microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


::: szocio -> társadalom, média, nők, demokrácia

2016-11-25

Black Friday – a nagy átverés

fejre vigyázni! Black Magic!


A Black Friday óriási szenzáció. Óriási siker. Minden idők leghatékonyabb tudat- és viselkedés módosító reklámtechnikája. A fogyasztókká degradált emberek eksztázisba esnek, magukon kívül vannak, és olyan dolgokat követnek el, amiket józanul soha. Senki sem figyelmezteti őket, a média pláne nem. Kiszolgáltatottak, mint halak a halászhálóban. De lássuk, hogyan működik…

Először is, miért ne venne benne részt valaki, ha olcsóbban kapja meg, amit akar? Nos, az, hogy „olcsóbban”, viszonylagos. Olcsóbb, mint ami az árcédulákra ki van írva. De egy Black Friday után a leakciózott termékekről gyakran kiderül, hogy már kifutó termékek voltak, lásd ezt a tévét itt, pár napja még BF akciós volt

A másik probléma az, hogy ilyenkor (nem biztos, hogy) azt veszed meg, amit (valóban) akarsz. Ilyenkor beindul a pénzköltés, transzba esünk, és 150%-át költjük el annak, ami a hónapra van. Egy Black Friday során valószínű, hogy olyasmit veszel meg, amire nem költöttél volna, mert nem lett volna rá pénzed – de így, hogy ennyire "olcsó", mégis becsúszott a kosaradba.

 

Persze, ha valaki hülyét csinál magából, megpróbálja kimagyarázni. Hátha sikerül arra a konklúzióra jutnia, hogy végül nem is volt akkora hülyeség… Egy próbát mindenképp megér :) És láss csodát, még senki nem panaszkodott olyanra, hogy „basszus, elköltöttem egy valag pénzt hülye fekete pénteken mindenféle kacatokra!”. Bizony, az „önigazolás” eszméletlen komoly működés az emberi elmében, amit a pszichológiai tudással felvértezett kereskedelmi szféra ziccerhelyzetként tekint. Értsd, a halak ráharapnak a csalira (és a horogra), bocsi, ez olyan gyengepont, amit a kereskedők hülyék lennének kihagyni.

Nemcsak vásárlás után mosod tisztára a szennyest, de előtte is lefuttatsz egy jó kis önigazolást. Azt mondod (nem Te, hanem az emberi elme a fejedben), hogy „jó, jó, de hülye azért nem vagyok! csak olyasmit veszek meg, amire tényleg szükségem van! És ami tényleg megéri!”. Így kerül be az átlagpolgár a darálóba, aminek a végén csomó pénzzel kevesebbel pottyan ki, csomó felesleges holmival a birtokában. De ezeket a holmikat mind nagyon jó "üzletként", "vásárként", "boltként" tekinti, és örül nekik.

Hm... aki hülye, az megérdemli? Szerintünk nem. Az emberi elme működésének vannak gyenge pontjai. Ezeket ki lehet használni az ember ellen. Egy igazságos (emberközpontú) rendszerben az ilyen trükkök alkalmazását betiltanák, de sajnos, kereskedelmi rendszerben élünk.

 

De lássuk, mi a főpoén ebben az átverésben. Ahhoz, hogy ezt megértsd, most gondolkozz a kereskedelmi szféra résztvevőinek a fejével. Idézzünk pár sort a „Hogyan zsákmányoljuk ki a vásárlóközönséget sikeresen” c. képzeletbeli kézikönyvből:

// - - - - - „idézet”:

„A Fekete Péntek, tudjuk, úgy tűnik, mintha sok pénzt veszítenél rajta, de egyetlen perc alatt meg fogod érteni, hogy ez nem így van. Olcsón kell adnod számos terméket, és ezért sírsz, hogy milyen rossz neked, mekkora haszonról maradsz le, és utálod, hogy ilyen durva versenyre kényszerülsz a gazdasági növekedés végső belassulása miatt. De ha előveszel egy számológépet, vagy nyitsz egy excel táblát, te magad is rögtön láthatod, hogy nem maradsz le semmiféle haszonról. Lássunk egy példát.

