microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


keresés:
search
xXx (2002)
xXx
xXx
rendezte:
Rob Cohen

írta:
Rich Wilkes

. . . . . . . . . . 7.86
(a cspv olvasók szavazata)  itt szavazz !

. . . . . . . . . . 6.5
(a cspv szerk-ek szavazata)

hossza: 123 perc
nemzetiség:  amerikai
műfaj:  akció, kult
eredeti nyelv: angol
formátum: szinkronizált

c tr tr


információ:

vissza a rövid leíráshoz

bővebb info
Tetoválások, borotvált fej, a tekintélyelvûség minden formáját elutasító, szélsõséges magatartás. Neve kezdõbetûje, az X, melyet nyakszirtje bõrébe égetett, méghozzá triplán, éppen olyan extrém, mint õ maga. Xander Cage (Vin Diesel) - alias xXx - saját hátborzongató "mutatványairól" szóló web-videók árusításával tölti nem épp szokványos életét. Az egyik felvételen például ejtõernyõvel ugrik ki egy 200 méter magas hídról a mélybe zuhanó, lopott autóból... Csupa hatásvadász, életveszélyes vállalkozás, melyek csupán rajongói és barátai körében emelik népszerûségét: a férfi egyre gyakrabban kerül összeütközésbe a törvénnyel.
Xander nem sejti, hogy Augustus Gibbons (Samuel L. Jackson), a Nemzetbiztonsági Hivatal (NSA) ügynöke folyamatos megfigyelés alatt tartja. Az õszbe hajló, ám annál elszántabb Gibbons és az NSA nehéz helyzetbe kerül, mikor egy magát Anarchia 99-nek nevezõ csoport meggyilkolja egyik beépített emberüket Prágában. A szervezet vezetõi a valamikori orosz katonai parancsnok, Jorgi (Marton Csokas) és gyönyörû, de könyörtelen barátnõje, Jelena (Asia Argento).
Gibbonsnak pótolnia kell elveszített prágai emberét, aki - vagy beépülve az Anarchia 99-be, vagy más módon - megakadályozná a szervezetet céljai elérésében. Gibbons ügynök ideális jelöltre akad Xander Cage személyében, akinek szokatlan életmódja és bámulatra méltó fizikai adottságai tökéletesen alkalmassá teszik a feladatra - pontosabban szólva tennék, ha a legcsekélyebb hajlandóságot is mutatná az új szerepkör iránt. X tiltakozását látva az NSA és Gibbons - aki meg van gyõzõdve róla, hogy bárkit meg lehet változtatni, legyen mégoly reménytelennek tûnõ eset - belekényszeríti Cage-et a prágai ügynök szerepébe, új személyazonossággal és fedõnévvel látva el õt: xXx...

***

A Revolution Studios Rob Cohen rendezõvel, Neal H. Moritz producerrel és Vin Diesel színésszel a Halálos iramban címû 2001-es produkció után most az xXx címû akció-thrillerrel lép a közönség elé.
Vin Diesel (Xander Cage) a Pitch Black - 22 évente sötétség fõszereplõjeként robbant be a köztudatba. Ezt követte a Halálos iramban, majd a Brókerarcok, és õ volt a hangja a kritikusok által is elismert Szuper haver címû animációs film címszereplõjének.
Samuel L. Jackson (Gibbons ügynök) napjaink egyik legkeresettebb filmszínésze; munkái között olyan nagy sikerû produkciók szerepelnek, mint a Ponyvaregény, Ha ölni kell, A sebezhetetlen és George Lucas Csillagok háborúja címû sorozatának legutóbbi két darabja.
Rob Cohen, a filmipar egyik legtermékenyebb és legsokoldalúbb rendezõ egyénisége vitte filmre A sárkány - Bruce Lee élete, a Sárkányszív, a Daylight, a Koponyák címû alkotásokat, valamint az HBO "The Rat Pack" címû produkcióját. Ezúttal is a szakma kiválóságaiból állította össze stábját, akik között ott találjuk az Oscar-díjas Dean Semler operatõrt (Farkasokkal táncoló, Katonák voltunk, Mad Max 2.), Gavin Bocquet látványtervezõt (Kafka, Baljós árnyak, A klónok támadása), Sanja Milkovic Hays jelmeztervezõt (Halálos iramban, A Mars mentõakció) és Chris Lebenzon vágót (Top Gun, Az utolsó esély). A látványeffektusok Joel Hynek munkái, a különleges effektekért felelõs stáb vezetõje pedig John Frazier, akit az Armageddon, a Pearl Harbor - Égi háború és a Viharzóna mellett a Twister címû produkcióban nyújtott szakmai teljesítményéért Oscar-díjra jelöltek. A zeneszerzõ Randy Edelman, aki A sárkány - Bruce Lee élete, a Sárkányszív, a Daylight, valamint a Koponyák címû filmben szintén a rendezõ munkatársa volt.

