|
|
A kilencvenes éveknek
volt pár nagyon nagy dobása, és nem feltétlenül arra gondol az ember, hogy
filmek, amik nagyon nagy bevételt hoztak, mert ha már bevételről van szó,
akkor mindegy, hogy mi hozza létre azt, atomerőmű, post-it, vagy egy Tiszta
Románc.
Ha összesen két darab filmet lehetne
megjelölni, mint a legnagyobb hatást gyakorló filmet a 90-es években, akkor
az egyik a Tiszta Románc lenne, a másik a Szökevény. Sokak
szerint a legjobb Tarantino film. Tarantino, amikor ezt a forgatókönyvet
írta, még sehol sem volt a filmes szakmában, leginkább csak tervei voltak.
22 évesen elhelyezkedett egy video-tékában, és nemhogy ekkor, de már 8
évesen mindene
volt a film. Tarantino 2 éves korában került L.A.-be, akkor anyucija 18,
apukája pedig 23 éves volt. A fiatal szülők tényleg gyakran vitték moziba.
Szóval, első, (befejezetlen), filmje az volt, illetve lett volna, hogy
"My Best Friend’s Birthday", így hivatalosan első forgatókönyvének számít
a True Romance, amit
87-ben írt, és 90-ben
adott el, mégpedig 50 ezer dolcsiért. 88-ban írt még egy forgatókönyvet,
ami a Született gyilkosok volt, illetve lett, de Tarantino nincs kiírva
a film feliratai között. |
A
True
Romance-szel az volt
a terve, hogy ebből (az ötven ezerből) megcsinálhatja akkori álmát, a Reservoir
Dogs-t (Kutyaszorítóban). A Kutyaszorítóban-t eredetileg 16 mm-esre és
fekete-fehére tervezte, és a haverjai játszották (volna) a főszerepeket.
így tudott (volna) működni a nagyon alacsony költségvetés. (a Low budget
továbbra is 1 milliót jelent). Ekkor volt, hogy lekopott a videotékából,
és a CineTel (kicsi Hollywood-i produkciós stúdió) részére végzett forgatókönyv
stílus-javításokat, dialóg-feltuningolásokat stb. Így találkozhatott Lawrence
Bender-rel, aki egy osztályba járt az ottani filmművészetin a színésztagozatos
Peter Flood-dal, aki azon felül, hogy éppen elvált a színészetet
oktató tanárnőjétől, Lily Parker-től, ismerte Harvey Keitel-t is. Harvey
Keitel elolvasta a forgatókönyvet, és nagyon tetszett neki, és segített
pénzt szerezni, elvállalta az egyik szerepet, (Mr.
White), sőt s többi főszereplőt
is segített beszervezni, Ekkor lépett a képbe Richard Goldstein. És mi
itt lépünk ki belőle. Lényeg, hogy a Reservoir Dogs nem jöhetett volna
létre a Tiszta Románc nélkül. |
A
Tiszta
Románc azért nagyon-nagyon
jó film, mert zseniálisak a dialógok, és a jelenetek, és mindezek egy nagyon
cool és szép történetbe épülnek be. Clarence (Christian Slater) egy képregényboltban
dolgozik, munka után beül egy bárba és szolidan beszélget, de amikor Elvis-re
tereli a szót, vagy moziba hívja a nőt, és kiderül, hogy kungfu filmet
akar megnézni, mégpedig hármat egyhuzamban, általában visszautasítják.
És akkor szülinapján ott ül a moziban, és a
Sonny
Chiba filmet nézi, beül
mellé egy bombázó, Alabama (Patricia Arquette), és még aznap este összejönnek.
Aztán Alabama bevallja neki, hogy ő egy callgirl, és hogy a képregény-boltos
főnök bérelte fel, hogy történjen vele valami szülinapján. Clarence azt
feleli, hogy sejtette, hogy valami bűzlik Dániában, és amikor Alabama levetkőzött
Clarence megkönnyebbült, hogy alul sem férfi. Percekkel később már
bevallják, hogy nagyon szeretik egymást, és ez csak annyi konzekvenciát
jelent, hogy Clarence el kell hogy hozza Alabama cuccait
a stricijétől, Drexl-től. . Amúgy megtudjuk, hogy Alabama "még csak
négy napja callgirl, és Clarence a negyedik kuncsaftja, tehát még nincs
agyonnyúzva". |
A
cucc-elhozás elég kemény dió, Gary
Oldman a legsúlyosabb
drogkirályt alakítja, aki mellesleg kicsit feketének képzeli magát, az
ajtóban egy százhúsz kilós beengedő fogadja Clarence-et, de tovább nem
meséljük ez a részt.
A
film nemcsak remekbeszabott dialógokkal, jelenetekkel, hanem remekbe szabott
szerepekkel és színészekkel van tele. Brad
Pitt egy Floyd nevű karaktert
alakít, Floyd egy bútordarab, egy vegeta csávó, aki mindig elhasználja
lakótársai elől a wc-papírt,
egész nap otthon ül, és csak szív. Szegény Dick Ritchie-nek (Michael Rapaport)
elég baja van vele, de szereti. Dick Ritchie nagyon buta fiú, elmegy szereplőválogatásra
egy Starsky és Hutch szerű sorozathoz, és amit művel, az nagyon vicces.
