MTV - "You’ve come a long way, baby"

Tavaly az volt az MTV szlogenje, hogy "MTV is Music Television", idén pedig szépen átváltottak az "MTV - Beat, don’t follow!" -ra. 
Nem csupán szlogent cseréltek, (na nem, mintha valami panasz lett volna a korábbira), de részletről részletre, több lépésben szépen átalakították a műsor-szerkezetét is. A televízió kezd átváltozni univerzáslis információs csatornává, ahol szó szerint csak úgy lüktet a sok infó.
Ez a kampány, illetve program az MTV Exlusive-val szoros összefüggésben jött létre. 
Az MTV Exclusive egy klip-kategória, az olyan klipek jobb felső sarkában, amiket az adott időben még csak és kizárólag az MTV-n lehet látni, megjelenik az Exclusive felirat. Éppen úgy, ahogy az MTV Fresh citrom-emblémája, illetve most már az MTV- New-é szokott. Az Exclusive korábban létezett, mint a "Beat, don’t follow", így nem sima váltásról beszélhetünk, hanem egy nagyon komoly tudatossággal végrehajtott fejlesztésről. Megnézték, hogy mijük van, és meghosszabbították, de annyira, hogy a végén vadiúj legyen az eredmény. 
Az "MTV - Beat, don’t follow!" programhoz egy remek kis MTV "klip" tartozik, egy Az uforepülő csészealjban utazik egy rövid hajú csaj, és zenéket kever le és fel, és hallgat, szóval az MTV-n látható klipek között böngészik. Monitorán pedig az Exclusive kategóriában megjelent videókból látunk részleteket,  megjelenésük dátumával, és hozzá bemondják: "We’ve brought you these first" (Ezeket mi hoztuk nektek először), és amikor a csészealj tovaröppen, és bemondják, hogy "beat, don’t follow", vagyis hogy ne kövesd az ütemet, a jelenidő ütemét, azt, ami a legújabb pálya, a legfrissebb dolgokat ne kövesd, hanem te is rezegj velük együtt, az MTV-vel. És mivel felsorolják neked, hogy egy jócsomó kedvenced az MTV-n láthattad legelőször, el is hiszed, hogy ebben az űrhajóban utazni nem a beindulás követését jelenti, hanem ott vagy, azon a helyen, ahonnan a rezgések kiindulnak. 
Az ufonautaAhhoz képest, hogy annak idején úgy indult a videó-klip biznisz, hogy csekély nevezési, regisztrálási díj ellenében felvették az adott zenekar klipjét a többi közé, és akkor nyomták le, amikor akarták. Majd, értelemszerűen plusz lejátszási lehetőségeket is kaptál, ha külön fizettél értük. És a szisztéma csúcsaként végül, ha exkluzív szerződést kötsz, és egy pici ideig lemondasz arról, hogy minden zenei csatornán egyszerre kezdjék el nyomni a kliped, és kezdetben  "csak" az MTV Exclusive-val vezeted be, nyilván csomó előnyt nyersz, akár még kedvezményt is, vagy plusz lejátszásokat. A helyzet azért különleges, mert ezáltal, hogy tulajdonképpen az MTV mutat be egy klipet, és nem csak  nyomja, ami érkezik, hanem produceri, terjesztési pozíciót is betölt, valójában klip-kiadóvá vált. 
Az ufonauta monitoraAz MTV-nek egyébként mindig is exkluzív jogai voltak a hozzájuk beadott videókkal kapcsolatban, ha például egy műsort dobtak össze, mindig is lazán használhatták az náluk lévő klipek zenéit, sőt, a műsorok közötti saját klipjeik-hez akár képeket is simán kölcsönvehettek. Party Zone c. műsorukban pedig rendesen keverhetik a zenéket és klipeket, félórás, órás blokkokban, amiknek MTV Party Zone Megamix  lesz a címe, és még lemezen is kaphatóak.  Emiatt a rugalmasság miatt az MTV a zenék és klipek nagy olvasztótégelyévé válhatott, ami miatt kábé olyan előnye van az összes többi csatornához képest, mint az USA-nak volt Európával szemben. 

 