A produkció

Az xXx ötlete Rich Wilkes forgatókönyvírótól származik. "Mindig is nagy rajongója voltam a klasszikus kémfilmeknek - mondja Wilkes -, de azt gondolom, megérett az idõ egy olyan mozira, mely valóban napjaink fiatal közönségéhez szól." Partnerének, Todd Garnernek sikerült a projekt mellé állítania Joe Roth-t, a Revolution egyik vezetõjét. "Todd és Rich annyira eredeti figurával rukkolt elõ, hogy kétség nem fért hozzá, támogatni kell a filmtervet."
2001 májusában állt össze a produkció kreatív stábja. Neal H. Moritz producer ragaszkodott hozzá, hogy a rendezés feladatát Rob Cohenre, a fõhõs megformálását pedig Vin Dieselre bízzák. Elõször a rendezõt keresték meg a filmtervvel. "Tetszettek az eredeti ötletek Rich forgatókönyvében" - mondja Cohen. Ám a rendezõ csak azzal a feltétellel mondott igent, ha Vin Diesel kapja a fõszerepet. Biztos volt benne, hogy õ az egyetlen általa ismert színész, aki alkalmas lehet Xander Cage szerepére. "Õ az xXx. Csak és kizárólag vele voltam hajlandó megcsinálni a filmet. Xander Cage az amerikai antihõst testesíti meg, aki nem azért cselekszik helyesen, mert hisz a jóban, hanem azért, mert ezt diktálják a körülmények. Ez az attitûd, ilyen mértékû dac, egyszersmind sebezhetõség és szeretetreméltóság nagyon közel áll Vin Diesel jelleméhez."
"Xander Cage szerepe lényegében nem más, mint egyfajta viselkedésforma megtestesülése - folytatja egyetértõn Moritz. - Ez az attitûd vagy megvan benned, vagy nincs - erre születni kell."
Vin Dieselt felcsigázta Rich Wilkes forgatókönyvíró újszerû figurája, melyhez hasonlót még életében nem látott filmvásznon. "Egészen új típusú titkos ügynökrõl van szó, s ez alaposan megmozgatta a fantáziámat. Xander életveszélyes mutatványokkal keresi a kenyerét; tökéletesen hidegen hagyja a politika azon az egy ügyön kívül, mely közvetlenül érinti õt. Tetszett az ötlet, hogy a szélsõségek embere, mármint Xander, titkos ügynöki szerepbe kényszerül. A történet a Con Air - A fegyencjárat, A szikla és a Drágán add az életed! legjobb hagyományaiból táplálkozó akciófilm."
"Xander Cage nem az a figura, aki kapásból eszünkbe jut, ha meghalljuk a titkos ügynök szót - jelenti ki Neal H. Moritz. - Nincs öltönye, sem aktatáskája: mai kiadású titkos ügynök, aki szörfözik a levegõben, ha kell, snowbordozik a lavinaomlás közepén, villámgyors autókkal száguldozik - s teszi mindezt azért, hogy megállítsa a rosszfiúkat. Az xXx csupa akció, humor, de ami a legfontosabb: nagyszerû, élvezetes film a nyár végére."
Cohen kezdettõl fogva tudta, hogy Samuel L. Jacksont szeretné látni Augustus Gibbons ügynök szerepében. "Sam a megtestesült szenvtelenség és nyugalom; olyan ember benyomását kelti, aki tökéletesen tisztában van saját magával, és mint ilyen, maximálisan betölti maga körül a teret, de úgy, hogy közben független is marad tõle. Magabiztos, tehetséges, különleges ember."
Vin Diesel hozzáteszi: "Mindig is a kedvenc színészem volt. Sammel játszani olyan, mintha valóra válna egy álmom."
"Engem is lelkesített a történet eredetisége - meséli Jackson -, a rám osztott szerep pedig egyenesen ámulatba ejtett. Rob maximális szabadságot adott nekem Gibbons megformálásában, mindvégig engedte, hogy olyannak láttassam, amilyennek én képzelem. Gibbons, Amerika rettenthetetlen katonája, oly büszkén viseli sebhelyeit és ráncait, mintha élete legfontosabb eseményeinek mementói volnának, éppen olyan büszkén, mint mások, mikor elmondhatják, «ezt és ezt értem el az életben»."
