|
|
|
|
Scary Movie
2000 A Csapnivaló viszonylag hamar ráharapott a tini-horrorok műfajára, de azóta is mindössze három témába vágó filmet sikerült kedvelnünk, a Még Mindig Tudom Mit Tettél Tavaly Nyáron-t, A Sikoly-okat és a Blair Witch Project-et. Az olyan filmek, mint a Rémségek Könyve például nem kerültek be valamennyire is a kedvelt filmjeink közé. Úgy
látszik tehát, hogy van valami határvonal,
valami, amit most még nem igazán látni, de ami később (egy-két év múlva)
esetleg már nyilvánvaló lesz. Ez a határvonal választja el a jó és rossz
tini-horrorokat. De tényleg, mi lehet ez? Akármilyen szárazon is hangzik,
de a túléléshez hasznos információk meglétét
jelölnénk meg első számú tényezőként, és persze itt nem arra gondolunk,
hogy egy horrorfilmet hogyan lehet túlélni, hanem hogy az életben hogyan
lehet boldogulni. És persze nem is mint egyfajta "receptre" gondolunk,
hanem egyszerűen életből vett jelenetekre, amiket ha átélünk, tapasztaltabbak
leszünk. A legtöbb film tartalmaz ilyet, és a legtöbb filmet pont azért
szeretjük, mert tartalmaz ilyet. Például a Kegyetlen Játékokban Sebastian
ott várja Annette-et a mozgólépcsőnél, és elhangzik a remek kis párbeszéd,
hogy "paff vagyok..., én meg szerelmes ...",
vagy amikor a Men In Black-ben Will Smith megkéri Tommy Lee-t, hogy ne
villantsa már szét szegény Linda Fiorentino agyát annyiszor, vagy amikor
Edward Norton arról panaszkodik a Harcosok Klubjában, hogy mennyit kel
utazgatnia, vagy amikor a Part végén Leonardo DiCaprio unottan pötyögtet
a komputeren. Ezek a jelenetek apró pici példák, és mindegyik olyan, hogy
valamit átélünk anélkül, hogy velünk is konkrétan megtörtént volna, mégis,
a moziból kijövet már olyan, mintha velünk történt volna meg. Nem az egész
film, csak bizonyos pillanatok.
|
Szóval a tini-horrorok
úgy alapulnak a bulizáson, hogy ott a fiatalok
(akármilyen fura is) az első horrortól kezdődően, (pl. Drew Barrymore a
Sikoly 1-ben) a bulizás különleges állapotába kerülnek, mivel "van valami
történés", és nem a hétköznapi szabályok működnek", és "van
izgalom is". Ahhoz, hogy egy tini-horror jó legyen, már csak az kell, hogy a gyilkosságok legyenek elhelyezve a fiatalok időtöltésében, és ne fordítva, de térjünk a tárgyra. A Scary Movie
nemcsak
azért kiemelkedő jelentőségű film, mert minden idők legsikeresebb fekete
rendező által készített mozifilmje, (az USA-ban a nyitó hétvégén 42 milliót
csinált a 19 milliós költségvetésű film, és július közepe óta 154 milliót
összesen, ezzel megelőzve a Blair Witch Project-et is), hanem mert az
első tini-horror paródia. Ezt a szót, persze, hogy "paródia", érdemes közelebbről megnézni, hiszen egyrészt igaz, hogy az Airplane és a Csupasz Pisztoly színvonalán valósít meg parodizálást, (ami miatt le a kalappal, de tényleg), másrészt viszont arról is szó van, hogy eddig a legkísérletibb, vagy legextrémebb műfaj a tini-horror volt, és ez a paródia-film ezt a műfajt meghaladja, (különben humor nem is igen jöhetett volna létre). Tömören egy rekord filmről van szó, amelyben a Wyans testvérek megmutatják nekünk, hogy hogyan kell igazán tini-horrort nézni. Ami a Wyans-eket illeti, az idei MTV Video Music Awards-on ők voltak a házigazdák, és nem igazán voltak szimpatikusak, tehát ezt a filmet minden pozitív várakozás nélkül sikerült megnéznünk. Visszatérve, a lecke, amit adtak nekünk az az, hogy a tini-horrorokat bulizás közben, illetve a bulizás állapotában érdemes nézni. HA így tesszük, akkor a horrorból is humor lesz, és ők biztosan így tették, mint igazi haladók, hiszen hogyan másképp találhattak volna ki ennyi remekbeszabott, betépett poént. A film különlegessége még, hogy nincsenek benne konkrétan bemutatott gyilkosságok, tehát pont azt az általában szükséges rosszat hagyták ki, amit nem igazán kedveltünk a tini-horrorokban, és mégis, hiába nem látjuk a konkrét és prózai gyilkosságok konkrét pillanatait, a filmben a feszültség akkor is folyamatos. Nem vérfagyasztó, (hálistennek), de azért tök izgi. Van azonban pár gusztustalan rész, ami péniszt tartalmaz, de ezekért, ahogy a South Parkban mondják (hibáztassuk Kanadát), hibáztassuk a Farelli fivéreket, akik elvetették a sulykot, és a vígjátékok elengedhetetlen elemévé tették a gusztustalanságok legalább egyszeri alkalmazását egy-egy filmen belül. A film a moziból kijövet is többet ad a tini-horroroknál, a kicsit kiradírozott agy helyett, igazán kellemes és vicces állapot az uralkodó. Kreatív, jó stílusú és kellemes film - a műfaj iránt érdeklődők számára. -zé-
|
|
|