Ehhez a "Beat, Don’t Follow" periódushoz egy nagyfokú műsorátképzés is társult. 
Eltűnt például a  Singled Out, a randevú-vetélkedő műsor, ami nagyon jó volt, de az új vonalból kilógott, mert nem volt elég letisztult, infó-jellegű. Ezzel párhuzamosan megjelent a Bytesize, ami egy olyan műsor, amiben -senki ne lepődjön meg- klipeket nyomnak. Szinte csak apróságok társulnak ehhez, hogy például amikor megy egy klip, vagy egy bejátszás a klipben látható zenekarról, mindig ki van írva, hogy hány perces az adott anyag, hol tartasz a nézésben, és mennyi van még hátra. Apróság, de határozottan komoly változást tud előidézni tévénézési szokásainkban. Mint egy forma 1-es pilóta, sokkal több infót kapsz a pillanatnyi helyzetedről, és egyébként is kényelmes és friss dolog, ha látod, hogy ebből a klipből még 15 vagy 180 másodperc van még hátra, mert közben megejthetsz egy telcsit, folytathatod a munkád, vagy bármi, és ha szeretnél látni egy kedvencet, akkor további kényelmet Az éppen most következő műsor, a Lick Angliában készültis kínál az adás, mert reklámok előtt is kiírják, hogy következő ez és ez a klip lesz. Kiírják, hogy az adott műsor az MTV Network melyik országában készült, stb., csak hogy tényleg úgy érezd magad a tévéd előtt, mint egy űrhajó kezelőpultjánál, sok-sok infóval. 
Ehhez társul ugyanennek a műsornak a keretein belül az interaktivitás. Az interneten keresztül animációkat küldhetsz be nekik, és a műsort taglaló szünetekben bemutatják őket, és kiírják a neved és a site-od nevét is. 
A műsor filozófiája, hogy egy ilyen hatalmas tévé adását egyetlen sima kis PC-ről lehessen működtetni. Abszolút idealisztikus, de mégiscsak beküldheted az animációidat, sőt, kérhetsz számokat is, mégpedig úgy, hogy felveszed magad videóval, és elküldöd a felvételt, ahogy beszélsz, és kérsz valamit, szintén interneten keresztül. Egyéb műsorokban pedig interneten keresztül szavazhatsz, hogy a lehetséges számok közül, melyeket szeretnéd, ha lemennének. És olyan is van, hogy a kívánságod szövege megjelenik a képernyőn, például a Total Request c. show-ban. 
A Total Request az MTV ID-ból lett a , és ez is az interaktivitás vonalát lovagolja meg, azon felül, hoy a PC-ddel is tudsz kérni, utcán megszólított fejek konferálják fel kedvenc számaikat, és  küldik azokat barátaiknak, így tulajdonképpen nincs műsorvezető, hanem maguk a fiatalok látják el ezt a funkciót.
Másfél éve lement egy klip, ami lavinát indított el. Nem is a klip, hanem a rajta megjelenő feliratok. Annak idején   korszakalkotó ötlet volt a televiziózásban, hogy feliratokat tettek a képekre, így a közvetítés során nem kellett a bemondónak külön elmesélni, hogy most ki fog beszélni. Ugyanezt találta fel az MTV a klippekkel.  Lou Reed Perfect Day c. száma volt az első, kicsi feliratokat olvashattunk arról, hogy hogyan készült a klip, hogy például az összes fellépő 100 dollárt kapott azért, hogy fellépjen, és ráénekeljen a számra, és hogy Elton John mennyit keres. Aztán lehetett látni egy ugyanilyet a U2-tól, amiből sokat lehetett tanulni az együttesről a popról, de még arról is, hogy Michael Stipe mennyire sietett leutazni egyik koncertjükre. Aztán pár hónap eltelt és létrejött egy külön műsor, ahol az összes klipet feliratok kísérték végig. "Data Videos"  címmel. Ennek az info szolgáltatásnak nem kicsi érdeme, hogy az emberek megismerik a videók rendezőinek a nevét. Rögtön az MTV után a szintén VIACOM tulajdonban lévő VH1 is bevezette ezt az info stílust, és büszkeségünk, hogy a hazai ZTV is csinál már ilyet. 
Az MTV-nek valójában egyetlen élő adása van, amúgy 4-6 órás blokkokat láthatunk a különböző műsorokkal ismétlődni, mint ahogy ez már a nyolcvanas évben is így volt. Ezeket a blokkokat komputer vezérli, automatikus adásbonyolítás üzemmódban. A dolog szépsége, hogy a különböző MTV-k, pl. az MTV Europe és mondjuk az MTV Italy komputerei össze vannak hangolva egymással, egy szépen működő hálózatot képezve, beleértve a website-ot, az mtve.com címen. 
Az élő műsor, a Select MTV, amiben Ulrika az állandó tag, tavalyi partnere, Thomas már a múlté. Őt Kiki, egy szőke csaj váltotta föl, aki villámszerű gyorsasággal ette be magát a show-ba. Egyik nap mint a műsor asszisztensét becitálták a kamera elé, mert szülinapja volt, aztán napokkal később már Thomas helyett nyomult.Mindenki kedvence - Tray (Ok, természetesen egyáltalán nem biztos, hogy tényleg szülinapja volt neki akkor). 
Kiki betársult Ulrika mellé, és hamarosan a híreket is ő mondta, sőt, amikor Ulrika máshol volt kiküldetésen, például a Music Video Awards-on, Olaszországban, Kiki egyedül nyomta, (és nagyon élvezte). 
Kiki Továbbra is látható, de bejött egy új fej, Trey, egy nagyon helyes srác. Nemcsak helyes, hanem cool is, mert például, amikor Eden, aki a European Top 20-ből, a saját műsorából néha átszállingózik a Select MTV-be, és felteszi a lábát az asztalra, Trey rászól, hogy ne tegye. 
Nagy utat tett meg az MTV, ami az "MTV - Beat, Don’t Follow" -ban teljesedik most ki, és az benne a legszebb, hogy folyamatosan csak azt hozza ki magából, ami tulajdonképpen a kezdetektől benne volt. Összesen csak annyit csinál, hogy halad a korral, illetve egy picivel az előtt. 
-(xx)-

oldal: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17