"Gibbon a lehetõséget látja Xanderben - folytatja Jackson. - Jól tudja, hogy mindenképpen találnia kell valakit, aki egy fajsúlyú Jorgi anarchista csoportjának tagjaival. Ilyen körülmények között figyel fel az extravagáns, öntörvényû Xanderre. Ami ebben a két férfiban közös, az leginkább az, hogy egyikõjük sem a megszokott sémákban hisz, és ez viszi sikerre az ügyüket."
A két fõszereplõ, Vin Diesel és Samuel L. Jackson mellett nemzetközi színészgárda gyûlt össze. Az olaszországi születésû Asia Argento gyermekkora óta vállal filmes szerepeket szerte Európában. Legnevezetesebb munkái között szerepel a New Rose Hotel és a Nyomorultak címû francia minisorozat. Édesapja, Dario Argento filmjeiben is láthatta a közönség: a Trauma, a Stendhal-szindróma és Az operaház fantomja címû alkotásban.
Argento így jellemzi az általa megformált Jelenát: "A történetben mindvégig sikerült megõriznie titokzatosságát. Nem tudjuk, ki õ, honnan jön, merre tart, valójában mit akar Jorgitól és az Anarchia 99-tõl. Se nem jó, se nem rossz. Jelena intellektusa és lelkülete egyaránt közel áll hozzám."
Az új-zélandi anyától és magyar apától származású Marton Csokast (Jorgi) Peter Jackson A gyûrûk ura: A Gyûrû Szövetsége címû produkcióban láthatta utoljára a közönség. Neve ismerõsen csenghet azok fülében, akik látták Jerry Bruckheimer "Down and Under" és Alex Proyas "Garage Days" címû filmjét.
Kisebb szerepben feltûnik még a vásznon Michael Roof is, aki Ridley Scott nagy sikerû A Sólyom végveszélyben címû alkotásában szerepelt; továbbá Thomas Ian Griffith, Tom Everett és Danny Trejo olyan európai tehetségek mellett, mint Petr Jakl, Jan Filipensky, Werner Daehn, Richy Müller, Martin Hub és Radek Tomecka.
Mikor megtudta, mire is vállalkozott, Vin Diesel, Asia Argento és Marton Csokas gõzerõvel látott neki a felkészülésnek. Diesel a fizikailag igen megerõltetõ tréning során fõként azt tartotta szem elõtt, hogy a közönség számára hitelessé tegye Xander Cage önmagával szemben is kíméletlen természetét. "A szerepre való felkészülés három hónap kemény edzést jelentett számomra - meséli Vin Diesel. - A legjobb hegymászókkal, snowboardozókkal és motorosokkal gyakoroltam, sõt még haditengerészeti szakértõkkel is találkoztam: õk készítettek fel a víz alatti felvételekre. Még szerencse, hogy alapvetõen szeretem az izgalmakat, különben nem hiszem, hogy élveztem volna a tortúrát. - Diesel nem vesztegette az idõt. - Azelõtt soha nem ültem motocross kerékpáron, az elsõ nap végén viszont már ugratós kunsztokkal kápráztattam el az edzõimet - mondja nem minden iróniától mentesen. - Az, hogy megtanulhattam egy-két extra dolgot a motoron, nagyszerû lehetõség volt, kár lett volna kihagyni. Szinte átalakult a testem, megnõtt a bátorságom, levetkeztem a kényelmességet, szóval egészen más ember lett belõlem."
A Jelenát alakító Asia Argento számára is igen megerõltetõnek bizonyult a szerepre való felkészülés fizikai része, noha köztudott, hogy Asia sokat törõdik erõnlétével. "Nem sokkal azelõtt született meg a kisbabám, hogy felkértek a szerepre, de az öt év kickbox szerencsére nem múlt el nyomtalanul, így hamar visszanyertem eredeti formám" - mondja Argento.
Marton Csokas felkészülése egészen más jellegû volt. Õ alakítja a filmen Jorgit, az orosz hadsereg egyik tisztjét. Csokas szó szerint elmerült az idegen kultúrában: amint megkapta a felkérést, szedte a sátorfáját, és áthurcolkodott Oroszországba, hogy saját maga tapasztalja meg az ottani életmódot, és hogy mélyebb benyomásokat szerezzen az orosz mentalitásról. "Marton igazi profizmussal készült a szerepre. Kint megtanulta a nyelvet, és képzeljék, hazatérve orosz akcentussal beszélte az angolt!" - nevet Rob Cohen.

