezdődik, a gondolkodásnál, a kultúra közegében – éppen ezért minden olyan hatalmi törekvés, amely a kultúrát korlátozni akarja (akár pénzmegvonással, akár működő intézmények, „liberális gócpontok” tönkrezúzásával, akár azzal, hogy a hatalmon lévő politikusok összebratyiznak a művészekkel, és egy nagy családdá válnak, ők, az értelmiség, és a corporation-önök) szélsőségesen ellenforradalmi hadviselés, terror, amely az emberek elnyomását, az életminőség, illetve az emberi szabadság szintjének leszorítását, az emberek társadalommá szerveződésének blokkolását jelenti.

 

New York a szabadság fővárosa (volt kb. 2008-2009-ig, a világválság legfrissebb kitöréséig, amikor a Wall Street lelepleződött - Jay-Z Empire State of Mind c. száma - bár a szándéka ezzel nyilvánvalóan ellentétes volt, egy korszak végét jelöli). Ezt a szabadságot, amire minden New York-i, minden amerikai büszke volt (és lehetett is, hiszen e szabadság révén vált New York a világ egyik kulturális epicentrumává, a világ közepévé) nem a Szabadságszobor szerezte meg, hanem a New York-iak.


egy drag queen - akiről Lou read énekel a Take a walk in the wild side-ban

1968 után, az akkori aktuális újabb globális forradalmi hullám után, illetve annak közepette (:)), 1969-ben New York-ban pattant el a cérna. Manhattan Lower Est Side-ja egy lapattant, kiégett városrész volt, nulla közbiztonsággal, itt bontakozott ki a New York-i Avantgárd, amit Andy Warhol, a Factory meg a Velvet Underground már évek óta képviseltek. Azt mondják, minden ebben a bárban kezdődött, a Stonewall Inn-ben, egy népszerű meleg bárban (lásd a csodálatos BBC dokumentumfilmet a Mapplethorpe videógalériában – Once Upon a Time in New York !! - az első „rész”, az első 15 perc végénél található). Akkoriban rendszeresek voltak a razziák - de nem alkoholtilalom volt, hanem (a későbbi liberális város szégyenére) azt tiltották, hogy egyneműek egymással táncoljanak. Három havonta 1x rendszeresen bevitték a meleg bárokból az embereket, és odabent megalázták őket.

 

Gondolj bele: a rendőrség felügyeli, hogy ki kivel táncol.

 

Az egyik ilyen péntek esti rendőr-razzia során aztán egy drag queen fejében elpattant a cérna, és hozzávágott egy sörösüveget egy rendőrhöz, amivel abban a pillanatban lázadást robbantott ki. Delacroix festménye jut eszünkbe, a Szabadság barikádra vezeti a népet – azzal a különbséggel, hogy a kilátszó mellű csaj egy drag queen. A felvilágosodás eszméi ezúttal New York utcáin törtek fel. Egész hévégés ostrom-állapot alakult ki, a melegek ott tüntettek, azt kiabálva, hogy „meleg vagyok, és büszke rá”, parti volt, ostrom volt, túszejtés, tüntetés. Az eset bejárta a világsajtót, és New York megváltoztatta ezt a kisvárosi, középkori, embertelen törvényt. Itt és ekkor kezdődtek el a meleg emberi jogi mozgalmak. Ha a szabadságszoborra tekintesz, egy nőt látsz fáklyával, de nyugodtan láthatod magad előtt a drag queen-t, kezében a sörösüveggel, ahogyan éppen dobja el. New York pedig hosszú időre a világ fővárosává vált, az egész világ számára. New York-ban mindenkit szétfeszített egy szabadság-érzés, aki oda megérkezett, lásd Sinatra számát, mindenki azt érezte, hogy ebben a városban minden lehetséges, hogy ott van a világ középpontjában. Egymillió (rengeteg) filmet forgattak New York-ban, amiket darabonként százmillióik néztek meg, mert nemcsak a New York-iak, de mindenki számára New York (volt) a világ fővárosa.

 

A macskák whiskast vennének? Az emberek pedig szabad társadalmakban szeretnek élni!!:) Az ember társas lény, társas és humánus, aki számára a másik ember potenciális barát, munkatárs, elvtárs, szerető, a honfitárs testvér, más ország gyermeke pedig unokatestvér .) Az ember csak akkor agresszív, ha megtámadják, vagy ha ostoba, és a gyűlölettől elmegy a józan esze, és támadásként értékeli egy másik ember puszta jelenlétét, létezését.

1969-ben New York csodálatos hellyé vált. Ezt teszi a szabadság, ezt teszi egy társdalom liberalizmusa: csodálatos, virágzó kultúra üti fel a fejét, amitől a városban eszméletlen jó élni. Sajnos, a New York-i avantgárdot a '80-as évek közepére szó szerint kifüstölték Manhattan-ből, a Wall Street átvette a dominanciát (és beindult a posztmodern, a tőke hatalmának globális kiterjesztésének időszaka, a megvesztegetett értelmiség asszisztenciájával), de még így is, hosszú évekig New York ebből a lendületből élt, ebből a kulturális virágzásból, aminek ez a '69-es lázadás volt az egyik első nyitó-jelenete, amit folytatott a CBGB-ben a New York Dolls, a zenekar, aki (hasonlóan a Velvet Underground-hoz) mindenkire hatással volt.





következő fejezet: széljobbosok - az ellenerő ...
a cikk fejezetei:
-jepe-
2012-07-08

Címkék: New York, drag queen, pride, meleg, leszbikus, hetero, szabadság