2009-12-17
Ádám Almái
Minden - és mindennek az ellenkezője
Amíg a szokványos, szórakoztatást célzó filmek az élet felületén csúszkálnak, és akárhány órát nézünk is belőlük, egy fokkal sem kerülünk közelebb semmihez, csak egyre tompábbak leszünk, addig a művészfilmek lényege a filozófia, a szisztematikus kutatás, a jelentőséggel bíró lépésekkel való előrehaladás, és így akárhonnan indulunk is el, akármilyen gondolattal - biztosan jutunk valahova, feltéve, hogy jó a filmet gondozó, előhívó művész - mint esetünkben is ...
Az Ádám Almái önmagában is egy filozófiai költemény, azon belül is egy extrém műalkotás. Filozofikus, hiszen a börtönből szabadult, saját bevallása szerint is gonosz skinhead egyik ad hoc válasza lesz a világot jelentő projekt - egy almás pite sütése. Amint Ivan, a

A film persze extrém is. Még szép, hogy az, hiszen az élet, a való élet legeslegdurvább árnyékzónájába merészkedik be hetykén - a gyűlölet, a gonoszság és a lelki szegénység birodalmába. Adott egy pap, aki meglehetősen sajátosan áll hozzá a valósághoz, az élethez - kissé Dosztojevszkij-stílusú karakter, lazaságát, vitalitását tekintve pedig legeslegjobban, Bódy Gábor Kutya Éji dala c. filmjében az álpaphoz hasonlít(ható). Adott a pap, és adott vele szemben a skinhead, akinek semmije sincs, a semmiből jön, és épp a semmibe tart (alig várja, hogy 11 hónap múlva szabaduljon, és folytassa a skinheadkedést, addig is, minden nap visszateszi a falra a Hitler-képét).
A mérkőzés nemcsak kozmikus, de nagyon kemény is. A pap semmit sem akar - azaz mindent akar, bármit. Szocializálni akarja a skinhead-et, remélve, hogy ha belőle folyton a szeretet és emberség hullámai áradnak, az

A film gyakorlatilag egy bibliai történet, komplex és transzcendens. Látjuk a skinhead-et, amint többször is megveri Ivan-t. Ivan orra egyre durvábban eltorzul, szinte mint valami vígjátékban - de ez most komoly. Az almás- lepény-sütés, bár első hallásra ártatlan küldetésnek tűnik, egyre komolyabb projektté változik. Ivan azt állítja, hogy az ördöggel kell megküzdeni, hogy a lepény (pite) végül összejöjjön. A skinhead azt mondja, ez baromság. Később ezt azzal tetézi, hogy elmagyarázza Ivan-nak, hogy az ördög nem is foglalkozik vele, hogy Isten teszi őt tönkre,

Az Ádám Almái egy dolgozat az emberről, a társas lényről, az emberről, akibe be van építve, be van programozva, hogy jó legyen. Milyen érzés lehet egy skinhead-nek végignézni egy olyan férfi halálát, egy idős, 80 valahány éves ember halálát, aki egykor egy haláltáborban volt náci katona, és szörnyűségeket művelt?
Egy sziporkázó fogalmazvány a humánumról, a szeretetről, az élet védelméről, az áldozathozatal megkerülhetetlen szükségességéről, az emberi derűről, amely összetartja az életet - és amely hiányában minden szétesik, szétrohad. Az ember nem is hinné, milyen kristályosan és mekkora kényszerítő erővel fogalmazhat meg örök érvényű törvényeket egy ilyen briliáns parabola ... Az Ádám Almái remek párja a Kutya Éj Dalának (lásd a szeretet, a humánum, a hit hiánya, amely mint rozsda vagy sav marja szét az emberek életét), és az Andrej Rubljovnak is (bár a harang helyén ezúttal egy almás-lepény szerepel). Egy friss és elképesztően tartalmas modern mese, sőt, egy látványos kísérlet, egy mélységesen tanulságos demonstráció ...
-fülöp-
2009-12-17