A forgatás

Az elsõ hivatalos forgatási nap Los Angeles egyik elõvárosában, Westlake-ben, egy vidéki hangulatú bárban telt, meglehetõsen nyugodtan - egészen addig a jelenetig, mikor is Xander "kölcsönveszi" a reakciós szenátor Corvette-jét egy meglehetõsen megerõltetõ tesztútra.
Két nap múlva a stáb áthurcolkodott Los Angeles északi részébe. Cohen és a látványtervezõ, Gavin Bocquet ugyanis itt találta meg az ideális helyszínt a film azon jelenetei számára, melyek a történet szerint egy kolumbiai ültetvényen játszódnak. A festõi völgyben fekvõ területen, melyet folyó szel ketté, több száz mûanyag kokacserje és néhány faépítmény segítségével élethûen alakították ki a kolumbiai kábítószerfarm utánzatát. "Tekintve, hogy egy jelenet kedvéért nem utazhattunk ki Kolumbiába, egyszerûbb megoldást kellett találnunk. Különös, hogy Los Angeles központjától alig 70 percnyi autóútra tökéletes környezetre bukkantunk, mely olyan hangulatot árasztott, mintha Dél-Amerikába csöppentünk volna."
Ez volt az elsõ a pazar díszletek sorában, melyeket Bocquet és munkatársai két kontinens három országában építettek fel a jelenetekhez. (Igaz ugyan, hogy a farm nem volt hosszú életû: a filmben öt "Fuerza Aerea Colombiana" [Kolumbiai Légierõ] feliratú helikopter földig rombolja a hatalmas kiterjedésû kokaültetvényt.) A légi koordinátor, Cliff Fleming, aki ezt megelõzõen dolgozott már együtt Arne L. Schmidt ügyvezetõ producerrel és az operatõr Dean Semlerrel a vietnami háborúról szóló Katonák voltunk címû produkcióban, szorosan együttmûködött Rob Cohen rendezõvel és a kaszkadõröket irányító Lance Gilberttel az xXx újszerû akciójeleneteiben. Az az epizód például, melynek során a 250 köbcentiméteres motorkerékpár és a Huey helikopter látványos ugratások és pörgések közepette vív közelharcot egymással, különösen aprólékos elõkészítõ munkát igényelt.
A folytatás még inkább próbára tette Vin Diesel bátorságát: az egyik jelenetben a Huey helikopter gépfegyverébõl kiröppenõ, izzó repeszek kereszttüzében kellett végigszáguldania motorjával a földúton.
"Az operatõr, Dean Semler fantasztikus ember és briliáns filmes. Nem kis teljesítmény volt bevilágítani azt a hatalmas területet éjszaka" - mondja Cohen. Még az Oscar-díjas Semler - aki több látványos akciófilmben mûködött már közre (Mad Max 2., Farkasokkal táncoló, Vízivilág) - is elismeri, hogy érzett némi izgalmat a kokaültetvényen játszódó jelenetek forgatása közben. "Nem egy akció akadt, melynek felvétele közben egyszerre tizenhárom kamerát mûködtettünk."
A neheze azonban csak ezután következett. Cohen és stábja, melyhez idõközben csatlakoztak Alexander Witt (Gladiátor, A Sólyom végveszélyben) kaszkadõrei, észak felé indult, hogy felvegye azt az elképesztõ jelenetet, melyben Xander kiugrik a több mint 200 m magasan ívelõ auburni Foresthill-híd (Kalifornia, Sacramento közelében) tetejérõl a mélybe zuhanó Corvette-bõl, majd ejtõernyõjével biztonságosan földet ér. A lélegzetállító jelenetet, melynek során semmiféle biztonsági berendezést (drótot vagy hálót) nem használtak, húsz kamera rögzítette: tizenegy 35 mm-es, két 16 mm-es és 3 mini DV videokamera; egy további helikopterrõl, másik három pedig a Corvette utasterébõl rögzítette az eseményeket.
A Xander tiszteletére rendezett összejövetelen, melyet ugyancsak Los Angelesben vettek fel, egy sor extrém, illetve technikai sportot ûzõ amerikai sztár is felvonul - nem egy közülük több jelenetben is feltûnik a vásznon. Hogy csak néhányat említsünk: Tony Hawk (szabad stílusú BMX), Mat Hoffman, Brian Deegan (szabad stílusú motocross), Jason Ellis (gördeszka), Rick Thorne (szabad stílusú BMX), Cary Hart (motocross), Mike Escamilla (szabad stílusú kerékpár), Colin McKay (gördeszka) és Rob Wells (gördeszka), aki mellesleg sportkommentátorként is ismert az Egyesült Államokban.

