nem vagy belépve:
microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


::: urban / enviro -> városkoncepció, öko, környezet
    

2018-10-13

e-közlekedés, e-robogók – akkumulátoros robogók inváziója

Képzelj el 10-20 robogóst keresztül zebrákon, meg minden...

Milyen szép minden, nem? Épül-szépül a város, fejlődik a technika. Ma már nem benzines-, hanem elektromos autók és robogók hasítanak az utakon. A jövő így fenntartható, a világ egy szebb jövő felé halad. Vagy mégsem?

illustration

vannak decens lányok/fiúk, akik robogóval közlekednek a városban, az egész részeként, kultúráltan, ahogy kell -- az alábbi cikk állításai rájuk NEM vonatkoznak!

e – mint elektromos, mind modern, mint GREEN, mint fenntartható

Ami az elektromos járműveket illeti, kétségtelen előnyük, hogy nem pufogtatnak ki gázokat. Azt feltételezni azonban, hogy egy fenntartható jövőt vezetnek be, enyhén szólva hamis illúzió. Az akkumulátoros járgányok aksit használnak, az akkumulátorok pedig ritka fémekből készülnek. Röviden: sosem lesz olyan, hogy a világ összes autóját, s robogóját lecserélik elektromosra. Soha. Nincs annyi ritka fém, amiből annyi aksit lehetne készíteni. Az elektromos autók és társaik így megmaradnak a Nyugati Civilizáció tehetősebb rétegei számára egyfajta trendi kuriózumnak, a fenntarthatóság álcája alatt a természetes erőforrások, ásványi kincsek pazarlásának gyakorlatát folytatva.

aksis rollerek

Az elektromos rollereknek óriási divatja van. Vonzerejüket a normál, hajtós rollerek kényelmetlen, felemás világából való felemelkedés adja leginkább – az, hogy amíg eddig a rollereket hajtani kellett, ma már észrevétlenül suhannak: á la MAGIC!!!. A hajtós rollerek praktikusak, például a reptereken, az ott dolgozók száz métert olyan gyorsan tudnak megtenni, mintha nagyon gyorsan futnának, ez óriási előny. Városban is jó, rövid távra. Egyik bolttól átrollerezni a másikig, ami 2 sorokra van. Hosszú távon azonban nem kényelmes a használata, nem említve az aszimmetrikus mozgást. Elmenni, mondjuk a Blahától a Nyugatiig már nem annyira tuti trip egy hajtós rollerral, s ez városban még bőven csak rövid- vagy közép táv.

Eredetileg rollerek leginkább azok számára (voltak) népszerűek, akik nem szimpatizáltak a biciklisekkel, s a biciklizéssel. A roller számukra alternatíva volt, annak ellenére, hogy komoly áldozatokat kellett hozniuk, hiszen az egyik térd folyamatos behajlítgatása tényleg nem a legtermészetesebb mozgássor, megkapták, amit akartak: egy könnyű, praktikus alternatívát.

kinetikus energia aksikról! emberi izom-munka helyett

Az aksis rollerek felszabadították a rollerezés terhe alól a rollereseket! VÉGREEE! Immár erőkifejtés nélkül suhanhatnak! S nem is elhanyagolható sebességgel! A közlekedést ez persze picit sem forradalmasítja, hiszen autók közé nem mennek, maradnak a járdán és a dedikált bicikliutakon, biciklisávokban. A gyalogosok között suhanni nem fejlődés, s a biciklisávokban való rollerezés sem, hiszen bicikli vagy roller, tökmindegy, ráadásul a rolleresek megtartják az autóikat, általában csak második eszközként használják a rollert. A környezet számára viszont drága tehertétel, hiszen ritka fémeket kell felhasználni az aksikhoz, csak azért, mert valakik inkább rollerezek, minthogy biciklire üljenek, és inkább aksikat használnak, csak hogy ne kelljen rollerezniük se. Mozgásra pedig ott a konditerem, elektromos futópadokkal.