Eláruljuk, hogy végül megkapja a szerepet. Elliot egy komoly producer asszisztense,
és Dick haverja, rajta keresztül akarja Clarence és Alabama elpasszolni
azt az ötven kiló kokaint, amihez véletlenül hozzájutottak. Elliot sportkocsiját
vezeti, egy prostituált társaságában, nála van a minta a kokainból, és
amikor leállítják őket gyorshajtásért, és Elliot próbálja rávenni a nőt,
hogy rejtse a zacskót
a
melltartójába, a csaj visszautasítja, Elliot lekurvázza, és a csaj Elliot
arcába vágja a kokót, ami szétcsattan, és mire a rendőrök odasétálnak az
autó mellé, Elliot feje tiszta kóla. |
A
film egyik legszebb jelenete Dennis
Hopper önfeláldozása.
Ő alakítja Clarence apját, egy nyugdíjazott zsarut. Szicíliai maffiózók
vallatják, hogy hova ment Clarence és Alabama, akik viharos gyorsasággal
összeházasodtak. Dennis Hoppert kínozzák, és rájön, hogy semmi
esélye. Azt mondja, hogy jól van, beszélek, rágyújt egy cigire, és egybehangzóan
szinte mindenki aki látta a filmet a legszebbnek ezt találja, ahogy érezni,
hogy Dennis Hopper tudja, hogy ez
az utolsó cigije. Szóval
rágyújt, és elkezdi kifejteni, hogy "A Szicíliaiak a niggerektől származnak".
A Csapnivalónak semmi köze a rasszizmushoz, és a filmnek sem, a jelenet
is tökéletes. Meg kell jegyezni hogy a film szereplői utána kellett, hogy
nyilatkozzanak, hogy meggyőzzék a közönséget, hogy ez csak egy nagyon szép
fikciós film, és semmi rasszizmus nincs benne, ezt elmondta Patricia, és
akkor Dennis Hopper következett, aki pedig úgy érvelt (mint a filmben is),
hogy szó sincs rasszizmusról, történelmi tény, hogy a Szicíliaiak
a Móroktól származnak. Nagyon vicces volt. |
A
filmben Val Kilmernek
("Vel") van a legkivételesebb szerepe, ő nem mást játszik, mint a királyt,
Elvis-t. Clarence érezte legfontosabb döntései előtt a mosdóba megy, ahol
a királlyal folytat beszélgetést. Elvis
tanácsokat ad haverjának, Clarence-nek. Az a legszebb, hogy Val Kilmer
arcát alig látni, max talán a tükörben egy picit.
Még
egy jelenetre és egy dialógra hívnánk fel a figyelmeteket. Jelenetben nagyon
izgi, amikor Clarence és Alabama Dennis Hoppert várják a ház előtt. Alabama
cigánykerekeket hány, ezzel foglalja el magát. A helyszín ekkor Detroit,
Dennis Hopper egy olyan környéken lakik, ahol percenként járnak a vonatok.
Mindig mondja is, hogy na, jön a vonat. Szóval, amikor Dennis Hopper megjön,
és Clarence-szel beszélget, a háttérben vonat húz el, és közben Alabama
cigánykerekezik. Egy ilyen jelenet apróság, a legtöbb filmben úgy nézne
ki, mint egy tévésorozat, kicsivel több kameramozgással, Tony
Scott, a rendező, Ridley
tesója, és Tarantino gondoskodtak arról, hogy az ilyen apró jelenetek is
bombázóan finoman legyenek megcsinálva. Ennek eredményeképpen a film összes
jelenete teljesen emlékezetes és izgalmas, és 99-ben is hátborzongatóan
újszerű, ami nem kis dolog.
Dialógban
pedig az állatos cukorkát emelnénk ki, röpke kis egymásodperces jelenet,
éppen várnak valami hullámvasútra, Clarence Elliot-tal tárgyal közben,
és megkérdi, kér-e állatos cukorkát. Elliot
vesz egyet, de Clarence azt mondja, a gorillákat ne (Save
the gorillas, a mentsük
meg a gorillákat a kihalástól szlogenből jön), ha valakinek a dialógok
írása közben ilyen pici, de nagyhatású poénokra terjed a figyelme az nagyon
jó író, akit szájtátva hallgatnak, olvasnak, vagy nézik a filmjét. Tarantino
nagyon jó író, és ez leginkább ebből a filmjéből derül ki, mellesleg vicces,
hogy egy videotékai alkalmazott ilyen történetet ír, amiben
képregényboltos fiúval
történik meg az egész film, de a legjobb forgatókönyvek úgy jönnek létre,
hogy az író abszolút beleéli magát. A Tiszta Románc mindenesetre minden
idők abszolút tízpontos filmjeinek kiemelkedő darabja, egy igazi király. |
-cow-
|