Európai helyszínek

A kaliforniai forgatás után az xXx stábja átrepült Európába, Csehország varázslatos fõvárosába, Prágába. A tornyok városa vörös háztetõivel, székesegyházaival, kastélyaival a világ egyik legkedveltebb forgatási helyszíne - különösen az amerikai stúdiók választják szívesen kosztümös vagy történelmi filmjeik hátteréül. Ezúttal azonban Prága valóban Prágát "alakítja".
Az ódon város a stáb valamennyi tagját ámulatba ejtette macskaköves utcáival, kacskaringós sikátoraival, égbe törõ katedrálisaival és régmúlt századokat idézõ, fenséges épületeivel. Cohen, Semler és Gavin Bocquet látványtervezõ festõi helyszínekre bukkant nemcsak Prága szívében, hanem a város környékén és Morvaország délen fekvõ vidékein is.
Az Anarchia 99 nevû csoport éjszakai mulatóját egy omladozó, ma már nem mûködõ, 150 éve épült templomban alakították ki. A film nyitójelenetében az Európában jól ismert német zenekar, a Rammstein zenészei adnak energikus és igen látványos koncertet bizarr ruhában, szokatlan sminkben. A különleges képi világ megteremtésében nagy szerepet játszanak Sanja Milkovic Hays nem mindennapi jelmezei és a fodrászok, sminkesek eredeti munkái.
A film másik koncertjelenetében az Orbitál néven ismert, népszerû brit techno-duó adja elõ kifejezetten az xXx-hez írt szerzeményét (ami egyszersmind Rob Cohen újabb fõhajtása az autentikus európai könnyûzene elõtt). A helyszín ezúttal egy - a szocializmusból ott feledett, ma már üresen álló - ipari létesítmény egyik épülete volt, mely Bocquet elmondása szerint úgy festett, "mintha az ötvenes évek egyik orosz tudományos-fantasztikus filmje elevenedett volna meg."
Az Anarchia 99 fõhadiszállását a vranovi vár (Vranov nad Dyjí) barokk rotundájában alakították ki. Vranov sziklára épült várát 1100 körül emelték Morvaország Ausztria elleni védõbástyájának. 1499-ben királyi vár lett, majd az Althan grófok, késõbb a Liechtenstein hercegek birtokába került. Az 1665-ben leégett erõdítményt 1687-ben Fischer von Erlach tervei alapján építették újjá; a barokk kastély ekkor nyerte el mai formáját.
Az elmúlt évszázadok építészeti stílusait pazar módon ötvözõ épület egy kicsiny falu fölé magasodik. Bocquet, Jonathan Lee mûvészeti vezetõ, Hilton Rosemarin díszítõtervezõ a film hangulatának megfelelõen rendezte be a hatalmas kastély barokk rotundáját, melyet rokokó freskók és Tobias Kracker szobrai díszítenek. Különös a kontraszt az antik székek, szófák és a CD-k, magazinok, üvegek, illetve az ideiglenesen felállított bowling-pálya között, melyben felbecsülhetetlen értékû antik vázák, üvegek és szobrok helyettesítik a némiképp konvencionálisabb 10 bábút.
Végül még néhány, említésre méltó prágai helyszín, természetesen a teljesség igénye nélkül: a Városháza varázslatos francia étterme (Francouzka Restaurace), mely a világ egyik legragyogóbb szecessziós enteriõrjével és építészeti megoldásaival büszkélkedhet; egy hosszú lépcsõsor a Mala Strana negyedben, ahol Xander egy tálcán szörfözik lefelé; és persze a Moldva a város leghíresebb nevezetességével, az 1357-ben épült Károly-híddal (Karluv Most). Az egyik legragyogóbb helyszín a prágai Állami Operaház, mely a bécsi építészpáros, Fellner és Helmer tervei alapján épült 1888-ban. Vin Diesel és Samuel L. Jackson egyik közös jelenetében Mozart Don Giovannija teremt hatásos kontrasztot a dialógussal. Cohen az operaház zenekarának karmesterét, Richard Heint kérte fel, hogy közremûködjön muzsikusaival a jelenetben. A színpadon Martin Barta és Martina Bauerova a "Fin ch’an dal vino" és a "Batti, batti" kezdetû áriát énekli.
"Azt hiszem, Mozart és Rammstein között fényévnyi a távolság - nevet Rob Cohen. - De ez is csak azt bizonyítja, a zene milyen széles skáláját képes átfogni a film." Cohen filmjeiben egyébként mindig is nagy szerepet kap a muzsika, gondoljunk csak a Halálos iramban nagyszerû zenéjére, mely hihetetlen gyorsan platinalemez lett.