Természetesen ugyanez áll az aksis biciklikre. Persze, hogy kényelmes! Ugyanúgy, mint robogózni, vagy régen segédmotoros kerékpározni. Kényelmes, a kényelemnek pedig ára van. Aksik. Tonnaszám, per város. Nemcsak az a gáz, hogy az aksikat nem lehet teljesen recirkulálni – régi aksikból új aksikat gyártani – hanem az is, hogy a fémek, amikből az aksik készülnek, fogynak. Már a telefonok is durva léptékű ritka-fém felhasználást jelentenek, de a közlekedésben a mozgási energiát aksikból nyerni nagyságrendekkel durvább fejlemény. 

aksis robogók

A benzines robogók speciális szegmensét képezik egy város közlekedésének. Hangosak és fürgék, mármint relatíve: a dugókban s lassú forgalomban leragadt autókhoz képest. A legrosszabb bennük talán az, hogy a robogósok egy része (pizza futárok) hajlamosak felmenni a járdákra is robogóval. A másik az éktelen mennyiségű kipufogógáz, amit a levegőbe engednek. A zaj- és levegőszennyezés, amit végeznek, picit sem szúnyogcsípésszerű jelenség egy város életében. Egy robogót mindenki meghall, hangosabb, mint egy egész autósor. A füstoszlop pedig, amit magából kienged, gyakran felér egy x tonnás turista busz kipufogásával. Itt jönnek be a képbe az aksis robogók!

Az aksis robogók – elektromos robogók – pozitív fejleménynek tűnhetnek bárki szemében, aki a robbanómotoros robogókhoz hasonlítja őket. Ezeket a járgányokat azonban elsősorban turisztok használják, azaz nem pizzafutárok váltanak át hangtalan és gázkibocsájtás nélküli gépekre, nem lesz kevesebb a benzines robogó, hanem gyalogos turisztok ülnek elektromos JEEP-re, elektromos robogóra, és vetik be magukat a „közlekedésbe” mint megkülönböztetett járművek, járdán s bicikliutakon.

Csak a gyalogos turista lesz kevesebb, ez pedig nem fejlemény, legalább is nem pozitív. A közlekedés ZÖLD szegmenségben – biciklik, gördeszkák, görkorik, hajtós rollerek – agresszív térfoglalóként, hamis „fenntarthatókként” jelennek meg az akkumulátoros robogók, hiszen az aksis járművek nem a jövőt képviselik, hanem egy pillanatnyi hóbortot egy átmeneti korszakban, és óriási pazarlást.

Ennek ellenére, az aksis robogókkal a fő probléma nem a fenntarthatóság hiánya, hanem az agresszív térfoglalás. Az elektromos robogók, hasonlóan a benzines robogókhoz, egy „pimasz” közlekedési stílust tesznek lehetővé. Ezt azonban az elektromos robogók nem az utakon gyakorolják, hanem a járdákon, sétányokon, bicikliutakon, hidakon – gyalog közlekedők és biciklisek rovására.

turisztok nyeregben

A turisztok Budapesten eleve felsőbbrendűséget élveznek. Gazdag nyugati tinik szemben a nagyságrendekkel kisebb pénzű keleti helyiekkel. Egy elektromos robogó pontosan ezt az érzést erősíti bennük, s emeli szuper-intenzív felsőfokra. Lóháton érzik magukat a pór nép között egy középkori vagy ókori filmben. Jeep-et vezetnek a helyiek közt. Azt csinálják, amit Oroszországban a maffiózók a jeep-jeikben: elvárják a tiszteletadást a többi közlekedőtől, mivel ők azok, akik hatalommal rendelkeznek.

Egy robogó (rendszám nem kell rá, se bukósisak, pedig kb. ugyanaz, mint a benzines robogó: egy nehéz, 30-35 km/óra sebességre is alkalmas vas gépezet) a járdákon vagy a hidakon vagy a bicikliutakon úgy hasít keresztül, mint egy kiskirály, mint egy maffiózó a jeep-jével. Mert mit csináljon egy gyalog közlekedő? Kérje meg a robogó-háton szelfiző turisztokat, hogy húzzanak már le az útra a járdáról? A hidakon biciklisek is közlekednek, szóval, hogy mondhatná azt a turisztnak egy gyalogos helyi, hogy „ne már a járdán, ne már a hídon”? Nem minta egy turiszt, aki egy elektromos Harley Davidson-on ül, valaha odafigyelne arra, amit egy „gyalog” mondani akar neki. Le-szaharin. A turiszt fizet azért, hogy PRIVILEGIZÁLT körülmények közt, régebbi de pontos kifejezéssel „úrként” élvezhesse a várost, szóval, nem ereszkedik le a helyiek szintjére.