December van, már majdnem. Leárazol egy tévét, mondjuk 60 ezerről 50 ezer forintra. Van rajta még így is 20 ezer forint hasznod. Sírsz, hogy lemaradtál 10 ezer forintról amiatt, hogy 60 helyett 50-ért adod. De hány ilyen tévét terveztél eladni az év során? Mondjuk 300 darabot. Mennyit adtál el eddig? Mondjuk 275-öt. Oké, minden terv szerint. De ha most leakciózod 60-ról 50-re, mennyit fogsz eladni? A maradék 25 darabot? Vagy...

Vagy esetleg... még 225 példányt? Értsd, ha csak 25-öt adnál el, akkor tényleg veszítenél 25*10e forintot. De te bevételből élsz, és nem árrésből. Azaz, „veszítettél” 25*10 ezret, de a többlet eladások révén nyertél 200*20 ezret. Összességében tapsikolhatsz örömödben – ahelyett, hogy sírnál. 500 vevőből 200-nak fogalma sem volt, hogy meg fogja venni ezt a tévét! Ez a Black Friday. Black Magic! A legjobb barátod!

A Black Friday nemcsak egy napig jó. Hatása az egész szezonban kitart, február végéig. A fekete péntektől begőzöl a fogyasztó, mindenütt számokat, meg százalékjeleket fog látni, és elszabadul a pokol – magyarul: „békés áldott karácsonyt mindenkinek!”.

A fogyasztó innentől ha meglát egy százalékjelet, gondolkodás nélkül kikölt 40-50 ezret, vagy 150-200 ezret, ki mennyit tud (mindenki kb. 140-150%-át költi annak, amit tudna, ha tényleg szükséges volna). De nem a pénz csak a lényeg, hanem az, hogy „gondolkodás nélkül”. Mert innentől tiéd a fogyasztó. 30+60 napon át tiéd a fogyasztó. Egész decemberben, aztán meg jönnek a nagy januári-februári leárazások. Sötét van, hideg van, halálra zabálják magukat, ezért unják a tévét, unják a facebook-ot, unják a szexet. Marad a vásárlás. Csórikák végig fogják vásárolni ezt a gyönyörű 90 napot! Az egészhez csak annyi kell, hogy valamikor az elején bekattanjon nekik valami, erre kell a Black Friday. Black Magic. A legjobb barátod! :)

A Black Friday, „fekete péntek”, már a neve miatt is átverés. A szerencsétlen frusztrált fogyasztók, akiknek inkább beszélgetésre volna szükségük, mint pénzköltésre, egész évben utálnak minket, akik az árrésből élünk, az ő vásárlásaikból, és most azt hiszik, ez most egy nap, amikor nekünk rossz, és ő nyer, és annál nagyobb lelkesedéssel, sőt, dühvel vásárolnak! Hadd fájjon nekünk :) Mi pedig elviseljük, és higgadtan számoljuk a pénzt, ami csak úgy dől hozzánk. A fogyasztók innentől bármit megvesznek. Nem áru kell nekik, hanem a vásárlás, azt pedig nem lehet megvásárolni, ezért mindig frusztráltak maradnak, és vásárolniuk kell, még többet. „Szegények” :) Így gondolj hát a Black Friday-re! Black Magic :) A sötét szezon kezdete :)

// - - - - - idézet vége :)

Ami bennünket, „fogyasztókatillet, tény, hogy a pszichológia és a viselkedés-kutatás az ő oldalukon áll, csak úgy, mint a média. De létfontosságú, hogy tartsunk egy kis önvizsgálatot „is”. A gyengepontjaink, melyeken keresztül a kereskedelmi szféra kizsákmányol minket, beteges gyengepontok, részben a mi hibánkból jönnek létre. Rajtunk is múlik. Ha nem akarunk zombikká válni, fontos lesz kijózanodnunk ebből a fogyasztói mámorból... Rajtunk is múlik, hogy egy Black Friday napon elindulunk-e a lejtőn, aminek a végén egy bevásárlózombi néz csak majd vissza ránk a tükröződő kirakatüvegekről…

 

-jepe-
2016-11-25

Címkék: fekete karácsony, fekete péntek, zombik, black friday, shoppingolás