A jelmezek

Xander legjellegzetesebb ruhadarabja - Sanja Milkovic Hays jelmeztervezõ munkája nyomán - a Prágában játszódó jelenetekben látható, szõrmebélésû kabát, mely a tervezõ szándéka szerint X erõteljes külsejét hivatott hangsúlyozni. "Xanderben van valami, ami egy medvére emlékeztet - mondja a rendezõ, Cohen. - Az ember szívesen hozzábújna, de nem teszi, mert jól tudja: alapvetõen erõs és veszélyes."
"Mivel Rob a film elejétõl a végéig a legeslegújabb divatot szerette volna látni a vásznon - magyarázza Sanja Milkovic Hays jelmeztervezõ -, arra gondoltam, nem a mai stílusban tervezem meg a ruhákat, hanem megpróbálom elképzelni, milyen lesz a trend az elkövetkezõ néhány évben." Hays, aki a Halálos iramban címû produkcióban bebizonyította már tehetségét Cohen elõtt, ideális választás volt a jelmeztervezõi szerepre, hisz kelet-európai lévén, pontosan tudja, mi a különbség az európai és az amerikai stílus között. Megítélése szerint "Kelet-Európában az emberek szeretik a ruhán keresztül is megmutatni, hogy van mit a tejbe aprítaniuk." Jorgi és Jelena ruháinak megalkotásakor tehát elsõsorban ezt tartotta szem elõtt: a hagyományos utcai punk stílus helyét így méregdrága kosztümök vették át.
A film koncertjelenete igencsak próbára tette Hays és munkatársai kreativitását: a rendezõi utasítás ugyanis úgy szólt, hogy az éjszakai mulatóhely vendégeinek külseje az általuk képviselt stílus erõsen szubkulturális jellegét hangsúlyozza. Tollak, szõrmék, szokatlan összeállítások és sminkek - az európai gazdagság és jólét szimbólumai, ezredfordulós kiadásban.
Xander, Jorgi és Jelena külsejének elengedhetetlen kelléke a tetoválás; Cage a nyakszirtjébe égetve viseli neve kezdõbetûjét, a tripla X-et, mely késõbb titkos ügynöki fedõneve lesz.
A tetoválás (melyrõl a Tahitirõl hazatérõ James Cook kapitány tesz elõször említést útleírásában, bevezetve a köztudatba a Tahitin használt "tatau - tatuálás" kifejezést), az emberi bõr rajzokkal vagy színes jelekkel való ékesítése, egyidõs az emberiséggel. Az õsemberek karcolással, szúrással, vágással tették maradandóvá a testfestést. Egymástól függetlenül minden népcsoportnak kialakult a maga tetoválási kultúrája: az eszkimók például színes cérnát varrtak a bõrükbe, amely maradandó nyomot hagyott. Új-Zéland õslakosai, a maorik az arcukat tetoválják, ahonnan így szinte leolvasható egész életük: gyermekeik száma, hõstetteik vagy a sorsfordító családi események.