A jeep robogók ráadásul még ennél is durvább dolgokra képesek egy olyan szolgáltatás révén (turisztoknak), amit úgy hívnak: csoportos túra. Amikor 2 vagy három robogós együtt „élvez” várost, együtt élvez filmszerű utazást valahol a Balkán fővárosában, a határok még jobban kitolódnak. Egymás mellett mennek, mint a Pokol Angyalai (Hell's Angels, egy híres motoros banda). Vagy konvojban. A figyelmesebbek, mondjuk német vagy holland vagy skandináv turisták (tipikusan NEM az olaszok vagy amerikaiak, vagy angolok) még odafigyelnek a közlekedőkre, és amikor jön valaki, akkor mint a harci repülőgépek, más alakzatba rendeződnek. De ezek a szituációk is, bár udvariasak, egyértelmű felsőbbrendűségről szólnak. Az a 3-4 robogó kötelékben, konvojban abszolút uralja az utat.

És vannak a tipikus turisztok, akik vadak és arrogánsok. Ők a robogóikkal a lámpánál (szigorúan csak bicikliutakat használva, mondjuk ferenciek tere) beállnak a sor legelejére. A biciklisek elé. Ha egy biciklis legelöl áll, akkor mellé, illetve picit elé. És amikor zöldre vált a lámba, full gázon, azaz full power-en, egy keréken fognak elindulni, hogy maguk mögé utasítsák az alacsonyabb bicikliseket, mint alacsonyabb rendűeket, és máris indulhat a vidám szelfizés a Budapest nevű díszletvárosban. S ha ez nem volna eléggé gáz, a turisztok, illetve a turizmusból élő helyi üzletemberek (akik közt csomó külföldi van) tudnak ennél is többet. A csoportos túrák nem korlátozódnak 2-3 robogósra, akik mint egy diplomata delegáció utasítják maguk mögé / alá a bicikliút mezei közlekedőit. Tudnak többet is, 10-20 fős, és még nagyobb létszámú csoportokat ültetnek elektromos robogóra – gyakorlatilag motorra, robogóra, amihez bukósisak sem kell, sem rendszám, és a járdán is mehet, meg mindenhol, rollernak álcázva. Mert hivatalosan az elektromos robogó is „roller”, csak sem hajtani nem kell, sem ácsorogni rajta. Képzelj el 10-20 robogóst keresztül zebrákon, járdákon, s elfoglalva a bicikli utakat, mint egy török államfő és a karavánja…

 aki rollerezik, nem biciklizik

S mindez azért, mert az üzletemberek megutáltatták a társadalmakkal a biciklizést, azért, hogy a népek autózzanak, autókra költsenek meg benzinre, meg parkolási díjra, ahelyett, hogy vidáman közlekednének a városokban biciklivel. A bicikli ellenében bedobták számukra (akiket elidegenítettek a biciklizéstől) a rollert. A rollerért pénzt lehetett kérni, új találmány, ebben a formájában, csak nagytőkések tudnak versenyezni roller gyártásban. De a lényeg nem ez, hanem az, hogy aki rollerezik, nem biciklizik. Aki rollerezik, nem szereti a biciklizőket. Ráadásul, aki rollerezik, autózik tovább, mintha mi sem történt volna – vagy bkv-zik – és közben már az elektromos autóról álmodik.

jó lesz

Mert az lesz majd a tuti. A fenntartható jövő, meg minden. Amikor eltűnnek végre a benzines vackok, megszűnik a zaj meg a kipufogó gáz, Indiában, Ázsiában, Kínában, Afrikában, Dél-Amerikában, az USA-ban, Európában mindenki már elektromos autókkal fog közlekedni. Az lesz a szép, VÉGREE! :) És annyi ritka fémet találnak a bányászok Kínában, ami ezer évre elég lesz a Föld összes 8-10-18-20 milliárd lakójának, akik mind aksis robogóval vagy aksis autóval fognak közlekedni. Éljen a jövő! Jó lesz!

-jepe-
2018-10-13

Címkék: e-közlekedés, e-robogók, turism, turizmus, Balkán, Budapest