Más kultúrákban az emberek egymástól való megkülönböztetésében játszott szerepet (a szabad embert a rabszolgától, a különbözõ kasztok tagjait egymástól, katonákat a harcban mutatott érdemek elismeréséül), de a vallási szimbolika is gyakran vette igénybe varázserõ "elõidézésére", megrontás elhárítására, a betegségek elûzésére vagy azok megelõzésére.
Kolumbusz követõi aztán a burgonya és a dohány mellett a testfestés kezdetleges technikáját is meghonosították Európában. A tetoválás legfejlettebb formája azonban Japánban bontakozott ki. Sok tengerész tért haza a távol-keleti országból bizarr tetoválásokkal borított testtel. Nemcsak a matrózok, hanem államférfiak, brit arisztokraták, sõt még királyi fõk - mint V. György vagy az orosz Miklós cár - is alávetették magukat a fájdalmas procedúrának.
A tetoválás alig egy-két évtizeddel ezelõtt elsõsorban a börtönviselt emberek és a társadalom perifériáján élõk sajátja volt. Manapság azonban mind szélesebb rétegeket hódít meg: egyfajta statusszimbólum, mely elárulja viselõje szubkulturális hovatartozását.
Xander tetoválásait Adrian Gallegos tervezte Cohen, Diesel és Christien Tinsley sminkmester közös koncepciója alapján. "A Xander testén lévõ kompozíció a figura szerves része - jelenti ki Diesel. - Sean Connery nagyon szexis volt öltönyben James Bondként; reméljük, hogy most Xander is az lesz a tetoválásával."
"Meglehetõsen szerencsés voltam, hogy Christien, a szakma rutinos képviselõje «tetovált» - folytatja a színész. - A három X felrajzolása kezdetben három órát, késõbb már csak másfelet vett igénybe naponta. Minden alkalommal bíztam benne, hogy a zûrös forgatás közben nem lesz szükség a folytonos javítgatásra, és ez így is volt."
Ami Asia Argento testfestését illeti: az õ esetében nem volt szükség a sminkesek folyamatos jelenlétére, mivel testét valódi tetoválás ékesíti.



szereplők:
Vin Diesel ... Alexander 'Xander' Cage / 'xXx' Ügynök
Asia Argento ... Yelena
Marton Csokas ... Yorgi
Samuel L. Jackson ... Augustus Gibbons Ügynök
Michael Roof ... Toby Lee Shavers Ügynök
Eve ... J.J.
Danny Trejo ... Richard 'Dick' Hotchkiss Szenátor
Tom Everett ... Dick Hotchkiss Szenátor
Thomas Ian Griffith ... Jim McGrath Ügynök
Richy Müller ... Milan Sova
Werner Dähn ... Kirill
Petr Jakl ... Kolya
Jan Pavel Filipensky ... Viktor
Leila Arcieri ... Jordan King
William Hope ... Roger Donnan Ügynök


fényképezte:
Dean Semler

vágó:
Chris Lebenzon
Joel Negron
Paul Rubell

látvány:
Gavin Bocquet

jelmez:
Sanja Milkovic Hays

zene:
Randy Edelman

producer:
Creighton Bellinger
Derek Dauchy
Vin Diesel
Todd Garner
Michelle Glass
David Minkowski
Neal H. Moritz